واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: «سلوك عاشورايي»؛ تحليلي از قيام حضرت سيّدالشّهداء(ع)
آيتالله آقا مجتبي تهراني در «سلوك عاشورايي» تلاش كردهاند با مروري بر كلمات و جملات امام حسين(عليهالسلام) در طول اين حركت، از مدينه تا كربلا، چارچوبي از اهداف و ابعاد اين قيام ارائه كرده و ساختار بحث را با تكيه بر منابع و معارف غنيّ اسلامي، نظير قرآن كريم و روايات اهلبيت(عليهمالسلام) تكميل نمايند تا مُراد از هر بُعد و هدفي كه حضرت سيّدالشّهداء مطرح كردهاند، به درستي روشن شود.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛حضرت آيتاللهالعظمي حاجآقا مجتبي تهراني، كه از مراجع عظام تقليد و از شاگردان مبرّز مكتب فقهي، اصولي، فلسفي، اخلاقي و عرفاني امام خميني(رضواناللهتعاليعليه) ميباشند و بيش از ۳۰ سال است كه كرسي دروس اسلامي ايشان در حوزهي علميهي تهران، طلاب و فضلاي اُمّالقراي جهان اسلام را سيراب ميسازد، از سال ۱۳۸۰ هـ.ش در بيانات ايّام دههي اوّل محرّمالحرام و دههي آخر ماه صفر خود، به تشريح ابعاد گوناگوني از قيام و انقلاب حضرت سيّدالشّهداء پرداختهاند كه نگاهي چنين عميق به مقولهي عاشوراء، آن هم توسط چنين شخصيّتي، در نوع خود كمنظير است.
آنچه مجموعهي مباحث حضرت استاد را از بسياري جهات ممتاز گردانده، نگاه ريشهاي ايشان به حركت تاريخي و تاريخساز امام حسين(عليهالسلام) است؛ نگاهي كه اين حركت را به ريشههاي اسلام ناب محمّدي پيوند ميزند و آن را در امتداد بعثت رسول مكرّم اسلام و بهعنوان عامل حفظ و استمرار آن توجيه و تبيين ميكند. بر همين اساس است كه حضرت استاد ميفرمايند: «إنّ الإسلام محمّديّة الحدوث و حسينيّة البقاء».
عظمت قيام انسانساز حضرت سيّدالشّهداء سبب شده است كه نتوان تنها يك هدف براي آن در نظر گرفت يا تنها از يك بُعد و زاويه به آن نگاه كرد. به فرمودهي ايشان: «اگر بخواهيم فقط يك هدف را مطرح كنيم و بگوييم هدف از حركت حسيني فقط همان بوده، به آن حضرت جفا كردهايم. نميشود گفت كه اين وليّ بزرگ خدا، با عملي كه انجام داد ـكه در طول تاريخ بشريّت بينظير استـ فقط يك هدف داشته است. كوتاهي درك من موجب نميشود كه هدفگيري او محدود شود! لذا از كلمات حضرت در موقعيّتهاي مختلف در اين حركت، اهداف گوناگوني به دست ميآيد».
بر اين مبنا، حضرت استاد تلاش كردهاند با مروري بر كلمات و جملات امام حسين(عليهالسلام) در طول اين حركت، از مدينه تا كربلا، چارچوبي از اهداف و ابعاد اين قيام ارائه كرده و ساختار بحث را با تكيه بر منابع و معارف غنيّ اسلامي، نظير قرآن كريم و روايات اهلبيت(عليهمالسلام) تكميل نمايند تا مُراد از هر بُعد و هدفي كه حضرت سيّدالشّهداء مطرح كردهاند، به درستي روشن شود.
در حقيقت، شيوهي علمي مباحث حضرت استاد، نوعي «تفسير روايت به آيات و روايات» است. در اين شيوه، جملات كليدي امام حسين(عليهالسلام) مبناي «تئوريپردازي علمي» قرار گرفته و سپس به كمك آياتي از قرآن كريم و ساير روايات اهلبيت(عليهمالسلام) تبيين ميشود. جاذبه و زيبايي اين تفسير در اين است كه مخاطب، در خلال اين مباحث ضمن دستيابي به فهمي عميقتر و دقيقتر از كلمات و جملات حضرت، متوجه ميشود كه هر يك از اهداف قيام عاشوراء را ميتوان از ابعاد گوناگونِ فقهي، سياسي، اجتماعي، اخلاقي و عرفاني مورد بررسي قرار داد.
مؤسسه پژوهشي فرهنگي مصابيحالهدي، تا كنون ده دوره از مباحثي كه تا كنون درباره «تحليل قيام عاشوراء» توسّط استاد مورد بررسي قرار گرفته است را تحت عنوان «سلوك عاشورايي؛ منزل اوّل: تعاون و همياري، منزل دوم: امر به معروف و نهي از منكر، منزل سوم: هجرت و مجاهدت و منزل چهارم: دين و دينداري؛ منزل پنجم: استقامت و پايداري و منزل ششم: حقّ و باطل؛ منزل هفتم: عزّت و ذلّت؛ منزل هشتم: غيرت ديني؛ منزل نهم: بينش و نگرش؛ منزل دهم: شرح خطبه منا» عرضه كرده است.
براي مشاهده مجله شبانه اينجا كليك كنيد
چهارشنبه 27 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]