تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره‏هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، شيطا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819509185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كتاب خوب نداريم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كتاب خوب نداريم
منصور ياقوتي نداشتن كتاب خوب را يكي از اصلي‌ترين دلايل پايين آمدن سرانه مطالعه در جامعه مي‌داند.

اين نويسنده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در كرمانشاه، از پايين بودن سرانه مطالعه كتاب در كشور به عنوان يك مشكل اساسي ياد كرد و گفت: با كمال تأسف بايد اذعان كرد كه ميزان مطالعه كتاب در كشور ما در سال‌هاي اخير به شكل فاجعه‌باري سقوط كرده است.

او در ادامه افزود: در دهه 40 تيراژ كتاب در كشور ما پنج‌هزار نسخه بود و تعداد زيادي از كتاب‌هاي چاپ‌شده نيز به چاپ‌هاي هفتم، هشتم و حتا دهم مي‌رسيد.

ياقوتي با بيان اين‌كه در حال حاضر متوسط تيراژ كتاب در كشور ما حدود 1200 نسخه است، گفت: اين تعداد نسخه كتاب براي كشوري با جمعيت 80 ميليون نفر فاجعه‌بار است و به درد دهكده‌اي مي‌خورد كه جمعيت آن در حدود دو تا سه‌هزار نفر باشد.

او كه نخستين كتابش را در سال 52 به چاپ رسانده است، گفت: در شرايط كنوني نه تنها كتاب‌ها به چاپ‌هاي بعدي نمي‌رسند، بلكه حتا گاهي چاپ اول آن‌ها هم فروش خوبي ندارد و به همين دليل نيز گاه تيراژ برخي از كتاب‌ها به مرز 200 نسخه مي‌رسد كه چاپ كتابي با اين تعداد تيراژ در حد يك مدرسه است و اين در حالي است كه در برخي از كشورهاي همسايه ما تيراژ كتاب‌ها بسيار بالاتر است.

ياقوتي سپس بي‌توجهي به كتاب در جامعه را ريشه‌دار دانست و گفت: يكي از اصلي‌ترين علل بي‌مهري نسبت به كتاب در جامعه امروز اين است كه متأسفانه معيار ارزش‌ها و فضايل انساني تغيير كرده و جامعه به سمت و سويي مي‌رود كه معيار ارزش‌گذاري انسان‌ها جز پول چيز ديگري نيست.

اين نويسنده كرمانشاهي كه تاكنون بيش از 30 عنوان كتاب از او به چاپ رسيده است، گفت: در جامعه كنوني ما معيارهاي كلي جامعه به سمت پول و ثروت متمايل شده و ارزش‌هاي انساني و معنويات جاي خود را به پول داده‌اند.

ياقوتي در ادامه روند چاپ و نشر كتاب را در جامعه نااميدكننده دانست و گفت: يك نويسنده سال‌ها عمر خود را صرف نوشتن يك كتاب مي‌كند و منتظر ماندن او براي اخذ مجوز و ساير مشكلات موجود بر سر چاپ و نشر آن سبب نااميدي او خواهد شد.

او در ادامه نداشتن كتاب خوب را يكي از ديگر دلايل پايين آمدن سرانه مطالعه در كشور دانست و گفت: در جامعه پردغدغه امروز تنها كتابي مي‌تواند جاي خود را در بين اقشار مختلف مردم باز كند كه پاسخ‌گوي نيازهاي افراد جامعه باشد و اگر كتابي فاكتورهاي لازم را نداشته باشد، نمي‌تواند چندان مورد توجه قرار گيرد.

ياقوتي همچنين با بيان اين‌كه متأسفانه در حوزه داستان و شعر دچار سقوط شده‌ايم، گفت: روزگاري شعر ايراني مايه افتخار ايرانيان بود و مورد توجه جهانيان بود و امروز به نوعي شاهد از دست رفتن جايگاه شعر و داستان ايراني هستيم و اين‌ها به اين دليل است كه ايده و تفكر از شعرها و داستان‌هاي‌مان رخت بربسته‌اند.

او با بيان اين‌كه هيچ چيز نمي‌تواند جاي كتاب را بگيرد، گفت: همان‌طور كه تلويزيون هرگز نتوانست جاي سينما را بگيرد، ابزارهاي رسانه جمعي نيز هرگز نخواهند توانست جاي كتاب را بگيرند.

ياقوتي با بيان اين‌كه رسانه‌ها از جمله راديو، تلويزيون و مطبوعات نقش مهمي در تشويق اقشار مختلف جامعه و بخصوص جوانان به سمت كتاب و كتاب‌خواني دارند، ابرازاميدواي كرد: با انجام اقدامات درست و سنجيده مشكلات موجود بر سر راه كتاب و كتاب‌خواني از بين برود و نويسندگان نيز انگيزه خود را بازيابند و باز هم يار مهربان مهرباني‌هاي گذشته خود را بازيابد.

انتهاي پيام

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن