تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803167810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدير فرهنگي منطقه 5 دانشگاه آزاد:شبكه‌هاي ماهواره‌اي مباني ارزشي و اعتقادي را هدف قرار داده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدير فرهنگي منطقه 5 دانشگاه آزاد:شبكه‌هاي ماهواره‌اي مباني ارزشي و اعتقادي را هدف قرار داده‌اند
مدير فرهنگي منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامي گفت: شبكه‌هاي ماهواره‌اي مباني ارزشي و اعتقادي را هدف قرار داده‌اند.


پيمان عين‌القضاتي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراك اظهار داشت: طبق پژوهش‌هاي صورت گرفته توسط نهادهاي فرهنگي، خانواده‌هاي ايراني به صورت ميانگين چهار ساعت و 30 دقيقه در روز را به رسانه‌هاي ديداري و شنيداري اختصاص مي‌دهند كه البته اين آمار براي زنان خانه‌دار به هفت ساعت در روز نيز مي‌رسد.

وي با بيان اينكه رسانه‌ها در حوزه‌هاي آموزشي و تفريحي داراي كاركردهاي متفاوتي هستند، ادامه داد: اگر بخواهيم به صورت تخصصي اين مسئله را مورد بررسي قرار دهيم بايد ببينيم كه مخاطب رسانه‌هاي ديداري و شنيداري چه كساني هستند و هدفشان از تماشاي اين رسانه‌ها چيست، مخاطب در استفاده از رسانه متناسب با كاركردهاي آنها برداشت‌هاي خود را انجام مي‌دهد و نكته‌اي كه در اين موضوع اهميت دارد فعال بودن مخاطب است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك ادامه داد: فعال بودن به اين معني كه مخاطب دست به انتخاب و گزينش بزند و مطابق با نيازهاي خود از رسانه برداشت كند و اگر مخاطب منفعل باشد و بدون جهت گيري به تماشاي رسانه بپردازد و صرفاً گذران اوقات روزمره باشد قطعاً بهره خاصي را نمي‌تواند ببرد.

وي بيان كرد: اگر در اين موضوع خاص كاركردهاي آموزشي در حوزه رسانه‌اي را مد نظر قرار دهيم و مخاطب به صورت فعال دست به انتخاب بزند و در انتخاب خود مباني ارزشي و اعتقادي ايراني ‌اسلامي را معيار قرار دهد، مي‌تواند به عنوان امري معقول در نظر گرفته شود، ولي اگر مخاطب منفعل باشد و معيارها و ارزش‌هاي اعتقادي را براي انتخاب خود ملاك قرار ندهد آمار 4.30 ساعت تماشاي رسانه‌هاي ديداري و شنيداري در يك روز مي‌تواند هشدار دهنده باشد.

عين‌القضاتي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به فعاليت چندين شبكه ماهواره‌اي كه جامع هدفشان را خانواده‌هاي ايراني قرارداده‌اند مي‌توان گفت اين هجمه رسانه‌اي بر جامعه ما تأثير گذار بوده است يا نه، اظهار داشت: در بحث رسانه موضوعات مختلفي مطرح مي‌شود و يكي از آنها نيز تأثير رسانه‌ها بر تغيير نگرش و تغيير رفتار است كه معتقدم كه اين تغيير امكان پذير است، كاركرد شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان در دو حوزه نگرشي و رفتاري در جايگزيني مباني ارزشي بر روي جامعه قابل لمس است.

مدير فرهنگي منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامي ابراز داشت: شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان اهدافشان را به صورت پيام و در قالب برنامه‌هايي همچون فيلم، سريال و مسابقات و با مباني غير ارزشي و غير ديني به جامعه هدف مي‌رسانند و مطمئناً اين برنامه‌ها بر حوزه نگرشي و رفتاري مخاطبان خ تأثير مي‌گذارد كه البته بازه زماني مي‌تواند كوتاه مدت و يا دراز مدت باشد كه در حوزه نگرشي در دراز مدت و در حوزه رفتاري در كوتاه مدت مي‌توانيم شاهد تغييرات باشيم.

وي افزود: موضوعي كه در اين ارتباط حتماً بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه سواد رسانه‌اي مخاطبين اين شبكه‌ها بسيار پايين است و اين به معناي عدم درك و فهم پيام دروني برنامه اين رسانه‌ها است.

استاد دانشگاه علمي كاربردي اراك گفت: با توجه به پژوهش‌هاي صورت گرفته استقبال از سريال‌ها و فيلم‌هاي اين شبكه‌ها از سوي مردم بيشتر است و برنامه‌هاي سرگرمي و اخبار در رده‌هاي بعدي قرار دارد،‌ بنابراين پيام‌هايي كه در اين فيلم‌ها و سريال‌ها منتقل مي‌شود و با ارزش‌هاي اسلامي ما در تضاد است مي‌تواند تأثيرات عميقي بر خانواده‌هاي ايراني و خصوصاً قشر جوان داشته باشد.

عين‌القضاتي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر رابطه حضور شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان در خانواده‌هاي ايراني و افزايش آسيب‌هاي اجتماعي خاطر نشان ساخت: زماني كه به مباني ارزشي، قوانين و شرع مقدس عمل نشود مطمئنا بايد شاهد رشد ناهنجاري‌هاي اجتماعي در جامعه باشيم، بنابراين اين شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان با توليد برنامه‌هايي كه محتواي آنها دقيقا بر خلاف مباني ارزشي ما است، در گسترش و بالا بردن ميزان آسيب‌هاي اجتماعي مؤثر هستند.

به گفته وي در نظام ارزشي ما روابط بين زوجين تعريف شده است و جامعه نيز حدود مشخصي براي اين روابط تعيين كرده است، ولي رسانه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان در عموم برنامه‌هايشان با توجه به فرهنگ و نظام اخلاقي خودشان به شدت اين موضوع را مورد تهاجم قرار داده‌اند و تصور فرهنگي و ارزشي خودشان را به جامعه ما منتقل مي‌كنند، به طور كلي مي‌توان گفت قبح زدايي و زشتي‌زدايي از اعمال و رفتاري كه در شرع مقدس و قوانين ما حاكم است در اين شبكه‌ها صورت مي‌گيرد.

وي در ادامه با اشاره به تلاش شبكه‌هاي فعال در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي در زمينه ايجاد شبه‌هاي اعتقادي اظهار داشت: به نظر مي‌رسد كه شبكه‌هاي ماهواره‌اي در توليد برنامه‌هاي خود تقسيم كار پنهاني را انجام داده‌اند و اگر بخواهيم دسته بندي درستي را انجام دهيم مي‌توانيم بگوييم كه تعدادي از شبكه‌هاي فارسي زبان به حوزه خانواده پرداخته‌اند و بيشتر برنامه‌هاي فراغتي و تفريحي توليد مي‌كنند و تعداد ديگري از شبكه‌ها نيز به فضاي اعتقادي، مد و توليد خبر و موضوعات سياسي و همچنين مباحث قوميتي مي‌پردازند.

استاد دانشگاه علمي كاربردي اراك اضافه كرد: ما در حوزه رسانه‌اي بايد بپذيريم كه امپرياليسم فرهنگي به وجود آمده، به دنبال ايجاد وحدت نيست و در مسائل اعتقادي نيز برنامه‌هاي زيادي براي ايجاد شك و ترديد و برتري دادن جريان التقاطي در اين رسانه‌ها پيگيري مي‌شود كه از اين جمله مي‌توان به تبليغ مسيحيت تبشيري و فرقه‌هايي مانند بهائيت اشاره كرد.

مدير فرهنگي منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامي افزود: يك سويه عمل كردن و تعاملي نبودن، شگرد اصلي اين شبكه‌ها است، بيشتر پرسش‌ها و سؤال‌هايي كه در برنامه‌هايشان مطرح مي‌كنند هيچگونه فضاي پاسخگويي را ايجاد نمي‌كند و مخاطبي كه در برابر اين موضوعات قرار مي‌گيرد به دليل آنكه تنها با پرسش‌هاي چالش برانگيز مواجه مي‌شود نمي‌تواند دركي كامل از تمامي ابعاد مباحث داشته باشد.

عين‌القضاتي در پاسخ به اين سوال كه آيا فعاليت شبكه‌هاي خصوصي در ايران با مديريت مديران فرهنگي و رسانه‌اي مي‌تواند گره‌گشاي اين مسير پر پيچ و خم باشد؟ گفت: در اين حوزه ابتدا بايد مسئولين فرهنگي ما در سطح كلان به اين باور برسند كه حوزه تأثير گذاري شبكه‌هاي ماهواره‌اي بسيار زياد است، ولي متأسفانه در شرايط فعلي به نظر مي‌رسد كه به طور جدي به اين موضوع نگاه نمي‌شود.

وي ادامه داد: نكته ديگر اينكه با توجه به زايش روز به روز شبكه‌هاي ماهواره‌اي سطح آگاهي و بينش مردم بايد بالا رود، مسئله مهم ديگر تعميق و تقويت باورهاي اعتقادي جامعه است كه در اين ميان دستگاه‌هايي مانند آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي و حوزه و دانشگاه در اين تعميق اعتقادي وظيفه سنگيني دارند و رسانه ملي نيز بايد بتواند از تمامي ظرفيت‌هاي موجود خود براي جذب تمام سليقه‌ها استفاده كند.

وي با اشاره به ظرفيت‌هاي بسيار بالايي كه در عرصه فرهنگي و اجتماعي در كشور وجود دارد، تصريح كرد: تمام نهادها و دستگاه‌هايي كه در اين ارتباط فعاليت مي‌كنند بايد تحت يك قرارگاه فرهنگي ساماندهي شوند و بتوانند در تمامي استان‌ها و شهرستان‌ها وارد عمل شوند، ما شاهد اين هستيم كه در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها خيلي عميق با مسائل فرهنگي و اجتماعي برخورد نمي‌شود، اگر بتوانيم با ايجاد يك قرارگاه فرهنگي براي تمامي دستگاه‌ها، نهادها و حتي صنايع يك مسئوليت اجتماعي ايجاد كنيم بسياري از مشكلات به حاشيه مي‌روند و شاهد ايجاد يك جامعه اخلاقي و ارزشي در كشور خواهيم بود.

انتهاي پيام/87001/ي40

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن