تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804829772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بنگلادش بار ديگر صحنه درگيريهاي خونين شد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: بنگلادش بار ديگر صحنه درگيريهاي خونين شد
تهران/ واحد مركزي خبر/ سياسي 1392/09/22
خبرگزاري فرانسه در گزارشي از داكا به قلم كامرول حسن خان مي نويسد :
بنگلادش روز جمعه در پي خشم و اعتراضات گسترده اسلامگرايان به اعدام يكي از رهبرانشان به اتهام ارتكاب جنايات جنگي ، بار ديگر با موج جديدي از خشونت هاي خونين مواجه شد.
عبدالقادر ملا در واقع نخستين فردي است كه به دليل نقش خود در جنگ خونين استقلال سال 1971 ، عصر پنجشنبه در يكي از زندان هاي داكا پايتخت بنگلادش اعدام شد.
اعدام وي ساعت 22 و يك دقيقه به وقت محلي روز پنجشنبه پس از آن صورت گرفت كه دادگاه عالي بنگلادش درخواست براي تجديد نظر نهايي محكوميت اعدام عبدالقادر ملا از چهره هاي برجسته و شاخص حزب جماعت اسلامي بنگلادش را رد كرد.
وي در اتهامات تجاوز ، قتل و كشتار جمعي از جمله قتل بيش از 350 غيرنظامي بي دفاع گناهكار شناخته شد و دادستان هاي بنگلادش به وي نام quotation mark قصاب ميرپور quotation mark ، از مناطق حومه داكا را دادند كه وي بيشتر اقدامات خود را در اين منطقه مرتكب شده بود.
نگراني ها از بروز خشونت هاي خونين و ناآرامي هاي بيشتر به دنبال اعدام اين مقام حزب جماعت اسلامي پس از انتشار گزارش وقوع درگيري هاي خياباني در شهرهاي كوچك و بزرگ بنگلادش ، پررنگ تر شد.
به گفته پليس ، در پي اجراي اين حكم دو معترض و دو فعال از حزب حاكم عوامي ليگ روز جمعه مورد حمله و قتل قرار گرفتند و فعالان حزب جماعت اسلامي ايستگاه هاي قطار را با بمب هاي آتش زا هدف قرار دادند و برخي از بزرگراههاي اصلي را مسدود كردند.
يكي از مقامات پليس محلي نيز به خبرنگاران گفت فعالان معترض تلاش كردند خساراتي را به خانه يكي از قضات دادگاه جنايات جنگي در يكي از روستاهاي ساحلي وارد آورند. آنها تلاش كردند خانه اين قاضي را با نفت به آتش بكشند كه نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن معترضان ناگزير به شليك گلوله هاي پلاستيكي شدند.
وي تاكيد كرد در اين ناآرامي به كسي آسيب نرسيد.
در حالي كه هنوز گزارشي از بروز خشونت در داكا منتشر نشده است ، شمار زيادي از ماموران امنيتي در خيابان هاي اين شهر شلوغ در اقدامي محتاطانه در برابر ناآراميهاي احتمالي به ويژه پس از نماز جمعه ، مستقر شده اند.
چنين تحولاتي ماري هارف سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا را نيز بر آن داشت تا در واشنگتن اعلام كند بنگلادش در حال گذر از quotation mark لحظه اي بسيار حساس quotation mark است و از همه احزاب خواست اختلافات خود را از راه صلح آميز حل و فصل كنند.
وي تاكيد كرد :« ما از مقامات بنگلادش خواسته ايم از برگزاري شفاف و بي طرفانه دادگاه ها و محاكمه افراد بر اساس استانداردهاي بين المللي اطمينان يابند اما با اين حال از همه احزاب و هواداران آنها مي خواهيم بار ديگر ديدگاه هاي خود را از راه صلح آميز ابراز و از بروز خشونت خودداري كنند.»
اجراي حكم اعدام اين مقام حزب جماعت اسلامي بنگلادش به رغم درخواست هاي بين المللي گسترده عليه اجراي چنين اقدامي از جمله بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد صورت گرفت.
دولت بنگلادش كه همچنين فشارهاي بين المللي را براي تعويق برگزاري انتخابات ماه آينده رد كرده است ، تصميم خود را براي اجراي حكم اعدام عبدالقادر ملا 65 ساله تغيير نداد.
قمرالاسلام از مقامات بنگلادش در اين خصوص گفت اين لحظه اي تاريخي در بنگلادش است و سرانجام پس از چهار دهه ، عدالت درباره عاملان نسل كشي جنگ استقلال سال 1971 اجرا شد.
همسر و فرزندان عبدالقادر ملا دقايقي پيش از اعدام وي توانستند با او ملاقات كنند. حسن جميل پسر عبدالقادر به خبرنگاران گفت پدرش به آنها گفته است از شهادت خود افتخار مي كند.
حزب جماعت اسلامي اعدام عبدالقادر ملا را quotation mark قتل سياسي quotation mark خوانده و هشدار داده است براي هر قطره از خون وي انتقام جويي خواهد كرد.
وي جزء پنج اسلامگرا و سياستمداران بلند پايه اي است كه در دادگاه به مرگ محكوم شد و مخالفان بنگلادش مي گويند اين اقدامات با هدف از ميان برداشتن رهبران آنان صورت مي گيرد.
اعلام چنين محكوميت هايي موجي از ناآرامي ها را در بنگلادش به راه انداخته است و اين كشور را درگير بدترين خشونت ها از زمان استقلالش كرده است. از ماه ژانويه تاكنون حدود 235 نفر در اعتراضات خياباني بنگلادش كشته شده اند.
دولت بنگلادش اعلام كرده است سه ميليون نفر در جنگ 1971 جان باختند كه بسياري از آنها به دست شبه نظاميان تحت رهبري رهبران جماعت اسلامي كشته شدند. برخي پژوهشگران مستقل شمال تلفات اين جنگ را بين 300 تا 500 هزار نفر برآورد كردند.
173/127

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن