تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803315046




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با تصويب كليات طرح انتقال پايتخت در مجلس انصاري: نظام درباره انتقال پايتخت تصميم مي گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: با تصويب كليات طرح انتقال پايتخت در مجلس انصاري: نظام درباره انتقال پايتخت تصميم مي گيرد
ابراهيم بهشتي
خبرنگار حوزه مجلس

روز گذشته همزمان با اين‌كه آلودگي هوا، مدارس ابتدايي و مهدكودك‌هاي تهران را به تعطيلي كشاند، كليات طرح انتقال پايتخت جهت ساماندهي امور شهر تهران در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد. 110 نماينده مجلس به اين طرح رأي مثبت دادند و 67 نفر هم اعلام مخالفت كردند. 10 رأي هم ممتنع بود. انتقال پايتخت در يكي دو دهه اخير همواره مورد نظر برخي مجلسي‌ها، رسانه ها و كارشناسان شهري بوده است. بخصوص هر گاه بنا به دلايلي بعضي مشكلات موجود در تهران خود را برجسته‌تر نشان مي‌دهد. به نظر مي‌رسد تهيه طرح‌هايي همچون انتقال پايتخت جهت ساماندهي امور تهران، ناظر به برخي مشكلات اساسي است كه طي سال‌هاي گذشته با وجود برنامه‌هاي مختلف براي حل آنها، كارگشا نبوده است. در سال‌هاي گذشته هم موضوع انتقال پايتخت مطرح شده و هم طرح‌هايي همچون «دور كاري»، «جابه‌جايي كارمندان» و «ممنوعيت استخدام در دستگاه‌هاي دولتي تهران» يا حتي «انتقال برخي وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي به استان‌هاي ديگر» مطرح شده كه هيچ‌كدام به نتيجه مطلوبي نرسيده است. شايد حلقه مفقوده موجود در طرح‌هاي مختلفي كه به آن‌ها اشاره شد، عدم كار تحقيقاتي و كارشناسي لازم باشد. چيزي كه در سخنان مخالفان با طرح انتقال پايتخت در صحن علني ديروز مجلس هم برجسته بود و حالا قرار است در طرح جديد همه جوانب كار سنجيده شود.
در اين طرح شورايي با عنوان شوراي ساماندهي تشكيل مي شود كه متشكل از اعضاي زير مي باشد؛ رئيس‌جمهوري يا معاون اول رئيس‌جمهوري به عنوان رئيس شورا، وزير كشور كه دبيري شورا را برعهده دارد، دو نفر از اعضاي كميسيون‌هاي شوراها و امور داخلي كشور و برنامه، بودجه و محاسبات با انتخاب مجلس شوراي اسلامي، وزير راه و شهرسازي، وزير نيرو، وزير جهاد كشاورزي، وزير امور اقتصادي و دارايي، وزير نفت، معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، شهردار تهران، نماينده ستاد كل نيروهاي مسلح و رئيس سازمان پدافند غيرعامل.
مشكلات تهران، محور سخنان موافقان
در بررسي طرح ياد شده عليرضا خسروي، حامد قادر مرزي و سيد حسين نقوي به عنوان موافق و جواد جهانگيرزاده، موسي غضنفرآبادي و كمال عليپور به عنوان مخالف طرح صحبت كردند. محور برجسته سخنان موافقان اين طرح، اشاره به مشكلات موجود تهران اعم از ترافيك و آلودگي، احتمال زلزله و جمعيت زياد بود. از جمله قادرمرزي عضو كميسيون عمران به اتلاف وقت شهروندان در ترافيك تهران اشاره كرد و گفت: به تناسب جمعيت ساكن تهران، اگر سرانه متوسط اتلاف وقت شهروندان را يك ساعت در نظر بگيريم، روزانه 12 ميليون ساعت و ماهيانه 360 ميليون ساعت وقت مردم در ترافيك تهران تلف مي‌شود. وي با بيان اينكه تراكم بسيار زياد جمعيت در واحد سطح و افزايش لحظه به لحظه آن از آستانه تحمل و پذيرش فراتر رفته و شهر را به يك توده عظيم جمعيتي تبديل كرده است، افزود: متمركز شدن منابع و امكانات اقتصادي موجب شده است كه تهران رهبري ملي اقتصادي را برعهده بگيرد و اين تمركز اقتصادي بر تمركز جمعيتي و ترددي مرتبط با تهران در يك دور تسلسلي همواره مي‌افزايد.
جاي خالي اعتبارات كلان
در مقابل جواد جهانگيرزاده عضو كميسيون امنيت ملي در مخالفت با طرح انتقال پايتخت گفت: اين طرح اجرايي نخواهد شد چرا كه تجربه كشورهاي ديگر نشان مي‌دهد اين طرح آثار مثبتي در بر ندارد. به گفته جهانگيرزاده اجراي طرح انتقال پايتخت به اعتبارات كلان نياز دارد كه در حال حاضر چنين اعتباراتي وجود ندارد. وي افزود: به نظر مي‌رسد اگر دستگاه‌هاي تصميم گيرنده اداري و سياسي از شهر تهران خارج شوند، مشكلات اين شهر برطرف نخواهد شد. بدون شك تا امكاناتي براي شهر جايگزين تهران ايجاد نشود، مردم پايتخت خانه‌هاي خود را ترك نخواهند كرد. اين عضو كميسيون امنيت ملي تأكيد كرد كه جايي مناسب‌تر از تهران براي پايتخت وجود ندارد از اين رو اگر به دنبال حل مشكلات تهران هستيم اين موضوع با تمركز روي توسعه زيرساخت‌ها قابل حل خواهد بود. جهانگيرزاده همچنين در گفت وگويي از مخالفت حداد عادل و علي لاريجاني با اين طرح خبر داد.
انصاري: انتقال پايتخت از جنس سياست‌هاي كلي نظام است
معاون پارلماني رئيس‌جمهور هم به عنوان نماينده دولت در مخالفت با اين طرح در مجلس سخن گفت. مجيد انصاري از زاويه‌اي كلان‌تر به موضوع نگريست و انتقال پايتخت را موضوع مهم و بزرگي دانست كه جنس آن از جنس سياست‌هاي كلي نظام و نه از جنس تقنين است. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد كه بدون نظر رهبري امكان اجرايي شدن اين تصميم وجود ندارد. انصاري گفت: چشم‌انداز انتقال پايتخت به نقطه‌اي ديگر بايد به طور نسبي مشخص باشد و در پاسخ به نمايندگاني كه براي انتقال پايتخت موضوع زلزله را مطرح مي‌كنند بايد بگويم كدام استان از زلزله مصون است؟ او با بيان اينكه كشور روي كمربند زلزله واقع شده است، گفت: براي زلزله استان تهران به عنوان يك مركز سياسي بايد فكر اساسي كرد همان طوركه ژاپن با اين مشكل مواجه است و براي مقابله با آن زير ساخت‌ها را آماده كرده است. انصاري با بيان اينكه تهران مناسب‌ترين نقطه به لحاظ تأمين منابع آبي است، افزود: در پائيز امسال بسياري از شهرهاي بزرگ مانند مشهد، اصفهان، اراك دچار كمبود آب بودند. وي با طرح اين سؤال كه آيا محاسبه مالي انتقال پايتخت انجام شده است يا خير، گفت: غيرممكن است در افق بيست ساله با محدوديت‌هاي مالي كشور بتوانيم حداقل‌هاي مورد نياز را تأمين كنيم. معاون پارلماني رئيس‌جمهور با اشاره به بودجه سال آتي كشور گفت: نمايندگان مستحضرند كه در بودجه 93 براي تكميل طرح‌ها و پروژه‌هاي نيمه تمام موجود 400 هزار ميليارد تومان اعتبارنياز است كه تحقق اين نيازمند گذشت 20 سال است. انصاري با تأكيد بر اينكه مگر مي‌شود زيرساخت‌هاي موجود را به سادگي در جاي ديگر ايجاد كرد، افزود: آيا انتقال تمام قوا، صدا و سيما، ستاد نيروهاي مسلح و دستگاه‌هاي گوناگون از جمله نهاد مقدس رهبري امكان دارد؟ آيا انتقال راه آهن، فرودگاه‌ها و زيرساخت‌هاي ديگر وجود دارد؟ وي گفت: اگر صرفاً انتقال ستاد وزارتخانه‌ها به يك استان مطرح است كه بايد بگويم اين مشكلي را حل نمي‌كند چرا كه آنوقت ارتباط شهرها با مراكز آن استان‌ها با مشكل روبه‌رو مي‌شود. انصاري با بيان اينكه نمي‌توان كاركنان دولت و وزارتخانه‌ها را به اجبار منتقل كرد يا به آن‌ها گفت در تهران بمانند و ما در جاي ديگر استخدام جديد داشته باشيم، افزود: تجربه پاكستان و ساير كشورها در زمينه انتقال پايتخت موفق نبوده است و با توجه به اينكه تهران ظرف ده‌ها سال شكل گرفته است هيچكدام از نقاط كشور ظرفيت استقرار اين امكانات و جمعيت را ندارد.
شوراي نگهبان با انتقال پايتخت مخالفت مي‌كند
در جريان بررسي طرح مذكور جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه در اخطار قانون اساسي نسبت به طرح انتقال پايتخت، گفت: اين طرح با اصل ۷۵ قانون اساسي مغايرت دارد. چرا كه طرح انتقال پايتخت بار مالي دارد و در طرح پيشنهادي نمايندگان بار مالي اين موضوع در نظر گرفته نشده است. علي لاريجاني رئيس مجلس اخطار اين نماينده مجلس درباره مشخص نبودن اعتبارات طرح انتقال پايتخت را وارد دانست و گفت: اعتبارات انتقال پايتخت زياد است از اين رو با توجه به مشخص نبودن منابع اين طرح با مخالفت شوراي نگهبان مواجه خواهد شد. اين اخطار البته از سوي رئيس مجلس به رأي گذاشته شد كه در نهايت نمايندگان با رأي مخالف خود اين اخطار را وارد ندانستند.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن