تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805424141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه كساني از فيلتر WeChat و Viber سود مي برند؟


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: " چه كساني از فيلتر WeChat و Viber سود مي برند؟
اكونيوز: با فيلتر سرويس تلفن اينترنتي WeChat به عنوان يكي از تازه ترين ابزارهاي ارتباط گيري اينترنتي، پيش از هر نقدي بر نوع توسعه فيلترينگ در فضاي مجازي و فرصت‌هاي ارتباطي و اطلاع رساني كه تنوع يابي روزافزونش را با اين روش‌ها نمي‌توان محدود ساخت، اين پرسش بزرگ پيش رو است كه برنده اصلي اين تصميم در داخل كشور، چه كساني يا به تعبير دقيق تر، چه مجموعه‌هايي هستند؟
به گزارش خبرگزاري اقتصاد ايران(econews.ir)، با توسعه شبكه اينترنت و دسترسي ارزان‌ترِ تلفن‌هاي هوشمند به اينترنت، ابزارهاي نويني نيز در قالب اين تلفن‌هاي ظهور پيدا كرده كه برخي از آنها استفاده از تلفن به عنوان يك ابزار مكالمه از طريق سيگنال‌هاي گرانقيمت را دگرگون ساخته است؛ نسل تازه‌اي از نرم افزارهاي ميان قالب مسنجر و تلفن‌هاي اينترنتي كه حتي ظرفيت مبدل شدن به شبكه هاي اجتماعي نيز براي برخي از آنها قابل پيش بيني است و دنياي عظيم و عجيبي را مي‌توانند پيش روي فعالان اين عرصه ها قرار دهند.

«ويچت / WeChat»، «وايبر/ Viber» و «تانگو / Tango» نسل نو ابزارهاي برقراري ارتباط در چهارچوب تلفن‌هاي همراه هوشمند است كه فضاي ارتباطات از طريق خطوط تلفن همراه را با تحول تازه‌اي مواجه ساخته و ميزان استفاده دارندگان تلفن همراه از سيگنال‌هاي مخابراتي كه بسيار گران تمام مي‌شود را به شدت كاهش داده است. قيمت پايين اينترنت در قياس با هزينه بالاي هر پالس تلفن همراه، باعث شده استفاده از اين ظرفيت توسط دارندگان تلفن همراه جدي گرفته شود.

با اين حال اين ابزارهاي ارتباطي اجتماعي كه در دنيا به واسطه توجيه اقتصادي‌شان به سرعت در حال فراگيري است، در ايران عمر طولاني نيافت و به سرنوشت فيس بوك و توئيتر و ... ديگر رسانه ها و ابزارهاي ارتباطي اينچينين مبتلا مي‌شود. در نخستين گام اين «ويچت / WeChat» بود كه با تصويب كميته فيلترينگ كه از قضا اكثريت اعضايش را دولتي‌ها تشكيل مي‌دهند، فيلتر شد تا صورت مسئله به كلي پاك شود و استفاده از اين ابزارها نيز براي گروهي موكول به دور زدن فيلترينگ در ساختار تلفن همراه باشد كه پيچيده تر از دور زدن فيلترينگ در كامپيوترهاي خانگي است.

در اين ميان برخي رسانه‌ها درباره احتمال فيلتر «وايبر/ Viber» و «تانگو / Tango» و حتي ايسنتاگرام كه ارتباطي نيز با تماس تلفني ندارد و شبكه اجتماعي عكس محسوب مي‌شود، نيز به دلايل مشكلات فرهنگي كه مي‌تواند در پي داشته باشد، گمانه زني كرده اند؛ ابزارهايي كه زمينه مكالمه و پيام صوتي و نوشتاري رايگان از طرق تلفن همراه را فراهم مي آوردند و روز به روز بر تعداد اين نرم افزارهاي ارتباطي نيز افزوده مي‌شد.

طبيعتاً با فراگير شدن اين ابزارهاي ارزان قيمت برقراري ارتباط كه تنها هزينه اندك اينترنت را براي كاربر در پي دارد، ميزان استفاده مردم از پالس‌هاي گرانقيمت خطوط تلفن همراه به شكل گسرده‌اي كاسته مي‌شود؛ امري كه در ماه‌هاي اخير مشهود بود و به سرعت نيز در حال توسعه نفر به نفر بود و طبيعتاً بخشي از هزينه هاي زندگي مردم و البته عدد بسيار بزرگي از درآمد اپراتورهاي تلفن همراه را كاهش مي داد.

تنها درباره نرم افزار «ويچت / WeChat» كه گرفتار فيلتر شد، از عدد چندصدميليون ميليون كاربر در سراسر جهان سخن به ميان مي آيد و به واسطه همكاري اقتصادي چهره هايي چون ليونل مسي براي تبليغ اين ابزارها به سرعتي عجيب در حال گسترش است. اعداد مشابهي نيز درباره «وايبر/ Viber» كه سرعت فراگيري اش به مراتب بيش از ديگر نرم افزارهاي اينچنيني است، مطرح مي‌شود و اگر همين سرعت رشد در دنيا ادامه داشته باشد، در آينده نزديك، حجم مخاطبان اين ابزارها نيز ده رقمي خواهد شد.

نخستين بار اين زهره طبيب‌زاده بود كه در خصوص شبكه‌هاي اجتماعي جديد مانند «ويچت» و «تانگو» اظهار داشت: «يكي از عوارض و آثار منفي فضاي مجازي، روابط نامناسب اخلاقي بين دختر و پسر است كه اين شبكه و نرم‌افزار‌هاي جديد مانند «ويچت» و «تانگو» آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري براي نوجوانان و جوانان به همراه دارد. شبكه‌هاي اجتماعي جديد فيلتر نبوده و اين خود مشكلي اساسي است؛ اين شبكه‌ها جوانان را ترغيب به روابط نامشروع و غير اخلاقي مي‌كنند... ترويج بي‌بند و باري و عادي سازي خيانت از سوي چنين شبكه‌هايي رخ مي‌دهد؛ حضور دختران و پسران نوجوان در "ويچت" باعث روابط شديد و وابستگي آنها به فرد ناآشنا مي‌شود كه اين امر آسيب جدي است چرا كه مشكلات عديد‌ه‌اي را به دنبال دارد...»

طرح چنين مباحثي توسط اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي نخستين جرقه بود تا در پي آن، جريان رسانه اي مشخصي به راه بيفتد و در ادامه نيز برخي رسانه ها كه اساساً نسبتي با اين نگراني‌ها ندارند، به دلايل ديگري همراه اين جريان شوند و عملاً زمينه فيلتر اين شبكه هاي اجتماعي يا به عبارت دقيق تر، ابزارهاي ارتباط جمعي فراهم شود و در كميته اي كه اكثريت اعضايش را نمايندگان نهادهاي مختلف دولتي تشكيل مي‌دهند، فيلتر كلي «ويچت / WeChat» تصويب شود كه به هر حال اميد مي رود با جمع بندي دقيق و در نظر گرفتن نفع و ضرر چنين تكنولوژي‌هايي بوده باشد.

آنچه مسلم است، اين ابزارهاي تازه نيز مي‌تواند آسيب‌هايي در پي داشته باشد، كما اينكه تمامي ابزارهاي بشري از ساده ترين آنها نظير چاقو تا ابزارهاي مشابه آنلاين مي‌توانند در خدمت بشريت باشند و يا آسيب‌هايي در پي داشته باشند. سال پيش اعلام شد مطابق با آمارها در كشورمان به طور متوسط روزانه شش نفر با سلاح‌هاي سرد و عمدتاً با چاقو كشته مي‌شوند كه اتفاقاً بخشي از اين چاقوها نيز چاقوهاي معمولي است اما آيا به اين دليل خريد و فروش يا نگهداري چاقو در ايران و ديگر كشورها، ممنوع شده است؟!

بگذاريم مثال ملموس تري بزنيم. زماني كه ياهومسنجر در سال‌هاي نسبتاً دور همراه با اينترنت كم سرعت به ايران آمد، بسياري خواستار فيلتر سرويس‌هاي ياهو بودند و دليل لزوم تحقق اين امر را نيز اتاق‌هاي چت بيان مي‌كردند كه مفاسدي در آنها رخ مي‌داد. مرور زمان و رشد سطح فرهنگي استفاده كنندگان اينترنت اما باعث شد تا اين فضاها مشتريان بسيار كمتري داشته باشند و عملاً براي بسياري از كاربران به فراموشي سپرده شوند و اين مسئله نيز تا حدود زيادي به هشدارها در اين باره و همچنين فرهنگ سازي باز مي گشت.

درباره ساير ابزارهاي اينترنتي نيز طبيعتاً مي‌توان چنين فضايي ترسيم كرد و مشخص است كه اتفاقاتي نظير Shake كردن كه تا حدودي قابل قياس با چت روم ها است، مي‌تواند جزو آسيب‌هاي محدود شبكه عظيم اطلاع رساني باشد، كما اينكه مزاحم تلفني جزو آسيب‌هاي استفاده از تلفن ثابت در سال‌هاي دور بود كه برايش چاره انديشيده شد. حتي درباره سوءاستفاده و شنود اين شبكه‌هاي آنلاين ارتباطي نيز مطالبي بيان شد كه در اين باره نيز مي‌شد به مردم تاكيد كرد كه مكالمات حساسشان را با اين شبكه‌ها انجام ندهند، چرا كه چنين خطري درباره تمامي ابزارهاي ارتباطي آنلاين - بلااستثناء - وجود دارد.

در اين زمينه نيز اي كاش چاره انديشي‌هايي صورت پذيرد و تكنولوژي‌هاي نوظهور ارتباطي كه مي‌تواند هزينه هاي كنوني را كاهش دهد، به صورت كلي با فيلترينگ مواجه نشوند. آنچه مسلم است برنده واقعي فيلتر WeChat و Viber در كشورمان خواسته يا ناخواسته اپراتورهاي تلفن همراه هستند كه اتفاقاً بخشي از درآمدشان را بر هر پالس تلفن همراه مي‌بايست به حساب دولت واريز كنند و عدد بزرگي بود. با اين حساب برخلاف اپراتورها، مردم سودي از فيلتر اين شبكه‌ها نمي برند. امري كه اميدواريم در چنين تصميم گيري‌هايي اينچنيني، مورد توجه ويژه ساير دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي قرار گرفته باشد و از اين پس نيز قرار بگيرد و پيش از اينها نيز توجه داشت دير يا زود ابزارهاي اينچنيني خواهد آمد كه شايد مسدودسازي و فيلترشان نيز ممكن نباشد!

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن