تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803635126




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش مي‌دهدسر و دست‌هاي خونين 3 دي‌ماه 57 در بيرجند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهدسر و دست‌هاي خونين 3 دي‌ماه 57 در بيرجند
در تاريخ كشور ما روزهاي به‌يادماندني هست كه روحيه انقلابي و شاخصه‌هايي چون عدم تسليم انقلابيون را در برابر نظام ستم‌شاهي به تصوير مي‌كشد و يكي از اين‌ها راهپيمايي سوم دي‌ماه 57 بيرجند است.


به گزارش خبرگزاري فارس از بيرجند، انقلاب برآيند حوادث و دگرگوني‌هاي مختلف تاريخي يك كشور است بنابراين در وقوع اين پديده مجموعه تحولات و شرايط فكري،‌ فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي مداخله دارد.

روحيه انقلابي در انقلاب اسلامي با شاخص‌هايي چون عدم تسليم انقلابيون در برابر اقدامات رفرميستي رژيم و بي‌توجهي به اقدامات سركوب‌گرانه رژيم و وجود روحيه شهادت طلبي و فداكاري در راه آرمان مشخص مي‌شود.

در انقلاب اسلامي رهبري بي‌نظير و هوشمندانه امام خميني(ره) و پيوند ويژه ديني و تاريخي روحانيت با مردم وضعي استثنايي پديد آورد و به موفقيت سريع در برانگيختن نارضايتي عمومي، گسترش آرمان انقلاب اسلامي، ايجاد و گسترش روحيه انقلابي و بسيج عمومي و به صحنه آوردن مردم انجاميد.

به تعبير شهيد مطهري(ره) فداي امام خميني(ره) از قلب فرهنگ و از اعماق تاريخ و از ژرفاي روح اين ملت بر مي‌‌خواست،‌ مردمي‌كه در طول 14 قرن حماسه محمد(ص)، علي(ع)، زهرا(س)، حسين(ع)، زينب(س)، سلمان، ابوذر و صدها هزار زن و مرد ديگر را شنيده بودند و اين حماسه‌ها با روحشان عجين شده بود،‌ بار ديگر همان نداي آشنا را از حلقوم اين مرد شنيدند علي(ع) را و حسين(ع) را در چهره او ديدند،‌ او را‌ آينده تمام‌نماي فرهنگ خود كه تحقير شده بود، تشخيص دادند، امام چه كرده او به مردم ما شخصيت داد، خود واقعي و هويت اسلامي آنها را به آنان بازگرداند.

يكي از انقلابيون بيرجند مي‌گويد: دامنه اعتراض‌ها به رژيم ستم‌شاهي گسترش مي‌يافت و همچنان ادامه داشت. شب اول دي‌ماه 57 جوانان برومند بيرجندي در مسجد آيت‌الله آيتي با شعار «بعد از نماز عشاء صد بار بگو مرگ بر شاه» به استقبال شب يلدا رفتند و در طولاني‌ترين شب سال كوبنده‌ترين شعارها را عليه رژيم شاه بر ديوارها نوشتند.

سيد علي‌اكبر سوفاري ادامه مي‌دهد: مردم بيرجند به جاي اين‌كه پاي راديو و تلويزيون بنشينند و برنامه مبتذل تلويزيون را تماشا كنند به ديدار بزرگ فاميلشان مي‌رفتند و در كنار كرسي پاي قصه پدربزرگ كه از مبارزه با ظلم تعريف مي‌كرد نشستند و با هم مي‌خواندند؛ «يادته پدربزرگ برايمون قصه مي‌گفت، قصه از سياهي و شب، قصه از گرگ درنده، قصه از بره معصوم...

وي با بيان اينكه مردم بيرجند، زمستان سرد 1357 را با اتحاد و يكپارچگي به بهار تبديل كردند. مي‌افزايد: جوانان شامگاه روز سوم دي‌ماه 57 به مسجد جامع پايين‌شهر رفتند و از آن جا در صفي واحد با شعارهاي «الله.اكبر - خميني رهبر»، «نصر من‌الله و فتح قريب» و «مرگ بر اين سلطنت پرفريب» بيرون آمدند.

سوفاري ادامه مي‌دهد: نيروهاي شهرباني و نظامي ارتش در ميدان پايين‌قلعه و خيابان انقلاب مستقر شده بودند و به طرف جوانان حمله‌ور شدند، آنقدر با ضربات باتوم و قنداق تفنگ بر سر و دست انقلابيون زدند تا بلكه بتوانند جلوي شعار دادنشان را بگيرند، ولي جوانان باغيرت در حالي كه زخمي شده بودند پاهاي خود را به شدت به زمين مي‌كوبيدند و شعار «مرگ بر شاه» را تكرار مي‌كردند.

نيروهاي نظامي شروع به آب پاشي روي جوانان كردند و همزمان تيراندازي و پرتاب گاز اشك‌آور آغاز شد. جوانان به سمت كوچه غني متواري شدند. در آنجا پليس جوانان را محاصره و بسمت آنان تيراندازي كرد.

يكي از جانبازاني كه در آن ‌روز تاريخي مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به زمين افتاد درباره مجروح شدنش چنين مي‌گويد: بايد شهريور ماه 57 به خدمت سربازي مي‌رفتم اما از آنجايي كه امام خميني(ره) دستور تخليه پادگان‌ها را صادر كرده بودند عازم بيرجند شدم و روز سوم دي‌ماه 1357 در تظاهرات جوانان جلوي دبستان پرويز (دبيرستان شهيد چمران فعلي) شركت كردم.

ابوالفضل دادرس‌مقدم ادامه مي‌دهد: براي ورود به جمع تظاهركنندگان با دخالت ماموران مواجه شديم و در آنسوي ديگر خودروي آب‌پاش، براي دستگيري و شناسايي ما آب رنگي به طرف جوانان مي‌ريخت و مردم دلاورانه با سنگ و آجر به سمت خودرو حمله‌ور شدند.

وي مي‌افزايد: در اين تعقيب و گريز به سمت كوچه غني رفتيم. از آن جا كه در كوچه، من نفر آخر تظاهرات‌كنندگان بودم و هدايت دو نفر از نوجوانان كم‌سن و سال را نيز داشتم، يك نفر از نيروهاي شهرباني به طرفم تيراندازي و گلوله‌اي به پاي چپم اصابت كرد.

اين جانباز دوران انقلاب مي‌گويد: در آن شب به‌يادماندني و با آن شرايط سختي كه شهر در محاصره نيروهاي نظامي بود، شبانه به همراه دوستم براي درمان به مشهد اعزام شدم و در روز پنج دي‌ماه 1357 مورد عمل جراحي قرار گرفتم، آن روز بيمارستان مشهد نيز مملو از تيرخوردگاني بود كه در تظاهرات اين شهر مجروح شده بودند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گزارش از عليرضا چاجي

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتهاي پيام /69014/غ30

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن