تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819003917




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي ريشه‌هاي بحران


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: بررسي ريشه‌هاي بحران


* اشاره:

* روسيه تلاش دارد تا با استفاده از نفوذ سنتي خود در اوكراين مانع از نزديكي دولت كي‌يف به اتحاديه اروپا شود. در همين رابطه شاهديم كه مسكو پيشنهادهاي خوبي به اوكراين مي‌دهد و اين كشور هم تاكنون تن به آغاز مذاكرات با اتحاديه اروپا نداده است. در ادامه به بررسي علل و ريشه‌هاي بحران اوكراين اشاره مي‌شود.

***

كارشناسان مسائل سياسي بر اين باورند كه با توجه به ريشه هاي تاريخي روابط اوكراين با روسيه از يك طرف و شعارهاي عوام پسندانه مسئولان اين كشور مبني بر تلاش براي پيوستن به اتحاديه اروپا در دوسال گذشته از طرف ديگر موجب شده است كه كي يف گزينه انتظار را برگزيند و براي تصميم گيري دقيق در انتظار گذشت زمان بماند، بدون اينكه پاسخ روشني براي برون رفت ازوضعيت جاري درپيش روي تصميم سازان اين كشور باشد.

با اين رويكرد بود كه ويكتور يانووكويچ اعلام كرد كي يف خواستار عقد قرارداد همكاري تجاري با اتحاديه اروپا با شرايط جديد است.

يانوكوويچ كه گفته مي شود نگراني از آزادي يوليا تيموشنكو نخست وزير سابق زنداني اوكراين و احتمال حضور وي در انتخابات 2015 اين كشور از انگيزه‌هاي اصلي وي در خودداري از امضاي توافق عضويت در اتحاديه اروپا بوده است، به مخالفان خود وعده داد كه اوكراين درآينده نزديك مذاكرات با نمايندگان اتحاديه اروپا درباره شرايط عقد قرارداد همكاري تجاري را از سر مي گيرد.

«الكساندر رار»،عضو باشگاه مشورتي والدي مي گويد: درشرايط فعلي سه سناريو براي برون رفت اوكراين از بحران جاري وجود دارد، نخست اينكه الحاق به اتحاديه اروپا به عنوان يك انتخاب راهبردي براي كي يف باقي بماند كه در اين صورت در نهايت موافقت نامه همكاري‌هاي تجاري با بروكسل امضا خواهد شد.

رار اضافه مي كند: هرچند اين گزينه در ميان جمعيت اوكراين طرفداران بسياري دارد، اما بايد پذيرفت كه تحقق آن براي اين كشور بسيار پرهزينه و زمان بر خواهد بود. حدود يك دهه زمان براي هماهنگ شدن استانداردهاي اوكراين با اتحاديه اروپا زمان لازم است، در حالي كه هيچ منفعت كوتاه مدتي از اين رهگذر براي اوكرايني‌ها متصور نيست .

در تاييد اين ادعا مي توان به اظهارات چندي قبل ويكتور يانكوويچ رييس جمهوري اوكراين خطاب به «استفان فوله» كميسر امور توسعه اتحاديه اروپا اشاره كرد كه اذعان كرده بود تصميم به امضاي موافقت نامه همكاري‌هاي تجاري با اين اتحاديه تنها تا پايان سال جاري براي كشورش 8 ميليارد دلار تمام شده است.

اين درحالي است كه كارشناسان مسائل اقتصادي مي گويند كه هزينه سالانه هر گونه تصميم جدي براي پيوستن به اتحاديه اروپا مي‌تواند براي اقتصاد ضعيف اوكراين حدود 20 ميليارد دلار حداقل در دو سال نخست تمام شود.

كارشناسان مسائل سياسي با اشاره به طولاني بودن فرآيند عضويت كشورهاي شرق اروپا در اتحاديه اروپا مي گويند برخي كشورهاي اين منطقه اواخر دهه 1990ميلادي با دريافت كمك هاي مالي از بروكسل براي مطابق كردن استانداردهاي خود با اين ساختار منطقه‌اي اقدام كردند، اما با توجه به بحران مالي حاكم بر حوزه شنگن، كي يف در پيمودن اين مسير نمي‌تواند چشم ياري از بروكسل داشته باشد.

رار كه رياست انجمن آلمان – روسيه را برعهده دارد، معتقد است: گزينه دوم پيش روي اوكراين توسعه همزمان همكاري ها با مسكو و بروكسل است. براي اين منظور بايد كميسيون سه جانبه اي از نمايندگان روسيه، اتحاديه اروپا و اوكراين تشكيل شود تا بروكسل را درباره ضرورت تعريف مكانيسم وابستگي دوجانبه كي يف به مسكو و بروكسل متقاعد كند. از نظر شخص من اين بهترين گزينه است‌.

وي از پيوستن اوكراين به اتحاديه گمركي تحت سلطه مسكو متشكل از روسيه، بلاروس و قزاقستان در پهنه پس از فروپاشي شوروي سابق به عنوان آخرين گزينه پيش روي اوكراين ياد مي‌كند كه به گفته وي به دليل قابليت بالاي رقابتي توليدات اوكراين در بازار اين اتحاديه مي‌تواند به مانند موتور محركه اي براي اقتصاد اين كشور شرق اروپا عمل كند و از نظر مالي انرژي تازه اي را به پيكر ضعيف اقتصاد آن تزريق كند. كارشناسان مسائل سياسي در تبيين پيامدهاي پيوستن اوكراين به اتحاديه گمركي مي‌گويند كه كي يف در صورت تحقق اين امر، فرصت‌هاي چندي را از دست خواهد داد.

از اين منظر دستاوردهاي چند سال اخير اين كشور در حوزه هايي مانند تحكيم مباني قانوني و بازنگري در استانداردهاي حاكم بر شئون مختلف زندگي اجتماعي در راستاي همخوان كردن آن با معيارهاي اروپا از بين خواهد رفت.از سوي ديگر الحاق كي يف به اتحاديه گمركي در واقع چرخشي اساسي در سياستگذاري خارجي اين كشور شرق اروپا از اروپا به آسيا خواهد بود.

در حالي كه مسكو با گزينه هاي اول (تعريف مكانيسمي براي شراكت همزمان با مسكو و بروكسل) و دوم (پيوسوتن كي يف به اتحاديه گمركي) موافق است، اتحاديه اروپا تنها بر پيوستن اوكراين به اين ساختار منطقه اي تاكيد دارد و در اين راه از ابزار تحريك افكار عمومي اين كشور بر بسترآرزوي اروپايي شدن بهره مي برد.

در واقع با توجه به هدف اصلي و پشت پرده اتحاديه اروپا از تلاش براي الحاق اوكراين به اين ساختار مبني بر تضعيف روسيه و كاستن از قلمروي نفوذ آن در پهنه شوروي سابق، بديهي است كه بروكسل تنها به گزينه امضاي موافقت نامه همكاري هاي تجاري با كي يف رضايت مي دهد.

روس ها نيز با اطلاع از اهداف نهان غرب براي جدا كردن جمهوري هاي شوروي سابق و به ويژه اوكراين از روسيه و ايجاد گسست درعلقه هاي تاريخي و فرهنگي يكهزار ساله بين دو ملت از تمامي ابزارهاي در اختيار خود مانند ترانزيت انرژي به اروپا از مسير اوكراين، تامين بخش عمده انرژي مورد نياز اين كشور، تسهيل در واردات كالاهاي اوكرايني و پذيرش سالانه حدود 4 كارگر مهاجر از اين كشور شرق اروپا بدون نياز به داشتن رواديد، براي جلوگيري از تحقق اين ايده مي كوشد.

حال هر چه باشد، مقام‌هاي اوكراين از امضاي موافقت نامه همكاري‌هاي تجاري با اتحاديه اروپا در نشست ويلينيوس تحت عنوان شراكت شرقي خودداري كردند؛ رويدادي كه به اعتراض هاي گسترده اي يك هفته‌اي دراين كشور وامانده ميان مسكو و بروكسل منجر شده است.

درنهايت مي‌توان گفت كه بحران سياسي جاري در اوكراين بيش از هر چيزي بيانگر واقعيت تلخ قرار گرفتن اين كشور 48 ميليون نفري در دو راهي دو قدرت بزرگ و تاثيرگذار در معادلات بين المللي به نام‌هاي روسيه و اتحاديه اروپاست كه هر يك مي‌كوشد با جذب آن به طرف خود يك گام بيشتر در راه تامين منافع اش بر دارد.

در چنين شرايطي و به دنبال تشديد رويارويي مخالفان و دولت اوكراين و گسترش دامنه آن به اعتراضات خياباني رسانه‌هاي خبري روسيه اعلام كردند كه اوكراين در آستانه بحران شديد سياسي قرار گرفته است. اعتراض مخالفان دولت اوكراين كه از هفته گذشته و به دنبال خودداري مقام هاي كي يف از امضاي موافقت نامه همكاري هاي تجاري و عضويت وابسته با اتحاديه اروپا آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.تشديد درگيري ميان مخالفان دولت اوكراين و نيروهاي پليس اين كشور در مدت ياد شده واكنش هاي متفاوتي را از سوي جامعه جهاني به دنبال داشت و در شرايطي كه غرب در راستاي سياست جدا كردن اوكراين از جبهه جمهوري هاي شوروي سابق طرفدار روسيه به انتقاد گسترده از مقام هاي كي يف در بكارگيري خشونت عليه معترضان روي آورد، مقام هاي روس با احتياط از اقدامات دولت اوكراين حمايت كردند.

راديو دولتي صداي روسيه در گزارشي با بيان اين كه روحيه اعتراض هاي نارنجي بار ديگر اوكراين را فرا گرفته است، به زد و خوردهاي روزهاي اخير نيروهاي امنيتي با تظاهركنندگان مخالف دولت در ميدان استقلال كي يف اشاره كرد.درگزارش آمده است:اين تظاهرات دراعتراض به خودداري دولت اوكراين از امضاي قرارداد همكاري تجاري با اتحاديه اروپا برگزار شد و نيروهاي پليس درجريان زد وخورد با تظاهر كنندگان از گاز اشك آور استفاده و دهها نفر را بازداشت كردند.

در گزارش يادآوري شده است: مخالفان دولت اوكراين قصد توقف اعتراض‌هاي خياباني را ندارند و اين مساله ممكن است به بحران سياسي شديدي منجر شود و تمام اوكراين را فرا گيرد.به گزارش صداي روسيه، مخالفان ويكتور يانوكوويچ رييس جمهوري اوكراين وي را به سازماندهي ضرب و شتم وحشيانه تظاهركنندگان در كي يف متهم كرده‌اند و آرسني ياتسنيوك رهبر جناح پارلماني حزب باتكيفشينا از تاسيس ستاد مقاومت ملي خبر داد.

درگزارش آمده است: اين رهبر مخالفان اوكراين همچنين به سازماندهي اعتصابات سراسري اوكراين اشاره كرد كه بديهي است هدف آن فراهم آوردن شرايط براي برگزاري انتخابات زود هنگام پارلماني و رياست جمهوري است.

كريل تانايف يك كارشناس روس در گفتگو با صداي روسيه گفت كه مخالفان دولت اوكراين تلاش مي كنند از اين شرايط تنش آلود حداكثر استفاده را ببرند.در اين گزارش گفته شده است: تنش هاي سياسي در اوكراين دائما به چشم مي خورند و اين مساله به آن دليل است كه سياستمداران اوكرايني نياز به انسجام طرفداران خود دارند. احزاب مخالف دولت اوكراين دراعتراض به خودداري دولت اين كشور از امضاي قرارداد همكاري تجاري با اتحاديه اروپا در يك هفته اخير تظاهرات گسترده اي در كي يف برگزار كردند و در جريان سركوب اين تظاهرات توسط نيروهاي امنيتي دهها نفر دستگير و شماري نيز مجروح شدند.يانوكوويچ در اجلاس سران اتحاديه اروپا و شش جمهوري شوروي سابق در پايتخت ليتواني از امضاي قرار‌‌داد همكاري تجاري با اتحاديه اروپا خودداري كرد.خبرگزاري ريانووستي نيز در گزارشي با اشاره به حضور هزاران تظاهركننده مخالف دولت در ميدان استقلال كي يف اعلام كرد: تظاهركنندگان ساختمان شهرداري كي‌يف را به تصرف در آوردند.برپايه اين گزارش، تظاهركنندگان درحالي كه پرچم‌هاي اوكراين و حزب آزادي (از احزاب مخالف دولت) را در دست داشتند به صورت گسترده به سوي ساختمان نخست وزيري اوكراين و دفتر رياست جمهوري حركت كردند.

خبرگزاري ايتارتاس هم در گزارشي با اشاره به اعتراضات گسترده خياباني در كي يف اعلام كرد: سير حوادث در پايتخت اوكراين نشان مي‌دهد كه اين حوادث از طرف مخالفان دولت برنامه‌ريزي شده است.

در گزارش گفته شد: هزاران تظاهركننده امروز در ميدان استقلال كي يف خواستار استعفاي رييس جمهور و دولت اوكراين شدند.مخالفان دولت اوكراين ستاد مقاومت مردمي را در ساختمان شوراي اتحاديه هاي صنفي اوكراين مستقر كردند.درهمين حال پاول لبدوف وزير دفاع اوكراين اطلاعات مبني بر حركت ستون هاي تانك هاي ارتش به سوي كي يف را تكذيب كرد.



شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن