تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803986380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قدم زدن در ويرانه‌اي كه روزگاري لوكيشن چاي تلخ بود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: قدم زدن در ويرانه‌اي كه روزگاري لوكيشن "چاي تلخ" بود
مستندسازان حاضر در هفتمين جشنواره سينما حقيقت در آبادان به همراه سيد مهدي طباطبايي نژاد دبير اين جشنواره از لوكيشن "چاي تلخ" كه قرار بود به كارگرداني ناصر تقوايي ساخته شود، ديدن كردند.

به گزارش خبرنگار اعزامي مهر به آبادان، روز گذشته پنجشنبه 28 آذر ماه، سيد مهدي طباطبايي نژاد دبير هفتمين جشنواره سينما حقيقت به همراه تعدادي از مستندسازان از بخش هاي مختلف لوكيشن‌هاي فيلم سينمايي "چاي تلخ" به كارگرداني ناصر نقوايي در روستاي "سعدون" محلي روبروي "فاو" در بخشي از نخلستان هاي آبادان كه در اروندكنار واقع شده بود و خانه هاي روستايي با مردم عرب زبان در اطراف آن ديده مي شد، بازديد كردند.

ساخت فيلم سينمايي "چاي تلخ" به كارگرداني ناصر تقوايي و تهيه كنندگي سعيد حاج ميري، 10 سال پيش يعني در نيمه دوم آبان ماه در سال 1382 كليد خورد ولي اين لوكيشن سينمايي به دليل رها شدن در منطقه اي دور از دسترس و همچنين به دليل رعايت نكردن شرايط نگهداري صحيح، دچار تخريب شده است.

گروه توليد اين فيلم سينمايي در آن زمان تنها 60 درصد از فيلمبرداري را به انجام رساندند اما به دليل مشكلاتي ناشي از اختلاف نظر بين تقوايي كارگردان و سعيد حاج ميري تهيه كننده بر سر مسائل مالي ادامه توليد اين فيلم سينمايي متوقف شد. يكي از دلايل اين اختلاف نظر هزينه سنگين توليد دكور "چاي تلخ" بوده است.

اما نكته قابل توجه در بازديد از لوكيشن فيلم سينمايي "چاي تلخ" اين بود كه برخي لوازم چون لباس، صندلي و يك عروسك در اين لوكيشن مخروبه ديده مي شد كه در نگاه نخست به نظر مي رسيد اين لوازم بقاياي به جا مانده از آكساسوار صحنه است اما طبق گفته هاي مرضيه وفامهر بازيگر اين فيلم سينمايي و همسر ناصر تقوايي، لوازمي كه امروز در لوكيشن "چاي تلخ" ديده مي‌شود متعلق به فيلم نيست بلكه اين وسايل متعلق به خانواده افرادي است كه در طول اين 10 سال از اين لوكيشن محافظت مي كردند.

توضيحات بازيگر فيلم "چاي تلخ" در حالي مطرح مي شد كه آنچه پس از 10 سال از دكور اين فيلم سينمايي باقي مانده بود نخل هاي سوخته، ديوارهاي فروريخته و پنجره هاي نيمه باز با چهارچوب آهنين رنگ پريده و زنگ زده بود كه در گرماي تابستان و خشكي سرماي زمستان در آبادان از بين رفته بود.

اما يكي از نكات جالب بازديد از لوكيشن "چاي تلخ" اين بود كه مستندسازان و كارگردان هاي جوان سينما با اشتياق از اين فضا ديدن و سئوالات خود را مطرح مي كردند اما چون خود تقوايي دراين لوكيشن حضور نداشت هر يك از فيلمسازان و اهالي رسانه اطلاعات شنيده شده خود را با يكديگر در ميان مي‌گذاشتند.

اشتياق، شور و هيجان حضور تقوايي در بين فيلمسازان آباداني يكي از شگفتي‌هاي برگزاري جشنواره سينما حقيقت در آبادان بود و هرجا كه تقوايي بود عده‌اي از فيلمسازان حضور داشتند و درباره سينماي تقوايي با او صحبت مي كردند و يا حتي تقوايي براساس تعاريفي كه از مستندهاي حاضر در اين جشنواره شنيده بود از كارگردان ها مي خواست تا درباره آثار خود صحبت كنند.

حال اينكه همين فيلمسازان زماني كه در مواجهه با لوكيشن "چاي تلخ" قرار گرفتند هزار سئوال بي پاسخ درباره تقوايي و "چاي تلخ" داشتند كه نبود تقوايي همه اين ذهن هاي پرسشگر را بي پاسخ گذاشت.

علاوه بر فيلمسازان جوان سينماي ايران برخي از چهره ها و مديران سينمايي نيز در اين بازديد حضور داشتند. حبيب ايل بيگي مديرعامل انجمن سينماي جوان و مهدي طباطبايي نژاد دبير جشنواره سينما حقيقت و مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي از جمله مديران حاضر بودند كه پا به پاي مستندسازان در لوكيشن "چاي تلخ" قدم مي زدند.

داريوش ارجمند نيز از جمله سينماگراني بود كه در اين لوكيشن حضور داشت. او در گپ كوتاهي با خبرنگار مهر از ديدن لوكيشن فعلي "چاي تلخ" ابراز ناراحتي كرد و گفت كه اين مكان كه امروز به عنوان لوكيشن فيلم سينمايي "چاي تلخ" مي شناسيم مي توانست با همياري تقوايي به اثري ماندگار در سينماي ايران تبديل شود اما همانطور كه قبلا گفتم به نظر مي رسد جرياني وجود دارد كه نخبه‌كشي را در راس فعاليت هاي سينمايي قرار داده است و اين نخبه كشي امروزه دامن امثال تقوايي را گرفته است.

ناصر تقوايي فيلمنامه "چاي تلخ" را در سال 1367 پس از جنگ نوشته بود اما پس از بازبيني هاي چندين‌باره عاقبت تصميم گرفت كه در سال 1382 ساخت اين فيلم سينمايي را از سر بگيرد اما هنوز پس از گذشت ده سال و فيلمبرداري بيش از نيمي از اين فيلم سينمايي هنوز به دلايل مختلف به سرانجام نرسيده است. اما تقوايي به خبرنگار مهر گفت كه جريان ساخت اين فيلم سينمايي آنقدر فرسايشي شده كه ديگر حاضر نيست سراغ ساخت اين فيلم سينمايي برود، مگر اينكه شرايط ساخت فيلم با فيلمنامه اي دوباره پرداخت شده فراهم شود.

اين كارگردان همچنين دلايل زيادي را براي توقف كلي اين پروژه بر مي شمارد اما در يكي از تازه ترين گفتگوهاي خود گفته بود كه آخرين ضربه اي كه خورده و باعث تعطيلي كامل پروژه شده بود آتش‌سوزي در نخلستان بود.

طبق تعريف تقوايي فيلم سينمايي "چاي تلخ" داستان شوربختي خانواده‌اي روستايي در حاشيه مرز به هنگام آغاز جنگ است؛ خانواده‌اي سه‌ نفره زن و شوهري پير به‌ همراه دختر جوانشان است كه امكان ترك روستا را در آغاز جنگ نداشته‌اند.

در آغاز جنگ، روستا تخليه شده است اما اين سه نفر هنوز در روستا مانده بودند تا اينكه در نخستين روز جنگ، يك افسر جوان عراقي كه راه گم كرده بود گذرش به آن روستا مي‌افتد. اين افسر جوان عراقي كه حسين ياري نقش او را بازي مي كند در مواجهه با دختر جوان در يك اقدام جنون‌آميز به او تجاوز مي‌كند. چندبار پس از اين حادثه باز هم اين افسر عراقي به آن خانواده سر مي‌زند و براي جبران خطايش براي آنها خوراك و پوشاك مي‌آورد. او دلباخته دختر شده اما دختر از او متنفر است.

عكس‌ها از مسعود نجفي خبرنگار فرهنگي ايسنا

كد خبر: 2199305

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۹ - ۱۲:۲۱

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن