تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم هاى فراوانى را م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819212640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصرف آب در اراضي آبي حوضه درياچه اروميه، كمتر از ميانگين است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مصرف آب در اراضي آبي حوضه درياچه اروميه، كمتر از ميانگين است
رئيس سازمان جهادكشاورزي آذربايجان غربي گفت: مصرف آب در اراضي آبي حوضه درياچه اروميه در اين استان كمتر از ميانگين است.

به گزارش گروه دريافت خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه آذربايجان غربي، سيدعلي مختاري افزود: بر اساس مطالعات بيلان انجام گرفته توسط شركت آب منطقه‌اي استان در دشت‌هاي نقده و مهاباد، بخش كشاورزي در اين نواحي 30 الي 40 درصد آب توليدي حوضه‌هاي استان را مصرف مي‌كند.

وي گفت: در هر هكتار از اراضي زراعي و باغي حوضه درياچه اروميه نزديك به شش هزار مترمكعب بر هكتار آب مصرف مي‌شود كه چهار هزار مترمكعب كمتر از حد متوسط است.

وي با اشاره به وجود ديدگاهي مبني بر مصرف بي‌رويه و خارج از استاندارد در بخش كشاورزي استان اظهار كرد: بر اساس مطالعات انجام شده مصرف آب در حدود نياز آبي خالص بوده و با احتساب آب برگشتي به سفره‌هاي آب زيرزميني، بهره‌وري آب در اين استان در حد قابل قبولي است.

وي درباره اقدامات انجام شده در زمينه بهينه‌سازي مصرف آب كشاورزي در استان گفت: اجراي طرح‌هاي آبياري تحت فشار در سطح 130 هزار هكتار از اراضي حوضه درياچه اروميه، افزايش راندمان آب با استفاده از انتقال آب با لوله از چاه‌هاي آب تا سر مزارع به طول هزار متر از جمله ديگر اقداماتي است كه به منظور ارتقاي بهره‌وري آب در استان صورت گرفته است.

مختاري افزود: اصلاح الگوي كشت، در قالب كشت محصولات مقاوم به شوري آب، تهيه سيستم نقشه‌اي كاداستر زراعي و باغي در حوضه درياچه اروميه، لايروبي كانال‌هاي انتقال درجه 3 و 4 با حفظ حريم بستر و پاك سازي حريم، توقف واگذاري اراضي جديد و مطالعه و شناسايي اراضي مستعد براي پخش سيلاب و تغذيه آب‌هاي زير زميني و نيز گسترش عمليات آبخيزداري و آبخوان‌داري از جمله ديگر اقدامات قابل توجه انجام شده توسط سازمان در اين زمينه است.

وي ادامه داد: به منظور تغيير الگوي معيشتي در بخش كشاورزي، امكانات لازم جهت توسعه پرورش آرتميا با بهره گيري از بخش خصوصي در اراضي حاشيه درياچه اروميه ايجاد مي‌شود.

آذربايجان غربي داراي يك ميلون هكتار اراضي قابل كشت است كه در حدود 740 هزار هكتار از اين اراضي كشت انجام مي‌شود و حدود يك سوم اين اراضي در حوضه درياچه اروميه قرار دارند.

انتهاي پيام

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن