تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819423937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بخور نخورهاي خودسرانه، ممنوع


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: بخور نخورهاي خودسرانه، ممنوع
تغذيه حوزه‌اي است كه معمولا بيشتر افراد، خود را در آن متخصص مي‌دانند و اطرافيانشان را راهنمايي مي‌كنند و نسخه‌هاي بخور و نخور مي‌پيچند. در صورتي كه تغذيه، رشته‌اي تخصصي است و هر شخصي نمي‌تواند بدون دانش و آگاهي، درباره آن نظر دهد و به ديگران نيز توصيه كند.


قفسه فروشگاه هاي امروزي از محصولات و فرآورده هايي پر است كه برچسب «فاقد چربي» دارند، ولي براي پايين نگه داشتن سطح كلسترول خون، استفاده از اين محصولات گزينه مناسبي نيست. مواد غذايي فاقد چربي بيش از آن كه راه حلي براي اين مشكل باشند، دردسر آفرينند. روي بسياري از فرآورده هاي غذايي عناوين مختلفي با عنوان فاقد چربي و كم چرب حك شده كه براساس گزارش سازمان غذا و داروي آمريكا، هر يك از آنها مقادير خاصي از چربي را نشان مي دهد. موادي كه برچسب فاقد چربي دارند در هر بسته حاوي كمتر از 5 / 0 گرم چربي هستند. مواد غذايي حاوي برچسب كم چرب، حاوي مقادير مختلفي از چربي شامل 3 گرم چربي، 25 درصد چربي كمتر، يك سوم كالري كمتر يا 50 درصد چربي كمتر هستند.

برخي تصور مي كنند به دليل وجود برچسب فاقد چربي مجازند هر اندازه كه مي خواهند از آن ماده مصرف كنند. در حالي كه بسياري از توليدكنندگان اين قبيل مواد غذايي براي اين كه طعم دلچسبي به اين مواد تجاري بدهند، موادي از قبيل شكر، آرد و نمك اضافه مي كنند كه طبيعتا باعث بالا رفتن كالري مي شود. از سوي ديگر، چنانچه مواد غذايي طعم ناخوشايندي داشته باشد، افراد براي ايجاد حس رضايت به پرخوري روي مي آورند.

چربي سالم، نه حذف چربي

زماني كه حرف از سلامت و بهداشت تغذيه به ميان مي آيد، ذهن افراد به سوي مقدار مصرف چربي مي رود. در حالي كه نوع چربي بسيار مهم تر از ميزان آن است. در واقع، محققان در مطالعات هشت ساله خود دريافتند احتمال ابتلا به حملات قلبي، سكته و ساير انواع بيماري هاي قلبي ـ عروقي در زناني كه از رژيم هاي كم چرب استفاده مي كردند در مقايسه با آن گروه از زناني كه رژيم معمولي را در پيش گرفته بودند، يكسان است. برخي بررسي ها هم نشان مي دهد هيچ ارتباطي ميان رژيم هاي غذايي پرچرب و بيماري هايي از قبيل سرطان و اضافه وزن وجود ندارد. حفظ ميزان چربي تا 30 درصد در رژيم غذايي بسيار اهميت دارد ولي نكته قابل توجه، مصرف چربي هاي سالم براي حفظ سلامت قلب است.

چربي هاي خوب جايگزين چربي هاي مضر

كلسترول ماده اي است كه به طور كلي براي عملكرد تمام اندام هاي بدن بخصوص هورمون ها و بافت هاي عصبي ضروري است. با وجود اين، انواع خاصي از كلسترول مانند ليپوپروتئين هاي كم حجم يا LDL خطرات زيادي به همراه دارد و با بيماري هاي قلبي و تصلب شرايين ارتباط مستقيم دارد. با وجود اين برخي چربي ها مانند ليپوپروتئين هاي پرحجم يا HDL، چربي هاي خوب و مفيد محسوب مي شوند.
HDL سه نوع است؛ چربي هاي اشباع داراي يك پيوند دوگانه مانند روغن كانولا و روغن زيتون كمك زيادي به كاهش چربي هاي LDL در جريان خون و نيز افزايش ميزان چربي HDL خون كرده و در حقيقت HDL چربي هاي بد LDL را به كلي از جريان خون حذف مي كنند. چربي هاي اشباع داراي چند پيوند دوگانه نيز در ماهي هايي از قبيل ماهي تن و سالمون يافت شده و باعث كاهش كلسترول LDL مي شوند. چربي هاي بد، چربي هاي اشباع هستند و در كره، گوشت هاي حيواني و لبنيات پرچرب وجود دارند. اين چربي كه به چربي ترانس معروف است، در روغن هاي هيدروژنه، محصولات تجاري پخته، فست فودها و مواد غذايي فرآوري شده وجود دارد. پزشكان همواره توصيه مي كنند برش هاي باريك گوشت را براي خوردن انتخاب كرده و تا حد امكان از محصولات كم چرب استفاده كنيد.

آنچه درباره رژيم نمي دانيد

بي توجهي به رژيم غذايي مي تواند روي روند كاهش وزن اثرگذار باشد. در افرادي كه قصد لاغر شدن دارند، رعايت نكردن يك رژيم متعادل و درست ممكن است تمام تلاش آنها را نقش بر آب كند و در نتيجه، پاسخ معكوس بگيرند. برخي براي كاهش وزن، كالري مصرفي روزانه خود را به حداقل مي رسانند و با اين كار به مرور وزن اضافي خود را از دست مي دهند ولي اين راهكار، سوخت و ساز يا متابوليسم بدن را كند كرده و با كنار گذاشتن رژيم غذايي، بدن نسبت به قبل با سرعت كمتري كالري از دست داده و وزن دوباره به حالت قبلي خود بر مي گردد.

حذف صبحانه

برخي تصور مي كنند حذف صبحانه راه ساده اي براي كاهش كالري مصرفي روزانه به شمار مي آيد در صورتي كه تنها نتيجه آن گرسنگي در طول روز و ريزه خواري در محل كار يا منزل و حجم زياد وعده نهار مي شود كه كالري بيشتري را جذب بدن مي كند، ولي صبحانه اي غني از پروتئين و فيبر مانع گرسنگي در طول روز و پرخوري مي شود. افرادي كه وعده صبحانه را به طور كامل مصرف مي كنند نسبت به افرادي كه اين وعده را از رژيم روزانه حذف مي كنند، بدن سالم تري دارند.

كم آبي ممنوع

نوشيدن آب يكي از راهكارهايي است كه مي تواند روند كاهش وزن را افزايش دهد. وجود آب براي سوختن كالري ضروري است. با كم آب شدن بدن، متابوليسم و نيز سرعت كاهش وزن كم مي شود. افرادي كه روزانه هشت ليوان آب مصرف مي كنند، بيشتر از ساير افراد با كاهش وزن مواجه مي شوند.

كابوس لبنيات

در برنامه تغذيه اي بيشتر افرادي كه از رژيم هاي خاص پيروي مي كنند، مصرف لبنيات ممنوع است ولي حذف اين فرآورده ها در عوض اين كه مفيد باشد، بيشتر زيان آور است و نتيجه عكس دارد. علاوه بر اين، بدن با دريافت كلسيم كافي، چربي سوزي بيشتري پيدا كرده و با كمبود كلسيم، بدن چربي بيشتري توليد مي كند. شواهد حاكي از آن است كه مكمل هاي كلسيم هرگز نمي تواند اثرات مثبت مواد غذايي حاوي اين مواد را به همراه داشته باشد. همچنين سعي كنيد همواره از مواد لبني كم چربي استفاده كنيد.

ورزش، راهكار كمكي

زماني كه ورزش نمي كنيد و كاملا بي تحرك هستيد، تمام بار كاهش وزن را بر دوش رژيم غذايي مي اندازيد. از اين رو، از خوردن بسياري از مواد غذايي محروم مي شويد ولي با داشتن تحرك بيشتر مي توان در عين تداوم بر كاهش وزن، برخي مواد مورد علاقه تان را نيز مصرف كنيد.

دوي ماراتن يا غذا خوردن؟

اگر در رستوران هاي شلوغ شهر به مشتريان دقت كرده باشيد حتما ديده ايد كه عده اي لقمه هاي غذاي خود را يكي پس از ديگري در دهان گذاشته و حتي گاه نيمه جويده، آن را مي بلعند. غذا خوردن، دوي ماراتن نيست كه برنده و بازنده داشته باشد. آهسته غذا خوردن باعث لذت بردن بيشتر از لقمه هاي غذا شده و باعث مي شود فرمان سيري پيش از پرخوري به مغز رسيده و فرد زودتر دست از غذا خوردن بكشد. همين مساله به ظاهر ساده نقش مؤثري در كاهش وزن دارد.

كالري زياد نوشيدني ها

برخي تصور مي كنند اگر موقع گرسنگي به جاي غذا از مايعات استفاده كنند، مي توانند مانع افزايش كالري مصرفي بدن شده و به مرور كاهش وزن داشته باشند، در حالي كه نوشيدني هايي مانند قهوه، چاي، نوشابه و انواع آبميوه هاي شيرين فقط تشنگي را رفع كرده و نه تنها هيچ تأثيري روي گرسنگي ندارند، بلكه به دليل شيرين بودن، كالري بيشتري جذب بدن مي كنند. بهتر است مايعاتي از قبيل آب، شير كم چرب، آب سبزيجات و آبميوه هاي طبيعي را جايگزين مايعات ناسالم كنيد. رعايت همين نكات ساده براحتي مي تواند به شما در رسيدن به وزن ايده آل كمك كند، گرچه توصيه هميشگي «سيب» مراجعه به متخصص تغذيه است./ ضميمه سيب

مترجم: ندا اظهري

منبع: WebMD

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن