تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821055175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلايل كمبود خون و فرآورده هاي خوني/ نبود سرويس انتقال خون بيمارستاني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دلايل كمبود خون و فرآورده هاي خوني/ نبود سرويس انتقال خون بيمارستاني
ميرعامل سازمان انتقال خون ايران، يكي از دلايل كمبود خون و فرآورده هاي خوني در برخي از مقاطع زماني را ناشي از نقص در چرخه انتقال خون بيمارستاني دانست.

دكتر علي اكبر پورفتح اله در گفتگو با خبرنگار مهر، اصلاح چرخه انتقال خون بيمارستاني را يكي از اولويتهاي سازمان انتقال خون عنوان كرد و افزود: متاسفانه بخشي از طب انتقال خون در ايران كه مرتبط با تهيه و آماده‌ سازي خون است،‌ شاخصهاي قابل رقابت بين‌المللي داريم،‌ در حالي كه در بخش مصرف خون و انتقال خون بيمارستاني به شدت ضعيف و شاخصهاي قابل قبولي نداريم.

وي گفت: در كشوري كه شاخص اهداي خون آن 27 در هزار است، نبايد كمبود خون وجود داشته باشد در حالي كه به دليل نقص در چرخه انتقال خون بيمارستاني و مديريت نادرست مصرف خون، هر چند وقت يك بار با كمبود خون و فرآورده‌هاي خوني مواجه هستيم.

مدير عامل سازمان انتقال خون ايران همچنين بحث مديريت مصرف خون، طب بدون انتقال خون، مصرف به جا و به موقع خون و نظام مصرف بهينه خون را از برنامه‌هاي راهبردي دانست كه پيگيري و اجراي آن هم به نفع مراكز درماني و هم به نفع انتقال خون است.

وي رايگان بودن خون و فرآورده هاي خوني در كشورمان را چالش بزرگي دانست و گفت: برخلاف دنيا كه بيمه ها در اين موضوع ورود كرده اند، در ايران محصولات و فرآورده هاي خوني تحت پوشش بيمه‌ ها نيستند.

پورفتح اله افزود: براي جدا سازي گلبولهاي سفيد از خون اهدايي پيش از ذخيره آن حداقل 15 تا 20 دلار هزينه نياز است و بيمه ها در كشورهاي اروپايي اين هزينه را پذيرفته‌اند، زيرا در ازاي اين فرايند، در هر روز 1.2 تخت روز بستري در بيمارستانها كاهش مي يابد و براي بيمه ها مقرون به صرفه و اقتصادي است كه هزينه فرآورده‌هاي گرانتر را بپردازند و در عوض تخت روز بستري كاهش يابد.

وي همچنين با اشاره به جاي خالي دستورالعملها و خطوط راهنماي مصرف خون (گايدلاين ها) در ايران گفت: در اين زمينه در ايران كار خاصي صورت نگرفته است.

مدير عامل سازمان انتقال خون ايران افزود: انتقال خون نيز با همكاري موسسه عالي آموزشي و پژوهشي طب انتقال خون، قصد دارد بخش انتقال خون باليني را در حوزه طب انتقال خون در كشور راه اندازي كند.

وي ادامه داد: بايد در بيمارستانها سرويس انتقال خون بيمارستاني داير شود تا امكان مواردي چون مصرف خون خود فرد براي او(اتو ترنسفيوژن)، اصلاح كم خوني قبل از عمل و مديريت خون بيمار در حين عمل با تدوين دستور العملي ملي در باره مصرف و مديريت مصرف خون صورت گيرد تا امكان نظارت خون از رگ اهدا كننده تا گيرنده به وجود آيد.

كد خبر: 2198052

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۷ - ۰۹:۳۷

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن