تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803187630




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كتابخانه فاطمه ها در هفته كتاب 1392؛هفته كتاب از آنِ ماستبخش فرهنگي الف، 23 آذر 92


واضح آرشیو وب فارسی:الف: كتابخانه فاطمه ها در هفته كتاب 1392؛هفته كتاب از آنِ ماستبخش فرهنگي الف، 23 آذر 92
ترويج خواندن، مهمترين رسالت كتابخانه فاطمه ها
فاطمه ها براي ترويج خواندن در بين كودكان و نوجوانان روستا، طرح هاي مختلفي اجرا كرده اند. طرح كتابخواني فاطمه ها (خواندن و يادداشت خلاصه و نتيجه و پيام كتاب)، طرح خورجين كتاب (توزيع كتاب در منازل)، برگزاري سير مطالعاتي با موضوع هاي مختلفِ مناسب با گروه هاي سني كودك و نوجوان، برگزاري مسابقات كتابخواني با موضوع ها و مناسبت هاي خاص در طول سال، برگزاري اردوهاي مطالعاتي، برگزاري جشن اهداي كتاب به كودكان و نوجوانان و مسابقات مجله و نشريه خواني و برنامه معرفي كتاب در كتابخانه از جمله اين طرح ها است.

تحقيق و پژوهش در كتابخانه
فاطمه ها و تعدادي از اعضاي فعال كتابخانه، كار تحقيق و پژوهش را در كتابخانه آغاز كرده اند و در اين مسير هم از همه ي منابع و امكانات مورد نياز تحقيق برخوردارند؛ دايره المعارف هاي گوناگون، آرشيو مجلات، فرهنگنامه ها و... . تنها، در روستا دسترسي به اينترنت ندارند كه آن هم براي استفاده از اينترنت و انجام كارهاي فراوانشان در فضاي مجازي، هفته اي يك بار به شهر مي روند و در آنجا از كافي نت ها استفاده مي كنند. جديدترين كار تحقيقاتي فاطمه ها كار بر روي بيماري ديابت بود كه در اين زمينه دو ماه كار پژوهشي انجام دادند. فاطمه ها با چند بيمار ديابتي مصاحبه كردند، ليست مواد غذايي پرفروش سوپرماركت هاي روستا را تعيين كردند، چهل نفر از اعضاي كتابخانه شان را چند بار وزن كردند و... .

اهداي كتاب به هنرمندان شهرستان و بعضي مدارس و مساجد
فاطمه ها برنامه هاي بسياري به مناسبت هاي مختلف براي اهداي كتاب دارند. همان طور كه مرتب كتاب هاي اهدايي در طول ماه از سراسر كشور برايشان ارسال مي شود، آنها نيز دوست دارند بخشي از اين كتاب ها را به ديگران هديه بدهند. در اول مهر امسال به پنجاه نفر از دانش آموزان مدارس ابتدايي در روستا كتاب دادند، در هفته كتاب نيز با همكاري معاونت پرورشي مدرسه راهنمايي شاهد كهنوج كه ۱۸۰ دانش آموز دارد، تعداد ۱۸۰ جلد كتاب به هر كدام از اين دانش آموزان اهدا كردند. به برخي از هنرمندان شهرستان كهنوج از جمله نويسندگان، اساتيد دانشگاه، روزنامه نگاران و گروه هاي تئاتر نيز كتاب هاي متناسب به كار و علاقه شان هديه دادند. بعضي از مساجد روستا نيز توسط فاطمه ها صاحب كتاب شدند.

انگيزه ادامه تحصيل و علاقه به يادگيري و كار براي مادران فاطمه ها
مادران فاطمه ها نيز در كنار فاطمه ها علاقۀ جالب توجهي به يادگيري و تحصيل علم و تجربه پيدا كرده اند. علي رغم اينكه بيش از بيست سال از آخرين روزهاي مدرسه شان مي گذرد با اين وجود باز هم دوباره حال و هواي آموزش و تحصيل و يادگيري و پيشرفت در سر دارند. به همين خاطر در همه برنامه هاي آموزشي و فرهنگي كتابخانه شان پا به پاي ساير اعضا حركت مي كنند. اين مادران روستايي مربي نيز هستند. مادر فاطمه جعفري مربي قرآن، مادر فاطمه شجاعي مربي نقاشي و قصه گويي و مادر فاطمه ميرشكاري هم مربي صنايع دستي است.

يارانه نقدي كودك نيشابوري
چند ماه پس از رسانه اي شدن حركت زيبا و ماندگار كتابخانه فاطمه ها پسر بچه اي از نيشابور توانسته بود پدرش را متقاعد كند تا پول يارانه يك ماهش را بدهد به كتابخانه فاطمه ها تا به عضويت كتابخانه دربيايد. لازم به ذكر است كه اعضاي افتخاري كتابخانه فاطمه ها روز به روز در حال افزايش هستند و تعدادشان به چند برابر اعضاي اصلي رسيده است. اكثر اين اعضاي افتخاري، اساتيد دانشگاه و نويسندگان و هنرمندان سراسر كشور هستند.

گل واژه دويست كتاب چاپ جديد هديه كرد، قلم چي ۲۶ نفر را بورسيه كرد
اولين كتب اهدايي به كتابخانه را نشر گلواژه در ابتداي تاسيس به كتابخانه هديه داد و بخش كتب كمك آموزشي كتابخانه را پايه گذاري كرد. گلواژه هنوز هم حامي كتابخانه است و هر حركت جديد را با ارسال كتب جديد پشتيباني مي كند. كانون فرهنگي آموزش هم كه نزديك به دو سال است فاطمه ها را مي شناسد و حمايت مي كند، تعدادي از دانش آموزان عضو را رايگان در نمايندگي كهنوج ثبت نام كرد.

بيست نفر از اعضاي كتابخانه براي اولين بار ۸ روز در مشهد
شهريور امسال بيست نفر از جوانان روستاي دهكهان كه هم عضو تيم فوتبال كتابخانه فاطمه ها بودند و هم عضو كتابخانه، در يك اردوي بي نظير و خاطره انگيز به زيارت حضرت امام رضا(ع) رفتند. اين اردو با كمك ارشاد تهران و با كيفيتي بسيار خوب از نظر آموزشي، زيارتي و تفريحي براي جوانان روستا به رايگان برگزار گرديد.

حضور صديقه دركلاس هاي كامپيوتر و زبان انگليسي
صديقه يكي از اعضاي كتابخانه فاطمه ها است كه به اندازه فاطمه ها دوست دارد از اين كتابخانه بهره ببرد. صديقۀ كلاس ششمي حدود پنجاه كيلومتر از كتابخانه فاصله دارد. با اين وجود، در كلاس هاي آموزشي كامپيوتر و زبان انگليسي كه هر هفته برگزار مي شود، به طور منظم و مداوم شركت مي كند. صديقه هر وقت در كتابخانه حاضر مي شود، چندتا چندتا، كتاب با خود به روستايش (اميرآباد كهنوج) مي برد و هر موقع خواندنشان تمام شد آنها را برمي گرداند و باز به دنبال كتاب هاي مورد علاقه اش در درياي كتاب فاطمه ها مي گردد. صديقه از اول مهر تا به حال ۴۶ كتاب خوانده است. صديقه هر كتابي كه مي خواند مشخصاتش را يادداشت مي كند.

كودكان عضو و مجله همشهري بچه ها
براي بالا بردن لذت خواندن در اعضاي كتابخانه، مجله همشهري بچه ها ماهيانه مرتب در اختيار اعضا قرار مي گيرد. بچه ها به خواندن مجلات عادت كرده اند و حتي تاخير يكي دو روزه در رسيدن مجله به كتابخانه نيز برايشان قابل تحمل نيست. مجله معروف همشهري داستان نيز ماهيانه به تعداد هشت عدد وارد كتابخانه مي شود كه آن نيز طرفداران خاص خودش را دارد.

كتاب هاي استاد شهيد مطهري در كتابخانه
از اول مهر امسال، بخشي از كتابخانه فاطمه ها اختصاص داده شده است به كتاب هاي شهيد مطهري. در اين بخش همه آثار استاد به تعداد زياد موجود است و اعضاي كتابخانه به تازگي عادت كرده اند به خواندن اين كتاب ها. كتاب هاي جيبي اين بخش بيشتر مورد توجه فاطمه ها و دوستانشان قرار گرفته اند. به زودي قرار است كانون مطالعاتي آثار شهيد زير نظر بنياد شهيد مطهري تهران در كتابخانه راه اندازي شود.

نام زيباي كتابخانه
فرزاد ميرشكاري كه عضو، موسس، سرپرست و پيگير امور اين كتابخانه مردمي و منحصر به فرد است، هنوز هم مثل گذشته بر اين باور است كه همه موهبات و بركاتي كه از طريق اين كتابخانه به اعضايش مي رسد به خاطر نام زيبا و معجزه آفرين اين كتابخانه است. فرزاد مي گويد: «چهارشنبه شب ها به فاطمه ها انگليسي ياد مي دهم. در يكي از اين جلسات متوجه شدم كه كلاس هفت نفر شركت كننده دارد: سه تا فاطمه به همراه زكيه و صديقه و زهرا و كوثر كوچولو!»

پيام هوشنگ مرادي كرماني به فاطمه ها
هوشنگ مرادي كرماني از مشهورترين نويسندگان كودك و نوجوان كشور كه شهريور امسال همه آثارش را با امضا و يادداشت براي فاطمه ها ارسال كرد اين پيام زيبا را براي فاطمه ها نوشت: «شنيده ام كه در يكي از روستاهاي كهنوج به نام دهكهان، نهال سبزي با دستهاي مهربان و نازنين سه فاطمه كاشته شده، اين نهال كوچك دارد بزرگ و بزرگ مي شود، باران محبت ها بر اين درخت كه حالا درختچه اي است، مي بارد و درخت مي بالد و در سايه خود جماعتي جمع شده اند و جمع مي شوند، يكي شان هم من هستم، كه بسيار خوشوقتم از آشنايي با اين درخت كه تناور مي شود و نامش كتابخانه «فاطمه ها» است. نام مادر من فاطمه بود، من پسر فاطمه هستم، براي همه فاطمه ها آرزوي موفقيت دارم.»

اقتصاد كتابخانه
كتابخانه فاطمه ها كتابخانه اي خودجوش و مردمي است و هزينه هايش را خود تامين مي كند. درامد اصلي كتابخانه فاطمه ها تا كنون فروش محصولات روستا بوده است. آمار فروش هفت ماه نخست سال ۹۲ كه از طريق بازاريابي اينترنتي حاصل آمده به شرح زير است:
- صنايع دستي (سبد حصيري فاطمه ها): ۹۰ عدد، ۶۳۰ هزار تومان
- داروي گياهي آويشن: ۸ كيلو، ۱۲۰ هزار تومان
- خرماي مرداسنگ به مشتريان تهراني: ۱۲۰۰ كيلو، ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان
- خرماي مرداسنگ به مهمانان روستا: ۱۰۰ كيلو، ۴۰۰ هزار تومان
- چادر زنانه محلي به مشتريان تهراني: ۱۳ عدد، ۲۰۰ هزار تومان
حدود ۱۵ درصد از فروش يعني تقريبا ۹۰۰ هزار تومان به كتابخانه تعلق مي گيرد. از اين مبلغ براي اجراي برنامه هاي فرهنگي خصوصا برگزاري مسابقات كتابخواني استفاده مي شود.

نيازمندي هاي كتابخانه
كتابخانه فاطمه براي اولين بار از طريق فضاي مجازي مطرح شد و به همه كشور معرفي گرديد. طبيعتا امكان استفاده از اينترنت نيز از موارد ضروري است كه متاسفانه فاطمه ها در كنار ساير مردم روستا از اين نعمت بي بهره اند.
*گزارش از ابراهيم پورسلمان دهكهان

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن