تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802965806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنگ خطر افزايش مجدد قيمت مسكن مهر


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: زنگ خطر افزايش مجدد قيمت مسكن مهر
با وجود تاكيد وزير راه بر منتفي شدن هرگونه چانه‌زني درباره افزايش قيمت‌ مسكن مهر اما انبوه‌سازان در نامه‌اي به آخوندي خواستار تعيين تكليف مجدد قيمت شدند، نامه‌اي كه در بخشي از آن به تهاتر زمين براي تكميل واحدها اشاره شده است.
تسنيم: از زمان استارت طرح مسكن مهر تا حدود يك سال بعد انبوه‌سازان روي خوشي به آن نشان ندادند و حتي دعوت مسئولان وقت وزارت مسكن براي حضور در طرح مذكور نيز تاثيري در تصميم آنها نداشت.

اين‌گونه شد كه وزارت سابق مسكن ساخت واحدهاي مسكن مهر را به تعاوني‌ها واگذار كرد و در مدت كوتاهي زمان از دست رفته براي حضور انبوه‌سازان جبران شد. اما وقتي ساخت‌وسازهاي مسكن مهر رونق گرفت، انبوه‌سازان به تكاپو براي حضور در بزگترين طرح مسكن‌سازي دولتي در ايران شدند.

به اين ترتيب آنها توانستند با يك سري اقدامات در مدت كوتاهي جايگزين تعاوني‌ها شوند. اما اين حضور همزمان شد با درخواست‌هاي مكرر انبوه‌سازان براي افزايش قيمت‌ها، موضوعي كه تعاوني‌ها هيچگاه حرفي از آن نزدند و برعكس رقابتي بين تعاوني‌ها براي كاهش هزينه‌ها به‌وجود آمده بود كه ركوردهاي ساخت هرمترمربع مسكن مهر با قيمت 230 هزار تومان را بر جاي گذاشت.

به هر حال مرداد سال 90 همزمان با فراخوان وزارت راه و شهرسازي براي ثبت‌نام مرحله دوم طرح مسكن مهر انبوه‌سازان به تكاپو براي تعديل قيمت‌ها افتادند.

اين در حالي بود كه انبوه‌سازان چند ماه پيش‌تر فاز اول هدفمندي يارانه‌ها را بهانه كرده و با اين استدلال كه اجراي اين قانون روي قيمت برخي نهاده‌اي ساختماني تاثيرگذار بوده خواستار افزايش قيمت مسكن مهر متناسب با تغييرات قيمت مصالح ساختماني شدند. نكته جالب توجه اين‌كه دو ماه پس از هدفمندي يارانه‌ها يعني در بهمن ماه 89 انبوه‌سازان در نامه‌اي به رئيس‌جمهوري سابق خواستار ساخت 100 هزار واحد با قيمت قبل از هدفمندي يارانه‌ها يعني 300 هزار تومان براي هر متر مريع شده بودند.

به فاصله‌اي اندك پس از نامه‌نگاري انبوه‌سازان به احمدي‌نژاد، ايرج رهبر رئيس كانون سراسري انبوه‌سازان با بيان اين‌كه بعيد به‌نظر مي‌رسد انبوه‌سازان سال 91 در طرح مسكن مهر وارد شوند مدعي شد با توجه به افزايش حدود 20 درصدي قيمت نهاده‌هاي ساختماني در مقايسه با پيش از هدفمند شدن يارانه‌ها آينده همكاري پيمانكاران ساختماني در طرح مهر را با ترديد مواجه است.

رهبر درباره قيمت مسكن مهر (300 هزار تومان) گفته بود:‌اين قيمت سر به سر است و فقط با مديريت مهندسي مي‌توانيم به ساخت و ساز ادامه دهيم. براي آن‌كه سازنده از حاشيه سود مناسبي برخوردار باشد بايد قيمت هر مترمربع از 300 هزار تومان به 450 هزار تومان افزايش يابد. وي با اشاره به ارسال آناليز قيمت‌ها به وزارت راه و شهرسازي ارائه شده است، اظهار كرد: قيمت ساخت مسكن همان 300 هزار تومان است كه مربوط به گذشته است، از اين رو آناليز قيمت را انجام و آنرا به وزارت راه ارائه كرده‌ايم.

اما علي نيكزاد، وزير وقت راه و شهرسازي پيشنهاد افزايش 50 درصدي قيمت مسكن مهر را نپذيرفت و در اين‌باره گفت:‌ساخت مسكن مهر در سال 91 با همان متري 300 هزار تومان ادامه پيدا مي‌كند. عزم و تلاش دولت بر اتمام پروژه‌هاي مسكن مهر تا پايان سال آينده است، اما آن‌چه معلوم است اين‌ككه ساخت مسكن مهر با همان متري 300 هزار تومان ادامه مي‌يابد.

در روزهايي كه نيكزاد سكاندار وزارت راه و شهرسازي بود با مكانيسم مخصوص خود كه بارها نيز از آن استفاده كرد تا حدودي باعث شد تا انبوه‌سازان از موضع خود در خصوص افزايش قيمت مسكن مهر عقب نشيني كنند. نيكزاد در آن زمان گفته بود: «هم‌اكنون شركت‌هاي خارجي خواستار مشاركت در اين طرح با قيمت كمتر از 300 هزار تومان با رعايت مقررات ملي و مصالح ساختماني درجه يك ايراني و زمان يك سال هستند، اما در راستاي افزايش اشتغال اولويت با شركت‌هاي داخلي است»

رهبر، رئيس كانون سراسري انبوه‌سازان اما اين‌گونه به سخنان وزير واكنش نشان داد:‌«اين نظر وزارت راه و شهرسازي است، اما ما آينده مسكن كشور را در نظر گرفته‌ايم مي‌خواهيم اين طرح با كيفيت خوب به اتمام برسد. براي ساخت و ساز در سال آينده (91) با توجه به نوسانات نرخ ارز و طلا و تاثير آن بر بخش مسكن و همچنين نرخ تورم دراستان‌هاي مختلف كشور آناليزهاي قيمت انجام شد و نتيجه آن يعني افزايش 50 درصدي قيمت‌ها را به وزارت راه اعلام كرديم.

وي با اشاره به «نرخ دستوري» آينده خوبي را براي ساخت‌وساز مسكن مهر پيش‌بيني نكردو افزود:‌ بايد به منافع ملي توجه كنيم، انبوه‌سازان تسليم قيمت كارشناسي شده از سوي وزارت راه و شهرسازي هستند.

*درخواست‌هاي بي پايان

درخواست انبوه سازان حدود 9 ماه سال 91 نيز ادامه داشت تا اين‌كه سرانجام وزارت راه و شهرسازي دستورالعملي را ابلاغ كرد كه بر اساس آن قيمت ساخت هر مترمربع پروژه‌هاي مسكن مهر بين 5 تا 40 هزار تومان افزايش يافت. اما موضوع جالب اين بود كه انبوه‌سازان به اين ميزان افزايش قيمت نيز اعتراض كردند و آنرا به دور از واقعيت‌هاي كشور دانستند.

معاون وقت وزير راه و شهرسازي 5 روز پس از ابلاغ دستورالعمل افزايش قيمت مسكن مهر به مديران كل استان‌ها، مديران عامل شهرهاي جديد و مديران كل بنياد مسكن انقلاب در واكنش به اعتراض انبوه‌سازان با بيان اين‌كه افزايش قيمت‌ها كارشناسي شده است به تسنيم گفت:‌ جلسات متعددي در اين رابطه برگزار شد و بر اساس هفت آيتم به اين قيمت رسيديم. ‌از يك طرف بر اساس اعلام سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان قيمت مصالح ساختماني روندي نزولي داشته است، به‌عنوان مثال قيمت تيرآهن 14 ذوب‌آهن 3.7 درصد، تيرآ‌هن 18 ذوب‌آهن 8.6 درصد، انواع سيمان 2 درصد، ميلگرد 14، حدود 13 درصد و نبشي 12 نيز 10 درصد كاهش يافته است.

احمداصغري مهرآبادي ادامه داد: همزمان با كاهش قيمت نهاده‌هاي ساختماني، دستورالعمل افزايش قيمت مسكن مهر را تدوين و به شركت‌هاي عمران شهرهاي جديد ابلاغ شد.

مديرعامل سابق سازمان ملي زمين و مسكن با بيان اين‌كه روز اول كه نوسانات نرخ مصالح ساختماني آغاز شد تا امروز به‌طور ميانگين قيمت‌ها 33 تا 34 هزار تومان افزايش يافت، افزود:‌ كارشناسان ما همه آيتم‌هاي مورد نظر را اعمال كردند و رقمي 40 هزار تومان را براي تعديل قيمت ساخت مسكن مهر اعلام كردند.

مهرآبادي تصريح كرد: اين عدد منهاي مابه‌التفاوت آسانسور است كه با احتساب هزينه آسانسور هر متر مربع مسكن مهر 55 تا 60 هزار تومان افزايش خواهد يافت.

*قيمت مسكن مهر را تعيين تكليف كنيد

از آذرماه سال گذشته تاكنون انبوه‌سازان همواره از افزايش قيمت مسكن مهر به‌عنوان يكي از خواسته‌هاي اصلي نام برده‌اند. در اين راستا آنها روز گذشته (شنبه) نامه‌اي را به وزير راه و شهرسازي نوشتند و در آن با ارائه 5 پيشنهاد خواستار تعيين تكليف قيمت پروژه‌هاي مسكن مهر شدند.

در بخشي از اين نامه آمده است؛ «دولت مي‌تواند بخشي از اين پروژه‌ها را به صورت تهاتر با انبوه‌سازان به اتمام برساند و الزاما اين تهاتر نبايد در اراضي مربوط به مسكن مهر باشد. در مناطقي مثل پرديس كه ارزش افزوده بالاتري دارند، بخشي را نيز متقاضيان مي توانند پرداخت كنند. اما در مناطقي كه اين پتانسيل را ندارند، دولت بايد وارد عمل شود و وام آن را تا حد 20درصد افزايش دهد.»

*اشتهاي سيري ناپذير انبوه‌سازان

حال بايد پرسيد چه اتفاقي روي داده كه انبوه‌سازان را به نامه‌نگاري با وزير واداشته است؟ بررسي قيمت نهاده‌هاي ساختماني گوياي اين واقعيت است كه در يك سال منتهي به زمستان امسال نه تنها افزايش قيمتي را در اين بخش نديده‌ايم، بلكه قيمت برخي مصالح ساختماني نيز كاهش يافته است. از سوي ديگر با توجه به بررسي‌هاي كارشناسي وزارت راه و شهرسازي نوسانات قيمت نهاده‌هاي ساختماني كه منجر به ابلاغ دستورالعمل افزايش قيمت مسكن مهر شد حداكثر 34 هزار تومان بوده، اما وزارتخانه 60 هزار تومان به قيمت مسكن مهر افزوده است، يعني حدود 76 درصد بيشتر. چرا انبوه‌سازان به اين‌ ميزان افزايش قيمت قانع نيستند؟

كارشناسان و فعالان مسكن معتقدند با توجه به ثبات بازاهاي اقتصادي كشور ثبات قيمت بازار مسكن علاوه بر زمستان امسال تا نيمه‌ دوم سال آينده نيز ادامه خواهد يافت و هيچ نگراني در اين زمينه وجود ندارد. بنابراين بهتر است انبوه‌سازان كه در چند سال حضور در طرح مهر همواره سرناسازگاري با پروژه‌هاي آن داشته‌اند بر روي تكميل واحدهاي نيمه‌تمام تمركز كنند. به‌طور قطع دولت برنامه‌هاي متعددي براي ساخت مسكن دارد و ادامه درخواست‌هاي غيرمنطقي انبوه‌سازان باعث مي‌شود دولتي‌ها در همكاري با آنها تجديدنظر كنند.

نبايد فراموش كرد وزير راه و شهرسازي هرگونه چانه‌زني براي افزايش قيمت مسكن مهر را منتفي اعلام كرده است، حالا بايد ديد آخوندي چه پاسخي به نامه انبوه‌سازان خواهد داد. شايد يكي از گزينه‌هاي تكميل پروژه‌هاي مسكن مهر همان افزايش 5 ميليون توماني تسهيلات باشد، يعني اين متقاضيان خواهند بود كه هزينه درخواست انبوه‌سازان را مي‌پردازند. البته وزير راه و شهرسازي در يكماه اخير برخلاف چند تن از معاونانش هرگونه رايزني براي افزايش سقف تسهيلات مسكن مهر را تكذيب كرده است. شنيده شده يكي از گزينه‌هاي تكميل بخشي از پروژه‌هاي مسكن مهر با قيمت‌هاي مد نظر انبوه‌سازان است.

دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن