تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802600829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي جايگاه نقد ادبي در ايران: مجتبي گلستاني: به فقر نظريه و گدايي نقد دچاريم


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: بررسي جايگاه نقد ادبي در ايران: مجتبي گلستاني: به فقر نظريه و گدايي نقد دچاريم
مجتبي گلستاني(منتقد ادبي) معتقد است؛ آنچه ما در كشورمان به عنوان نقد ادبي مي‌شناسيم، عموما از پشتوانه‌هاي نظري و تئوريك دور است و به همين دليل اين مفهوم دچار تناقضات و آسيب‌هاي فراواني ا‌ست.

وي در توضيح اين باور به ايلنا گفت: من مشكل اساسي نقد ادبي را در ايران، «فقر نظريه و گدايي نقد» مي‌نامم و برخلاف بسياري كه موضعي تدافعي دارند و معتقدند نقد ادبيِ مبتني بر نظريه ادبي، محدود كردن متون به چارچوب‌ها و قالب‌هاست، معتقدم كه نظريه افق رهايي‌بخش نقد را گسترش مي‌دهد.

وي ادامه داد: با اين‌همه، ذات نظريه به قول جاناتان كالر، اساساً رعب‌آور است زيرا همه چيز را در هم مي‌ريزد و ذهنيتي كه از نظريه رويگردان و گريزان است، آن ذهنيت درخودمانده‌ وحشت‌زده‌اي است كه توان مقابله با پيش‌فرض‌هاي دروني‌شده‌اش را ندارد. مگر ممكن است كه بدون كاربرد و آگاهي از نظريه و فلسفه، نقد ادبي نوشت؟ اين همان پرسشي است كه مجادله دامنه‌دار فرانك ريموند ليويس و رنه ولك را شكل داده بود.

گلستاني خاطرنشان كرد: فارغ از نتايج وحشتناكي كه نقدِ بي‌نظريه‌ نخبه‌گرا براي ادبيات و فرهنگ به بار مي‌آورد، مي‌خواهم بپرسم كه آيا همين گزاره كه «براي نقد ادبي به نظريه و فلسفه نيازي نيست»، نوعي نظريه‌پردازي درباره‌ ادبيات و نقد نيست؟ خودِ ليويس كه همواره بر تباين نقد و فلسفه تاكيد مي‌كرد و نقد خود را نقد عملي و تجربي و غيرنظري مي‌خواند، آثاري را بر جاي گذاشت كه مشحون از چنين تناقض‌هايي است. با توجه به چنين تناقضي كه با ردّ نظريه به‌وجود مي‌آيد، و با توجه به چرخشي كه با كاربست نظريه در نوع پرسش‌گري ما ايجاد مي‌شود، مي‌خواهم بگويم كه نقد ادبي در ايران محتاج نظريه است و بس.

اين منتقد فعال در پاسخ به اين سوال كه «آيا نقد ادبي در سال‌هاي اخير، توانسته تاثير مثبتي بر ارتقاي سطح كيفي آثار داشته باشد يا خير؟»، گفت: در اين باره كمي ترديد دارم زيرا معتقدم كه چنين نگاهي، قدري گستره‌ نقد و نظريه را محدود مي‌كند. اين نكته را در پرسش قبل تا حدودي طرح كردم. مي‌خواهم نه تنها ارتقاي سطح كيفي آثار ادبي، كه نوعي بينش فرهنگي عميق‌تر را جست‌وجو كنم.

وي افزود: نظريه، به تعبير جاناتان كالر، «چون‌وچرا در عقل سليم» است. عقل سليم چيست؟ همان چيزي كه در زبان انگليسي به آن common sense مي‌گويند و در متون فلسفي و نظري موجود در زبان فارسي به تعبيرهاي گوناگون ترجمه شده است، مثلاً درك عام، عقل سليم، حسّ عام، عقل مشترك، فهم متعارف، عرف عام، و شعور معمول و تعابيري از اين دست. عقل سليم آن چيزي است كه عموماً درباره‌ آن اشتراك نظر وجود دارد، همان فهم طبيعي و متعارف مردم در باب يك موضوع.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن