تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806750269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي به اهداف اصلي عاشورا و ترويج آن در فضاي مجازي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نگاهي به اهداف اصلي عاشورا و ترويج آن در فضاي مجازي
گروه فضاي مجازي: نهضت امام حسين(ع) و قيام عاشورا براي اقامه دو فريضه مهم امر به معروف و نهي از منكر بود؛ فضاي مجازي اين امكان را براي همگان فراهم ساخته است تا بتوانند نهضت امام حسين(ع)را بهتر بشناسند.


قيام امام حسين(ع) سرور آزادگان جهان آزمونى بود براى مسلمانان آن عصر، بعضى از شيعيان پرادعا و كم محتوا، كه خود را فدايى پاكباز آن حضرت مى‌پنداشتند بايد در كوره امتحان فرو روند و بازماندگان صحابه و ياران پيامبر(ص) كه بارها وصف امام حسن(ع) و امام حسين(ع) را از آن حضرت شنيده بودند و كسانى كه آرزو مى‌كردند در جنگ‌هاى بدر و احد در خدمت آن حضرت بودند و شربت شهادت مى‌نوشيدند و آنها كه تأسف مى‌خوردند كه اى كاش در ركاب اميرمؤمنان على(ع) با «ناكثين» و «قاسطين» و «مارقين» پيكار مى‌كردند همه و همه بايد به امتحان فرا خوانده مى‌شدند، و حركت امام حسين(ع)، آزمونى براى همه آنها بود؛ ولى از اين كوره آزمون بزرگ، تنها گروه اندكى پاك بيرون آمدند.

اصل قيام امام حسين(ع) بيانگر مخالفت با منكر و امر به معروف شكل گرفت و اقامه نماز ايشان در ظهر عاشورا كه در صحنه ميدان نبرد برپا شد بيانگر هدف قيام امام حسين(ع) بود كه در اين راه خون پاك خود را تقديم اسلام كردند. در ظهر عاشورا امام حسين(ع) در حالي نماز را برپا كردند كه عده‌اي از ياران امام(ع) به ايشان اقتدا كرده و نماز به پا كرده و عده‌اي خود را سپر آماج تيرهاي دشمن كرده تا امام حسين(ع) نماز آخرشان را اقامه كنند.

در نهضت امام حسين(ع) و قيام عاشورا عوامل متعددي دخالت داشته است كه مهمترين آنها اقامه دو فريضه امر به معروف و نهي از منكر است. يعني اگر مردم كوفه امام حسين(ع) را به كوفه دعوت نمي‌كردند و با يزيد بر بيعت امام با خود اصرار نمي‌كردند، باز امام حسين(ع) نهضت و قيام خود را دنبال مي‌كرد. امام حسين(ع) براي اجراي امر به معروف و نهي از منكر قيام كرد. اين نص كلام خود امام است: «اين ما خرجت اشرا و لا بطلا و لا مفسدا و لا ظالما انما خرجت بطلب الاصلاح في امه جدي اريدان امر به بالمعروف وانهي عن المنكر و اسير بسيره جدي و ابي علي بن ابي طالب عليه‌السلام» (مقتل خوارزمي- ۱۸۸/۱.)

اصل امر به معروف و نهي از منكر عامل اساسي در نهضت امام حسين (ع) است

امام حسين(ع) يك شخص مصلح بود، روح اصلاح و امر به معروف و نهي از منكر تا لحظه آخر در وجود ايشان متجلي بود. به قول خود حضرت امر به معروف و نهي از منكر جزء خون و حياتش شده بود و امكان نداشت از حسين(ع) جدا شود. بنابر اين عنصر امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يك اصل مستقل و يك عامل اساسي در نهضت امام حسين(ع) مطرح است.

اباعبدالله(ع) در چنين‌ جرياني‌ ثابت‌ كرد كه‌ به‌ خاطر امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر، به‌ خاطر اين‌ اصل‌ اسلامي‌، مي‌توان‌ جان‌، عزيزان‌ و مال‌ و ثروت‌ داد. چه‌ كسي‌ توانسته‌ است‌ در دنيا به‌ اندازه حسين‌(ع) به‌ اصل‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر ارزش‌ بدهد؟ معني‌ نهضت‌ حسيني‌ اين‌ است‌ كه‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ ازمنكر آن‌قدر بالاست‌ كه‌ تا اين‌ حد در راه‌ آن‌ مي‌توان‌ فداكاري‌ و شهيد شد. « اشهد انك‌ قد اقمت‌ الصلوة‌ و اتيت‌ الزكوة‌ و امرت‌ بالمعروف‌ و نهيت‌ عن‌المنكر و جاهدت‌ في‌ الله حق‌ جهاده» شهادت‌ مي‌دهم‌ كه‌ تو اقامة‌ نماز كردي‌ و زكات‌ دادي‌ و امر به‌ معروف‌ و نهي‌ ازمنكر كردي‌ و در راه‌ خدا جهاد نمودي‌ و حق‌ جهاد را به‌ جا آوردي‌.

براي حفظ هويت ديني نياز به همراهي و همياري مردم با دولت اسلامي است

بر همين اصل اهميت و ضرورت امر به معروف و نهي از منكر در جامعه ما و بعد از آن در جهان هستي بيش از هر زمان ديگري احساس مي‌شود، در شرايطي كه استكبار جهاني براي القاي فرهنگ منحط خود درصدد آلوده كردن فضاي جامعه برآمده است و از تمامي وسايل تبليغاتي ماهواره، اينترنت و... بهره مي‌گيرد؛ براي حفظ هويت ديني و فرهنگي جامعه نياز به همراهي و همياري مردم با دولت اسلامي است.

از همين رو جامعه‌ مسلمان ما كه هر‌ساله مراسم عزاي امام حسين(ع) را به پا مي‌دارند بايد آگاه باشند كه برپايي مراسم عزاي ايشان و ياران باوفايشان بسيار پر ارزش است، اما عزايي كه با معرفت باشد كجا و غير آن كجا. آري معرفت در عزاداري براي سرور و سالار شهيدان شناخت اهداف قيام ايشان است. قيام عاشورا همانطور كه عرض شد اهداف بزرگ و متعالي داشت كه يكي از بزرگترين آنها امر به معروف و نهي از منكر است.

امر به معروف و نهي از منكر امري است كه امروزه در جامعه در حال پيشرفت ما، كمرنگ شده و جز يكي از فرايضي شده است كه رو به فراموشي برداشته. در گذشته امر به خوبي‌ها و خوب بودن بسيار سفارش مي‌شد و از طرق گوناگون رودر رو، كتاب و در هر لحظه‌اي سفارش مي‌شد. حال كه امروزه با آمدن ابزار جديد همچون فضاي مجازي اين امكان براي همگان فراهم شده است تا بدون هيچ سختي بتوانند وظيفه شرعي و اسلامي خود را به‌ جاي آورند، بايد از اين امكان ‌ در جهت شناخت و فراگيري معرفت و نهضت قيام امام حسين(ع) استفاده كرد تا حد‌اقل كمترين وظيفه خود را در قبال ايشان انجام داده باشيم.

حال اگر ديگران هم به وظيفه خويش عمل نكردند لااقل ما به وظيفه خويش عمل كنيم و به صرف احتمال عدم تأثير آنرا ترك نكنيم، زيرا صرف احتمال تأثير موجب سقوط وجوب امر به معروف و نهي از منكر نمي‌شود تا مادامي كه به حد يقين يا اطمينان نرسد همچنين به صرف احتمال وجود ضرر آن را رها نكنيم مگر اينكه احتمال عقلائي و قابل توجه بدهيم.

امام باقر(ع) فرمودند: در آخر الزمان از گروهي پيروي مي‌شود كه برخي از آنها رياكارند و به عبادت و زهد مي‌پردازند تازه‌كاراني سفيد هست كه امر به معروف و نهي از منكر نمي‌كنند، مگر وقتي كه از ضرر و خطر ايمن باشند. براي فرار از تكليف به دنبال بهانه و راه گريز مي‌گردند به نماز و روزه و هر چه كه براي آنها ضرر داشته باشد رو مي‌آورند و اگر نماز هم برايشان ضرر مادي داشته باشد، آن را ترك مي‌كنند، كما اين‌كه برترين و ارزشمندترين واجبات (امر به معروف و نهي از منكر) را رها كرده‌اند. (حرعاملي، پيشين، ص 394 و 395، ح 6.)

جامعه آخرالزمان ما بسيار در معرض خطر و فتنه است

با اين حديث روشن مي‌شود كه جامعه آخرالزمان ما بسيار در معرض خطر و فتنه است پس حكومت اسلامي بايد بدون آسان گرفتن، نسبت به مفاسد و منكراتي كه در سطح جامعه مطرح است، اقدام قاطعانه كند. افراد جامعه نيز موظف هستند در برابر منكرات بي‌تفاوت نبوده و حتي‌الامكان با رعايت شرايط و مراتب امر به معروف و نهي از منكر به وظيفه خويش به صورت لساني و امروزه با پيشرفت علم به صورت‌هاي مجازي ازجمله، تشويق به معروف، وبلاگ‌نويسي، طراحي سايت، مسابقات پيامكي، تلفني، اينترنتي، برگزاري جشنواره‌ها، يادداشت‌نويسي، طراحي پوستر، فيلم‌سازي و... عمل كنند.

ما بايد از اينكه در انجام وظيفه امر به معروف و نهي از منكر تنها باشيم هراسي نداشته باشيم كه «قُل اِنّما اَعظُكُم بواحدةٍ اَن تقوُموا لله مَثني و فرادي...» بگو من شما را به يك سخن پند مي‌دهم كه شما براي خدا دو نفر دو نفر با هم يا هر يك يك در امر دينتان قيام كنيد. دين‌ اسلام‌، دين‌ بيداري‌ و دين‌ هوشياري‌ است‌. مسئولان اجرائي كشور و متوليان اين امر هم مانند مجلس شوراي اسلامي، وزارت فرهنگ، شوراي عالي فضاي مجازي، نيروي انتظامي، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و آموزش و پرورش در اين زمينه به وظيفه شرعي و قانوني خود در خصوص احياي فريضه امر به معروف و نهي از منكر كه ضامن بقاي اسلام و هدف اصلي قيام عاشورا است بايد همراه با مردم عمل كنند.

چراكه‌ خداوند در آيات 111و 112 سوره توبه مي‌فرمايد: «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ﴿۱۱۱﴾ التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدونَ الآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۱۱۲﴾؛ در حقيقت‏‌خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است همان كسانى كه در راه خدا مى‏جنگند و مى‏كشند و كشته مى‏شوند [اين] به عنوان وعده حقى در تورات و انجيل و قرآن بر عهده اوست و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است؟ پس به اين معامله‏اى كه با او كرده‏ايد شادمان باشيد و اين همان كاميابى بزرگ است ﴿۱۱۱﴾ [آن مؤمنان] همان توبه‏كنندگان پرستندگان سپاسگزاران روزه‏داران ركوع‏كنندگان سجده‏كنندگان وادارندگان به كارهاى پسنديده بازدارندگان از كارهاى ناپسند و پاسداران مقررات خدايند و مؤمنان را بشارت ده﴿۱۱۲﴾»

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن