تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819207825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تصويب كليات طرح انتقال پايتخت با وجود مخالفت دولت و تذكر لاريجاني


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: تصويب كليات طرح انتقال پايتخت با وجود مخالفت دولت و تذكر لاريجاني
طرح انتقال پايتخت سياسي و اداري از تهران سرانجام پس از چند ماه بحث در كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس با قرارگرفتن در اولويت دستور ؛ درجلسه علني ديروز مجلس به صحن علني راه يافت و كليات آن با وجود اخطارهاي چند نماينده درخصوص مغايرت آن با اصل 75 قانون اساسي و مخالفت معاون پارلماني رييس جمهور به تصويب رسيد. به گزارش خبرنگار مجلس خراسان؛ هرچند در همان ابتداي ورود جلسه علني به بررسي اين طرح ؛ علي لاريجاني رييس مجلس، اخطار قانون اساسي جواد جهانگيرزاده عضو كميسيون امنيت ملي مجلس را درباره مغايرت اين طرح با اصل 75 قانون اساسي به دليل داشتن بارمالي وارد تشخيص داد اما پس از راي گيري از صحن علني ؛ نمايندگان با اين اخطار مخالفت كردند و درنهايت كليات طرح ساماندهي وانتقال پايتخت سياسي و اداري با 110 راي موافق، 67 راي مخالف و 10 راي ممتنع از 214 نماينده حاضر در جلسه به تصويب رسيد. بر اساس متن اوليه اين طرح و در صورت تصويب نهايي ، به منظور بررسي و جمع بندي مطالعات انجام شده درباره تمركززدايي و ساماندهي شهر تهران و انتقال پايتخت سياسي و اداري كشور، شوراي ساماندهي پايتخت با عضويت رئيس جمهور يا معاون اول رئيس جمهور، وزير كشور، دو نفر از اعضاي كميسيون هاي شوراها و برنامه و بودجه مجلس، وزير راه، وزير نيرو، وزير جهاد كشاورزي، وزير اقتصاد، وزير نفت، معاونت برنامه ريزي رئيس جمهور، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، شهردار تهران، نماينده ستاد كل نيروهاي مسلح و رئيس سازمان پدافند غيرعامل تشكيل مي شود.اين شورا موظف است حداكثر ظرف دو سال از تصويب اين قانون، طرح جامع ساماندهي و انتخاب مكان مناسب براي انتقال پايتخت سياسي و اداري را تهيه كند.

عليپور: اين طرح پاسخگو نيست

كمال عليپور نماينده قائمشهرواولين مخالف كليات اين طرح با بيان اين كه اين طرح علاوه بر مغايرت با قانون اساسي مشكلي از معضلات كنوني تهران مثل آلودگي هوا و ترافيك حل نمي كند؛ افزود: اگر منظور ازاين طرح انتقال سياسي دولت، مجلس، وزارتخانه هاي امنيتي و نهادهاي اين چنيني است كه از خطر مصون بمانند مي توان گفت كه اين طرح پاسخگو نيست. وي با بيان اين كه مردم تاكنون بحثي را راجع به تهديدات امنيتي تهران نكردند كه حال ما بخواهيم با يك طرح اين همه هزينه را متوجه دولت كنيم ادامه داد:طرح هاي مشابه قبلي با عنوان كاهش آلودگي هوا و ترافيك بحث انتقال پايتخت را دنبال مي كرده است كه به نظر مي آيد چنين مباحثي منطقي نيست و بايد اعتبارات ويژه براي آن در نظر گرفت. وي با اشاره به كشورهايي كه طرح انتقال پايتخت را اجرايي كرده اند، گفت: مشاهده كشورها نشان مي دهد مشكلات آنها حتي با انتقال پايتخت نيز به قوت خود باقي است. عليپور با تأكيد بر اينكه تا ساخت بوروكراسي درست و بهبود وضعيت زيرساخت ها انتقال پايتخت مشكلي را حل نمي كند گفت: امروز نيازي به انتقال پايتخت نيست و بهتر است بگذاريم دولت خودش در اين باره لايحه داده و اعتبارات آن را در نظر بگيرد.

قادرمرزي:طرح هاي دوركاري و انتقال كارمندان بي نتيجه بود

اما حامد قادرمرزي نماينده قروه و دهگلان درموافقت با كليات طرح ساماندهي و انتقال پايتخت سياسي و اداري، با يادآوري اين كه تز دكتراي خويش را در اين ارتباط تهيه كرده است و مطالعاتي در اين خصوص داشته است ؛ گفت:در كشور 31 بار سابقه جابه جايي پايتخت را داشتيم، در سال 68 مطالعاتي زير نظر وزارت راه و شهرسازي آغاز شد اما طي سال هاي گذشته طرح هايي مثل دوركاري و انتقال كارمندان را شاهد بوديم كه نتيجه اي به دنبال نداشت. نماينده قروه همچنين تصريح كرد: متمركز شدن منابع در تهران باعث شده اين شهر، رهبري اقتصادي ملي را برعهده بگيرد، افزايش قيمت ها به ساير نقاط كشور با اين موضوع انتقال مي يابد.وي تمركز سياسي- اداري تهران و حضور حجم عظيمي از كاركنان در تهران را از ديگر مشكلات پايتخت دانست و گفت: معضلات زيست محيطي فراواني در تهران وجود دارد، شاهد مصرف فزاينده انواع منابع در تهران هستيم، روزانه بين 13 تا 14 ميليون ليتر بنزين در تهران مصرف مي شود كه آثار سوء آلودگي هوا بر ساكنان شهر مشخص است، هم اكنون معابر شهر تهران به پاركينگ خودروها تبديل شده است، آيا اتلاف وقت شهروندان در ترافيك گسترده تهران، جزو هزينه هايي نيست كه پرداخت مي كنيم؟

نگوييد نمي توانيم

سيدحسين نقوي حسيني نماينده ورامين نيز در موافقت با اين طرح با اشاره به اين كه كشور ما توانست در طول هشت سال دفاع مقدس در مقابل دنيا بايستد سخنان برخي از نمايندگان درباره ناتواني در انتقال پايتخت را مورد انتقاد قرار داد و گفت: نگوييد نمي توانيم ؛ به فرموده امام (ره) ما مي توانيم و اين طرح شدني است.وي طرح انتقال پايتخت را باعث بهبود نظام مديريتي شهر تهران دانست و گفت: اجراي اين طرح مي تواند مشكلات امروز ما را كاهش دهد.

نماينده دولت:انتقال پايتخت بدون نظر رهبر انقلاب ممكن نيست

با اين حال مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس جمهور درمخالفت با اين طرح با اشاره به اينكه انتقال پايتخت موضوع مهم و از جنس سياست هاي كلي نظام است، گفت: بدون نظر مقام معظم رهبري تصميم گيري در اين خصوص امكان پذير نيست. وي با اشاره به اينكه گفته مي شود كشور ما بر روي كمربند زلزله است، تصريح كرد: هيچ استاني از زلزله مصون نيست، اگر پايتخت سياسي و اداري از تهران منتقل شود آيا جان ميليون ها انسان تهراني در حدي نيست كه براي آن تصميم گيري كنيم و بايد فقط به فكر مصون ماندن دستگاه هاي سياسي و اداري باشيم؟ انصاري با اشاره به معضل آب شرب در بسياري از استان ها ادامه داد: در پاييز امسال براي تامين آب شرب اصفهان، مشهد، اراك و استان مركزي مشكل داشتيم ؛ در گذشته عنوان مي شد كه سمنان به پايتخت سياسي و اداري تبديل شود، اما همين حالا در اين استان دچار مشكل آب شرب هستيم و بهترين مكان براي تامين آب شرب پايتخت همين مكان كنوني است. معاون پارلماني رئيس جمهور با اشاره به هزينه هاي بسيار بالاي انتقال زيرساخت ها از تهران به نقاط ديگر كشور گفت: غيرممكن است در افق حتي 20 ساله با منابع مالي كه در كشور داريم بتوانيم حداقل هاي مورد نياز را تامين كنيم؛ در لايحه بودجه همين امسال هم كه بسياري از طرح هاي عمراني نيمه تمام مانده بسياري از كارشناسان عنوان كردند كه حتي در طول 20 سال هم امكان تحقق و به بهره برداري رساندن بسياري از آنها وجود ندارد. وي گفت: اين سوال مطرح است كه آيا امكان انتقال همه قوا، دستگاه ها، نهادهاي امنيتي، صدا و سيما و نيروهاي مسلح كه مدنظر نمايندگان است، امري شدني است؛ فرودگاه، راه آهن، بازار و مركز اقتصادي بسياري در تهران ايجاد شده كه امكان انتقال آن سخت است.

يك شورا به تنهايي نمي تواند در اين باره تصميم گيري كند

معاون پارلماني دولت با اشاره به پيشنهاد تشكيل شورايي به منظور بررسي طرح ساماندهي و انتقال پايتخت سياسي و اداري در اين طرح بيان كرد: شورايي كه در اين طرح در نظر گرفته شده، شورايي متشكل از هيات دولت است، اما آيا اين شورا مي تواند درباره همه موضوعات تصميم گيري كند؛ انتقال پايتخت موضوعي مهم و از جنس سياست هاي كلي نظام است كه بدون نظر مقام معظم رهبري تصميم گيري درباره آن امكان پذير نيست.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن