تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803807247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظريف: بي‌اعتماديم اما مذاكره با نطق و سخنراني فرق دارد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ظريف: بي‌اعتماديم اما مذاكره با نطق و سخنراني فرق دارد


به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه در "همايش مشترك مسئولان دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و دبيران هم‌انديشي استادان دانشگاه‌هاي كشور" كه به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، برگزار شد، با بيان اينكه مبناي قدرت ما، خودباوري است و اينكه اين مردم به بركت پيام امام باور كردند كه مي‌توانند و اگر نخواهند كسي نمي‌تواند چيزي را به آنها تحميل كند، گفت : همه دنيا درباره مولفه‌هاي شرايط جديد بين‌المللي در حال صحبت هستند و معتقدند كه دوران جنگ سرد تمام شده است دوراني كه ابعاد و مولفه‌هاي رقابت در آن مشخص بود و اين ابعاد بسيار تنگ بود چون دو ابرقدرت مسلط تعيين‌كننده شرايط بودند.

وي ادامه داد: بعد از فروپاشي شوروي، آمريكايي‌ها توهمي برايشان ايجاد شد كه دوران نظام دو قطبي با يك فاصله كوتاه انتقالي تبديل به دوران تك قطبي شده است. بوش پدر در سخنراني‌هايش در سازمان ملل وعده نظم نوين جهاني داد اما با فاصله اندكي مشخص شد كه آن تصور توهمي بيش نبود و از يك دوران گذار از نظام دو قطبي به دوراني كه نمي‌دانيم چيست، عبور كرديم.

تمام جنگ‌هاي آمريكا براي نگه داشتن توهم قدرت برتر بودن بوده است

وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: در اين دوران گذار ابعاد مشخصي وجود ندارد كه آيا فقط قدرت نظامي حاكم است يا قدرت اقتصادي و ديگر قدرت‌ها مهم هستند. الان آمريكا به عراق و افغانستان حمله مي‌كند اما نتيجه نمي‌گيرد يعني رئيس‌جمهوري در آمريكا بر سر كار مي‌آيد كه مجبور مي‌شود شرايط جنگ را تغيير دهد. تمام جنگ‌هايي كه آمريكا در دهه‌هاي گذشته انجام داده است براي نگه داشتن توهم قدرت برتر بودن آمريكا بوده است.

ظريف گفت: در دوران گذار كه در آن قرار داريم ديگر ابزارهاي گذشته كارآمد نيستند و امروز تمام موسسات مطالعاتي و تحقيقاتي دنيا در حال بررسي اين مساله و تشريح ابعاد گذار بين‌المللي هستند تا تعيين كنند كه شرايط اين دوران چيست.

او ادامه داد: ديدگاه‌ها و نظريه‌پردازي‌ها براي شكل‌دهي آينده نظام بين‌الملل است و گزارش‌هايي كه هر يك از كشورها مي‌دهند به اين خاطر متفاوت است چون هر يك از كشورها در كنار تحليل از آينده سعي در ابقاي آن تحليل و اقناع آن دارند و ما هم بايد همين روند را پيش بگيريم. ما نبايد در حوزه فهم و انديشه مصرف‌كننده باشيم.

اگر خودمان را باور كنيم نظريه‌پردازي‌هاي ديگران را نشخوار نمي‌كنيم

وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: اينكه معتقديم جمهوري اسلامي قدرتمند است به اين دليل است كه ما ملتي هستيم كه به بركت اسلام و انقلاب و امام و رهبري و خون شهدا توانستيم اين استقلال را داشته باشيم كه حرف خودمان را بزنيم. اگر خودمان را باور كنيم نظريه‌پردازي‌هاي ديگران را نشخوار نمي‌كنيم.

ظريف گفت: محيط دانشگاه بايد فهم بومي و مبتني بر منافع ملي داشته باشد.

وي گفت: مردم ما نشان دادند عليرغم همه تبليغ‌ها و فضاسازي‌ها به جمهوري اسلامي اطمينان دارند و اين ديدگاه را پاي صندوق راي بيان كردند.

وزير امور خارجه كشورمان افزود: فرمايش مقام معظم رهبري پاي صندوق راي كه راي مردم را حق‌الناس بيان كردند بسيار مهم بود و اين حق‌الناس را مسئولان رعايت كردند و راي مردم را پاس داشتند و اين اطمينان مردم را ثابت كردند كه به نظر من اطمينان درستي است و اين بزرگ‌ترين سرمايه اجتماعي ماست.

او ادامه داد: در منطقه ما چنين اتفاقي نيفتاده است كه وقتي يك رئيس جمهور انتخاباتي را اداره مي‌كند در آن انتخابات ديدگاهي متفاوت از دولت قبل روي كار آيد؛ ما از طريق صندوق راي توانستيم بدون استفاده از هيچ اعمال زوري اين كار را انجام دهيم و مردم ما نيز توانستند ديدگاه‌شان را به كرسي بنشاند و اين برجستگي بي‌نظير ايران در منطقه را نشان مي‌دهد.

وي گفت: در منطقه ما اكنون ديدگاه‌هاي افراطي سكولار به بن‌بست رسيده‌اند و از سويي ديدگاه‌هاي افراطي‌گري مدعي بر اسلام نيز به بحران رسيده‌اند. آن چه در اين منطقه توانسته براي 35 سال از آزمايش زمان موفق بيرون آيد يك مدل است و مي‌توان آن را مبناي قدرت خود بدانيم. در اين صورت است كه چالش‌ها و ظرفيت‌هاي خود را مي‌شناسيم بدخواهان ما نيز اين توانمندي ما را متوجه شدند.

"برنامه اقدام مشترك" در نهايت نشان مي‌دهد كه سلاح هسته‌اي نداريم

رئيس دستگاه ديپلماسي كشور با اشاره به "برنامه اقدام مشترك" گفت: ما برنامه‌اي را تنظيم كرديم كه در نهايت نشان مي‌دهد سلاح هسته‌اي نداريم اما سوال اين‌جاست كه چرا بايد رژيم صهيونيستي از چنين برنامه‌اي ناراحت شود. البته خودمان مي‌دانيم كه به دنبال سلاح هسته‌اي نيستيم اين را به لحاظ اخلاقي و امنيت منطقه‌اي و استراتژيك و نيز بر اساس فتواي مقام رهبري براي خود قائل هستيم. ما مي‌دانيم كه باتوجه شرايط استراتژيك در منطقه سلاح هسته‌اي براي ما امنيت ايجاد نمي‌كند.

او ادامه داد: ما قرار است براساس توافق ژنو به دنيا اطمينان دهيم كه برنامه هسته‌اي ايران صلح‌آميز است اما برخي‌ها از اين روند نگرانند چرا كه فهميده‌اند با حل و فصل موضوع هسته‌اي ايران فضاي بين‌المللي كه براي ايران هراسي و توهم و وحشت از توان ايران ايجاد كرده‌اند از بين خواهد رفت.‌آن‌ها در اين فضا همه جنايات خود را توجيه مي‌كنند. چرا امروز كسي درباره سياست‌هاي ضد حقوق بشري و شهرك‌سازي رژيم صهيونيستي صحبت نمي‌كند؟ اين بازي است كه با ايجاد خطر دروغگين ايران در منطقه سعي دارند بر روي همه جنايات‌شان سرپوش بگذارند و خود را مدعي امنيت و صلح معرفي مي‌كنند. با اجراي توافق ژنو اين فضا شكسته و زلزله‌اي در منطقه ايجاد مي‌شود.

نمي‌توان ديگر با ايران به عنوان يك خطر در منطقه برخورد كنند

ظريف با اشاره به نگراني همسايگان كشور از توافق اخير ميان ايران و 1+5 اظهار كرد: مگر چه اتفاقي افتاده است كه دوستان ما نگران شدند؟ آن چه اتفاق افتاده است اين است كه آن فضاسازي كه درباره ايران در سال‌هاي گذشته ايجاد كرده بودند دروغ بوده است و نمي‌توان ديگر با ايران به عنوان يك خطر در منطقه برخورد كنند.

رئيس تيم مذاكراتي ايران با 1+5 در رابطه با توافق ژنو خاطرنشان كرد: ما با حرف و ديدگاه‌مان اصل تفكر سلطه را زير سوال مي‌بريم و اين نگراني ايجاد مي‌كند اما آن‌ها اين نگراني‌شان را با زبان اين كه ايران تهديد هسته‌اي است و يا مي‌خواهد عليه كشورهاي همسايه دخالت نظامي كند مطرح مي‌كنند. سياست دولت روحاني اين است كه چنين ابزاري را از دست كشورها با حفظ عزت و اصول‌مان خارج كند و اين اصول اين است كه ما اجازه نمي‌دهيم كسي با فكر ما برخورد كند و نمي‌خواهيم كسي چيزي را به ما ديكته كند. ما نمي‌پذيريم كه به ما امر و نهي كنند و براي‌مان نسخه بپچيدند و آينده ما را آن‌ها تعيين كنند. ما در زمين كسي بازي نمي‌كنيم و آينده را خودمان رقم مي‌زنيم.

وزير امور خارجه كشورمان اضافه كرد: ما در كشور خود هر چه بخواهيم مي‌گوييم و آن‌ها هم در كشور خود هر چه بخواهند مي‌گويند اما اگر قرار شد معامله كنيم و مذاكره كنيم و به نتيجه برسيم بايد در بهترين شرايط باشد؛ مثلا در يك خواستگاري همه نظرات خانواده عروس يا همه نظرات خانواده داماد محقق مي‌شود؟ بالاخره كمي از اين طرف و كمي از آن طرف دو طرف به يك نظر مشترك مي‌رسند (البته اين موضوع عروسي نيست دوستان اشتباه نكنند). ما از يك سابقه طولاني بي‌اعتمادي و نگراني مردم ايران نسبت به نيات كشورهاي غربي برخورداريم. از اين رو بايد با چشم باز حركت كنيم. اما اين واقعيت وجود دارد كه اگر چهار صفحه توافق مي‌كنيد نصف آن ديدگاه‌هاي شما و نصف ديگر ديدگاه‌هاي آن‌ها باشد. نمي‌تواند 100 درصد ديدگاه‌هاي خود را القا كرد آن وقت مي‌شد نطق و سخنراني‌ شما.

او ادامه داد: بايد بر پايه واقع‌بيني با اهداف مشخص پيش رويم. مردم ما در طول 30 سال گذشته نشان دادند كه تحريم‌ها و فشار كارساز نيست. نه اين كه تحريم فشار نياورده است و يا به عنوان دولت وظيفه نداريم اين فشارها را از دوش مردم برداريم. ما مستخدم اين مردم هستيم، وظيفه‌مان اين نيست كه براي مردم هزينه درست كنيم؛ ديپلماسي به معناي پيش بردن اهداف با كم‌ترين هزينه است اگر نه ديگر هنري نيست.

آمريكا نمي‌خواهد ما برنامه هسته‌اي داشته باشيم؛ اما نمي‌تواند

ظريف تاكيد كرد: معتقديم امكان رسيدن به راه‌حل وجود دارد و به خودمان اعتماد داريم. آمريكا و رژيم صهيونيستي قدر و قدرت نيستند. بعضي وقت‌ها برخي صحبت‌هاي مي‌شنوم كه احساس مي‌كنم كسي كه اين سخنان را بيان مي‌كند در ذهنش آمريكا را موجوديتي مي‌داند غيرقابل شكست و اگر آمريكا جاي چيزي را بپذيرد هم خودش خواسته است. اما تنها چيزي كه در دنيا قدرت مطلق است ذات باري تعالي است. اين را باور كنيم. اوباما در مركز سابان در سخنراني‌اش گفت اگر مي‌توانستم، نمي‌خواستم حتي يك پيچ و مهره هم در برنامه هسته‌اي ايران باشد. پس آمريكا نمي‌خواهد ما برنامه هسته‌اي داشته باشيم؛ البته كه نمي‌خواهد؛ اما خودش با زبان خود دارد مي‌گويد كه نمي‌تواند چنين كاري انجام دهد.

وي افزود: اگر ما خودمان، خدا و خودباوري مردم را بپذيريم مي‌بينيم كه اوباما مي‌گويد ما نتوانستيم جلوي برنامه هسته‌اي ايران را بگيريم. از او مي‌پرسند چرا برنامه غني‌سازي ايران را پذيرفتيد و پاسخ مي‌دهد چاره‌اي نداشتيم؛ چرا كه نمي‌توانم غني‌سازي را از بين ببرم. بنابراين اگر اين باور را در ذهن خود درست كرديم آن زمان است كه مي‌توانيم طراحي كنيم. ما بايد براساس ديدگاه‌هاي خودمان تحولات دنيا را بشناسيم و ببينيم با تواني كه از خود سراغ داريم و امكانات‌مان چطور مي‌توانيم در اين شرايط نقش آفريني كنيم و براي آينده دنيا و منطقه‌مان تاثيرگذار باشيم. اين نياز به فكر،‌ گفت‌وگو،‌ نقد و تبادل نظر دارد.

وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: محيط دانشگاه بايد محيط نوانديشي و آزادانديشي باشد. ما در وزارت خارجه مي‌توانيم به عنوان مشتري از محيط دانشگاهي و حوزه درخواست را داشته باشيم كه تبادل نظر كنيم.

در كشتي نشسته‌ايم كه ملي است نه جناحي

او افزود: ما نيازمند نقد هستيم اما به همدلي بيش‌تر نياز داريم و همه بايد بدانيم كه در يك كشتي نشسته‌ايم و اين كشتي جناحي نيست و ملي است و هر جايي از آن سوراخ شود همه با هم در وضعيت مشابه قرار مي‌گيريم.

ظريف در ادامه به سوال اساتيد و حاضران در اين همايش پاسخ داد. وي با بيان اين كه اخلاق‌مان مبناي ديدگاه‌هاي‌مان است گفت: ما در برابر حرف بي‌مورد موضع ديپلماتيك اما محكم اتخاذ مي‌كنيم و اجازه نمي‌دهيم منافع و حقوق ملي‌مان زير پا گذاشته شود البته مي‌فهيم اوباما دارد براي گروهي در آمريكا صحبت مي‌كند. روزنامه لس‌آنجلس تايمز درباره سخنراني اوباما در مركز سابان گفت اوباما غني سازي در ايران را پذيرفت و روزنامه‌هاي ديگر معتبر آمريكايي هم اين حرف را تيتر كردند. حرف جديد اوباما در مركز سابان اعلام ناتواني در از بين بردن برنامه هسته‌اي ايران بوده است اما متاسفانه در ايران به جاي اين كه حرف جديد اوباما را مورد توجه قرار دهيم به اظهاراتي كه سال‌ها به طور تهديدآميز عليه ايران مطرح مي‌شود مي‌پردازيم. البته ما نمي‌پذيريم كسي به مردم ما توهين كند و هر بار كه يك مقام خارجي به مردم،‌ انقلاب و ايران توهين كند در مقابلش مي‌ايستيم، اما اين به اين معني نيست كه متوجه تحولات نباشيم.

نظر سردار جعفري محترم است البته من بيش‌تر مذاكره كرده‌ام

وي در پاسخ به اين پرسش كه سردار جعفري در دانشگاه امام صادق عنوان كرد چيز كمي به‌دست آورديم و خيلي چيزها از دست داديم، گفت: نظر ايشان محترم است البته من بيش‌تر مذاكره كرده‌ام و چنين اعتقادي ندارم. معتقدم آن چه به دست آورده‌ايم قابل توجه بوده است.

ظريف با اشاره به تحريم‌هايي كه عليه ايران تصويب و اجرا شده است گفت: تحريم‌ها يك ساختمان بود اما بيش از آن فضا بود و خيلي ‌از مسائل كه براي ايران اتفاق مي‌افتد از قاعده و قانون برخوردار نبود. مثل تحريم دارو و مواد غذايي. فضايي ايجاد كرده بودند كه الان آن فضا فرو ريخته است و سر و صداهايي كه امروز كوهن، وزير خزانه‌داري دولت آمريكا مي‌كند به اين خاطر است كه ساختن اين فضا بسيار مشكل بود.

غني‌سازي 20 درصد با فاصله كم‌تر از 24 ساعت قابل بازگشت است

او ادامه داد: ساختمان برنامه هسته‌اي ما حفظ شده است و غني‌سازي 20 درصد با فاصله كم‌تر از 24 ساعت قابل بازگشت است.

ظريف گفت: بسياري از مطالبي كه درباره متن توافق در داخل كشور گفته شده حرف صحيحي نبوده است. من توصيه مي‌كنم به جاي توجه به تبليغات، متن توافق‌نامه را بخوانند.

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه آيا مقام معظم رهبري قبل از توافق ژنو در جريان مفاد آن بودند؟ گفت: من قصد ندارم از مقام معظم رهبري خرج كنم. هر لحظه ايشان تصميم‌گيري كنند مذاكرات متوقف مي‌شود. ما ادعاي‌مان اين است كه بايد مطيع رهبري باشيم. اين كه رهبري خودشان تصميم بگيرند درباره كلمات و عبارات دخالت كنند يا نه تصميم حضرت ايشان است و بنده نه وارد اين حوزه مي‌شوم و نه اختيار آن را دارم و نه مصلحت مي‌دانم؛ اما رهبري چارچوب‌هاي كلي تعيين مي‌كند و مسئوليت مذاكره با من است. ايشان محبت كردند ديدگاه‌شان را مطرح كردند و نيز بزرگواري‌شان نسبت به من و تيم مذاكره‌كننده را مطرح كردند كه بنده شرمنده اين بزرگواري و قدردان آن هستم اما بيش از اين اجازه دهيد وارد اين مقوله نشوم چرا كه معتقدم با تمام وجود ما بايد خرج نظام و رهبري شويم.

ظريف در پاسخ به اين كه شما بارها مدعي شديد در توافق ژنو غني‌سازي ايران به رسميت شناخته شده است بگويد از كدام جمله انگليسي متن توافق مي‌توان چنين استنباطي را داشت؟ تصريح كرد: ترجمه متن فارسي عين متن انگليسي است و در موادي ما احتياط كرديم يك مقدار به ضرر خودمان ترجمه كرديم. هم‌چنين حق غني‌سازي و حقوق هسته‌اي در معاهده ان.پي.تي به عنوان حقوق غيرانفكاك شناخته شده است يعني از نظر حقوقي اين حق قابل شناسايي نيست و فقط بايد به آن احترام بگذارند و اجرا شود.

وي افزود: مثل اين است كه كسي بخواهد حق حيات يك نفر را شناسايي كند؛ يعني اگر شناسايي نكند آن فرد حق حيات نخواهد داشت؟ مبناي حقوق هسته‌اي به لحاظ حقوق بين‌الملل عين حق حيات است؛ بنابراين لازم است مانعي در اجراي اين حق براي شما به وجود نيايد. در برنامه اقدام مشترك در دو جا گفته شده است كه برنامه هسته‌اي ايران شامل غني‌سازي ادامه پيدا مي‌كند و در كنارش تحريم‌ها برداشته مي‌شود و اين يعني احترام به اجراي حق ما.

وزير خارجه كشورمان با اشاره به قانون آمريكا كه حق غني‌سازي را براي هيچ كشوري به رسميت نمي‌شناسد و در توافق‌هاي هسته‌اي‌اش با كشورها اجازه انجام غني‌سازي را به آن‌ها نمي‌دهد اظهار كرد: تنها اين قاعده براي سه كشور هند، ژاپن و كره‌جنوبي مستثني شده است و حتي امارات متحده اين حق را ندارد و عربستان 5 سال است با آمريكا در اين باره مذاكره مي‌كند اما موفق نمي‌شود دولت پهلوي سال‌ها با آمريكا مذاكره مي‌كند و اسناد شوراي امنيت ملي آمريكا نشان مي‌دهد كه در آن زمان هم آمريكا چنين حقي را به ايران نداده است. متاسفانه در اين زمينه با برخي دروغ‌پردازي‌ها از سوي عناصر رژيم شاه مواجه هستيم.

ظريف با بيان اين كه باور كنيم من در زندگي‌ام آدم دروغگويي نبودم، به مقاله واشنگتن پست اشاره كرد و گفت كه اگر حرف ما را باور نمي‌كنيد به حرف آمريكاي‌ها اشاره مي‌كنم و افزود: روزنامه واشنگتن پست گفت كه دولت آمريكا به مردم كشورش دروغ گفته است كه در توافق غني‌سازي نيست به اين دليل كه اولين كشوري كه توافق را در اختيار خبرنگاران و رسانه‌ها قرار داد من بودم و بيانيه دولت آمريكا كه بعد از توافق براي افكار عمومي منتشر كرد و در آن غني‌سازي وجود نداشت، خلاف واقع بود.

در توافق ژنو در دو جا به غني‌سازي اشاره شده است

او ادامه داد: در توافق ژنو در دو جا به غني‌سازي اشاره شده است و اتفاقا در آن دو جا ما شروطي را هم كه نمي‌توانستيم بپذيريم برداشتيم.

ظريف در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اين كه از گام‌هاي سه گانه توافق تنها گام اول مدت‌دار است و اگر طرف غربي خواستار تمديد گام اول باشد ايران چه موضعي را اتخاذ مي‌كند؟ گفت: اول اين كه تنها گام اول مدت‌دار نيست بلكه رسيدن به توافق نهايي نيز مدت‌دار است و بايد در طول يكسال اين كار انجام شود و در راه‌حل نهايي تاكيد شد كه بايد در يك دوره‌اي كه زمان آن توافق مي‌شود روند اجرا شود. ما تاكيد كرده‌ايم بايد هر يك از مراحل مدت‌دار باشد چرا كه بايد بعد از تمام شدن مرحله نهايي برنامه هسته‌اي ايران مثل برنامه هسته‌يي هر كشوري كه سلاح ندارد مثل برزيل،‌ ژاپن، آلمان،‌ آرژانتين و غيره باشد. بنابراين اگر ما هر محدوديتي در اين گام‌ها مي‌پذيريم موقتي است.

وي در پاسخ به اين كه چه تضميني وجود دارد به مرحله نهايي برسيم؟ اظهار كرد: هيچ تضميني وجود ندارد. ما خيال‌مان جمع است و دغدغه‌اي نداريم.

ظريف درباره اورانيوم 20 درصدي خاطرنشان كرد: ما تاكنون 450 كيلو اورانيوم توليد كرده‌ايم و 250 كيلوگرم آن را به اكسيد تبديل كرديم و براي اولين‌بار در طول سه سال گذشته در ماه سپتامبر آژانس اعلام كرد اورانيوم 20 درصد‌تان از 220 كيلوگرم فراتر رفته است. در عين حال ميزان اورانيوم مورد نياز20 درصدي ما مشخص است و ميزان تبديل آن به سوخت هم مشخص است.

تهمت و افترا را مي‌شنوم اما مصالح ملي را فداي دفاع از خود نمي‌كنم

وزير خارجه كشورمان با اشاره به اتهاماتي كه به وي و تيم مذاكره‌كننده در مورد توافق ژنو وارد مي‌شود گفت: من اعلام كرده‌ام تهمت و افترا را مي‌شنوم اما مصالح ملي را فداي دفاع از خود نمي‌كنم.

ظريف با اشاره به سفرش به كويت و سوال يك خبرنگار از وي درباره جزاير سه‌گانه گفت: من براساس موضع هميشگي ايران پاسخ دادم كه ما آماده گفت‌وگو درباره سو تفاهم‌هاي ناشي از اجراي قرارداد 1971 هستيم. اين موضع 22 ساله ماست و دوستان من را به وادادگي متهم كردند و از منافع ملي و تماميت ارضي خرج كردند تا يك دعواي سياسي را پيش ببرند. معتقدم اگر وزير خارجه چنين حرفي زده بود بايد مي‌گفتند كه چنين چيزي گفته نشده است نه اين كه وقتي وزير در كشور عربي است و اتفاقا درست موضع نظام را گفته است بياييم صحبت‌هايش را قلب كنيم و بگويم وزير خارجه‌مان وا داده است! آيا منفعت نظام در اين است؟ يك نفر پيدا شود و به من جواب دهد؟ ما براي چه كسي داريم كار مي‌كنيم؟

وي ادامه داد: برخي سايت‌هاي ايراني بدون هيچ منبعي براي اسرائيل نامشروع در پاي ميز مذاكرات مشروعيت درست كردند. مشخص نيست كدام مقام رژيم صهيونيستي جرات داشته كه بگويد مي‌خواهيم بيايم بنشينم در مقابل ايران و گفت‌وگو كنيم! چرا بايد بي‌دليل براي رژيم صهيونيستي مشروعيت بسازيم؟

ظريف گفت: بايد از فضاي ايجاد شده تحت تاثير توافق ژنو استفاده سياسي و اقتصادي كنيم و اسلام‌هراسي و شيعه‌هراسي كه سكه روز شده است و شيعه كشي كه باب شده است را از بين ببريم.

او در پاسخ به سوال چرا سياست خارجي محدود به پرونده هسته‌اي شده و از مسائل ديگر مثل جنايات رژيم صهيونيستي غافل شده‌ايم؟ گفت: نتانياهو به اندازه‌اي كه در اين سه ماه عصباني شده است در هشت سال گذشته عصباني نبوده است. هم‌چنين سياست خارجه‌مان محدود به پرونده هسته‌اي نيست. ما بعد از هفت سال كميسيون مشترك اقتصادي با آفريقاي جنوبي را برگزار كرديم. با كويت بعد از شش سال كميسيون مشترك تشكيل داديم و با ساير كشورها روابط جدي را دنبال مي‌كنيم. البته پرونده هسته‌اي زمان زيادي را از ما مي‌گيرد.

داريم فرش را از زير پاي رژيم صهيونيستي مي‌كشيم

وزير خارجه كشورمان تاكيد كرد: اما ما داريم فرش را از زير پاي رژيم صهيونيستي مي‌كشيم و بازي چندين ساله رژيم صهيونيستي به هم خورده است.

وي درباره وضعيت سانتريفيوژهاي ايران براساس توافق ژنو گفت: الان 19 هزار سانتريفيوژ داريم و از اين تعداد 8 تا 9 هزار ماشين با اورانيوم كار مي‌كند و بقيه‌اش يا نمي‌چرخد يا بدون اورانيوم مي‌چرخد و اين براي اين دولت هم نيست؛ از گذشته است و همين وضعيت هم ادامه پيدا مي‌كند.

ظريف گفت: آن چه كه الان توافق مي‌كنيم قسمتي از توافق نهايي است. براساس چارچوب تعريف شده، غني‌سازي ايران ادامه پيدا مي‌كند و تحريم‌ها به طور كامل رفع مي‌شود و ما هم نگراني‌هاي جامعه بين الملل را رفع مي‌كنيم. البته اين جامعه بين‌الملل كه مي‌گويند همين شش كشور هستند كه خود را جامعه بين‌الملل مي‌دانند. واقعيت اين است كه ما هم مهره و هم موضوع براي مذاكره داريم و آن چه كه تا الان توافق شده است براي يك دوره شش ماه است و در نهايت بايد كل تحريم‌ها برداشته شود.

وي ادامه داد: ويژگي اين توافق اين است كه تصوير نهايي در آن تعيين شده است. من اصرار داشتم كه طرف مقابل تصوير نهايي را بپذيرد.

رئيس تيم مذاكراتي ايران با 1+5 درباره لغو نشدن تحريم‌هاي حقوق بشر در چارچوب توافق ژنو گفت: ما درباره حقوق بشر صحبت نمي‌كنيم كه بخواهيم تحريم‌هاي مرتبط با اين موضوع را در اين مذاكرات مطرح كنيم. در عين حال آمريكايي‌ها عليه همه كشورها قطعنامه حقوق بشري صادر مي‌كنند اما هيچ كدام اجرا نمي‌شود. تحريم‌هاي حقوقي بشري مبتني بر سياست آمريكاست و هيچ كشوري آن را اجرا نمي‌كند.

ظريف با اشاره به قانون داماتو ادامه داد: آمريكايي‌ها در دوران كلينتون سرمايه‌گذاري بالاي 20 ميليون دلار در صنايع نفت ايران را ممنوع كردند اما اروپايي‌ها به آمريكايي‌ها گفتند اگر بخواهيد اين قانون را اجرا كنيد به دادگاه مي‌كشانيم‌تان اما در دوره اخير شاهد بوديم وقتي آمريكا فروش بنزين به ايران را ممنوع كرد كسي صدايش درنيامد در حالي كه مساله مهم‌تري بود و در همين راستا دولت دوست ما ونزوئلا سال گذشته اعلام كرد كه دولت ايران نياز به بنزين ما ندارد؛ اين يعني بنزين نمي‌فروشند و به همين دليل است ما داريم ساختمان فضاسازي‌هاي عليه ايران را مي‌شكنيم.

وي درباره برخي انتقادها نسبت به سخنانش كه گفته بود آمريكايي‌ها از سلاح‌هاي ما نمي‌ترسند بلكه از فرهنگ شهادت ما مي‌ترسند گفت: من گفتم آمريكا از فرهنگ شهادت ما مي‌ترسند. بزرگ‌ترين مانع آمريكا قدرت مردم يعني خودباوري و فرهنگ ايثار و شهادت آن‌هاست و اين سرمايه را نمي‌توانيم با سلاح عوض كنيم. روزي كه اين كار را انجام دهيم آغاز اشتباه ماست. من شعار نمي‌دهم. من 20سال امنيت بين‌الملل درس دادم و متون استراتژيك آمريكا را خوانده‌ام. برخي گفته‌اند من صلاحيت ندارم در اين زمينه (نظامي) صحبت كنم اما معتقدم نگراني آمريكايي‌ها از سلاح ما نيست، بلكه از فرهنگ و مقاومت مردم ماست؛ يعني بزنند دوباره مي‌سازيم.

ظريف ادامه داد: اگر مبناي قدرت خود را نفهميم در زمين طرف مقابل بازي كرده‌ايم و قدرت او را تعميق كرديم. شعارهاي انقلاب مبتني بر يك واقعيات است و بايد آن را بپذيريم.

وي در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اين كه اوباما گفته است قبلا جلسات محرمانه‌اي با ايراني‌ها داشته‌ايم؛ آيا اين جلسات با نظر رهبري بوده است؟ گفت: اول اين كه اوباما چيزي را لو نداد. دوم اين كه آن چه مطرح بود در كنار 1+5 مذاكراتي با آمريكايي‌ها بوده است و اين را نه من و ديگران مخفي نكرده‌ايم. ما چيزي براي پنهان كردن نداريم. تماس تلفني اخير كري با من را چه كسي بيان كرد؟ خودم گفتم. باز هم تاكيد مي‌كنم من از رهبري خرج نمي‌كنم اما اگر رهبري نظري داشته باشند ما خود را ملزم به اطاعت از ايشان مي‌دانيم و ايشان هم اين نكته را هم در مورد من و هم در مورد آقاي روحاني اشراف دارند.

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به اين كه رهبري اعلام كردند به مذاكرات خوش‌بين نيستند اما در عين حال مذاكره كنيد، افزود: ما هم خوش‌بين نيستيم. ما نسبت به خود و خداي خود خوش‌بينيم. ما معتقديم طرف مقابل نمي‌تواند براي ما تعيين تكليف كند و برعكس خودمان اين كار انجام دهيم ما مي‌خواهيم مانع از اين شويم كه بدخواهان شرايط را به روندي بازگرداند كه براي كشور مصلحت نيست. من از روز اول گفته‌ام ما مرحله سختي را آغاز كرده‌ايم.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن