تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806596283




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تأييد كليات طرح انتقال پايتخت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: تأييد كليات طرح انتقال پايتخت
مركز پژوهش‌هاي مجلس كليات "طرح انتقال پايتخت" را تأييد كرد.


به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي اظهارنظر كارشناسي خود درباره "طرح انتقال پايتخت" را منتشر كرد.

متن اين گزارش بدين شرح است:

مقدمه

شواهد علمي و تجربي نشان مي‌دهد كه امروزه شهر تهران با آسيب‌هاي جدي و فزاينده‌اي مواجه است كه نمودهاي آن در ناكارآمدي تجهيزات زيرساختي و كالبدي، نابساماني‌هاي اجتماعي و اقتصادي و بسط آلودگي زيست‌محيطي به‌خوبي ديده مي‌شود. استمرار اين روند موجب كاهش كيفيت زندگي و تهديدات مرتبط با ناپايداري‌هاي مختلف در سطح كلان‌شهر تهران شده است. وجه ديگر اين ناپايداري‌ها، پيچيدگي و عمق پيامدهاي آن است كه ضرورت شناخت فراگير و ژرف‌نگرانه‌اي را مي‌طلبد.

«طرح انتقال پايتخت» كه با هدف مواجهه با چالش‌هاي فعلي شهر تهران و در عين حال ايجاد پايتخت سياسي و اداري و انتقال آن از تهران در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته است، في‌نفسه موضوعي با اهميت و داراي ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي، اجرايي و مديريتي است كه بايد مورد بررسي دقيق قرار گيرد. اين طرح كه مشتمل بر 6 ماده است تشكيل شوراي عالي انتقال پايتخت را به‌منظور بررسي و مطالعه پيرامون ساماندهي پايتخت و برون‌رفت از وضعيت فعلي و از‌سوي ديگر تهيه برنامه‌هاي اجرايي لازم براي تشكيل پايتخت سياسي و اداري جديد و انتقال آن از شهر تهران را پيش‌بيني كرده است.

طرح حاضر با اعمال اصلاحاتي از‌جمله حذف ماده (4) و تغييراتي در تركيب اعضاي شورا موضوع ماده (3) و تغيير عنوان طرح، در كميسيون شوراها و امور داخلي به‌عنوان كميسيون اصلي به تصويب رسيده است. كميسيون عمران نيز با اعمال اصلاحاتي در عنوان طرح، ماده (1) و تغيير سطح شوراي عالي به شورا و به‌تبع آن تغييراتي در تركيب اعضا موضوع ماده (3) اين طرح را به تصويب رسانده است. در ادامه طرح مصوب كميسيون شوراها به‌صورت ماده به ماده مورد بررسي قرار گرفته است.

ارزيابي كليات طرح

هدف اصلي از ارائه طرح، «تشكيل شوراي عالي انتقال پايتخت» به‌منظور بررسي، جمع‌بندي مطالعات انجام شده درخصوص تراكم‌زدايي از شهر تهران و انتقال پايتخت سياسي و اداري و ..... و تهيه برنامه‌هاي اجرايي لازم، بررسي و جانمايي مكان مناسب براي انتقال پايتخت سياسي و اداري، ساماندهي پايتخت جديد در افق‌هاي زماني كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت عنوان شده است. با توجه به مشكلات شهر تهران و لزوم مطالعه و بررسي براي برون‌رفت از اين وضعيت، تشكيل شورا يا مؤسسه‌اي براي اين منظور امري ضروري تلقي مي‌شود.

در همين حال طراحان طرح ايجاد پايتخت سياسي و اداري را به‌عنوان يكي از راهبردهاي اصلي برون‌رفت شهر تهران از وضع موجود قلمداد كرده‌اند. طي دو دهه اخير پيچيدگي و كثرت معضلات شهر تهران سبب شده تا بسياري از تصميماتي كه با هدف كاستن از حجم مشكلات پايتخت اتخاذ و اجرا شده‌اند به سرانجام مطلوب و مقبولي نرسند، در نتيجه از يك ديدگاه به‌نظر مي‌رسد، از‌جمله راهكارهايي كه پايتخت كشور را از اين مشكلات متعدد و مخرب نجات مي‌دهد اين است كه پايتخت سياسي و اداري به شهر ديگري انتقال يابد. مطالعات تطبيقي و تجربه كشورهايي نظير تركيه، مالزي، برزيل، فيليپين، هندوستان و استراليا نيز چنين ديدگاهي را تأييد مي‌كند.

ارزيابي محتوي طرح

● عنوان طرح: عنوان طرح پيشنهادي به درستي توسط كميسيون اصلي مورد اصلاح قرار گرفته است، زيرا هدف از اين طرح ساماندهي پايتخت و در كنار آن انتقال پايتخت سياسي و اداري از شهر تهران است. لذا عنوان پيشنهادي يعني «طرح ساماندهي و انتقال پايتخت سياسي و اداري» با اهداف طرح سازگاري بيشتري دارد.

● ماده (1): اين ماده از طرح، تشكيل شوراي ساماندهي پايتخت را پيش‌بيني كرده است كه با توجه به ضرورت انجام مطالعات جامع و جمع‌بندي مطالعات انجام شده در زمينه حل معضلات شهر تهران و برنامه هاي اجرايي ساماندهي پايتخت و انتقال مركز سياسي و اداري از شهر تهران، تشكيل شورا يا مؤسسه‌اي براي اين امر ضرورتي محتوم است. لذا ماده (1) طرح مورد تأييد است.

● ماده (2): در اين ماده با هدف تأمين هزينه‌هاي طرح و رفع مغايرت اصل هفتاد‌وپنجم قانون اساسي حكمي آمده است مبني‌بر اينكه اعتبارات مورد نياز در لايحه بودجه ساليانه كل كشور پيش‌بيني و منظور خواهد شد. حال آنكه اولاً اين طرح هزينه جديدي را به دولت تحميل نمي‌كند و قرار است كه شوراي ساماندهي پايتخت با استفاده از ظرفيت‌ها و امكانات موجود در قوه مجريه تشكيل شود و براي ادامه كار آن ـ به‌عنوان يك ستاد كه فاقد عمليات اجرايي قابل توجه است ـ مشابه ساير امور، دولت در بودجه‌هاي سنواتي اعتبارات لازم را پيش‌بيني خواهد كرد و ثانياً اين حكم رافع ايراد اصل هفتاد‌وپنجم قانون اساسي نيست. لذا پيشنهاد حذف ماده (2) را دارد.

● ماده (3): اين ماده تركيب اعضاي شورا را مشخص كرده است. در متن اوليه طرح، تعداد اعضا 11 نفر بوده‌اند كه در متن مصوب كميسيون به 14 نفر افزايش يافته است. به‌نظر مي‌رسد براي اتخاذ تصميمات شورا، بايد تعداد اعضا عدد فرد باشد.

● ماده (4): اين ماده ناظر بر تهيه و ارائه طرح جامع ساماندهي و انتخاب مكان مناسب براي انتقال پايتخت سياسي ـ اداري توسط شورا به دولت براي انجام اقدامات قانوني است. اين ماده مورد تأييد است.

● ماده (5): اين ماده در ادامه ماده (4) و ناظر بر تهيه آيين‌نامه اجرايي توسط دولت و تصويب آن توسط هيئت وزيران است. اين ماده مورد تأييد است.

● پيشنهاد الحاق ماده (3) متن مصوب كميسيون عمران
ماده (3) متن مصوب كميسيون عمران بيان مي‌دارد: «راهبرد شورا، انجام وظايف و مأموريت‌ها توسط بخش خصوصي، تعاوني و مؤسسات و نهادهاي عمومي دولتي و غيردولتي و استفاده از ظرفيت‌هاي علمي موجود در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشي و تحقيقات كشور و هدايت آنها است». بدون شك يكي از الزامات اصلي انتخاب راهكارهاي مناسب براي برون‌رفت كلان‌شهر تهران و ايجاد پايتخت سياسي ـ اداري استفاده از تمام ظرفيت‌هاي علمي و عملي كشور است. لذا به‌نظر مي‌رسد ضروري است متن فوق به‌عنوان ماده‌اي مستقل به متن طرح افزوده شود.

جمع بندي

1. كليات طرح مورد تأييد است.

2. با توجه به اينكه در فراز پاياني ماده (1) بيان مي‌دارد، «شوراي ساماندهي پايتخت با استفاده از ظرفيت‌ها و امكانات موجود در قوه مجريه تشكيل مي‌گردد»، لذا نيازي به درج ماده (2) نيست.

3. تعداد اعضاي شوراي عالي پيشنهادي 14 نفر است كه براي تصميم‌گيري تعداد اين اعضا بايد عدد فرد باشد. مگر آنكه يك نفر از اعضاي ناظر و بدون حق رأي باشد كه در متن ماده (3) چنين اشاره‌اي نشده است.

4. متن ماده (3) پيشنهادي كميسيون عمران، به‌عنوان ماده مستقل به متن طرح افزوده شود.

انتهاي‌پيام/

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن