تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب آخرت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804325083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هديه‌ي مرتضوي براي رسانه‌ها!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: هديه‌ي مرتضوي براي رسانه‌ها!
20 روز پيش، گزارش تحقيق و تفحص از سازمان تأمين اجتماعي، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري اين سازمان و شركت‌هاي تابع در دوران مديريت سعيد مرتضوي، در صحن علني مجلس شوراي اسلامي خوانده شد. اعداد و ارقامي در اين گزارش ديده مي‌شد كه بدون هيچ حساب و كتابي يا حداقل وجود سندي مشخص، به افراد، گروه‌ها و سازمان‌هاي مختلف پرداخت شده بود. در ميان آن نام‌ها، چند رسانه نيز به چشم مي‌خوردند كه مبلغي را تحت عنوان «بن خريد» و «كارت هديه» گرفته بودند.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در گزارش تحقيق و تفحص از سازمان تأمين اجتماعي آورده شده است: يكصد ميليون ريال بن فروشگاه رفاه به آقاي دكتر اميني مديرعامل خبرگزاري موج، يكصد ميليون ريال كارت هديه به مديرعامل ايرنا آقاي اميدي شهركي و يكصد ميليون ريال كارت هديه به آقاي سفيدي مديرمسوول روزنامه‌ي آرمان پرداخت شده است.

البته مديرمسوول روزنامه‌ي آرمان پس از اعلام رسمي اين گزارش، چنين اتهامي را رد كرد، اما تا كنون سندي مبني بر رد اين اتهام از روزنامه‌ي آرمان ارائه نشده است.

گرچه مبالغ دريافتي توسط اين رسانه‌ها در برابر ساير ارقامي كه در اين گزارش آمده، ناچيز به‌شمار مي‌رود، اما اين اقدام، پرسش مهمي را ايجاد مي‌كند؛ آيا گرفتن هديه در هر قالبي از حوزه‌هاي خبري و دستگاه‌هاي دولتي، در شأن يك رسانه است؟

دريافت هديه از منابع خبري اين روزها در كشور ما به‌صورت عرف درآمده است. اصولا منابع خبري، بويژه در حوزه‌هاي ثروتمند به هر بهانه‌اي به خبرنگاران هديه مي‌دهند و عده‌ي زيادي از خبرنگاران هم بدون هيچ مانعي، هديه‌ها را مي‌گيرند. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه در مرام‌نامه‌هاي اخلاقي رسانه‌هاي بزرگ، اين عمل به‌شدت تقبيح و توصيه به دوري از آن شده است. در كشور ما نيز با وجود نبودن يك مرام‌نامه اخلاقي مشخص در ميان رسانه‌ها و نبودن يك صنف فعال، اين موضوع بارها مورد تأكيد بزرگان رشته‌ي روزنامه‌نگاري و روزنامه‌نگاران پيشكسوت قرار گرفته است.

با توجه به شرايط پيش‌آمده براي اين رسانه‌ها، ممكن است دريافت هديه به‌صورت يك عرف در‌آمده باشد، اما با يادآوري مسووليت‌هاي حرفه‌اي يك روزنامه‌نگار مي‌توان گفت كه چنين اقدامي خلاف اخلاق حرفه‌اي است.

رسانه‌هاي مطرح خارجي نيز در مرام‌نامه‌ي اخلاقي خود به‌صورت مشخص به اين موضوع اشاره كرده‌اند، مثلا خبرگزاري رويترز در مرام‌نامه‌ي اخلاقي‌اش در قسمت استقلال - هدايا به‌صورت مشخص تأكيد كرده است: خبرنگاران رويترز نبايد هيچ‌گونه هديه، پرداخت و سود (نقدي يا غيرنقدي) را از سوي منابع خبر خود قبول كنند.

متأسفانه در كشور ما نه‌تنها چنين آيين‌نامه‌اي وجود ندارد، بلكه اين‌گونه هدايا حتي از سوي بالاترين سطح مديريتي يك رسانه گرفته مي‌شود.

همچنين در بخش ديگري از اين گزارش به 9 روزنامه براي پوشش مناسب جشن شصتمين سالگرد تأسيس سازمان تأمين اجتماعي مبلغ 80ميليون تومان «كارت هديه» داده شده كه در اين بخش، نامي از اين روزنامه‌ها به ميان آورده نشده است.

نام روزنامه‌ي «خورشيد» كه روزنامه‌ي خود سازمان تأمين اجتماعي است نيز در گزارش يادشده ديده مي‌شود؛ اين روزنامه متهم است كه طبق اظهارات شفاهي آقاي تقوي‌فرد - مديرمسوول سابق خورشيد - حدود 160 نفر از اين روزنامه حق‌الزحمه مي‌گرفتند، اما هيچ فهرستي حاوي مشخصات اين پرسنل و ميزان دريافتي آن‌ها ارائه نشده است.

رسانه‌ها به‌عنوان ارگان‌هاي اطلاع‌رساني، مورد اعتماد مخاطبان هستند و اصلي‌ترين وظايف آن‌ها اطلاع‌رساني درست و صادقانه است؛ اما در شرايط سخت اقتصادي كنوني و با وجود هديه‌ها، تقديرهاي با ارزش مادي و موارد ديگر، چه تعداد از رسانه‌ها به وظايف خود به‌درستي عمل مي‌كنند؟

براي اصلاح چنين شرايطي، وجود مرام‌نامه‌ي اخلاقي لازم به‌نظر مي‌رسد تا شايد بتوان با استفاده از آن، گامي در راستاي اصلاح روابطي كه بين رسانه و دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي وجود دارد و به روند سالم اطلاع‌رساني آسيب مي‌زند، برداشته شود.

انتهاي پيام

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن