واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مراجع يگانه مرجع مردم در برابر ظلم/10آيتاللهي كه در جنگ با انگليس شركت كرد
شيخ محمدحسين كاشفالغطاء از مراجع و علماي متفكر و مجاهد استعمارستيز و ضد صهيونيسم شيعه عراق است كه در نبردهاي مسلحانه به انگلستان، طي جنگ جهاني اول و نيز در قيام ضد انگليسي عراق به رهبري رشيد عالي گيلاني شركت كرد و جنگيد.
به گزارش خبرنگار تاريخ خبرگزاري فارس، شيخ محمدحسين كاشفالغطاء، از مراجع و علماي متفكر و مجاهد استعمارستيز و ضد صهيونيسم شيعه عراق در 1294 ق در نجف اشرف در خاندان علم و دانش به دنيا آمد.
جد اعلاي او شيخ جعفر نجفي سرسلسله خاندان كاشفالغطاء بود. شيخ محمدحسين، مقدمات علوم، ادبيات، هيأت، حساب و هندسه را آموخت. آنگاه خارج فقه و اصول را از آيات عظام: سيد كاظم يزدي، شيخ آقا رضا اصفهاني و آخوند خراساني؛ كلام را از ميرزا باقر اصطهباناتي، شيخ احمد شيرازي و شيخ محمدرضا نجفآبادي؛ و حديث را از حاجميرزا حسين نوري فرا گرفت و خود از فقيهان اصولي و از عالمان محقق و چيره دست گرديد. وي مورد توجه علما، به ويژه سيد كاظم يزدي بود و سيد پاسخ بسياري از پرسشهاي علمي و فقهي را به او واگذار ميكرد.
پس از درگذشت برادرش شيخاحمد آل كاشفالغطاء، با وجود مرجعيت عام آيتالله آقاسيدابوالحسن اصفهاني، به مقام مرجعيت رسيد و كساني در هند، ايران، افغانستان، مسقط، و نيز عشاير عراق از وي تقليد ميكردند. او از كساني چون حاجميرزا حسين خليلي نجفي، شيخ علي خاقاني، شيخ عباسبن شيخ علي آل كاشفالغطاء و حاج ميرزا حسين نوري اجازه روايت گرفت.
در حوزه درس فقه او كه عمدتاً در مسجد هندي نجف و آرامگاه ميرزا حسن شيرازي تشكيل ميشد، جمعي از طلاب و علما شركت ميكردند.
شيخ محمدحسين ازآگاهيهاي ديني و سياسي برخوردار بود. هم جوهر ديانت اسلامي و تاريخ امت اسلامي را ميشناخت و هم وضع زمان و سياست حاكمان روز خود را در مييافت. از اينرو در همان حال كه وظايف يك عالم ديني را انجام ميداد، وقت خود را صرف مسائل عمده سياسي و اجتماعي و آگاهانيدن ملل مسلمان و ستيز با امپرياليسم و صهيونيسم ميكرد.
*آيتاللهاي كه نقد مباني فكري غرب پرداخت
كتاب «الدين و الاسلام او الدعوهالاسلاميه» او نقدي بر مباني فكري غرب و نقش آن در جلوههاي تمدن جديد است. كاشف الغطاء در اين كتاب مهمترين مشكلات مبتلا به جوامع اسلامي را مطرح و درصدد حل و درمان آن برآمده است. او تنها عامل ضعف مسلمانان را ضعف ديني و نفوذ روح غربي در آنها ميداند و براي مقابله با آن، تحقق وحدت مسلمانان را پيشنهاد ميكند.
*سفر با بلاد اسلامي به منزله بيداري كشورهاي اسلامي
سفرهاي وي به كشورهاي اسلامي، يكي از شيوههاي عملي او براي بيدارسازي امت اسلامي و بخشي از اهتمام وي به امور مسلمانان بود. نخستين بار در 1328 ق به حجاز سفر كرد و پس از آن به شام و بيروت رفت. در اين سفر ضمن ديدارهاي گوناگون با عالمان و متفكران مختلف، برخي از آثارش را در لبنان به چاپ رساند. سپس روانه مصر گرديد و در آن كشور با علما ديدار و گفتوگو كرد و براي دانشجويان دانشگاه الازهر جلسه درس تشكيل داد و در چند كليساي قاهره سخناني ايراد كرد.
*كاشف الغطا تفنگ به دست با استعمار انگليس جنگيد
و در نبردهاي مسلحانه به انگلستان، طي جنگ جهاني اول (1332 ـ 1336 ق) و نيز در قيام ضد انگليسي عراق به رهبري رشيد عالي گيلاني (ربيعالثاني جماديالاول 1360 ق) شركت كرد و جنگيد. در همين جنگ،صريحاً فتواي جهاد با اشغالگران انگليسي را داد و از مردم خواست به عنوان يك تكليف شرعي به جنگ برخيزند.
از سفرهاي مهم او سفر به فلسطين بود كه در 1350 ق به منظور شركت در «كنگره اسلامي قدس» انجام شد. اين كنگره به مناسبت بعثت پيامبر اسلام (ص)، با حضور بيش از هزار و پانصد تن از علماي مسلمان در بيتالمقدس برگزار شد.
شيخ محمد حسين كه از سوي علماي عراق در آن كنگره شركت كرده بود، در مسجدالاقصي نماز خواند و هزاران مسلمان و از جمله علماي مذاهب مختلف عضو كنگره به او اقتدا كردند و پس از آن در دوازدهمين جلسه كنگره سخنراني مؤثري ايراد كرد كه بازتاب مثبتي در كنگره و جهان اسلام داشت.
*كاشفالغطاء بر وحدت مسلمانان تاكيد كرد
وي درباره احوال مسلمانان در گذشته و حال و پريشاني و انحطاط كنوني مسلمانان و لزوم وحدت ميان آنان و پرهيز از اختلاف و پراكندگي سخن گفت. اين سخنراني در بيتالمقدس به چاپ رسيد. در همين سفر از شهرهاي ديگر فلسطين مانند حيفا، نابلس و يافا ديدن كرد. در بازگشت از سفر، مردم عراق از او به گرمي استقبال كردند. در همين اوان، وي در مسجد كوفه سخنراني مبسوطي كرد كه از خطبههاي تاريخي او به شمار ميآيد. وي در اين سخنان عظمت ديرين اسلامي را به يادآورد و درباره عقبماندگي كنوني امت مسلمان مطالبي گفت. شيخ محمدحسين در نجف دو فتوا درباره لزوم شركت همه مسلمانان در جهاد براي نجات فلسطين صادر نمود.
در 1367 ق/ 1948 م كه دولت اسرائيل با حمايت دولتهاي غربي در خاورميانه پديد آمد، كاشفالغطاء با صراحت به مقابله برخاست و از اعتبار و نفوذ ديني و سياسي خود در اين جهت سود جست. او بر اين باور كه فرمانروايان كشورهاي عربي در مبارزه با اسرائيل جدي نيستند.
در 1352 ق نخستين بار به ايران سفركرد و حدود هشت ماه در اين كشور ماند و از بيشتر شهرهاي بزرگ ايران مانند كرمانشاه، همدان، تهران، قم، شاهرود، مشهد، شيراز و بوشهر ديدار كرد او در همه جا به زبان فارسي با مردم سخن گفت و آگاهيهايي به مسلمانان داد و آنان را به بيداري و قيام براي مبارزه با استعمار فراخواند. وي هنگام اقامت در ايران پيامي به رزمندگان مسلمان فلسطيني فرستاد و آنان را به ادامه مبارزات ضد صهيونيستي تشويق نمود.
كاشفالغطاء در همان سفر مدتي نيز ميهمان آيتالله حاج شيخ عبدالكريم حائري بود. احتمال فراوان دارد كه كاشفالغطاء، آيتالله حائري و ديگر علماي قم را در جريان رويدادهاي تأسف بار فلسطين قرار داده وآنان را ترغيب به صدور تلگرام اعتراضآميزي به دولت ايران كرده باشد.
به دنبال تحريم فروش اراضي فلسطين به يهوديان از سوي علماي فلسطين در 1352 ق، او نيز در پاسخ به استفتاي محمدصبري عابدينـ مدرس حرم شريف قدسـ در خصوص فروش اراضي به يهوديان، حكمي هم مضمون با حكم علماي فلسطين صادر و در آن فروش اراضي فلسطين به يهوديان را به منزله جنگ با خدا و پيامبر و پايمال كردن دين اسلام اعلام كرد.
وي همچنين در ربيعالثاني 1358 ق به سئوالهايي در مورد مسئله فلسطين پاسخ داد و تأكيد كرد كه دفع سلطه، همراهي در مبارزه با اشغالگران، خدمترساني مالي و جاني به مردم فلسطين براي تضعيف دشمن و تحريم همه جانبه يهود و حاميان او، بر همه مسلمانان واجب است.
كاشفالغطاء پس از ترك ايران به فلسطين رفت. وي دو بار ديگر نيز به ايران سفر كرد: يك بار در 1366 ق و بار ديگر در 1369 ق در جريان نهضت ملي ايران. او در 1371 ق بار ديگر به سوريه و لبنان رفت. در همين سال به كنگره اسلامي كراچي در پاكستان دعوت شد و در آنجا سخنراني كرد و از شهرهاي مهم پاكستان ديدار كرد.
*كاشفالغطاء از مصلحان اسلامي سده اخير در جهان اسلام است
او از مصلحان اسلامي سده اخير در جهان اسلام است. با اينكه تحت تأثير آراي اصلاحي و انقلابي پيشگامان حركت بيداري مسلمانان مانند سيد جمالالدين اسدآبادي و شيخ محمد عبده و ديگران بود، اما عمق انديشه، آشنايي با سياست و مسائل زمان، صراحت در گفتار و شجاعت در عمل، جايگاه فقهي و مرجعيت ديني ـ در شرايطي كه جهان اسلام از مصلحان بزرگ و انقلابي بسيار تهي بود ـ برجستگي ويژهاي به وي بخشيد و آموزشهاي اصلاحي او را كارساز كرد.
از اشتغالات مهم شيخ محمدحسين كاشفالغطاء، نوشتن مقاله و كتاب بود. گفتهاند كه شمار اين آثار به هشتاد جلد ميرسد. با اينكه او در اواخر عمر به بيماريهاي گوناگوني دچار شده بود، همچنان به كار تحقيق و تدوين آثار ادامه ميداد. آثار او عمدتاً برآمده از نيازهاي فكري عصر و به منظور بيدار كردن مردم، پديد آمده است و برخي از آنها از اهميت تاريخي ويژهاي برخوردار است. به ويژه وي در نويسندگي و ادب دست داشت. نثرش زيبا و شعرش لطيف و استوار بود، از اينرو آثار او افزون بر ارزش علمي و اجتماعي، از اعتبار ادبي بسيار برخوردار است.
كاشفالغطاء در ذيقعده 1373 ق در هفتاد و نه سالگي در كرند (در نزديكي كرمانشاه) درگذشت و در قبرستان بزرگ نجف به نام واديالسلام به خاك سپرده شد.
انتهاي پيام/
دوشنبه 2 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]