تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805110418




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سيمره در انتظار فاينانس براي تبديل به تلمبه ذخيره‌اي است / آب رودخانه ذخيره نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سيمره در انتظار فاينانس براي تبديل به تلمبه ذخيره‌اي است / آب رودخانه ذخيره نمي‌شود
بيش از دو سال از زمان آبگيري اوليه سد سيمره مي‌گذرد و حال اين سازه عظيم در حسرت بالا آمدن تراز آب براي بهره برداري از نيروگاه آن به تماشاي گذر آب نشسته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از آبگيري اوليه سد در سال 1390 و تخليه ذخيره آن در سال 1391 براي تامين حقابه پايين دست، انتظار مي رود در صورتي كه آورد رودخانه و بارندگي سال آبي جاري و سالهاي آينده خوب باشد، مخزن سد سيمره دراسفندماه 1394 و يا فروردين ماه 1395 به تراز لازم براي بهره‌برداري از نيروگاه‌ سيمره برسد.

در حال حاضر عمده مشكلات سد سيمره مربوط به تامين اعتبار براي تملك اراضي و كمبود دبي ورودي به مخزن سد و مقداري هم نشت آب از مخزن سد است.

براي جلوگيري از فرار آب كه ميزان آن در حدود 2 متر مكعب بر ثانيه در تراز 660 اعلام شده، بر ميزان پرده آب‌بند افزوده خواهد ‌شد اما در بخش تملك اراضي با وجود تمايل مردم به فروش اراضي خود، هيچگونه اعتباري در دست نيست. براي مشخص شدن پاره اي از ابهامات در مورد فرار آب و وضعيت سد، به سراغ چند تن از مسوولان پروژه رفتيم.

معاون اجرايي كارگاه سيمره در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تاكيد بر پيگيري انجام مراحل لازم براي راه اندازي پروژه نيروگاه تلمبه ذخيره‌اي سيمره، گفت: اقدامات اوليه در بالادست سد سيمره براي اجراي اين پروژه انجام شده است.

رحمت الله مهران پور اظهار كرد: گنجايش مخزن بالايي پروژه تلمبه ذخيره اي سيمره حدود 5 ميليون متر مكعب است. همچنين بر اساس برنامه ريزي صورت گرفته ظرفيت نيروگاه برقابي در اين طرح حدود 1000 مگاوات پيش بيني شده است.

سيمره، سدي بي‌آب

وي با اشاره به مشكلاتي كه گريبانگير سيمره شده است، تصريح كرد: در سال 90 عمليات آبگيري درحالي انجام شد كه كار بتن‌ريزي بدنه سد هنوز تمام نشده بود. با شروع عمليات آبگيري در آن زمان تا سال 1391 حدود 500 ميليون متر مكعب آب جمع‌آوري كرديم و آب تا تراز 660 بالا آمد اما در تابستان سال 1391 به دليل نياز كشاورزان پايين دست و نياز سد كرخه، مجبور به رهاسازي آب شديم.

معاون اجرايي كارگاه سيمره ادامه داد: در سال 1392 باقيمانده عمليات اجرائي سد كامل شد و در آبان‌ماه سال جاري پس از پايشهاي لازم ، دوباره عمليات آبگيري سد را آغاز كرديم و اكنون تراز آب در پشت سد 632 متر بالاتر از سطح دريا است.

فرار آب از سد سيمره

مهران‌پور با اشاره به رهاسازي آب سيمره به دليل نياز اراضي پايين دست گفت: به خاطر رهاسازي آب و نياز به زمان بيشتر براي تملك اراضي بالادست، مردم منطقه تصور مي كنند كه سد داراي مشكلات فني و فرار آب شده است كه آب به آرامي و در زمان طولاني در مخزن سد جمع مي‌شود.

وي اظهار كرد: در پروژه سيمره براي آب بندي پي سد و تكيه گاه‌هاي آن حدود 3600 متر پرده آب بند احداث شده است. براي احداث اين پرده حدود 4800 عدد گمانه حفاري شده كه مجموع طول اين گمانه‌ها حدود 490 هزار متر طول است. كل سيمان مصرفي در پروژه پرده آب بند سيمره نيز به حدود 51 هزار تن مي رسد.

مهران پور ادامه داد: متراژ كل حفاري و تزريق (شامل پرده‌ي آب بند، تزريقات تحكيمي و تزريقات تماسي) بالغ بر 600 هزار متر طول و كل سيمان مصرفي در حدود 70 هزار تن است. با تكميل پرده آب بند سد سيمره انتظار مي‌رود كه ميزان تراوش و نشت آب از پي و تكيه‌گاه‌هاي سد در حد مجاز (حدود 7 متر مكعب بر ثانيه) باقي بماند.

معاون اجرايي كارگاه سيمره درمورد جلوگيري از فرار آب تاكيد كرد: حداكثر تراوش‌هاي اندازه گيري شده در تراز 660، حدود 2.5 متر مكعب بر ثانيه بوده است كه انتظار مي رود با تكميل پرده آب بند اين ميزان به حدود 1.5 متر مكعب بر ثانيه تقليل يابد.

محل امامزاده بدون امامزاده به زير آب مي‌رود

مهران‌پور با اشاره به اين كه در بالادست سد امامزاده‌اي در تراز 710 متر بالاتر از سطح دريا قرار دارد گفت:‌ با توجه به اعتقادات مردم نگراني‌هايي در مورد امامزاده با بالا آمدن تراز آب وجود دارد چون قرار است آب تا تراز 723 بالا بيايد لذا امامزاده به زير آب مي‌رود و بايد جابه‌جايي امامزاده صورت گيرد.

وي با تاكيد بر اين‌كه براي جابه جايي امامزاده منتظر اعلام محل و موقعيت درنظر گرفته شده توسط اداره ي اوقاف هستيم، گفت: جابه‌جايي به عهده ما است و براي اين كار آمادگي كامل داريم.

مهران پور خاطرنشان كرد: مطمئنا امامزاده جابه‌جا مي‌شود و به زير آب نمي‌رود.

براي تملك اراضي، اين بار پول نيست

معاون اجرايي كارگاه سيمره اظهار كرد: براي اجراي پروژه سد سيمره بايد 6500 هكتار از اراضي موجود در مخزن شامل منابع طبيعي و مستثنيات تملك ‌شوند. 21 روستا در محدوده مخزن وجود دارند كه شامل 1022 خانوار و 5700 نفرمي‌شوند. از ميزان اراضي مورد نظر تا كنون 1806 هكتار تملك شده است و از حدود 500 هزار اصله درخت نيز 254 هزار اصله را خريداري كرده ايم.

وي با تاكيد بر اينكه براي اتمام تملك اراضي در پروژه سيمره بالغ بر 300 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد، گفت: در بخش اراضي زراعي از 6500 هكتار 1806هكتار تملك شده و 4694 هكتار باقي مانده و از سوي ديگر در بخش باغات 500 هزار اصله درخت بايد تملك شود كه 254 هزار اصله تملك شده و 246 هزار اصله باقيمانده است؛ از سوي ديگر در بخش مستحدثات وساختمان‌هاي مسكوني نيز 2300 باب بايد تملك شود كه 450 باب تملك شده و 1850 باب براي تملك باقيمانده است. اعتبار هزينه شده تا كنون بالغ بر 55 ميليارد تومان است.

مهران پور با تاكيد بر اين‌كه تلاش مي‌كنيم در بحث تملك در حق مردم اجحاف نشود گفت: سعي كرديم عدد و رقمي را در نظر بگيريم كه مالكان اراضي آسيب مالي نبيند. در بحث تملك اراضي در ايلام و لرستان همكاري زيادي وجود داشت و مردم موضوع را درك مي‌كنند فقط بحث مالي و اجتماعي و فرهنگي مطرح است.

وي با اشاره به بحث اجتماعي و فرهنگي حاكم گفت:‌ تنها حدود چهار تا پنج درصد مردم حاضر به زندگي تجمعي در مجتمع و شهرك هستند و بقيه مالكين مي خواهند پول زمين را بگيرند.

معاون اجرايي كارگاه سيمره تاكيد كرد:‌ در حال حاضر اگر پول داشتيم مي توانستيم بالغ بر صد ميليارد تومان تملك انجام دهيم اما منابع مالي كافي در اختيارمان نيست.

ويژگي‌هاي سد

وي با تاكيد بر اين‌كه حفاري پي سد سيمره با وجود آبرفتي به ضخامت 50 متر منحصر به فرد بوده است، به مشكلات فني موجود در اين راه و چاپ كتابي در خصوص تجربه پي سد سيمره اشاره كرد و گفت: سد سيمره از نوع بتني دو قوسي بوده و ارتفاع آن از پي به 180 متر مي‌رسد.

مهران پور هنگام بازديد از سد با اشاره به ويژگي‌هاي سد سيمره، اظهار كرد: عرض تاج اين سد، به شش متر و طول تاج آن به 202 متر مي رسد و براي ساخت سد 550 هزار متر مكعب بتن به كار رفته است.

معاون اجرايي كارگاه سيمره افزود: سه واحد 160 مگاواتي نيروگاه برقابي سيمره، مي توانند سالانه انرژي متوسطي در حدود 850 گيگاوات ساعت برق توليد كنند و گنجايش درياچه سد 2.8 ميليارد متر مكعب در تراز نرمال درياچه است.

مهران پور با اشاره به ايجاد فرصت‌هاي آبزي‌پروري، گردشگري و تقويت ظرفيت اقتصادي در ايلام پس از احداث سد، گفت: تاكنون طرح سيمره 96 درصد پيشرفت فيزيكي دارد؛ همچنين پيشرفت بدنه سد و سازه‌هاي جنبي 100 درصد، پيشرفت پرده آب بند 95 درصد، پيشرفت تجهيزات بدنه 92 درصد، پيشرفت تجهيزات نيروگاه 89 درصد، پيشرفت ساختماني نيروگاه 98 درصد، پيشرفت كل نيروگاه 91 درصد، پيشرفت پست نيروگاه 95 درصد و پيشرفت سازه ي مستغرق نيروگاه تلمبه ذخيره‌اي 100 درصد است.

خروج 80 درصد از آب ورودي به سد سيمره

جانشين معاون اجرايي و مدير پروژه ابزار دقيق سد سيمره نيز در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي ايسنا با اشاره به رهاسازي آب به خاطر تامين حق‌آبه پايين دست گفت: در حال حاضر ورودي سيمره 65 متر مكعب و خروجي آن براي تامين حق‌آبه پائين دست و نياز سد كرخه حدود 51 تا 52 متر مكعب است و تراز فعلي آب در مخزن حدود 632 متر بالاتر از سطح دريا است و اين درحالي است كه حداقل تراز لازم براي بهره برداري از نيروگاه تراز 705 متر است.

غلامرضا سخاوت نيز با اشاره به اين‌كه 600 هزار متر طول، پرده آب بند در سيمره اجرا كرده‌ايم گفت: 4 گالري به طول تقريبي هر كدام 350 متر در هر تكيه گاه حفر كرده ايم و با استفاده از دستگاه هاي حفاري مخصوص اقدام به حفر گمانه و تزريق دوغآب سيمان در لايه هاي زمين كرديم.

وي گفت: برخي از‌ گمانه‌هاي حفاري شده داراي عمقي حدود 165 متر هستند.

وي ابزار دقيق سيمره با اشاره به اين‌كه دو واحد نيروگاه برق آبي سيمره تكميل شده است، از تكميل واحد سوم تا پايان امسال خبر داد و گفت: همچنين بخش اول عمليات اجرائي مربوط به پروژه ي تلمبه ذخيره اي سيمره را انجام داده‌ايم اما درحال حاضر به خاطر مشكلاتي از قبيل نبود خطوط 400 كيلوولت در منطقه و از سوي ديگر براي اخذ فاينانس در حال مذاكره هستيم.

جانشين معاون اجرايي و مدير پروژه ابزار دقيق سد سيمره با اشاره به اين‌كه در صورت اخذ فاينانس و اجرائي شدن پروژه ي تلمبه ذخيره‌اي، حدود 2000 فرصت شغلي جديد درمنطقه ايجاد مي‌شود گفت:‌ نيروگاه تلمبه ذخيره‌اي سيمره مي تواند به بالانس شبكه برق و توليد 1000 مگا وات ساعت برق كمك كند.

سخاوت در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به اين‌كه در حال حاضر آب مخزن در تراز 632 متر بالاتر از سطح دريا قرار دارد، آبراز اميدواري كرد كه تا ارديبهشت ماه سال آينده، سد به تراز سال 1391 (660 ) برسد.

جانشين معاون اجرايي و مدير پروژه ابزار دقيق سد سيمره همچنين با تاكيد بر رهاسازي آب براي تامين نياز اراضي پايين دست، اظهار كرد: ‌درحال حاضر تراز آب در پشت سد 632 متر بالاتر از سطح دريا بوده و حجم آب ذخيره شده معادل 115 ميليون متر مكعب است و در صورت نياز ميتوان مخزن سد را تا تراز 620 متر تخليه كرد.

احداث سيمره

مطالعات طرح جامع عمران حوضه آبريز كرخه در سال 1350 توسط شركت "الكترو كانسالت" و سپس مطالعات طرح عمراني حوضه آبريز كرخه در سال 1357 توسط شركت "عمران و منابع" انجام شد.

در سال 1369 مطالعات مرحله شناخت طرح سرشاخه‌هاي كرخه با مشاركت شركت "مهاب قدس" و "الكتروكانسالت" انجام شد و سه ساختگاه شامل" تنگ سازبن"، "تنگه كفه نيل" يا "كفن دهلا" (سد سيمره) و "تنگ پا علم" براي مطالعات مقدماتي معرفي شدند.

مطالعات طرح مقدماتي سد و نيروگاه سيمره در آذر سال 1372 با مشاركت شركت‌هاي مهاب قدس و الكتروكانسالت آغاز و از مرداد 1374 با كناره گيري شركت الكتروكانسالت، پيگيري شد و در نهايت در سال 1375 مطالعات به نتيجه رسيد.

در اسفند ماه سال 1376 نتايج بررسي كارشناسان ELC تحت عنوان گزارش فني اصلاح و تصويب مطالعات مرحله يكم طرح هاي سيمره و سازبن ارائه شد و در همان سال 1376 اجراي كانال انحراف، حفاري و لاينينگ دو تونل انحراف شروع و در سال 1380 به اتمام رسيد.

حفاري بخشي از تونل آب بر، تمام شفت و جام اول شفت ضربه گير در سال 1379 توسط شركت هاي ايراني شروع و در سال 1384 به پايان رسيد. همچنين در روز بيست و يكم اسفندماه سال1381 كار احداث فرازبند و نشيب بند، بدنه سد و سازه‌هاي جنبي شروع شد و در تير ماه 1382 همزمان با ادامه اجراي فرازبند و اتمام پيش فرازبند انحراف آب رودخانه ي سيمره صورت گرفت. در نهايت در خرداد ماه سال 1385 حفاري پي سد به اتمام رسيد.

بر اين اساس در سال 1382 حفاري بخشي از ساختگاه نيروگاه و احداث راه دسترسي از سازه آبگير تا محل نيرو گاه شروع و در سال 1384 اين قرارداد به پايان رسيد. در آذرماه 1384 نيز قرارداد ساختمان و تجهيزات نيروگاه اجرايي شد. در شهريورماه سال 1385 هم قرارداد باقيمانده تونل آب بر آغاز شد.همچنين در بهمن‌ماه سال1385 بتن ريزي بدنه سد آغاز شد.

پس از آبگيري اوليه ي سد در سالهاي 90 و 91 به دليلي نياز اراضي پايين دست و نياز سد كرخه، آب ذخيره شده در سد سيمره رها شد و اكنون براي آب‌گيري و راه اندازي نيروگاه نياز به زماني چندساله است تا سيمره بتواند جرعه جرعه آورد رودخانه را در مخزن خود ذخيره كند.

انتهاي پيام

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن