تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802765371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس «حزب نهضت اسلامي تاجيكستان» در گفت‌وگو با فارس:برگزاري كنفرانس بيداري اسلامي در آسياي مركزي گام مهمي در منطقه به‌ شمار مي‌رود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس «حزب نهضت اسلامي تاجيكستان» در گفت‌وگو با فارس:برگزاري كنفرانس بيداري اسلامي در آسياي مركزي گام مهمي در منطقه به‌ شمار مي‌رود
رئيس حزب نهضت اسلامي تاجيكستان اقدامات چند سال اخير قرقيزستان به‌ خصوص در زمينه برگزاري كنفرانس بين‌المللي بيداري اسلامي در آسياي مركزي را گام مهمي در منطقه دانست.


«محي‌الدين كبيري» رئيس حزب نهضت اسلامي تاجيكستان و نماينده پارلمان اين كشور در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار فارس در دوشنبه، به‌ بحث و بررسي وضعيت اين حزب، تعامل دولت‌ با دين، روند بيداري اسلامي در آسياي مركزي و آينده منطقه بعد از سال 2014 پرداخت كه بخش دوم اين مصاحبه به شرح زير مي‌باشد.

فارس: جناب كبيري در اواخر ماه نوامبر در كنفرانس بين‌المللي بيداري اسلامي در آسياي مركزي كه در بيشكك داير شد، شركت داشتيد. قبل از اين نيز در قرقيزستان چند نشست بيداري در سطح ملي و منطقه‌اي برگزار شده بود. مي‌خواهيم نتيجه‌گيري شما را از اين نشست‌ها داشته باشيم.

كبيري: بدون ترديد اقدامات چند سال اخير دوستان قرقيزي و به‌ خصوص كنفرانس اخير بين‌المللي بيداري اسلامي در آسياي مركزي گام مهمي به ‌شمار مي‌رود. هيئت‌هاي متعددي از كشورهاي مختلف در چارچوب كنفرانس اخير پيرامون شرايط و واقعيت‌هاي منطقه، نقش حزب و حركت‌هاي مذهبي، دورنماي تحولات، فرصت‌ها و چالش‌هاي پيش روي كشورهاي آسياي مركزي و روندهاي در حال انجام جهان اسلام سخنراني و تبادل نظر كردند. در حقيقت چنين فرصت‌هايي در منطقه كمتر فراهم مي‌شود.

حضور مقامات رسمي قرقيز در اين همايش و اعلام رضايت آنان از بيشكك به عنوان ميزبان كنفرانس بين‌المللي بيداري اسلامي در آسياي مركزي، نشان مي‌دهد كه مسئولين اين كشور به‌ درك ضرورت نقش آفريني در اين روند و يا فراهم كردن شرايط براي صورت دادن بحث و بررسي‌ها در اين زمينه رسيده‌اند كه اين نكته بسيار مهم و ارزشمند است.

بدون شك قرقيزستان كشور نسبتا آزاد و جزيره دموكراسي در آسياي مركزي مي‌باشد كه فرصت‌ها و امتيازاتي را براي ساير مسلمانان منطقه فراهم كرده است.

اما اين واقعيت را نيز بايد در نظر گرفت كه كشورهاي همسايه با هدف ذهنيت‌سازي منفي براي بيشكك در رابطه با اين روند و نقش گروه‌هاي مذهبي تلاش كرده و خواهند كرد. اينكه چنين تلاش‌هايي تا كجا تأثير خود را خواهند گذاشت در آينده معلوم خواهد شد ولي اميدواريم كه بيشكك كما في‌السابق ‌استقلال خود را در اين زمينه حفظ كند.

ولي در مجموع اگر بخواهيم از فعاليت 3 ساله اين همايش نتيجه‌گيري داشته باشيم، آن را مثبت مي‌بينيم، چرا كه در شرايط موجود از آسياي مركزي نتيجه‌اي بيش از اين نمي‌توان داشت.

فارس: اما با وجود ملاحظاتي كه شما به‌آن اشاره كرديد در كنفرانس بين‌المللي بيشكك مقامات رسمي، سياستمداران، دانشمندان و كارشناسان قرقيز نه‌ تنها شركت كردند بلكه اين اقدام را براي كشور و منطقه مهم دانستند، چرا كه مسائل مورد بحث اين كنفرانس با منافع ملي كشورهاي منطقه همسويي داشت.

كبيري: بله همين‌طور است، علاوه بر آنچه كه شما در مورد حضور مقامات قرقيزي در آن كنفرانس گفتيد مي‌خواهم به‌ آن اشاره كنم كه ما با ديدگاه‌هاي رئيس جمهور قرقيزستان نسبت به دين نيز آشنا هستيم و اين نشان مي‌دهد كه دوستان ما در قرقيزستان چه در سطح رسمي و چه در سطح جامعه شناخت بيشتري از روندهاي ديني در آسياي مركزي دارند و راهكارهاي مناسبتري را انتخاب كرده‌اند كه بدون ترديد به‌ نفع اين ملت و كشور خواهد بود.

ثبات نسبي‌ كه در قرقيزستان وجود دارد به‌ نظر من نتيجه اين‌گونه سياست‌هاست زيرا كشورهاي ديگر منطقه نيروي انساني، مالي و نظامي خود را صرف مبارزه با گروه‌هاي ديني مي‌كنند كه نه‌ تنها نتيجه نمي‌دهد بلكه بر عكس ذخاير و فرصت‌ها را از بين برده و قشر زيادي از مردم را ناراحت مي‌كند كه اين خود زمينه‌اي براي گسترش افراط‌گرايي در منطقه را فراهم مي‌كند.

بزرگترين كاري را كه برادران قرقيز با هدف رساندن پيام به‌ همسايگان مي‌توانند انجام دهند، دست نكشيدن از سياست خودشان است. به‌ هيچ وجه نبايد زير فشار كشورهاي همسايه بروند من ترديدي ندارم كه دولت‌هاي همسايه از هر راه و وسيله‌اي به‌ بيشكك فشار مي‌آورند و حتي شايد دوستان قرقيز متهم به آن شوند كه با سهل‌انگاري خود محيط را براي گروه‌هاي اسلام‌گرا فراهم كرده‌اند. خداي نكرده چنانچه دوستان قرقيز تحت تأثير چنين ديدگاه‌هايي قرار بگيرند، نه‌ تنها به ضرر ايشان خواهد بود بلكه كل منطقه را با شرايط سخت‌تري مواجه خواهد كرد.

بنابراين سازمان‌ها و نهادهاي سياسي و اجتماعي، سياست‌مداران و كارشناسان آسياي مركزي بايد همه با هم دولت‌هاي منطقه را متقاعد كنيم كه پيروي از سياست‌هاي دولت قرقيزستان به‌ نفعشان خواهد بود.

سال 2014 و مبالغه در نگراني‌ها

فارس: با توجه به‌ نزديك شدن سال 2014 و گفت‌وگوهايي كه در رابطه با آينده آسياي مركزي صورت مي‌گيرد به‌‌طور مستقيم و يا غيرمستقيم باز هم به‌موضوع اسلام ارتباط پيدا مي‌كند. البته به‌ صورت تهديدات تروريستي و افراطگرايي. اين درحالي است كه در بيشتر كشورهاي منطقه تعامل دولت با دين وجود ندارد و چنانچه بي‌اعتمادي و مشكلات ميان نخبگان حاكم اين كشورها را در نظر بگيريم از نگاه شما در آينده نزديك در آسياي مركزي شاهد چه اتفاقاتي خواهيم بود؟

كبيري: شما در هيچ جاي دنيا اين وضعيت را نداريد كه پنج كشور منطقه همزمان عضويت چندين سازمان منطقه‌اي و بين‌المللي را داشته باشند كه تنها به‌ مسائل امنيتي و مبارزه با تروريسم مشغول هستند. به‌ عنوان مثال مبناي اصلي فعاليت سازمان پيمان امنيت جمعي، سازمان همكاري‌هاي شانگهاي و ساير نهادهاي مورد نظر را مسائل امنيتي و نظامي تشكيل مي‌دهد.

در چارچوب اين سازمان‌ها اسناد متعدد همكاري به‌ امضا رسيده ولي تاكنون نتايج ملموسي نداشته است.

من به‌طور خاص بحث مبارزه با افراط‌گرايي و تروريسم را در نظر دارم. از سوي يكديگر متهم شدن اين كشورها به‌ ورود اين‌گونه گروه‌ها به‌ قلمروشان حاكي از وجود بي‌اعتمادي و غيرمؤثر بودن اقداماتشان مي‌باشد.

يعني در اين زمينه‌ها هنوز در منطقه سياست‌هاي آگاهانه شكل نگرفته است و بحث ديگر به‌ اولويت‌هاي سازمان‌هاي منطقه‌اي امنيتي بر مي‌گردد. چنانچه سياست‌هاي سال‌هاي اخير اين سازمان‌ها را مورد بررسي قرا دهيم به‌ اين نتيجه خواهيم رسيد كه هدف تنها حمايت از شخصيت‌ها و عمدتا نخبگان حاكم بوده منافع كلان ملي اين ملت‌ها در حاشيه قرار گرفته است.

در طرف مقابل، قرار دادن گروه‌هاي تروريستي و افراطي‌ كه گويا از افغانستان و مناطق ديگر وارد آسياي مركزي مي‌شوند، ظاهر قضيه است.

بيشتر سياست‌هاي كه دولت‌هاي منطقه اتخاذ مي‌كنند و قوانيني كه در اين كشورها طي سال‌هاي اخير به‌ تصويب رسانده‌اند در اصل ارزش‌هاي ديني مردم و گروه‌هاي متعادل اين جوامع را هدف قرار داده‌اند. زيرا تروريست‌ها نه‌ كاري با اين قوانين دارند و نه اقدامات خود را با توجه به‌ آن طراحي و اجرا مي‌كنند.

مرزهاي ميان كشورهاي آسياي مركزي كه گويا بايد مانع تردد تروريست‌ها و افراط‌گرايان باشند تا به ‌امروز عملا شاهد دست‌گيري هيچ يك از تروريست‌ها و يا كشته شدن آن‌ها به‌ دليل اصابت بت مين‌هاي نوارهاي مرزي نبوده‌ايم.

در رابطه با اينكه پس از سال 2014 چه وضعيتي در انتظار منطقه است؟ بايد گفت كه برخي از گروه‌هاي سياسي حاكم در كشورهاي منطقه از بحث خروج نيروهاي ناتو از افغانستان مي‌خواهند به‌ عنوان بهانه براي تحكيم موقعيت خود و بيش از اين امنيتي كردن فضاي منطقه استفاده كنند.

حال آنكه نه‌ خود افغان‌ها به‌ اين ميزان دغدغه و نگراني‌ دارد و نه غربي‌ها. پس اين نتيجه را مي‌توان گرفت كه از اين «پرونده» نيز نخبگان حاكم عمدتا مي‌خواهند به‌ نفع خود استفاده كنند.

فارس: با اين حال ادامه اين روش هيچ نوع خوش‌بيني‌ براي آينده منطقه باقي نگذاشته است؟ ‌

كبيري: متأسفانه خوش‌بيني خاصي ندارم، زيرا اعتقاد بنده اين است كه تا زماني‌كه ملت‌ها احساس استقلال و آزادي واقعي نداشته باشند نمي‌توان انتظار اقدامات هماهنگ و دست‌جمعي منطقه‌اي را داشت. با شرايط موجود سرنوشت ملت‌ها از سوي چند نفر رقم مي‌خورد كه زمام قدرت را در كشورهايشان در اختيار دارند.

اروپايي‌ها هم تا زماني كه از راه انتخابات آزاد و شفاف اختيارات را از مردم نگرفتند، نتوانستند به‌ سياست‌هاي مشترك و متناسب با آرمان‌هاي ملت‌هاي خود برسند.

مردم چه در اروپا و چه آسيا و آفريقا هميشه طرفدار ارتباط آزاد مي‌باشند.

تجار ازبك، قزاق و قرقيز مي‌خواهند كالاي خود را به‌ صورت آزاد به‌ كشورهاي يك‌ديگر وارد كنند. اين مردم قرن‌ها با هم زندگي كرده‌ و داراي فرهنگ و ارزش‌هاي مشترك مي‌باشند ولي دولت‌ها هنوز نتوانسته‌اند اين شرايط را براي ملت‌هاي منطقه فراهم كنند در صورتي كه اين شرايط قرن‌ها قبل هم وجود داشت و توسط دولت‌ها از ملت‌هاي منطقه گرفته شد كه متأسفانه از چشم تحليلگران و پژوهشگران دور افتاده است.

انتهاي پيام/خ

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن