واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت تبیین کرد؛
محورهای اصلی قیام حضرت سیدالشهدا خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع) گفت: امام حسین(ع) نظام موجود را دارای تفاوت بسیار با عصر نبوی دانسته و تغییر ارزشها را به خوبی دریافته بود و قصد داشت تا این انحرافات را به مسلمانان نیز نشان داده، به آنان بفهماند که جامعه نیازمند اصلاح است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام حمیدرضا مطهری عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت(ع) با بیان اینکه بی شک مهمترین هدف سیدالشهدا(ع) از قیام، احیاء امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح فسادهایی بود که گریبان جامعه اسلامی را گرفته و آن را از ارزشهای اسلامی دور کرده بود تصریح کرد: این که اصلاح در چه زمینه و محدودهای بود و امام در پی چه بودند نکتهای است که باید از لابلای کلمات و سخنان آن حضرت پیدا کرد.
حجتالاسلام حمیدرضا مطهری با اشاره به اینکه براساس سخنان امام حسین(ع) آن حضرت در پی اجرای حق و برپایی عدالت با انجام اصلاحات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بودند که عمدتاً از ساختار سیاسی حاکم نشأت میگرفت خاطر نشان کرد: اصلاحات حضرت سیدالشهدا(ع) معطوف به سه محور بود؛ اصلاح حاکم، اصلاح حاکمیت و حکومت و مهمتر از همه اصلاح امت محمد(ص) که به هرکدام از اینها در قسمتی از سخنان خود اشاره کردهاند.
وی در رابطه با محور اول قیام حضرت سیدالشهدا(ع) یعنی اصلاح حاکم زمان گفت: امام حسین(ع) درباره حاکم وقت یعنی شخص یزید و عدم شایستگی او برای حکومت، علاوه بر مخالفتهای قبلی خود، در پاسخ مروان که آن حضرت را دعوت به بیعت با یزید کرد فرمود: «و علی الاسلام السلام اذا قد بلیت الامه براع مثل یزید؛ هرگاه پیشوای مسلمانان شخصی چون یزید باشد اسلام از بین رفته است». بنابراین یکی از نکاتی که امام را به واکنش وامیدارد حکومت شخص فاسدی چون یزید است که حاکمیت او زیان جامعه اسلامی را به دنبال دارد.
مدیر گروه سیره پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) در ادامه صحبتهای خود به محور دیگر قیام حضرت اشاره کرد و اذعان داشت: بی تردید هدف حسین بن علی (ع) بسیار فراتر از برکناری شخص یزید بود و مرحله بالاتر آن حاکمیت بنیامیه و نظام سیاسی موجود بود که یزید و امثال او ثمره این نظام بودند، نظامی که با استقرار حکومت امویان و تکیه زدن معاویه بر تخت سلطنت آغاز شد.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) در همین رابطه میفرمایند: «و قد سمعت رسول الله (ص)یقول:الخلافه محرمه علی آل ابی سفیان و علی الطلقاء و ابناء الطلقاء و اذا رأیتم معاویه علی منبری فافقرو بطنه...؛ از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود خلافت بر خاندان ابوسفیان و طلقا و فرزندان آنها حرام است».
مطهری با بیان اشاره به اینکه به دنبال حکومت معاویه وضعیت جامعه اسلامی با دوران گذشته تفاوت بسیاری پیدا کرد و هر چه زمان میگذشت فاصله این جامعه با عصر نبوی و حتی دوران خلفا بیشتر میشد خاطر نشان کرد: از این جاست که محور سوم اصلاحات مورد نظر حسین بن علی (ع) و مأموریت اصلی آن حضرت نمایان میشود که همان اصلاح امت محمد(ص) بود و این امر از وصیت نامه آن حضرت به برادرش محمد حنفیه مشاهده میشود.
وی ادامه داد: حضرت سیدالشهدا(ع) در بخشی از وصیت خود به برادرش محمد حنفیه میفرماید: «انی لم اخرج اشرا و لابطرا و لامفسدا و لاظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی (ص) ارید ان امربالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی و ابی علی بن ابی طالب؛ من برای سرکشی و طغیان و برای ظلم و فساد و بر پایه هوی و هوس خروج نکرده و تنها برای اصلاح امت جدم قیام کردهام و بر آنم تا امر به معروف و نهی از منکر کرده و بر سیره جدم رسول خدا(ص) و پدرم علی بن ابیطالب(ع) رفتار کنم».
عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) تصریح کرد: این کلمات امام حسین(ع) اصلاح مورد نظر حضرت را اصلاحات اجتماعی دانسته و نشان میدهد که آن حضرت نظام موجود را دارای تفاوت بسیار با عصر نبوی دانسته و تغییر ارزشها را به خوبی دریافته و قصد دارد تا این انحرافات را به مسلمانان نیز نشان داده، به آنان بفهماند که جامعه نیازمند اصلاح است، اصلاحی در عرصه اجتماعی که این تغییرات را به عصر نبوی یا نزدیک به آن برگرداند./9191/د102/ی
۱۳۹۲/۹/۲۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]