تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803064690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پس از تورم مصرفي رشد تورم توليد‌كننده هم كند شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: پس از تورم مصرفي رشد تورم توليد‌كننده هم كند شد
سياوش رضايي

پس از كاهش نرخ تورم بهاي كالاها و خدمات مصرفي در آبان ماه سال‌جاري كه براي نخستين بار در 13 ماه گذشته اتفاق افتاد از سرعت رشد نرخ تورم توليد‌كننده در اين ماه نيز كاسته شد به‌طوري كه به رغم روند افزايشي اين شاخص نسبت به دوره‌هاي مشابه قبل از رشد كمتري برخوردار شده است.
در شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي يا تورم مصرفي نيز در ابتدا از سرعت رشد اين شاخص كاسته شد و در ماه‌هاي بعد با افت تورم نقطه به نقطه در نهايت منجر به كاهش تورم ساليانه شد.
بر اساس آمار بانك مركزي از درصد تغييرات شاخص بهاي توليد‌كننده در ايران نرخ تورم توليد‌كننده در 12 ماه منتهي به آبان سال‌جاري به 5/38 درصد رسيد كه نسبت به نرخ تورم ماه گذشته آن(مهر ماه) يك درصد كاهش يافته است.اين نرخ در 12 ماهه منتهي به مهر ماه نسبت به 12 ماهه منتهي به مهر 91، 5/39درصد بوده است كه نشان دهنده روند نزولي اين شاخص در كشور است.البته همچنان شاخص بهاي توليد‌كننده در آبان ماه امسال نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل افزايش نشان مي‌دهد. بر اين اساس اين شاخص در آبان ماه نسبت به ماه قبل 1/2 درصد رشد داشته است. نرخ تورم نقطه به نقطه توليد‌كننده يعني آبان 92 نسبت به آبان 91 معادل 2/28 درصد بوده است. اين در حالي است كه تورم نقطه‌اي در مهرماه امسال 9/30 درصد بوده كه حاكي از افت 7/2 درصدي اين شاخص در آبان ماه است.
همچنين در هشت ماه اول سال‌جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل تورم توليد‌كننده 1/38 درصد محاسبه شده است كه در اين بخش نيز شاهد كاهش اين شاخص هستيم چرا كه در هفت ماه نخست سال‌جاري نسبت به دوره مشابه قبل نرخ تورم توليد‌كننده 7/39 درصد بوده است. شاخص بهاي توليد‌كننده در ايران در آبان ماه امسال به عدد 4/507 رسيد كه نسبت به ماه قبل معادل 1/2 درصد بالا رفت كه بيشتر از 2 درصد افزايش مهر ماه بود.
در اين ماه بالا رفتن شاخص بهاي اقلام و گروه‌هايي نظير ذرت دانه‌اي، نباتات علوفه‌اي، سويا، سبزي‌هاي بوته‌اي، زعفران، تخم مرغ، ماهي، سيم و كابل مسي، كرايه اتوبوس و خدمات دندانپزشكي بيشترين اثر را در افزايش شاخص بهاي توليد‌كننده نسبت به ماه قبل داشته است. همچنين در آبان ماه شاخص بهاي توليد‌كننده برخي از اقلام و گروه‌ها مانند چغندر قند، محصولات جاليزي، گوسفند، آبميوه، فرش ماشيني، بنزين صادراتي، ميلگرد، آهن و تيرآهن پايين آمده است.
بنابر آمار ارائه شده از سوي بانك مركزي، نرخ تورم توليد‌كننده در سال‌هاي گذشته با روند متفاوتي پيش رفته است. بر اين اساس در سال 1384 اين نرخ نسبت به سال‌هاي قبل با كمترين رقم روبه‌رو بوده است.دراين سال نرخ تورم توليد‌كننده 8/8 درصد گزارش شده است كه نسبت به عدد 8/16 درصد سال 83 نصف شده است.ولي در سال 85 اين شاخص به 6/121 درصد افزايش مي‌يابد و در سال بعد به 9/14 درصد مي‌رسد. سال 1387 نيز رشد تورم توليد‌كننده ادامه مي‌يابد و خود را به 9/20 درصد مي‌رساند؛ عددي كه در سال 1388 به يكباره به 4/7 درصد افت مي‌كند ولي در سال‌هاي بعد اين كاهش جبران مي‌شود. به گونه‌اي كه در سال 1389 به رشد بيش از دو برابري به 6/16 درصد و در سال 1390 به 2/34 درصد افزايش مي‌يابد.در سال گذشته نيز اين نرخ با ثبت 6/29 درصدي دچار افت شده است. اما روند حركتي اين شاخص در سال‌جاري نشان مي‌دهد كه با وجود افزايش شاخص نسبت به ماه‌هاي قبل، رشد تورم توليد‌كننده كند شده است.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن