تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):به امام سجّاد عليه‏السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818895225




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعزام فضانورد ايراني به زير مدار تا ۵ سال آينده


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اعزام فضانورد ايراني به زير مدار تا ۵ سال آينده
رئيس پژوهشكده سامانه هاي فضانوردي سازمان فضايي زمان مورد نياز براي اعزام فضانورد به زير مدار را بين ۴ تا ۵ سال ذكر كرد.

به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، در برنامه گفتگوي ويژه خبري يك شنبه شب شبكه دوم سيما، آقاي حميد فاضلي، قائم مقام سازمان فضايي كشور با اشاره به سابقه فعاليت هاي فضايي كشورمان گفت: در بهمن سال گذشته نخستين ميمون فضانورد به نام پيشگام به فضا پرتاب و سالم بازيابي شد.

وي افزود: پرتاب اخير هم در جهت تثبيت فناوري، اعتماد به نفس و دست يابي به فناوري هاي بيشتر و تكرار پذيري بود.

فاضلي مطالعات زيست فناوري فضايي كه در كيفيت زندگي بشر در حوزه هاي درماني موثر هستند، گياه شناسي در شرايط كم، پر و بي وزني را از جمله زمينه ها و دست آوردهاي دانش فضايي برشمرد و گفت: ما شرايط بي وزني را به مدت 3 دقيقه تامين كرديم، شرايطي كه پژوهشگران كشورمان در حوزه هاي مختلف مي توانند از آن براي تحقيقات خود استفاده كنند.

وي افزود: براي اين ماموريت فضايي ما از حامل هايي كه 10 تا 15 سال است در سازمان هوا فضاي وزارت دفاع توسعه پيدا كرده اند، فقط به عنوان پيشران استفاده كرديم.

فاضلي در ادامه برخي نگراني هاي ابراز شده را ناشي از ناخشنودي برخي از پيشرفت هاي علمي كشورمان دانست و تصريح كرد: اهداف ما كاملا صلح جويانه و براي ارتقا و بهبود زندگي بشر است.

وي گفت: جمهوري اسلامي ايران 2 معاهده از معاهدات پنج گانه بين المللي را امضا كرده دو معاهده هم به تاييد و تصويب مجلس رسيده است و يكي از آنها هم مسير تصويب در شوراي عالي فضايي و دولت و سپس مجلس شوراي اسلامي را طي مي كند تا به اين ترتيب جمهوري اسلامي ايران معاهده ثبت اشيا پرتاب شده به فضاي ماوراي جو را به تصويب برساند كه به اين شكل هر گونه شبهه اي هم زدوده خواهد شد.

قائم مقام سازمان فضايي، كشورمان را در مرحله پرتاب هاي زير مداري ذكر كرد و گفت: هر شيئي كه از مرز 80 تا 100 كيلومتري بگذرد به فضاي ماوراي جو دست پيدا كرده است كه ما با حداقل هزينه ها توانستيم اين مسير را طي كنيم.

وي افزود: من فكر مي كنم كه قدم بعدي استفاده از پيشرانه هاي قوي تر مثل سفير با قطر يك متر و بيست سانتي متراست كه در كشور وجود دارد و به اين ترتيب قطر كپسول ما دو برابر و وزن آن هم بيشتر خواهد شد.

فاضلي تصريح كرد: به اين ترتيب مي توانيم ارسال موجود زنده سنگين تر با مشخصات فيزيولوژيك نزديك تر به انسان را برنامه ريزي كنيم همان گونه كه كشور امريكا از شامپانزه استفاده كرد و علاوه بر آن بسياري از فناوري هايي را هم كه نياز داريم توسعه داده و به بلوغ برسانيم.

آقاي محمد ابراهيمي، رئيس پژوهشكده سامانه هاي فضانوردي سازمان فضايي نيز گفت: كاوشگر جديد ما كه ديروز از آن استفاده شد، تفاوت هاي بنياديني با كاوشگر قبلي دارد به گونه اي كه كاوشگر جديد قابليت آزمايش هاي زيست فضايي را دارد.

وي افزود: تعداد موسساتي كه توانايي پرتاب چنين كاوشگرهايي را داشته باشند كم است و حاضر هم نيستند به اين راحتي ها آزمايش هاي ديگران را حمل كنند به گونه اي كه صف طويلي از دانشمندان حتي در كشورهاي پيشرفته وجود دارد كه مي خواهند آزمايش هاي خود را با وسايلي از اين دست به فضا بفرستند ولي ما مي توانيم اين كار را در كشور خودمان انجام دهيم.

ابراهيمي با اشاره به تقويت دانش انجام چنين ماموريت هاي فضايي گفت: بار قبل ما شاهد بوديم كه تكان شديدي به موجود زنده وارد شد و همين امر موجب طراحي ضربه گير و رساندن آن به مرحله اي شد كه قابليت نصب در كاوشگر را داشته باشد.

وي تصريح كرد: ابزار ثبت صوت محيط هم اولين بار طراحي، ساخته و استفاده شد كه براي ارتباطات آتي فضانورد يا تبادل داده بعدي با كاوشگر كاربرد دارد.

رئيس پژوهشكده سامانه هاي فضانوردي سازمان فضايي برخي سامانه هاي طراحي و ساخته شده را داراي كاربرد در بخش هاي ديگر فضايي ذكر كرد و گفت: همين فناوري بازيابي كه ما استفاده كرديم براي ديگر سامانه هايي كه با فرود آرام سر و كار دارند هم قابل تعميم هست.

وي افزود: فكر مي كنم دست آوردهاي اخير ما راه را براي آزمايشات علمي گسترده تر و توان هاي فناوري بالاتر باز مي كند.

ابراهيمي آزمايشات انجام شده در قالب كاوشگر را به طور معمول شامل داده هاي هواشناسي، شرايط محيطي خود كاوشگر و نيز تصاوير ذكر كرد و گفت: در داخل خود كپسول هم حسگر هاي مختلفي از جمله براي ثبت ضربان قلب موجود، نوار قلب لحظه اي و دماها وجود دارد.

وي دو گام اصلي بعدي را كه ممكن است به بيش از 2 پرتاب نياز داشته باشد شامل رسيدن به شكل فضاپيمايي با قابليت ارسال محموله اي بزرگتر ذكر كرد و افزود: اين امر به احتمال زياد نياز به حاملي با قطر بيش از يك متر دارد در حالي كه در شرايط كنوني ما قطري در حدود 60 سانتي متر را داريم و همچنين آزمايش اصلي بررسي شرايط زيستي و برگشت به جو در شكلي شبيه به فضاپيما است كه اگر اين كار در طي هر تعداد آزمايش تا حصول نتيجه موفق بود، با افزايش ابعاد يا ارتقاي ابعاد مي توانيم فضاپيماي اعزام فضانورد زيرمداري را داشته باشيم كاري كه نيازمند رفع گلوگاه هاي محوري است.

ابراهيمي تصريح كرد: براي اعزام فضانورد به زير مدار بيش از 4 تا 5 سال وقت نياز نداريم در صورتي كه آزمايشهاي ما با مشكل خاصي روبرو نشده و حمايت هاي مالي به همين شكل با نرخ رشد متناسب با فعاليت ها ادامه يابد.

وي گفت: زمان اين پرواز 20 تا 30 دقيقه خواهد بود تا به زمين برگردد.

ابراهيمي در ادامه به زيرساخت هاي مورد نياز اشاره كرد و افزود: در بخش زير مداري ما زيرساخت هاي عمده لازم را داريم مگر آزمايشگاه هاي آموزش فضانورد كه مي شود با برخي اصلاحات و به روز رساني از زير ساخت هاي آموزش خلباني استفاده كرد، راكت مورد نياز آن حتي قوي تر از ميزان مورد نياز هم اينك در كشور وجود دارد، پايگاه پرتاب، تجهيزات كنترل و ديگر ابزار هم وجود دارد.

وي تصريح كرد: در فناوري بازيابي ما نياز داريم كه به تدريج به وزن ها و سرعت هاي بالاتر برسيم كه گام به گام در كاوشگرها همين كار را مي كنيم.

رئيس پژوهشكده سامانه هاي فضانوردي سازمان فضايي گفت: زيرساخت هاي عمده موجود است، فناوري نياز به زمان، آزمايش و رسيدن به سرحد خود دارد از اين رو اين طرح كاملا در دسترس است.

وي افزود: در مورد فضاپيماي مدار گرد بيش از 20 تا 30 درصد زيرساخت ها فراهم نيست كه بايد همگام و همدوش با توسعه فناوري حامل، پايگاه پرتاب، فضاپيماهاي مخابراتي و سنجش از راه دور بتوانيم سفيه فضايي خود را هم توسعه بدهيم.

ابراهيمي تصريح كرد: بخش فضايي كشور يك كل به هم پيوسته است كه همه آن با هم رشد مي كند، فقط 30 تا 40 درصد فناوري هاي زيست فضايي اختصاص به خود اين طرح دارد، بقيه فناوري ها در تمام كارهاي هوا فضايي و به طور خاص طرح هاي فضايي مشترك است.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن