تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806378027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اگر مطهری نبود چه می‌شد؟!


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
اگر مطهری نبود چه می‌شد؟!

اگر مطهری نبود چه می‌شد؟!
هر چند که کنترل کار اطلاعاتی و امنیتی سخت است اما همان جاسوس‌بازی NSA نشان داد که باز راه‌هایی برای کنترل وجود دارد. ژنرال کیث آلکساندر، رییس NSA، بعد از افشاگری‌ها مجبور شد به کنگره آمریکا برود تا در برابر نمایندگان کنگره از سازمان خود دفاع بکند.
سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده: مثل این که وزارت اطلاعات یک جایی هم مسئولیت رفتار نیروهای خود را قبول کرده چون حالا علی مطهری خبر از برکناری یک معاون و مدیر کل وزارت اطلاعات داده است. ماجرا به حدود پنج ماه قبل برمی‌گردد که مطهری از نصب دستگاه شنود و دوربین فیلم‌برداری در دفتر کارش توسط وزارت اطلاعات شکایت کرده بود و از آقای محمود علوی، وزیر اطلاعات، خواسته بود تا ماجرا را پی‌‌گیری کند. وزیر اطلاعات بعد از این مدت و در روز شنبه 23 آذر مطهری را به دفتر کار خود خواسته و معلوم شده که قضیه توسط یکی از معاونان مدیریت قبلی و چند نفر از زیرمجموعه آنها پیش آمده است. او به مطهری گفته که آن معاون و مدیر کل از کار برکنار شده‌اند و پرونده آنها طبق مقررات داخلی وزارت اطلاعات برای صدور حکم در دست رسیدگی است.

اگر خبر مطهری درست باشد باید گفت که این اتفاق از جمله موارد نادری است که فقط یک بار در گذشته و با اطلاعیه وزارت اطلاعات در مورد قتل‌های زنجیره‌ای پیش آمده بود و در آن موقع، این وزارت‌خانه مسئولیت اعمال نیروهای خود را پذیرفت. حالا هم وزیر اطلاعات با برکناری دو مقام ارشد خود به نوعی نسبت به اعمال آنها پاسخ‌گو شده و این می‌تواند عمل به وعده‌ای دانست که او روز رای اعتماد به نمایندگان ملت داده بود تا رویه قبلی در وزارت اطلاعات تغییر بکند و احترام به حقوق شهروندان رعایت بشود. از این جهت، کار علوی قابل توجه و تقدیر است که حداقل یک جای کار برخلاف رویه گذشته عمل کرد و مسئولین این وزارت‌خانه را متوجه عاقبت اعمال‌شان کرد اما نباید به این قدر قناعت کرد. باید واقع‌بینانه بود و از خوش‌بینی بی‌جا پرهیز کرد و در این مورد خاص گفت که برکناری دو مقام ارشد در برابر شکایت و ضرب‌الاجل مطهری حداکثر یک استثناء در سابقه گذشته است و نه ایجاد رویه‌ای جدید چون به راحتی این سوال قابل طرح است که اگر مطهری نبود چه می‌شد؟!

فرض بگیریم آن معاون و مدیر کل به همراه تیم عملیاتی به جای مطهری، در دفتر کار نماینده دیگری دوربین و دستگاه شنود گذشته بودند به خصوص نماینده‌ای از شهرستان که زبان انتقادی دارد ولی بی‌بهره از نام و اعتبار مطهری است. به بیان روشن‌تر، نکته اصلی این است که پاسخ علوی به یک شهروند و در مورد حقوق شهروندی او بوده یا وزیر به شکایت و ضرب‌الاجل کسی پاسخ داده که از نام و اعتبار خاصی برخوردار است و همین نام و اعتبار یک جور رانت سیاسی خاص به او داده تا نه فقط شکایت خود به وزیر اطلاعات را به صورت علنی اعلام کند بلکه حتی برای او ضرب‌الاجل هم تعیین کرده و به نوعی خط و نشان بکشد. شاید همین رانت است که به مطهری اجازه می‌دهد در موضوعات ویژه با خیال آسوده حرف‌هایی خاص بزند، نظرش را راحت بگوید و از زمین و آسمان شکایت بکند. اگر نام مطهری و سایه شهید مطهری بر این نام نبود، جناب وزیر اطلاعات به همین صورت پاسخ می‌داد و حاضر می‌شد به شکایت و ضرب‌الاجل نماینده دیگری هم به همین صورت رسیدگی بکند؟ نمی‌توان با اطمینان پاسخ مثبت داد و به راحتی گفت که جناب وزیر به همین صورت عمل می‌کرد، چون نمی‌شود ساده از زیر سایه آن نام و اعتبار خارج شد تا قضیه را به صورت درست در مورد دیگر شخصیت‌های سیاسی یا حتی شهروندان عادی تصور کرد.

طرف دیگر که کار جواب مثبت را سخت می‌کند به طبیعت کار امنیتی و اطلاعاتی مربوط می‌شود. این قسم کار نه فقط در ایران بلکه در دیگر کشورهای جهان هم طبعیتی دارد که پاسخ‌گویی و مسئولیت‌پذیری در قبال آن را بسیار سخت می‌کند. هم اکنون غوغایی در جهان بر سر جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا، NSA، بر سر پرونده شنود و جاسوسی ایجاد شده که در این پرونده لیست بلند بالای چندین میلیونی از افراد عادی آمریکایی و غیرآمریکایی گرفته تا شخصیت‌های برجسته سیاسی مثل آنگلا مرکل،‌ صدر اعظم آلمان، دیده می‌شود. بنا بر این پرونده، NSA سال‌ها است که مشغول جاسوسی از این افراد است و گذشته از تلفن‌ و موبایل، ارتباطات اینترنتی آنها را چه در ایمیل‌ها و چه در سایت‌های مختلف زیر نظر دارد. پس، شنود تلفن مطهری اتفاق عجیبی نیست و موارد مشابه در دنیا برای آن بسیار است اما باید دید که با وجود این طبیعت کار باز راهی برای یک نحو کنترل برای آن وجود دارد.

هر چند که کنترل کار اطلاعاتی و امنیتی سخت است اما همان جاسوس‌بازی NSA نشان داد که باز راه‌هایی برای کنترل وجود دارد. ژنرال کیث آلکساندر، رییس NSA، بعد از افشاگری‌ها مجبور شد به کنگره آمریکا برود تا در برابر نمایندگان کنگره از سازمان خود دفاع بکند. حضور او در کنگره به این معنا است که جایی برای بازخواست از این مقام اطلاعاتی وجود دارد و او باید در برابر آن نسبت به رفتار سازمانش پاسخگو باشد. چه می‌شد که در همین قضیه، این مجلس بود که به جای شخص مطهری از وزیر اطلاعات سوال و جواب می‌کرد تا هم یک رویه قانونی برای پاسخ‌گویی وزیر اطلاعات در مورد رفتار و اعمال نهاد تحت مسئولیتش ایجاد می‌شد و هم این که مسئله تنها به شخص مطهری و رانت سیاسی پیرامون او محدود نمی‌شد. اگر این اتفاق می‌افتاد، می‌توانستیم بگوییم که اگر مطهری هم نبود باز راهی برای پاسخ‌گویی وزارت اطلاعات وجود می‌داشت.





1392/9/26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن