واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يادداشت ميهماننقش پررنگ هيات انتخاب در جشنوارهها
چينش غلط هيات انتخاب و يا سلايق و علايق شخصي، نبايد به اعتبار يك جشنواره لطمه وارد كند و اميدواريم در سال هاي بعد، وزنه هيات انتخاب جشنواره مستند حقيقت، سنگين تر و معيار انتخاب، استانداردها باشد .
خبرگزاري فارس - سينما:بهدنبال اعلام نتايج جشنواره سينما حقيقت يادداشتي ازسوي يكي از مستندسازان به دست ما رسيدهاست كه نشاندهنده نگاه و مواضع نويسنده است و تمام بخشهاي آن مورد تاييد اين رسانه نيست اما بعضي از بخشهاي اين نقد دلنگراني مشترك جمع زيادي از مستندسازان است .
هر چند بر اين باورم كه گزينش يا عدم گزينش فيلمي و يا حتي گرفتن جايزه يا نگرفتن آن در يك جشنواره ، ،بيانگر فيلم خوب يا بد نيست، اما چينش غلط هيات انتخاب و يا سلايق و علايق شخصي، نبايد به اعتبار يك جشنواره لطمه وارد كند و اميدواريم در سال هاي بعد، وزنه هيات انتخاب جشنواره مستند حقيقت، سنگين تر باشد و معيار انتخاب، استانداردها باشد . در اين دوره جز چند فيلم ،بيشتر مستند ها ضعيف و حتي سخيف بودند و بر آمد هفتمين دوره ، نشانه ي ميزان درك هيات انتخاب از مستند خوب است. آنچه كه از اين مستند ها بر مي آيد اين است كه، مستند يعني چرك آلود،مستند يعني اطناب در گفتار هاي كسالت بار، مستند يعني چينش پلان ها ، بي هيچ منطقي ، نه تصوير برداري و قاب درست مهم است نه تدوين و صداي خوب. چيزي كه به مخاطب مي گويد اين است : زيباشناسي و رعايت آرايه هاي هنري در مستند مهم نيست چون مستند اثر هنري محسوب نمي شود. هيات انتخاب اين گونه مي گويد
اگر از بيشتر اين مستند ها، گفتار را حذف كنيد با انبوه تصاوير روبرو مي شويد كه ذهني پريشان آن ها را كنار هم چيده است. دوستان، مستند را با شب شعر يا برنامه راديويي اشتباه گرفتند و جالب تر آنكه تصاوير را محملي براي بيان گفتار مي دانند براي همين براي گنجاندن گفتار به هرشكل ممكن يك پلان را بارها تكرار ميكنند و يا تصاوير بي ربط و پلان هاي مرده در فيلم ميگنجانند.بهتر نيست گفتارتان را چاپ كنيد و براي خوانش گفتارتان محملي ديگر برگزينيد؟در اثر هنري ما در جستجوي چه گفتن نيستيم در پي چگونه گفتنيم
قطاري با انبوهي گفتار ،بنايي با انبوهي گفتار.كويري با انبوهي گفتار. درياچه اي با انبوهي ....و اگر برخي مستندهاي گزارشي براي مخاطب جذ اب بود نه به خاطر خوش ساخت بودن اثر و نه به دليل دانش بروز يافته كارگردان؛ بلكه، براي مصاحبه هاي جنجالي شبيه برنامه ورزشي تلويزوني، مخاطب را سرپا نگاه مي داشت.كمتر اثري بود كه با تدوين درست ، سير خطي داشته باشد.به صدا آن چنان اهميت نمي دهند ودر بيشترمستندها صدابردا ر حضور ندارد. بگذريم مستند بايد چرك آلود باشد.
و بگذريم از اين كه در برخي مستند ها كار گردان ، زحمت تغير موقيعت مصاحبه شونده را به خود نداده و نيمي از زمان فيلم ها شخصيت، روي فرش، مبل، بالاي تپه ، صندلي و ... نشسته و گزارش آقاي كارگردان را كامل كرده است
شايسته سينماي مستند نيست گزارش هاي در شهر و روستا ومصاحبه هاي خبري و واگويه هاي سبكسرانه را اثر هنري بنامد
مستند سازاني كه مجيز گوي كسي نيستند، دوستان گرمابه و گلستان را خوب مي شناسند،.كساني كه با هوچگيري وبستن لقب استاد به خود ، لگد به عقل مريدان و برخي مسولان مي زنندو جشنواره را جولانگاه خود و اذنابشان قرار دادند. اما كساني كه دوست ندارند در نمودار مضحك مريد و مرادي اين اقيانوس هاي ده سانتي قرار بگيرند از همه امتيازها محروم مي شوند.كساني كه هم تحصيلات عالي دارند هم مطالعه جز لاينفك زندگي آنان است.كساني كه مستند را ثبت خاطرات يا اتفاق به شيوه گزارش هاي بي پايه نمي دانند.كساني كه بيش از آن كه در خبر گزار ي ها و روزنامه ها و حوالي مركز گسترش حضور داشته باشند در اثر حضور دارند. هر چند اثر خوب در درازناي زمان پنهان نمي ماند و عمر آثار هوچيگران بسيار كوتاه است اما از مسولان مركز گسترش ميخواهم از آدمهايي كه فرصت كافي داشتند اما جز گرد آوري چند اثر دونمايه كاري از پيش نبردند اعتماد نكنند.آنهايي كه زبانشان در بيرون اثر، بيش از خود اثر دراز است جز هزينه ي بيهوده و افزودن سياهه ، كاري از پيش نمي برند
. مركز گسترش بايد گستره نگاه خود را از محدوده ي اساتيد تكراري، داوران تكراري و مسوولان تكراري فراتر ببرد تاشايستگاني كه از تكرار بيزارند فرصت يابند و طرح نو در اندازند. مشكل به قول صاحب كتاب جها نگشا آنجاست كه:
پشت هنر آن روز شكست است چنين
كاين بي هنران پشت به بالش دادند
هرچند برخي انتخاب ها درشورا و پژوهش مركز مو جب دلگرمي اهالي انديشه است اما همت هنرمند ان سرخورده و گوشه گير تاثير گذار تر از تصميم هر مسوول و نهاد فرهنگي است.
يادداشت از :آرش اسحاقي
انتهاي پيام / ا
شنبه 30 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]