تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام‏گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843446056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احمد آريا منش در گفت وگو با برنا: هزار راه نرفته در پيش است/نسل جوان نقاشخيط به تكامل رسيده اند


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: احمد آريا منش در گفت وگو با برنا: هزار راه نرفته در پيش است/نسل جوان نقاشخيط به تكامل رسيده اند
احمد آريا منش گفت:هنوز در عرصه نقاشيخط،راه هاي نرفته اي در پيش است و هنرمندان نبايد به عناصر كليشه اي بسنده كنند.


به گزارش خبرنگار تجسمي برنا،احمد آريا منش يكي از هنرمندان معاصر در عرصه نقاشيخط است.او از محضر استاداني چون غلامحسين اميرخاني،جليل رسولي،علي شيرازي،جواد بختياري و...به فراگيري به تعليم و فراگيري خط پرداخت و درسال 1366 از انجمن خوشنويسان فارغ التحصيل شد.آريا منش كه طي سال هاي اخير به ابداع دو خط «كرشمه»و«سفير»پرداخته تا كنون آثار خود را در نمايشگاه هاي گروهي و انفرادي متعددي به معرض نمايش گذاشته است.طي روزهاي اخير تعدادي از شاگردان او در قالب نمايشگاه «از نسل چهارم»به برگزاري نمايشگاه گروهي پرداخته اند.اين هنرمندان با الهام از تجربيات آريا منش اين آثار را ارائه كرده اند.به بهانه برگزاري اين نمايشگاه با احمد آريا منش به گفت وگو نشسته ايم.
آقاي آريا منش! اخيرا تعدادي از شاگردان شما در قالب نمايشگاه «از نسل چهارم»به برگزاري نمايشگاهي با موضوع نقاشيخط پرداخته اند.سوال من اين است كه شما به عنوان مدرس نقاشيخط سعي كرده ايد چه مولفه هايي را به شاگردانتان منتقل كنيد؟
تصور شخصي من در حيطه نقاشيخط و اصولا هنر براين بوده كه ضرورت دارد يك اثر هنري حتما امضا و سبك شخصي آن هنرمند را داشته باشد.روي اين اصل همواره به شاگردانم توصيه مي كنم كه از ارائه آثار تكراري پرهيز كنند و كارهايشان شبيه به آثار استادان گذشته نباشد.درعين حال،داشتن مولفه هايي چون تخيل،تعقل و تحير را در يك تابلو مهم مي دانم.اگرچه،فكر مي كنم نسل جوان نقاشيخط توانسته تا حدود زيادي به اين ويژگي ها در آثار خود دست يابد و به تكامل برسند.ازاين ها گذشته،نكته اي كه درحال حاضر در حوزه هنرهاي تجسمي حائز اهميت است اين است كه وقت آن رسيده جنبه هاي تزييني را ازاين وادي برداريم و به آن نگاهي كاربردي ومفهومي داشته باشيم.درواقع،دغدغه شخصي من همواره براين بوده كه اثر نبايد فقط داراي زيبايي صرف باشد،بلكه بايد حرفي هم براي گفتن داشته باشد و همان طور كه اشاره كردم،ذره اي از وجود شخصي خود هنرمند باشد.يا دست كم درباره خود من اين گونه بوده است.يعني سعي كرده ام كارهايم فارغ از داشتن زيبايي هاي بصري،پيام و مفهومي را به مخاطب منتقل كند.

وهمين نگاه را به شاگردانتان هم القاء كرده ايد؟
دقيقا.اين كه نگاه تفنني نسبت به يك اثر هنري برداشته شود و جاي آن را تامل و تعمق بگيرد نكته مهمي است كه بايد به جواناني كه وارد حيطه نقاشيخط مي شوند آموخت.خوشبختانه نسل چهارم نقاشيخط به فراخور برگزاري نمايشگاه هاي مختلف توانسته اند با اين مولفه ها به خوبي ارتباط برقرار كنند.ازاين رو امروز شاهد بروز آثار مفهومي زيادي هستيم.به طور كلي،هنر التيام بخش روح است و اگر با مفهوم توام باشد مي تواند در ذهن مخاطب تاثير به سزايي بگذارد.

درباره نقاشيخط اين مسئله بيش از ساير آثار هنرهاي تجسمي ديده مي شود كه آثاري كه غالبا درنمايشگاه هاي مختلف به معرض نمايش گذاشته مي شوند بدون عنوان هستند.به نظر شما يك اثر بدون عنوان دراين حيطه مي تواند به آن شكلي كه بايد حق مطلب را ادا كند؟
درباره برخورد مخاطب و اثر هنري نكته هركسي از ظن خود شد يارمن وجود دارد.در واقع،هركدام از مخاطبان بسته به درك تصويري و بصري خود به برداشت مفهومي از يك اثر مي پردازند.در يك تابلوي خوشنويسي،برداشت مخاطب تمام معطوف شعري است كه نوشته شده است.ولي در اثري مثل نقاشيخط درك يك اثر يكسان نيست و هر مخاطبي كه پاي يك تابلوي نقاشيخط مي ايستد درك شخصي خود را از اثر دارد و به واسطه اين درك شخصي است كه آن اثر هنري را حلاجي و آناليز مي كند.

فكر مي كنيد مخاطب امروز ما درحوزه هنرهاي تجسمي به آن دانش و سواد بصري دست يافته كه بتواند بدون ارائه توضيح از جانب هنرمند،تماميت يك اثر را دريابد؟
به نظر من تاحدودي اين اتفاق افتاده است.يعني افزايش نمايشگاه ها در طول يك سال باعث شده ديدگاه مخاطبان نسبت به اثر هنري تغيير كند و به لحاظ درك بصري و تصويري ارتقاء يابد.درعين حال بايد بپذيريم كه ما درمرحله گذار سنت به مدرنيته هستيم.طبعا همان طور كه براساس تغييرات زمان،هر هنري دستخوش تحولات فراوان مي شود،مخاطب هم بايد پوست اندازي كند و درك خود را نسبت به يك اثر هنري رشد بيشتري دهد كه البته اين مسئله تا حدود زيادي ميسر شده ولي باز هم جاي آن است كه اين روند تداوم يابد.خود من در طول نمايشگاه هاي مختلفي كه برگزار كرده ام بارها به رويارويي مخاطب و اثر هنري برخورده ام.به عنوان مثال،گاه پيش آمده كه مخاطب از من درباره تابلويي سوال كرده و من در ازا،پرسيده ام او چه برداشتي از اين تابلو كرده است.وقتي مخاطب به توضيح مي پردازد و ماحصل برداشت شخصي خود را ارائه مي دهد از طرفي برايم جالب است و از سويي ديگر قابل تامل.چون مي بينم او به عنوان مخاطب به نكاتي در تابلوي من اشاره مي كند كه تا آن لحظه به اين نكته توجه نكرده بودم.

با اين تفاسير،به نظر شما چند درصد از برداشت مخاطبان از يك اثر هنري صحيح است؟
تمامش درست است.هيچ يك ازاين اظهار نظر ها غلط نيست.شايد به اين خاطر برداشت مخاطب از يك اثر هنري مصداق حكايت فيل مولانا در تاريكي است كه هر كسي به زعم و تفكر شخصي خود آن را توصيف مي كرده كه اشكالي هم ندارد.به نظرم بايد به سليقه مخاطب احترام گذاشت.

فكر مي كنيد درحال حاضر در نقاشيخط جاي پرداختن به چه مسئله اي خالي است؟
درابتداي گفت وگو هم به اين مسئله اشاره كردم كه اثر هنري پيش از هرچيز بايد مخاطب را به تامل وادارد.با وجود احترامي كه براي تك تك هنرمنداني كه در حوزه نقاشيخط فعاليت مي كنند قائلم ولي احساس مي كنم طي سال هاي اخير تعداد آثار تكراري در كارهاي برخي هنرمندان افزايش يافته است كه اين خوب نيست.نقاشيخط هنري آوانگارد است و طبعا جاي نوآوري زيادي دارد.بنابراين،ضرورت دارد كه كليشه ها دراين حيطه شكسته و قدم هاي تازه اي دراين حيطه برداشته شود.

شكستن كليشه ها چگونه حاصل مي شود؟
خب! مطالعه دراين زمينه نقش به سزايي دارد.نه تنها در حيطه نقاشيخط كه جايگاه مطالعه در تمام شاخه هاي هنري از اهميت بالايي برخوردار است و علاوه براين كه به جهش هنرمند منجر مي شود مي تواند او را از دايره تكرار مكررات دور ك ند.بايد راه هاي نرفته را درنقاشيخط امتحان كرد كه اندك هم نيست ولي بكر مانده و به ندرت كسي سراغش رفته است.

شما در سال هاي گذشته نقاشيخط به ابداع دوخط «كرشمه»و«سفير»پرداختيد و از رهگذر به وجود آوردن اين دو خط،آثار زيادي پديد آورده ايد.در حال حاضر رويكردتان در نقاشيخط به چه سمت و سويي است؟يعني سعي مي كنيد بيشتر چه مفاهيمي را در آثارتان لحاظ كنيد؟
بي ترديد مانند هر هنرمند ديگري براي خلق يك اثرنقاشيخط،متاثر از محيط پيرامونم بوده و هستم.چندان كه تابلوهايم نيز بازتاب غم ها و شادي هايي است كه در طول دوران مختلف زندگي،تجربه كرده ام.يعني سعي كرده ام چيزهايي كه به آنها اعتقاد دارم،مي بينم و لمس مي كنم را به زبان نقاشيخط بر روي بوم تصوير كنم.از اين رو مي توانم بگويم،نقاشيخط همواره تريبون من بوده است.

در ماه هاي گذشته نيز نمايشگاهي با عنوان «كنسرت خط»را درخانه هنرمندان برگزار كرديد كه دراين نمايشگاه از تلفيق موسيقي و نقاشيخط بهره گرفتيد.آيا ممكن است در آينده باز هم شاهد تلفيق هنرهاي ديگري با نقاشيخط از سوي شما باشيم؟
من در نقاشيخط براي خود نقشه راه دارم و همين طور يك مقصد نهايي كه تلاش مي كنم به آن دست يابم.دراين مسير،گاه ايده هايي به ذهنم مي رسد كه درقالب نمايشگاه هايي چون «كنسرت خط»يا «نورنوشت»آنها را ارائه مي كنم.اين ايده ها براي من همواره مانند تجربه هاي تازه بوده است.درباره سوال شما نيز بايد بگويم پيش از تلفيق نقاشيخط با موسيقي درسال هاي گذشته از همنشين كردن اين هنر با فلز هم بهره گرفته ام.در آينده نيز قصد دارم از تلفيق نقاشيخط و مجسمه سازي بهره بگيرم.چون تجربه دراين زمينه به من ثابت كرده كه تعامل هنرها بر يكديگر برآيند مطلوبي دارد و تمايل دارم در اين وادي به مدد ايده هاي نو بيشتر كار كنم.
گفت وگو:آزاده صالحي

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن