واضح آرشیو وب فارسی:ايران: سخنراني 3 مرجع تقليد در همايش مفسران قرآن عظمتي در سايه كلام خدا
نهمين همايش اساتيد تفسير قرآن كريم در سي و دومين سالگرد ارتحال علامه طباطبايي در محل «دارالقرآن» طي 2 روز برگزار شد كه اين نشست ميزبان سه مرجع تقليد صاحب تفسير بود. در اين همايش آيتالله مكارم شيرازي، آيتالله جعفر سبحاني و آيتالله جوادي آملي و همچنين حجتالاسلام قرائتي در جمع 300 نفر از مفسران قرآن كريم و مدرسان سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم درباره «ويژگيهاي تفسير قرآن علامه طباطبايي» سخنراني كردند.
روشهاي تفسير قرآن
آيتالله مكارم شيرازي در اين جلسه با تأكيد بر ضرورت شناسايي روشهاي قرآن در عرصههاي مختلف گفت: هر كس در سايه قرآن قرار گيرد، قرآن نيز به او عظمت ميدهد. وي با اشاره به استفاده اساتيد تفسير قرآن از دو روش «ترتيبي» و «موضوعي» اظهار داشت: اين دو روش را نميتوان از هم جدا كرد در بسياري از موارد در تفسير ترتيبي دست به دامان تفسير موضوعي ميشويم؛ چرا كه لازم است در موضوعاتي براي روشن شدن مفهوم يك آيه به آيات ديگر مراجعه كرد.
اين مرجع تقليد در ادامه به تبيين روشهاي تبليغي در قرآن اشاره كرد و گفت: قرآن، اين درياي بيكران و چشمه هميشه جوشان، روشهاي مختلف زندگي را در آياتش به ما آموخته است كه از جمله اين روشها، روش تبليغي است.
آيتالله مكارم شيرازي در تبيين سه نوع روش تبليغي كه در قرآن مطرح شده، گفت: در قرآن روشهاي تبليغي بسياري بيان شده، ولي سه نوع آن شامل روش مماشات كه روش حضرت ابراهيم(ع) بوده، روش تشويق و صحبت چهره به چهره كه سيره حضرت نوح(ع) بوده، و روش احتمال ضرر و دفع ضرر محتمل از جمله اين روشها است.
همسويي علامه با آيتالله بروجردي
آيتالله سبحاني با اشاره به برخي شبهاتي كه طرح ميشود مبني بر اين كه مسير علامه طباطبايي با آيتالله بروجردي همراه نبوده است، گفت: چنين ادعايي نسبت به علامه بيمهري است، چرا كه حضرت آيتالله بروجردي ايشان را از علماي اسلام معرفي كردهاند.
آيت الله سبحاني با تأكيد بر اين كه روش تفسير قرآن به قرآن كه توسط علامه طباطبايي اتخاذ شده، منهجي است كه قرآن و سنت آن را تأكيد ميكند، افزود: روش تفسير قرآن به قرآن روش درستي است كه در عين حال، نافي روشهاي ديگر نيست.
ايشان با بيان اين كه علامه طباطبايي در اين روش تفسيري به آيه (تبيان لكل شي...) استناد كرده، اظهار داشت: قرآني كه سراسر آن نور است و اين نور ميتواند اطراف خود را روشن سازد، چه طور ميشود سيماي خودش خاموش باشد؟
حضرت آيتالله سبحاني افزود: آيهاي از سوره آل عمران كه بيان ميدارد برخي از آيات قرآن از محكمات و برخي از متشابهات است، قطعاً متشابه به وسيله محكم تفسير ميشود، از اين رو اگر آيات قرآن را به صورت كلي در نظر بگيريم مؤيد اين نوع از تفسير است.
ايشان با استناد به روايات مؤيد روش تفسير قرآن به قرآن اظهار داشت: بر اساس آن چه در نهجالبلاغه آمده، آياتي از قرآن ميتواند آيات ديگر را تبيين و تفسير كند، هر چند در برخي از آيات مانند آيات الاحكام پيرامون نماز، زكات و غيره اين منهج به تنهايي كافي نيست.
تفسيري برآمده از فكر و قلبي پاك
آيت الله عبدالله جوادي آملي با بيان اين كه قرآن در قلب ناپاك نزول ندارد عنوان كرد: قرآن آن قدر طيب و طاهر است كه در هر قلبي جاي نميگيرد و دست ناپاك به آن نميرسد؛ تفسير الميزان محصول فكر و قلب پاك علامه طباطبايي است. انس علامه طباطبايي با قرآن به گونهاي بود كه قرآن را مظهر "ليس كمثله شيء" خداوند ميدانست و او همواره تبيين ميكرد كه قرآن كتابي خودكفا در مقام اثبات است.
ايشان اضافه كرد: خداوند علم محض و مصون از خطاي فكري و مصون از جهل است؛ لذا ممكن نيست آن چه كه از خدا است با يكديگر ناهماهنگ باشد، نه تنها در قرآن اختلافي نيست بلكه هيچ كدام از كتابهاي آسماني با كتابهاي ديگر ناهماهنگ نيستند و همانطور كه هيچ پيامبري با پيامبر ديگر و ائمه با ائمه ديگر ناهماهنگ نخواهند بود. همه كتب انبياء الهي با يكديگر و نظام تكوين هماهنگ هستند و علامه طباطبايي با اين گونه جهانبيني كار تفسيري ميكرد و در اين بين وقوع جنگ جهاني دوم و مشروطيت در كار او سهم تعيينكنندهاي
داشت.
اين مرجع شيعيان افزود: مردمسالاري، انواع حكومت، معرفتشناسي حسي، تجريدي، عرفان نظري، معرفتشناسي شهودي همه در تفسير علامه آمده است و حتي ايشان به شرايط سياسي آن روز جهان و ايران چون مردمسالاري توجه داشته است.
استقبال مردم از كتابهاي تفسير قرآن
حجت الاسلام قرائتي، رئيس ستاد تفسير قرآن در اين جلسه به لزوم پررنگتر شدن قرآن در زندگي مردم اشاره كرد و گفت: ما بايد قرآن را به متن زندگي مردم وارد كنيم، زيرا اگر عمل به قرآن همگاني بود، امروز سالمندان ما به جاي كهريزك در بين مردم زندگي ميكردند.
اين استاد حوزه علميه قم يادآورشد: خوشبختانه اخيراً استقبال بسياري از تفسير قرآن به عمل آمده است و پرفروشترين كتاب نمايشگاههاي كتاب، تفسير قرآن است؛ زيرا مردم به جاي قصه و داستان ميخواهند حرف خدا را بشنوند.
وي با اشاره به آيه « ِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»، اظهاركرد: قرآن تنها كشتي بدون سوراخ در اين هستي است؛ امروز توجه مردم و ظرفيت تفسير بسيار زياد است.
لازم به ذكر است نشست دو روزه مفسران قرآن در منزل علامه طباطبايي كه سال گذشته «دارالقرآن» نامگذاري و افتتاح شد، برگزار گرديد.
شنبه 30 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]