تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819205585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلامت بارداري براي ناباروران گفت‌و‌گو با دكتر سيدنويد المدني، مشاور ژنتيك پژوهشگاه رويان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: سلامت بارداري براي ناباروران گفت‌و‌گو با دكتر سيدنويد المدني، مشاور ژنتيك پژوهشگاه رويان
اگرچه روش لقاح مصنوعي اساسا به عنوان يك روش در درمان ناباروري مطرح است، اما PGD يا تشخيص ژنتيك پيش از لانه‌گزيني نيز شاخه‌اي از فناوري‌هاي كمك باروري است كه نيازمند انجام لقاح خارج رحمي يا IVF است.


در اين روش مي توان بيماري هاي ژنتيك را تشخيص داد و وجود نداشتن فاكتورهاي ژنتيك يا ايجاد هرگونه تغيير در ژن ها و كروموزوم هاي خاص را پيش از قرار گرفتن جنين در رحم مادر مورد بررسي قرار داد. تشخيص بيماري هاي ژنتيكي و تعيين جنسيت نوزاد پيش از انتقال جنين به رحم، نخستين بار 24 سال پيش انجام شد و از آن زمان تاكنون تعداد زيادي از افراد مبتلا به بيماري هاي ژنتيك، اختلالات تك ژني، ناهنجاري هاي كروموزومي يا افرادي كه با سقط مكرر مواجه بوده اند، با استفاده از اين روش صاحب فرزنداني سالم شده اند. دكتر سيدنويد المدني، مشاور ژنتيك پژوهشگاه رويان به سوالات ما درباره اين روش و بيماري هايي كه از اين طريق قابل پيشگيري است، داده است:

منظور از روش تشخيص پيش از لانه گزيني چيست؟

روش هاي درماني ناباروري مي تواند به سلامت بارداري كمك كند. با پيشرفت روش هاي ژنتيك و روش هاي لقاح خارج رحمي ما اين قابليت را پيدا كرديم كه بتوانيم جنين را خارج از رحم مادر ببينيم و روي يك سلول بررسي هاي ژنتيكي و كروموزومي انجام دهيم و به اين ترتيب روش PGD يا تشخيص ژنتيك پيش از لانه گزيني شكل گرفت.

چه بيماري هايي قبل از لانه گزيني جنين در رحم مادر قابل شناسايي است؟

اين اختلالات ممكن است بيماري هاي ژنتيك متعدد يا حتي بيماري هاي كروموزومي باشد، چراكه بعضي بيماري ها مانند هموفيلي يا دوشن در جنس مذكر شيوع بيشتري دارد. امروزه براي اغلب بيماري هاي ژنتيك و كروموزومي اين امكان وجود دارد كه در يك روز، روي يك سلول براي يك بيماري خاص بررسي هاي ژنتيك و كروموزومي انجام شود. بيماري هايي كه شيوع بيشتري داشته در اولويت بوده و متخصصان به تجربه قابل توجهي در تشخيص اين گروه از بيماري ها دست يافته اند. بيماري تالاسمي و فيبروز كيستيك از بيماري هايي است كه به روش PGD قابل تشخيص است. ناشنوايي از ديگر بيماري هايي است كه مي توان پيش از لانه گزيني آن را تشخيص داد. در ناشنوايي از نظر اخلاقي براي ختم قانوني بارداري و سقط درماني مشكل داريم. تا قبل از اين كه بتوان از PGD براي تشخيص ناشنوايي استفاده كرد، در پيشگيري از تولد نوزادان ناشنوا در بن بست گرفتار بوديم. به اين ترتيب ميزان وفور افراد مبتلا به بيماري كاهش پيدا كرده و خانواده ها فرزندان سالم تري دارند و ديگر با معذوريت هاي اخلاقي و انساني براي ختم بارداري مواجه نخواهيم شد.

آيا وجود اختلالات كروموزومي مي تواند در انتخاب جنين هاي سالم ملاك تشخيصي باشد؟

اختلالات كروموزومي با توجه به اين كه كروموزوم در مقايسه با ژن ها ساختار ساده تري دارد، به روش هاي ساده تري قابل تشخيص است. گاهي نازايي يا سقط مكرر، ناشي از جا به جايي از يك كروموزوم به كروموزوم ديگر يا تكرار بخشي از يك كروموزوم است. در اين افراد اسپرم يا تخمك در 50 تا 60 درصد موارد وضع متعادل ندارد. از طريقPGD مي توان وضع تعادل كروموزومي را بررسي كرد و بر اين اساس، جنين سالم يا ناقل را به رحم مادر منتقل كرد كه اين كار احتمال موفقيت در بارداري را افزايش مي دهد. گاهي براي بررسي بيماري هايي مانند دوشن يا هموفيلي كروموزوم هاي جنسي را بررسي مي كنيم كه با هدف كاهش وفور ژن انجام مي شود يعني براي دو نسل بعد هم تدابيري انديشيده مي شود. بنابراين بررسي كروموزومي شناخته شده در فرزند، وضعيت اختلال كروموزومي متعادل در والدين يا تعيين جنسيت از جمله موارد بررسي هاي كروموزمي را تشكيل مي دهد.

آيا مي توان اين روش را تضمين كننده سلامت نوزاد دانست؟

اين روش درماني به نوبه خود مشكلاتي هم دارد. در بسياري از موارد لازم است وضع مادر در حين بارداري بار ديگر مورد بررسي قرار گيرد. در اين مرحله از جفت يا كيسه آب جنيني نمونه برداري مي شود. در يك تا سه درصد موارد امكان خطا وجود دارد. بنابراين تشخيص حين بارداري نيز در بسياري موارد توصيه مي شود. متاسفانه اين روش تشخيصي هزينه بالايي دارد. براي لقاح مصنوعي بايد جنين در محيط خاصي كشت داده شود و نيازمند مراقبت و آزمايش هاي گرانقيمتي است. داروها نيز بسيار گرانقيمت است و هيچ سيستم حمايتي وجود ندارد. اين در حالي است كه وقتي بچه اي بيمار متولد مي شود، سال ها بايد براي درمان او هزينه كرد. قوانين سقط درماني در كشور ما به رغم تغييراتي كه داشته، هنوز بسيار پيچيده است. بعضي اختلالات در سه ماهه دوم و سوم بارداري تشخيص داده مي شود و امكان ختم بارداري داده نمي شود. تشخيص ژنتيك قبل از لانه گزيني راهكاري است كه ما را از بن بست خارج مي كند و سقط درماني را كاهش مي دهد.

از داشتن فرزند تا تضمين سلامت او

تشخيص ژنتيك پيش از لانه گزيني يا PGD نمودي از علم ژنتيك و اعمال كمك باروري براي زوجي است كه به منظور باردار شدن به مداخله نياز دارند. سابقه اين روش تشخيصي به سال ها قبل بازمي گردد. به عبارت ديگر 33 سال پيش كه روش هاي درمان ناباروري مانند IVF و ICSI شكل گرفت، محققان موفق شدند به اين امكان دست يابند كه جنيني را خارج از رحم تشكيل دهند. در آن زمان هدف آنها اين بود كه از حيات جنين و تشكيل آن مطمئن شوند؛ مرحله اي از رشد جنين را در خارج از رحم كنترل و بهترين ها را از نظر موروفولوژي و شكل ظاهري، تقسيم سلولي و قابليت حيات به داخل رحم مادر منتقل كنند با اين هدف كه خانواده اي كه با مشكل ناباروري مواجه است، بتواند از داشتن فرزند لذت ببرد اما وقتي روش هاي مختلف ژنتيك پيشرفت كرد، آنها توانستند از يك رشته كوچك DNA نمونه هاي مورد نياز را تكثير كنند تا روي ژن هاي خاصي تغيير توالي ژن ها را بررسي و ژن هاي بد را شناسايي كنند. پس به اين فكر افتادند كه شايد بتوان اين كار را روي يك سلول (يعني سلولي كه نمونه اي از يك مجموعه شش تا هشت تايي سلولي جنيني است) در سومين يا چهارمين روز ـ جنيني كه به آن بلاستولا گفته مي شود ـ انجام دهند يعني به جاي اين كه از بندناف، جفت يا كيسه آب جنيني كه در حال رشد و سپري كردن دوره بارداري است نمونه برداري كنيم، قبل از اين كه مادر باردار شود وضعيت جنين را از نظر اختلال كروموزومي يا ژنتيك پيگيري مي كنيم. به اين ترتيب اين روش به عنوان زير شاخه اي از فناوري هاي كمك باروري مورد توجه قرار گرفت.

فرانك فراهاني جم / گروه دانش

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن