تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803948529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس كاخ ورساي گفت شما ساحريد/ ماجراي دفاع از شهردار فرانسوي و شيرازي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رئيس كاخ ورساي گفت شما ساحريد/ ماجراي دفاع از شهردار فرانسوي و شيرازي
حجت الله ايوبي در مراسم رونمايي از كتابش با نام "1970 روز در شماره شش ژان پارت" به ماجراي برپايي برنامه‌هاي فرهنگي در فرانسه در زماني كه رايزن فرهنگي ايران در آن كشور بود، اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمايي از كتاب "1970 روز در شماره شش ژان بارت" نوشته حجت الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي شب گذشته 28 آذر ماه با حضور اهالي ادبيات، سينماگران، استاديد دانشگاهي و سفرا در نشر ثالث برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم فيلم كوتاهي از فعاليت‌هاي حجت الله ايوبي در زمان حضورش در سمت رايزن فرهنگي ايران در فرانسه و تشكيل خانه فرهنگ ايران به نمايش در آمد. در اين فيلم بخش هايي از برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف در حوزه عكس، نقاشي، گرافيك، برگزاري تئاترهاي مختلف، برپايي هفته هاي فرهنگي ايران و نمايش هاي فيلم هاي مختلف سينماي ايران و... پخش شد.

پس از نمايش اين فيلم ايوبي گفت: باعث شرمندگي من است كه شما امروز كه تعطيل است و يا اين هواي سرد و ترافيك دور هم جمع شديد تا در اين مراسم شركت كنيد. وقتي اين فيلم را ديدم خوشحال شدم چراكه صحنه هايي را شاهد بودم كه خاطراتي را دوباره براي من زنده كرد. البته در آن زماني دوستاني در انجام اين فعاليت ها در كنار من بودند كه امروز در اين سالن هستند. تشكر مي‌كنم از علي رازي كه در پاريس اين فيلم ها در زمان برگزاري برنامه ها گرفت و همچنين از سيف الله صمديان كه شب گذشته اين بريده ها را كنار هم گذاشت تا تبديل به يك فيلم كوتاه شود و امروز به نمايش درآيد.

وي افزود: جا دارد از نشر ثالث هم براي انتشار اين كتاب تشكر كنم. من فكر نمي كردم اين يادداشت ها ارزش چاپ شدن داشته باشند تا اينكه اين نوشته ها را به برخي از دوستان دادم و آنها من را تشويق كردند تا آنها را به كتاب تبديل كنم. معمولا در كتاب‌هاي مربوط به خاطرات، نويسنده ها برجسته هستند اما من تلاش كردم هنر ايران برجسته باشد به همين دليل سعي داشتم از من زياد استفاده نكنم.

رئيس سازمان سينمايي بيان كرد: شايد اين اثر نشان ندهد كه جهان چقدر تشنه فرهنگ ايران است و حتي مي‌تواند مستعمره فرهنگي تاريخ و تمدن و فرهنگي ايران باشد. همه جا صحبت از ايران و درها روي ما باز بود. ما عادت كرديم كه جاهاي نرفته و سالن هاي خالي را به رخ بكشيم ولي بايد تلاش كنيم جايي را نشان دهيم كه مردم آنجا عطش آشنايي با فرهنگ ايران را دارند.

ايوبيبا اشاره به فعاليت هاي خود در فرانسه گفت: ما تلاش كرديم در آن زمان در كاخ ورساي دو شب براي فرهنگ ايران برنامه داشته باشيم. دوستاني از من مي پرسيدند كه تو چگونه چنين برنامه‌هايي را برگزار مي كردي؟ من در جواب به آنها مي گفتم براي اين كارها سراغ شهردارها مي رفتم. اگر آنها از من مي پرسيدند كه چقدر جا براي برگزاري برنامه مي خواهيد من مي گفتم بين 100 تا 100 هزار متر چرا كه دوستاني در ايران داشتم كه مي دانستم من را كمك مي كنند. از طرف ديگر ايران گنجينه هنر است. هر سالني را كه به ما مي دادند بهترين هفته فيلم را در آن برگزار مي كرديم. اگر اقدامي شد به دليل همين گنجينه هنري بود.

اين مدير فرهنگي افزود: رئيس كاخ ورساي به من مي گفت شما ساحريد و من را سحر مي كنيد. هر بار من اين كار شما را قبول مي كنم بعد بايد جوابگوd ديگران هم باشم ولي باز اين كار را مي‌كنم. من در جواب وي مي‌گفتم اين سحر من نيست. سحر حافظ و هنر و ادبيات ايراني است. پرستويي، بني اعتماد، ميركريمي و ... هستند كه با آثارشان نام ايران را زنده نگه داشته اند. كار فرهنگي دشوار و پر مخاطره است.

وي با ذكر خاطراه اي ادامه داد: من برنامه "شيراز بهشت ايراني" را در شهري نزديك پاريس برگزار كردم. شهردار اين شهر معروف است و اتفاقا معاون او يك ايراني است. من براي هماهنگي برنامه به سراغ وي رفتم. با موافقت وي اين برنامه را برگزار كرديم و خوشبختانه نتيجه خوبي هم به همراه داشت. نزديك برنامه تماس هايي با شهردار گرفتند و وي را اذيت كردند اما وي باز هم اين كار را انجام داد و در نهايت ما يك ماه اين برنامه را برگزار كرديم.

ايوبي افزود: اما پس از مدتي بعد از اين برنامه روابط ايران فرانسه با ايران دگرگون شد. فضا هم به همين دليل بر عليه شهردار اين شهر بود. به وي عنوان كرده بودند كه چرا بايد با اين شرايط براي كشوري مثل ايران هزينه كند. تا جايي كه شهردار در معرض استيضاح قرار گرفت. با وي تماس گرفتم و از او خواستم من در شوراي شهر شركت كنم و از وي دفاع كنم. اين كار را انجام دادم. در اين جاسه تمام برنامه ها را به صورت تصويري توضيح دادم و خوشبختانه اين فضا به نفع وي شد و ما پيروز شديم.

رايزن سابق فرهنگي ايران در فرانسه ادامه داد: 2 روز بعد شهردار شيراز زنگ زد كه وي را مي خواهند استيضاح كنند كه چرا پول بيت المال را هزينه كرده است. من به وي هم پيشنهاد دادم حاضرم در جلسه اي شركت كنم و از او هم دفاع كنم. به ايران بازگشتم و اتفاقا در جلسه اي اين كار را انجام دادم و خوشبختانه مشكل او هم حل شد.

رئيس سازمان سينمايي در ادامه بيان كرد: من اين كتاب را در اين حد نمي‌دانم كه شما امروز به خاطر آن جمع شديد. حدود 2 ماه است كه كتاب منتشر شده است اما هر بار من نگذاشتم مراسم رونمايي آن را برگزار كنند زيرا چاپ كتاب با حضور من در پست جديد همزمان شد. شايد خيلي چيزها بود كه ننوشتيم و يا نمي شد نوشت. اين پست نماينده فرهنگي فرصت خوبي براي كساني است كه در آن قرار مي گيرند و مي‌توانند با زبان هنر جاذبه هاي ايران را بيان كنند.

وي در پايان تاكيد كرد: من اينجا جرات كردم و اين يادداشت‌ها را نوشتم. اين شجاعت من به خاطر جهل مركب است كه شجاعت آور است. زماني كه در فرانسه بودم در همان ابتدا احساس مي كردم كه باري روي دوش من است. خوشبختانه با كمك دوستان از جمله دكتر تجويدي شوراي سياست گذاري را برپا كرديم. ما از يك پشتوانه عظيمي برخوردار بوديم. بدانيم كه ديپلماسي بايد قطارش با فرهنگ و هنر راه بيفتد. ما مي توانيم ايران را با زبان سينما معرفي كنيم.

كد خبر: 2199251

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۹ - ۱۰:۳۹

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن