تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819136102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس جهادكشاورزي آذربايجان‌شرقي:عوارض كاهش آب درياچه اروميه باقي ماندن اراضي غيرقابل كشت است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس جهادكشاورزي آذربايجان‌شرقي:عوارض كاهش آب درياچه اروميه باقي ماندن اراضي غيرقابل كشت است
رئيس جهادكشاورزي آذربايجان‌شرقي به عوارض كاهش آب درياچه اروميه و باقي ماندن اراضي غير قابل كشت، شوري آب چاه‌ها و تقليل كيفيت خاك ناشي از پسرفت آب درياچه گفت: جايگزيني باغات و كشت گياهان مقاوم به شوري و كم آبي از راهكارهاي پيشنهاد شده است.


به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، مسعود محمديان پيش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: توسعه آبياري تحت فشار، افزايش بهره‌وري منابع و توليد در راستاي تحقق اهداف توسعه بخش كشاورزي سه محور عمده فعاليت‌هاي بخش كشاورزي را تشكيل داده است.

وي افزود: ارتقا راندمان آبياري مدرن، بهينه‌سازي مصرف آب، ايجاد تغييرات اساسي در شيوه آبياري و توسعه آبياري تحت فشار در سطح باغات و مزارع، براي افزايش بهره‌وري منابع توليد، جزو بهترين و پيشرفته‌ترين روش هاي ممكن محسوب مي‌شود.

محمديان با اشاره به آثار آبياري قطره‌اي به عنوان يكي از روش‌هاي پيشرفته و تكامل يافته آبياري ادامه داد: صرفه‌جويي در مصرف آب، عدم نياز به تسطيح اراضي، توزيع يكنواخت آب در مزرعه، افزايش كمي و كيفي محصول و سهولت در انجام عمليات زراعي، قابليت استفاده در تمام گياهان، كنترل فرسايش خاك و رواناب سطحي از مهم‌ترين مزاياي بكارگيري اين روش است.

وي جلوگيري از سله بندي و حفظ پوكي خاك، عدم نياز به ايجاد نهرهاي خاكي درون مزرعه و نهرهاي زهكشي، امكان انجام آبياري همراه با كودپاشي، سمپاشي و پخش يكنواخت آنها و عدم نياز به نيروي كار زياد به دليل ثبات اجزاي سيستم و از مزاياي بكارگيري روش آبياري تحت فشار است.

رئيس جهادكشاورزي استان آذربايجان شرقي تاكيد كرد: در شرايط آب و هوايي كشور و استان، مشكل اصلي در راه افزايش توليد محصولات كشاورزي، محدوديت منابع آبي است و از آنجا كه آب از مهم‌ترين عوامل توليد محصولات كشاورزي بوده و در بيشتر مناطق استان به عنوان محدود كننده‌ترين عامل توسعه به شمار مي‌رود.

وي ادامه داد: از مهم‌ترين و كاراترين روش‌هاي افزايش بهره‌وري منابع آب در كشاورزي، مي‌توان به استفاده از سيستم‌هاي نوين آبياري تاكيد كرد.

رئيس جهادكشاورزي استان آذربايجان شرقي با اشاره به اهميت مهار آب‌هاي سطحي، لايروبي قنوات، تغذيه مصنوعي، پخش سيلاب و بازسازي چشمه‌ها كه به نحو قابل توجهي در مهار آب‌هاي سطحي موثر است، گفت: تجارب حاصل از پيشينه كشاورزي و اجراي طرح توسعه اين بخش، حاكي از آن است كه افزايش بازده آبياري و استفاده بهينه از آن به عوامل مختلفي بستگي دارد كه بخشي از آن، فراتر از چهارچوب وظايف و مسئوليت‌هاي يك دستگاه اجرايي قرارگرفته است.

وي ادامه داد: درصورتيكه اگر اين امر توسط بانك ها و منابع اعتباري از بهره‌برداران، در توسعه آبياري تحت فشار حمايت جدي صورت نگيرد، طرح‌هاي توسعه تدوين يافته با كندي مواجه و در صورت عدم تحقق توسعه سدها و مخازن آبي قابل اجرا در زمان پيش‌بيني شده، در فصول پرباران بخش قابل ملاحظه‌اي از آبهاي جاري و روان آب‌هاي فصلي از دسترس خارج و غيرقابل مديريت در توسعه بخش كشاورزي خواهد بود.

محمديان با اشاره به عوارض كاهش آب درياچه اروميه و باقي ماندن اراضي غير قابل كشت، شوري آب چاهها و تقليل كيفيّت خاك ناشي از پسرفت آب درياچه گفت: جايگزيني باغات و كشت گياهان مقاوم به شوري و كم آبي از راهكارهاي پيشنهاد شده به بهره‌برداران در كنار توسعه فرهنگ استفاده بهينه از منابع توليد بشمار مي آيد.

وي با بيان اينكه يكي از مشكلات اساسي كه در بخش آب با آن روبرو هستيم سوء مديريت مصرف منابع آبي در دسترس است، افزود: پيش از وقوع بحران كمبود آب مي‌توان به آن پرداخته و با برنامه‌ريزي منطقي وكارشناسي آن را كنترل كرد.

محمديان راهكار پيشگيري از بحران كمبود آب آبياري را در مديريت صحيح و يكپارچه منابع آب عنوان كرد.

وي گفت: بهينه‌سازي مصرف آب در بخش كشاورزي يكي از ملزومات كاهش مصرف آب كشاورزي است و براي بهينه‌سازي مصرف آب در سال‌هاي گذشته بيش از 48 هزار هكتار از مزارع و باغات آذربايجان‌شرقي با كمك دولتي به سيستم‌هاي آبياري تحت فشار( سيستم‌هاي مختلف) تجهيز شده‌اند.

محمديان افزايش راندمان آبياري و صرفه‌جويي واقعي در منابع محدود آب را از برنامه‌هاي مهم سازمان عنوان كرد و گفت: با افزايش راندمان آبياري با صرفه‌جويي واقعي در مصرف آب و استفاده بهينه از آن، ميزان توليد محصول بيشتر خواهد شد و نهايتاً بهره‌وري در بخش كشاورزي و درآمد توليدكنندگان بخش افزايش مي‌يابد.

رئيس سازمان جهادكشاورزي استان با بيان اينكه تغييرات اقليمي باعث كاهش منابع آب استان شده كه اگر بر مصرف آن مديريت نشود، بخش كشاورزي تحت تاثير قرار خواهد گرفت، افزود: براي مقابله با هدر رفت آب در بخش كشاورزي، بايد با تامين اعتبار شرايط لازم براي آبياري تحت فشار در مزارع ايجاد شود و علاوه بر آن بايد به نحوي اقدام شود تا مقادير آب مشخصي در اختيار كشاورزان قرار گيرد و مازاد بر مصرف آب نيز مشمول جريمه شود.

وي افزود: استفاده از شيوه‌هاي نوين آبياري،‌ انجام آبخيزداري در حوضه‌هاي آبريز، مشاركت نهادهاي اجتماعي، انجام آبياري شبانه در اراضي پاياب چاه‌هاي كشاورزي از جمله راهكارهاي خارج شدن از بحران آب هستند.

محمديان خاطرنشان كرد: يك ميليون و 200 هزار هكتار اراضي كشاورزي درآذربايجان‌شرقي وجود دارد كه با محدوديت‌هاي آبي مواجه شده‌اند.

وي افزود: در طول دو سال گذشته با تامين اعتبارات ملي از محل شوراي عالي آب، با لوله‌گذاري پاياب چاه‌ها در سطح 8 هزار هكتار آبياري تحت فشار به اجرا درآمده است.

محمديان اضافه كرد: مقدار آب زيرزميني مورد مصرف در بخش كشاورزي آذربايجان‌شرقي يك ميليارد و 30 ميليون مترمكعب است كه با تجميع آب‌هاي سطحي به ميزان يك ميليارد و 400 ميليون مترمكعب، ميزان آب استحصالي در بخش كشاورزي استان در حدود 2 ميليارد و 430 ميليون مترمكعب است.

انتهاي پيام/60002/ع40

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن