تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق زبان، دور داشتن آن از زشت گويى، عادت دادنش به خير و خوبى، ترك گفتار بى فايده و ني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804002336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يادداشت سياسيالقاعده و ايراني كه فعلا خويشتن دار است


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: يادداشت سياسيالقاعده و ايراني كه فعلا خويشتن دار است
«اوه! بله! ميان ايران و القاعده رابطه وجود دارد» اين ادعا، تيتر گزارش خبري روزنامه واشنگتن پست در 29 جولاي 2011 بود. اين گزارش خبري به زعم رسانه هاي غربي اولين اتهام رسمي دولت اوباما به ايران درباره ادعاي ارتباط ميان ايران و القاعده است. در اين گزارش رسما از سوي وزارت خزانه داري آمريكا مطرح شد تا سنگ بناي تصميمات و تحريم هاي جديد دولت اوباما عليه ايران باشد. همزمان وزارت خزانه داري آمريكا به بهانه همين اتهام، تحريم هايي را عليه كشورمان اعمال كرد. براين اساس:

1- به طور كلي فشار آمريكا بر ايران در دهه گذشته به خصوص در حوزه اي كه دولتمردان آمريكايي آن را مبارزه با تروريسم مي نامند از 2 وجه قابل بررسي است: نخست اين كه از آن جايي كه مبارزه با تروريسم براساس سند امنيت ملي آمريكا جزو منافع ملي خيلي مهم آمريكا در «خاورميانه» محسوب مي شود، آن ها اصولا به همين بهانه از سال 2001 به اين منطقه لشكر كشي و پس از اشغال افغانستان به عراق هم حمله كردند. مبارزه با تروريسم و القاعده يكي از پرتكرارترين كليد واژه هاي دولتمردان آمريكايي طي دهه گذشته بوده است. به همين منظور آن ها هميشه از طرف افكار عمومي آمريكا ومتحدانشان تحت فشار قرار داشته اند كه نتيجه همه اين لشكر كشي ها چه بوده است. در برهه اي از دهه گذشته مقامات آمريكايي در توضيحات و شايد توجيهات خود براي حضور طولاني تر در منطقه اعلام مي كردند كه هنوز نتوانسته اند شبكه تروريستي ادعايي خود در خاورميانه را ازبين ببرند و براي اين كه ادعاي خود را واقعي و غيرقابل خدشه نشان دهند ناچار بودند تا تقصيرها را به گردن كسي بيندازند كه اگر بخواهد قدرتش را دارد كه مقابل منافع آمريكايي ها بايستد. اتهام ارتباط القاعده با ايران، به سبب قدرت پرنفوذي كه ايران در منطقه دارد تنها راهي بود كه مي توانست افكار عمومي آمريكا و متحدان اين كشور را وادار كند كه بپذيرند آمريكا هنوز هم بايد در منطقه بماند و مبارزه! كند.

دومين وجه ايراد اين اتهامات به ايران اين بود كه ارتباط ايران با القاعده و سايرگروه هاي تروريستي بهترين دستاويز براي اعمال فشار عليه اين كشور و تحميل تحريم هاي مالي و اقتصادي عليه افراد و شركت هاي ايراني است. كما اين كه در چند نوبت همين اتفاق افتاد و آمريكايي ها بارها برخي ارگان هاي ايران را به ارتباط داشتن با القاعده متهم كرده و به ليست تحريم هاي خود افزودند.

با اين حال نكته اي كه نبايد آن را كنار گذاشت اين است كه اين اتهامات آنقدر مبهم بود كه رسانه هاي غربي نتوانستند به اين موضوع نپردازند كه اصولا به لحاظ ايدئولوژيكي و مذهبي نمي توان ميان ايران و اين گروهك ارتباطي برقرار كرد و صراحتا نوشتند كه به اين اتهامات بايد با احتياط نگريست.

2- تلاش يك گروهك تروريستي موسوم به جيش العدل كه در عكس هايي كه منتشر كرده با نشان رسمي القاعده ديده مي شود، براي برعهده گرفتن مسئوليت حمله تروريستي به پادگان مرزي ايران در سراوان نشان داد كه القاعده رسما براي مبارزه با ايران خط و نشان مي كشد. انفجار 2 بمب انتحاري مقابل سفارت ايران در بيروت نيز كه باعث شهادت بيش از 20 نفر از مردم غيرنظامي در اين منطقه شد، دومين اتفاق پي در پي از حوادث يك ماه اخير است كه القاعده در آن تلاش كرد تا مقابل ايران بايستد. حادثه اي كه البته رسانه ها آن را «نخستين حمله القاعده به ايران» تعبير كردند. سومين فاجعه تاسف بار هم شهادت تكنسين ها و مهندسان فني خط لوله گاز در بعقوبه عراق بود كه جمعه گذشته رخ داد. حادثه اي كه از همان ابتدا مقام هاي مسئول عراق آن را ناشي از حمله تروريستي نيروهاي وابسته به القاعده در عراق دانستند. سخنراني 3 هفته پيش سيد حسن نصرا... دبيركل حزب ا... لبنان درباره حادثه تروريستي مقابل سفارت ايران و اتفاقاتي از اين دست، و انگشت گذاشتن روي نام عربستان به عنوان كشوري كه حامي اين نوع حركات در منطقه است به خوبي نشان دهنده معادله كاملا آشكار اين اتفاقات دردناك است.

3- حدود يك هفته پيش، «سي.ان.ان» در مقاله اي با بيان اين پرسش كه «آيا ايران پاسخ ضربات عربستان را خواهد داد؟» در تحليل خود نوشت كه «به راحتي نمي توانيم باور كنيم ايران و حزب ا... از عربستان سعودي به عنوان پشتيبان اصلي گروهك عبدا... عزام كه وابسته به القاعده است و مسئوليت حمله انتحاري به سفارت ايران در بيروت را پذيرفته است، تاوان سختي نگيرند.» با وجود اين تحليل، مرور گذراي آن چه طي چند سال اخير در منطقه رخ داده است نشان مي دهد كه ايران براي آرامش در منطقه هزينه اي سنگين مي پردازد. اگرچه آشكار بودن بسياري از حاميان گروه هاي تكفيري در منطقه، دست ايران براي انتقام را باز گذاشته است اما ايران به عنوان لنگرگاه امنيت در منطقه اي پر از آتش و خاكسترهاي آماده شعله ور شدن، صبورانه و خويشتن دارانه زخم ها را، به خصوص طي يك دهه گذشته، به تن خريده و شايد پاسخ به همه اتهامات را در ميدان نبرد داده است. پيروزي هاي مهم و پي درپي ارتش سوريه بخشي از قدرت نمايي هاي ايران در منطقه است. درغير اين صورت همه مي دانند كه انتقام گرفتن براي ايران چندان سخت نيست. ايران به خصوص پس از انتخابات 24 خرداد قدرت سياسي خود را با حماسه سياسي مردم به رخ كشيد تا نشان دهد كه اين لنگرگاه امن با اين كه به قول نظريه پردازان آمريكايي، به قدرتي هژمونيك در خاورميانه تبديل شده است اما قرار نيست از اين قدرت خود براي ضربه زدن به اتحاد منطقه استفاده كند و برعكس هم به لحاظ اعتقادي و هم به لحاظ رويكرد راهبردي همه توان خود را براي تحكيم بنيان هاي اتحاد و آرامش در منطقه گذاشته است. واقعيت هم همين است. لنگر كه آرام مي گيرد سرنشينان و ملوانان كشتي نفس راحت تري مي كشند.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن