تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819021575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس مركز ثبت عوارض ناخواسته داروهاي وزارت بهداشت:عوارض دارو، عامل ۸درصد مراجعات بيمارستاني/۱۰ درصد داروها از بازار جمع مي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس مركز ثبت عوارض ناخواسته داروهاي وزارت بهداشت:عوارض دارو، عامل ۸درصد مراجعات بيمارستاني/۱۰ درصد داروها از بازار جمع مي‌شوند
ئييس مركز ثبت و بررسي عوارض ناخواسته داروهاي وزارت بهداشت با تاكيد بر اينكه هر دارويي، حتي مطمئن‌ترين محصولات عوارضي جانبي دارند، گفت: هشت تا 10 درصد مراجعات به بيمارستان‌هاي تهران مربوط به عوارض جانبي داروهاست.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دبيرخانه سمينار مطالعات باليني و ايمني دارو، خيرالله غلامي خاطرنشان كرد: طي 25 سال اخير حدود 10 درصد داروهاي عرضه شده به بازار دارويي جهان به دليل عوارض ناخواسته از دايره مصرف خارج شده‌اند كه بسياري از آنها از توليدات بزرگترين شركت‌هاي داروسازي دنيا بوده‌اند.

وي با بيان اينكه مصرف هر دارويي، كما بيش عوارضي جانبي به همراه دارد، اظهار داشت: اين مسئله‌اي است كه متأسفانه بسياري از پزشكان و داروسازان به مصرف‌كنندگان گوشزد نمي‌كنند. روزانه ميليون‌ها دز دارو فقط در همين تهران مصرف مي‌شود كه اگر درصد بسيار كمي از مصرف‌كنندگان هم دچار عوارض جانبي شوند، تعداد قابل توجهي با عوارض خطرناك ناخواسته داروها مواجه خواهند بود.

غلامي به بيان نمونه‌هايي از عوارض ناخواسته دارويي گزارش شده در كشور پرداخت و گفت: چند سال پيش 176 مورد فلج پا بر اثر تزريق ديكلوفناك در كشور گزارش شد كه با بررسي‌هاي بيشتر مشخص شد حداقل 20 مورد از چنين عوارضي قبلاً در كشورهاي ديگر بروز كرده بوده ولي شركت توليدكننده از اعلام آن خودداري كرده است اما اينكه چرا آمار بروز عوارض جانبي اين دارو در كشور ما تا اين حد بالا بوده است را بايد در ميزان بسيار بالاي مصرف اين دارو جست‌وجو كرد.

وي خاطرنشان كرد: براساس آمارهاي موجود در سال 1381 حدود 154 ميليون عدد ديكلوفناك تزريقي در كشور مصرف شده كه بيش از 15 برابر كل مصرف اين دارو در ۳ كشور پرجمعيت انگلستان، فرانسه و آلمان بوده و در واقع سرانه مصرف اين دارو در ايران 45 برابر اين كشورهاي اروپايي بوده است كه باعث شده عوارض بسيار نادر اين دارو به وضوح در كشور بروز كند در نهايت عرضه ديكلوفناك به بيمارستان‌ها محدود شد.

رئيس داروخانه‌هاي 13 آبان با بيان نمونه‌هاي ديگري از بروز عوارض ناخواسته دارويي در كشور بر اثر نا آشنايي با روش صحيح مصرف دارو، اشتباه شركت‌هاي توزيع دارو در روند نگهداري و پخش و موارد ديگر اظهار داشت: در صورت بروز چنين مشكلاتي نبايد صرفاً توليدكننده، شركت پخش، پزشكان و پرستاران يا داروخانه‌ها را متهم كرد بلكه همه بخش‌ها مسئول هستند و بايد نظام مراقبتي و كنترلي در زمينه دارو وجود داشته باشد كه در مراحل مختلف بر مصرف دارو به دقت نظارت شود.

رئيس مركز ثبت عوارض ناخواسته داروهاي وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: ايران از سال 1998 به نظام جهاني پايش عوارض ناخواسته دارو (فارماكوويژيلنس) پيوسته كه مقر آن در اپسلاي سوئد است و تقريباً تمام كشورهاي دنيا در آن عضويت دارند. البته اين سيستم به دهه 1960 برمي‌گردد و ايران نود و هفتمين يا نود و هشتمين كشوري بوده كه به آن ملحق شده است.

وي تصريح كرد: كارت زرد، پل ارتباطي بخش درمان با سيستم ثبت و بررسي عوارض ناخواسته دارويي است. از اين طريق تاكنون بالغ بر 30 هزار گزارش از مناطق مختلف كشور دريافت كرده‌ايم كه رقم بسيار قابل توجهي است. علاوه بر اين 112 نامه براي اطلاع‌رساني درخصوص احتياط‌ها و عوارض جانبي داروها از طرف مركز منتشر شده كه همگي از طريق تارنماي مركز قابل دسترسي هستند.

غلامي خاطرنشان كرد: مركز ثبت عوارض ناخواسته داروها تاكنون بالغ بر ۲ هزار نفر از فعالان بخش درمان را آموزش داده و 700 نفر را به عنوان رابط مركز (افسر ايمني) در بيمارستان‌هاي سراسر كشور فعال كرده است. در حال حاضر تمام شركت‌هاي دارويي موظف به معرفي فردي مسئول و آموزش ديده به مركز ثبت و بررسي عوارض ناخواسته داروها هستند.

انتهاي پيام/

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن