تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803836672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش مي‌دهدتير گراني در چله كمان بازار شب چله


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهدتير گراني در چله كمان بازار شب چله
قيمت‌ها در بازار با نزديك‌تر شدن به شب يلدا يا به قول مردم همدان، شب چله، دستخوش تغييرات بيشتري شده كه اين موضوع نظارت بيشتر از سوي مسئولان امر را مي‌طلبد.


به گزارش خبرگزاري فارس از همدان، بازار اين روزهاي سرد و زمستاني همدان در تب و تاب گرمي است، چراكه شب بلند يلدا و محفل دلنشين شب‌نشيني آن، خوردني‌هاي معمول و مرسومش را مي‌طلبد.

هندوانه، انار، سيب، پرتقال، آجيل و خشكبار، تخمه، همه و همه وارد خانه‌هاي گرم مردم مي‌شوند تا فضاي شاد و صميمانه آنان را رونق بخشند.

اما در اين بين مي‌بينيم كه گراني اين اقلام، خنده را از لبان اغلب چله‌نشينان بر‌‌چيده تا حدي كه برخي از خانواده‌هاي كم‌بضاعت را به برچيدن اين سنت زيبا از زندگي‌شان وامي‌دارد.

مقايسه وضعيت بازار يك هفته قبل از شب يلدا و بازار نزديك به شب يلدا، خود، گوياي تفاوت قيمت‌هاست.

قيمت‌ها با نزديك‌تر شدن به شب يلدا دستخوش تغييرات بيشتري مي‌شود كه اين موضوع نظارت بيشتر سازمان صنعت، معدن و تجارت را مي‌طلبد.

البته اين داستان تكراري هرساله است به طوري كه اكثر مردم نيز از اين وضعيت اظهار نارضايتي كرده و خواستار نظارت بر بازار هستند.

هرچند معاون نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از تشديد بازرسي از بازار در شب يلدا خبر داده بود اما همچنان شاهد افزايش قيمت ميوه و آجيل هستيم.

از سوي ديگر رئيس اتحاديه ميوه و تره‌بار همدان نيز اعلام كرده بود: در سال جاري ميزان ذخيره‌سازي ميوه و تره‌بار در وضعيت مطلوبي قرار داشته به گونه‌اي كه براي عرضه ميوه در شب يلدا هيچ مشكلي نداريم و تمام اجناس با قيمت مناسب به مردم عرضه مي‌شود.

اين مطالب در حالي مطرح مي‌شود كه با نزديك شدن به شب يلدا، قيمت‌ها در سطح بازار روند صعودي به خود گرفته است.

يكي از شهروندان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار كرد: از آن جا كه سابقه گراني ميوه در نزديكي شب يلدا را ديده بودم، امسال 10 روز مانده به اين شب، ميوه و آجيل مورد نياز خانواده‌ام را تهيه كردم.

وي گفت: البته خيلي از همشهري‌ها با اين شيوه اقدام به خريد ميوه و آجيل شب يلدا كرده‌اند چون هر چه به اين شب نزديك‌تر مي‌شويم قيمت‌ها نيز گران مي‌شوند!.

خانم 43 ساله‌اي كه قصد خريد هندوانه را داشت، با انتقاد از وضعيت گراني بازار در آستانه شب يلدا گفت: چند روز پيش قيمت هندوانه كيلويي 500 تومان بود اما الآن كه قصد خريد هندوانه را دارم بايد آن را كيلويي 1100 تومان بخرم!.

وي افزود: بايد نظارت بر بازار بيشتر شود تا شاهد اين وضعيت نباشيم، مردم دوست دارند بدون دغدغه يك شب را در كنار خانواده خود خوش باشند، اما اين اتفاقات كام آنها را تلخ مي‌كند.

يك پيرمرد 75 ساله كه براي خريد ميوه شب يلدا به بازار ميوه و تره‌بار آمده بود نيز در گفت‌و‌گو با فارس گفت: اين وضعيت گراني و حقوق بازنشستگي با هم جور درنمي‌آيند.

وي گفت: طبق سنت ما ايراني‌ها، در شب چله تمام خانواده در خانه پدربزرگ‌ جمع مي‌شوند و اين شب را به صبح مي‌رسانند، اين سنت خيلي زيبايي است اما گراني ميوه‌ و شيريني بعضي مواقع اين قشنگي‌ها را تحت شعاع خود قرار مي‌دهد.

يك خانم 38 ساله نيز در گفت‌و‌گو با فارس گفت: درست است كه شب يلداي امسال با خاطر مصادف شدن با ماه صفر و نزديك شدن به اربعين حسيني، شور و حال سال‌هاي قبل را ندارد و مردم كمتر نسبت به خريد تنقلاتي چون آجيل و تخمه روي مي‌آورند، اما بايد فكري به حال وضعيت گراني تنقلات مصرفي مردم در اين شب براي سال‌هاي آينده شود.

يك كارمند نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با گلايه از گراني در بازار گفت: واقعيت امر اين است كه من از اقلام مصرفي ميوه و تنقلات كه در شب يلدا مرسوم است، تنها موفق به خريد دو نوع شدم، چون با اين وضع حقوق و گراني بيشتر از اين دستم برنمي‌آيد.

وي خواستار توجه به معيشت مردم و رفع گراني شد و افزود: اميدوارم مسئولان در اين زمينه توجه بيشتري داشته باشند.

يك خانم 80 ساله نيز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اينكه سنت شب چله سنت بسيار زيبايي است كه از اجداد ما بر جاي مانده است، گفت: درست است كه اين سنت بهانه‌اي براي جمع شدن اقوام و خويشان در كنار يكديگر است اما بايد ميوه و يا شيريني هم بايد باشد كه از آنان پذيرايي كنيم.

وي با بيان اينكه در گذشته براي خريد مايحتاج خود اين قدر دغدغه نبود، گفت: وضعيت بازار بايد در ثبات باشد تا مردم بتوانند به خيال راحت و بدون دغدغه اقلام مورد نياز خود را به ويژه در شب‌هاي خاصي چون يلدا تهيه كنند.

===========

مريم شهابي باهر

===========

انتهاي پيام/89002/ي40

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن