تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805179568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عقبات گنج پر قيمت و گوهر گران‌بهاي شيعه


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: عقبات گنج پر قيمت و گوهر گران‌بهاي شيعه
برخلاف تمامي مشكلات و سختي ها، مجلداتي از عبقات را بچاپ مي‌رساند و آوازه اش در اندك زماني تمام مجامع علمي وقت را فرا مي گيرد. تقريظ ها بر عبقات نوشته مي شود و بزرگان جهان تشيع به ستايش اين كتاب و مؤلفش مي‌پردازند.
هجدهم ماه صفر 1434 صد و بيست و هشتمين سالگرد رحلت عالم نستوه مجاهد خستگي ناپذير مدافع حريم ولايت علامه ميرحامد حسين نيشابوري هندي است.

به گزارش «تابناك» و نقل از رايزني فرهنگي ايران در دهلي نو، در ميان علما و بزرگان شيعه كه باقلم به مكتب اهل بيت(ع) خدمت كردند و در شناساندن و ترويج علوم آل محمد(ص) مجاهدت نمودند، علامه ميرحامد حسين شخصيّتي ممتاز است. وي با تأليف دايرة المعارف عظيم عبقات الانوار پرده از مظلوميت اهل بيت(ع) در طول تاريخ برداشت و در اثبات و حقانيت و حقوق پايمال شده خاندان پيامبر اكرم(ص) كوشيد تا جامعه بشري را با فضائل و مناقب امير المؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام و خاندان وي آشنا نمايد.

عبقات در اثبات ولايت امير المومنين(ع) ردّيه اي است بر باب امامت كتاب تحفه اثني عشريه كه به گفته مولف آن بيش از سيصد جزء است. علامه اميني در مقدمه كتاب گرانقدر الغدير در عظمت عبقات الانوار مي نويسد: «.... بوي دلپذيرش در تمامي جهان پيچيده و آوازه اش از خاور تا باختر را فرا گرفته، هركس اين كتاب را مشاهده كرده، دريافته كه معجزه و روشنگري است كه هيچ باطلي در آن راه ندارد. و من در نوشته هايم از درياي ژرف اندوخته هاي وي در اين كتاب بهره هاي فراوان بردم".

علامه حامد حسين در راه تأليف عبقات متحمل رنج ها و مشقت هاي فراوان شد. حوادث ناگوار آزمايش هايي بود كه او را در مسيري كه در آن قدم نهاده بود استوارتر مي كرد. در سن 14 سالگي از سايه رأفت پدر محروم شد و پس از پدر كه محكم ترين تكيه گاه او بود برادرش علامه اعجاز حسين شريك و همراه وي در اين مسير سخت و طاقت فرسا بود.

علامه آنقدر به برادر احترام مي كرد كه هرگز او را جز "قبله گاهي" و يا "قبله و كعبه" خطاب نمي كرد. مهري كه براي مهمور كردن نامه هاي دو برادر بود تنها يك مهر آنهم منقش به نقش "الحمدلله" بود و تا برادرش اعجاز حسين زنده بود مهر جداگانه اي براي خود ترتيب نداد. در سفر مكّه و عتبات عاليات هر دو برادر معين يكديگر بودند و پايه عبقات الانوار بر منابع و مآخذي كه از كتابخانه هاي مكّه و مدينه و نجف و كربلا و يمن گرد آوري كردند بنا نهاده شد.

نقل است كه اين دو در بازگشت از سفر مكّه و عتبات، كتابهاي زيادي خصوصاً از يمن، كه آن روز مركز استنساخ بسياري از كتابهاي گذشتگان بود، خريده بودند و از مسير بندر عدن همراه با صندوق هاي كتاب عازم بمبئي شدند در ميان راه دريا چنان طوفاني شد كه ناخدا مجبور به صدور دستور براي سبك كردن كشتي شد تا بتواند بر موج ها غالب شوند؛ بيشتر مسافران بر اين قول متفق بودند كه اگر صندوق هاي كتاب به دريا ريخته شود، كشتي سبكبارتر و خطر دفع خواهد شد. اصرار علامه حامد حسين و برادرش در اين ميان بي نتيجه بود و نهايتاً دستور داده شد تا خدمه صندوق هاي كتاب را به دريا بريزند.

در ميان حسرت و اندوه علامه اولين صندوق كتاب به آب انداخته شد و علامه كه باتمام وجود به كتابها علاقه داشت و نمي توانست از آنها جدا شود خود را از عرصه كشتي به دريا انداخت و صندوق را در بغل گرفت. مسافران كشتي به زحمت صندوق و ايشان را از آب بيرون كشيدند؛ هر چند در همان چند لحظه آب به داخل صندوق نفوذ كرده به بعضي نسخه هاي خطي نفيس آب رسيده بود امّا نسخه ها آسيب جدي نديده بود. تعدادي از آن نسخه هاي آب ديده تاكنون در كتابخانه علامه وجود دارد.

سفر حج و عتبات هر چند سفر روحاني و پرفايده اي براي هر دو برادر بود امّا براي علامه اعجاز حسين بعلت بيماري سفري سخت و پرمشقت بود.

پس از باز گشت از سفر حج اعجاز حسين در سن 38 سالگي دارفاني را وداع گفت و برادرش را تنها گذاشت. اما رفتن برادر در عزم و اراده آهنين مير حامد حسين تأثيري نگذاشت و وي در ادامه دادن مسير تزلزلي پيدا نكرد. او با ايمان كمر همت به خدمت اهل بيت(ع) بسته بود و بايد راه را ادامه مي داد. هنوز از داغ فراق يك برادر كمر راست نكرده بود كه برادر ديگرش علامه سراج حسين نيز در سن 36 سالگي به ديار باقي شتافت. از دست دادن ياران، بي مهري و ناسپاسي مردمان، تنگ دستي و هجوم امراض هر چند جسم وي را فرسوده كرده بود امّا باورها و روح بلند او تا آخرين دم چنان به او نيرو مي بخشيد كه دست از نوشتن بر نمي نداشت.

علامه مير حامد حسين پيش از نگارش عبقات در نامه هايي به دوستانش از اينكه آنهمه دشمنان تشيع در كارهاي باطل خود اصرار دارند و در ردّ عقايد شيعه مطالبي مي‌نويسند، امّا نيستند كساني كه پاسخي به آنان بدهند و در گمراهي خود خوشحال و يكه تاز ميدان هستند و هَلْ مِنْ مُبَارٍزْ مي طلبند، شكوه مي كند. تا آنكه نامه اي به محضر حضرت صاحب الامر(عج) مي نويسد و از آنحضرت تقاضا مي‌كند كه اين امر ـ يعني توان جوابگويي به ياوه گوئيهاي مخالفين ـ را به وي عنايت كنند.

ايشان مي نويسد: «در صدد چاره بودم كه كسي را واسطه قرار دهم؛ بياد شهيد بزرگوار قاضي نورالله شوشتري افتاده به آگرا رفتم. در كنار مزار قاضي گريه كردم. وي را واسطه قرار دادم و نامه را روي قبر وي گذاشتم و پس از آن صاحب فرج عنايت فرمودند و اين امر را به حقير واگذار كردند.»

بيماري از همان سالهاي جواني وجودش را فرا گرفته و سخت بيمار بود. در دهة هاي آخر عمر گاه مي شد كه بعلّت ضعف، روزها در بستر مي آرميد و فقط براي اداي فرايض جابجا مي شد و تك فرزندش، ناصر حسين، كه هنوز به پختگي نرسيده بود تنها مونس پدر بود. او بايد درس مي خواند و مي آموخت تابتواند راه پدرانش را ادامه دهد. گاه نيمه هاي شب كه اندكي دردها و آلام فروكش مي كرد. فرزندش را فرا مي‌خواند و برايش تدريس مي كرد.

شايد بيشترين درس ها را ناصر حسين در اين اوقات از پدر فرا گرفته باشد. امّا ناصر حسين نوجواني بيش نبود و براي ورود به اين مسير سخت و پرخطر، به زمان نياز داشت اما فرصت كم و بيماري بر جسم پدر غلبه پيدا كرده بود و اميد زيادي به ادامه زندگي اش نبود. مير حامد حسين درنامه اي به يكي از دوستانش مي نويسد كه من، پدر و برادرانم همة عمر گرانبهاي خود را در راه دفاع از حريم ولايت علوي صرف كرديم؛ كتابخانه اي عظيم گرد آورديم و از هر سو منابع و مآخذ را جمع آوري كرديم امّا اكنون ضعف و بيماري چنان بر من غلبه پيدا كرده كه مي ترسم زحماتم بي نتيجه باقي بماند.

حامد حسين در سالهاي آخر عمر كه بيشترين بازدهي را داشت چنان بيمار بود كه قدرت حركت نداشت؛ لذا كتاب را روي سينه وي مي گذاشتند اما دستهايش بي رمق بود و قدرت گرفتن قلم را نداشت لذا با مداد مي نوشت؛ وقتي دست راست از حركت باز مي ايستاد، قلم را به دست چپ مي سپرد و باز مي نوشت. كسي جز دو كاتب وي، فضعلي شاه و وزير علي، قادر به خواندن خط علامه نبودند. آنها يادداشت ها را پاك نويس كرده و به محضرش مي آوردند و براي رفع اشكالات خدمت وي بازخواني مي كردند.

علامه حامد حسين به دوستانش چنين مي نويسد: «هر چند علامه مجلسي بانوشتن بحار الانوار كاري بزرگ كرد امّا يك حكومت شيعه و مقام شيخ الاسلامي و ده ها عالم و فاضل در كنارش بودند و امروز من حتي يك نفر مددكار ندارم كه كتابها را از قفسه بيرون آورد و نزد من بگذارد؛ مگر حقوق يك كارگر ساده چقدر است، يك روپيه كه من اين را هم ندارم. با اين حال تنها يك عبقات من بيش از سيصد جزء است.»

علامه از ريخت و پاش امرا و رؤساي شيعه در همان شهر و محلّه اي كه وي به تأليف عبقات مشغول است و از عدم توجّه آنان به امور ديني در نامه هايش مكرّر شكوه مي كند، ريحت و پاش امرا به قدري بود كه بر خوان يك نواب و راجه شيعه بيش از 250 نفر مي نشستند اما وي براي خريد كتاب ها، زيور آلات زنان خانه را مي فروخت. وي گاه به بسياري از افراد نامه مي نويسد و سعي مي نمايد ايشان را متوجه اين امر نمايد امّا كمتر كسي به نوشته ها و گفته هاي وي توجه مي كند و گاه نيز از نوشتن و اظهار نياز براي تأليف عبقات به علت اين كه او را بخاطر تقاضاهايش براي چاپ عبقات خود پرست و اهل دنيا نخوانند ابا مي كند.

برخلاف تمامي مشكلات و سختي ها، مجلداتي از عبقات را بچاپ مي‌رساند و آوازه اش در اندك زماني تمام مجامع علمي وقت را فرا مي گيرد. تقريظ ها بر عبقات نوشته مي شود و بزرگان جهان تشيع به ستايش اين كتاب و مؤلفش مي‌پردازند.

«سواطع الانوار» نمونه اي از صدها بلكه هزاران نامه اي است كه درباره عظمت عبقات بچاپ رسيده است. ميرزاي شيرازي چندين نامه به حامد حسين مي‌نويسد و او را مي ستايد. وي در نامه اي خطاب به مير حامد چنين مي نويسد: «به عرض عالي ميرساند... اگر چه در مقام اظهار تودد و اتحاد كمتر ميسّر شده است بتوانم، چنانچه شايسته است برايم. واحد احد اقدس عزّت اسمائه گواه است هميشه شكر وجود نعمت شريف را مي كنم و به كتب و مصنفات رشيقه جنابعالي مستأنسم و حق زحمات و خدمات آن وجود شريف را در اسلام نيكومي شناسم. انصافاً مي توان گفت تاكنون در اسلام در فن كلام، كتابي به اينگونه نافع و تمام تصنيف نشده است خصوصاً كتاب عبقات الانوار كه از حسنات اين دهر و غنائم اين زمان است بر هر مسلم متدين لازم است كه در تكميل عقايد و اصلاح مفاسد خود به آن كتاب مبارك رجوع نمايد و استفاده نمايد و هر كس كه به هر نحو تواند در نشر و ترويج آنها به اعتقاد احقر بايد سعي و كوشش را فرو گذار ندارد.»

عليرغم تمام تلاش ها و ستايش هاي بزرگان در ترويج اين كتاب شريف، تنها تعدادي معدودي از اجزاء سيصدگانه عبقات در زمان حيات علامه مير حامد حسين بچاپ رسيد و پس از رحلت ايشان هر چند فرزند برومندش علامه ناصر حسين راه پدر را در نشر عبقات ادامه داد، امّا جز اجزايي ديگر آنهم از منهج احاديث بچاپ نرسيد و كار نشر عبقات همچنان باقي ماند.

سيدمحمدسعيد فرزند ناصر حسين و نوه علامه مير حامد پس از رحلت پدر بعلت عمر كوتاه، نتوانست راه پدرانش را ادامه دهد، لذا كتابخانه مير حامد از رونق افتاد و بساط ادامه تأليف، ترتيب و نشر بقيه مجلدات عبقات برچيده شد و در سالهاي اخير نيز بخشي از كتابهايي كه بارنج فراوان گرد آوري شده بود، بعلت بي توجهي مورد هجوم آفات و موريانه ها قرار گرفت و برخي نيز در زير گرد و خاك باقي ماند.

آنچه در اين نوشتار خوانديد، برگرفته از صدها نامه علامه حامد حسين به دوستانش در زمان تأليف عبقات است كه پس از سعي و تلاش فراوان اين مكاتبات از ميان انبوهي از كاغذها كه به عنوان كاغذ باطله در گوني هايي جمع آوري و در شرف امحا بود بدست آمده است.

باشد روزي تا جمعي از شيفتگان ولايت علوي به ترتيب و نشر باقي مانده مجلدات عبقات، اين بزرگترين حجت مذهب در عصر غيب، همت گمارند و به گفته حضرت امام خميني (ره) روزي ملّت شيعه از خواب بيدار شود و نگذارد كه يك چنين گنج پر قيمت و گوهر گرانبهايي از بين برود.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن