تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802358479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظريف: پيشنهاد مي كنيم كه عظمت اين كوه را كه در اين توافقات ايجاد شده است ببينند


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: ظريف: پيشنهاد مي كنيم كه عظمت اين كوه را كه در اين توافقات ايجاد شده است ببينند
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1392/09/27

وزير امور خارجه گفت: به همه دوستان پيشنهاد مي كنيم كه عظمت اين كوه را كه در اين توافقات ايجاد شده است ببينند نه اينكه در داخل كوه به دنبال يك خس و خاشاكي كه به زمين افتاده بگرديم.

به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، وزيرامورخارجه در ادامه سخنانش در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار دادن برخي شركت ها و افراد ايراني در فهرست تحريم ها به روند گفتگوها صدمه اي وارد نمي كند؟ تصريح كرد: اگر بخواهيم واقع بين باشيم اين موضوعات نقض تفاهم نيست چون افراد جديدي وارد تحريم ها شده اند درست است كه كل تحريم ها غير قانوني و بي اثر است اما اين تحريم هايي است كه قبلا وجود داشته است و افراد جديدي براي اجراي آن تحريم ها اضافه شده اند .
محمد جواد ظريف گفت‌: البته اين صحبت ها و اقدامات آن اعتمادي را كه بايد در مرحله اول كه همان اعتمادسازي است ايجاد كند دچار خدشه خواهد كرد و ما اين موضوع را به صراحت به خانم اشتون، آقاي كري و ديگران تذكر داديم و آنها در مقابل به ما تاكيد كردند كه در رسيدن به راه حل نهايي متعهدند و مي خواهند همه تحريم ها برداشته شود.
وي افزود:‌ آنها قبول دارند كه بايد همه تحريم ها برداشته شود و ما اين روند را ادامه خواهيم داد چرا كه دولت و مردم ايران وقتي وارد كاري مي شوند جدي هستند ؛ ما گفته ايم مي خواهيم به دنيا ثابت كنيم كه برنامه هسته اي ايران صرفا صلح آميز است و مي خواهيم ثابت كنيم آنهايي كه از ايران يك تهديد ساخته بودند در واقع خودشان تهديد عمده صلح و امنيت در اين منطقه و جهان هستند.
ظريف گفت‌: براي اداي اين وظيفه با پافشاري بر حقوقمان جدا مذاكره و به صورت جدي ديگران را هم وادار مي كنيم كه در پاي ميز مذاكره بيايند و با نمايندگان اين مردم مذاكره كنند.
وزير امور خارجه تاكيد كرد: وقتي در سابقه مذاكرات بين المللي نگاه مي كنيم نمي توانيد خيلي از اين دست مثال پيدا كنيد كه وزراي امورخارجه شش كشور عمده دنيا در فاصله چند ساعت به ژنو سرازير مي شوند آن هم دوبار در طول دو هفته و در ژنو مي مانند.
ظريف ادامه داد :‌ اين افراد گاهي اوقات از الان كه درباره برنامه هايشان سئوال كنيد تا سال آينده براي ساعت هاي مختلف برنامه ريزي كرده اند اما مي بينيد كه برنامه هايشان را لغو مي كنند و به ژنو مي آيند چرا كه احساس مي كنند مجبورند با جمهوري اسلامي پاي ميز مذاكره بنشينند.
وزيرامورخارجه افزود: مقاومت مردم ما بود كه وزراي امورخارجه كشورهاي مهم دنيا را به پاي ميز مذاكره با ايران كشاند و اين روش را با زبان عزت ،‌منطق و با زبان قدرت اما با لحن حقوقي و مقررات بين الملل ادامه خواهيم داد .
ظريف گفت‌ :ما با ادبيات خاص چنين مذاكراتي ، منافع مردم را پيش مي بريم و ضمن آن تلاش مي كنيم تهديدات،‌ تحريم ها، فشارهاو تنگناهاي اقتصادي را كه به ناحق برمردم تحميل شده است برطرف كنيم و يقين داريم با ايستادگي بر اين ديدگاه و مسير تعامل سازنده كه به نظر ما گفتمان اصلي انقلاب اسلامي نيز همين مسير اعتدال است مي توانيم به نتيجه برسيم.
ظريف در پاسخ به اين سال كه: چه تضميني وجود دارد كه ما گام هايي در مسير اين تفاهم نامه برداريم اما طرف مقابل بر ندارد ؟ گفت‌: متن برنامه اقدام مشترك كاملا مشخص است و بر اساس آن همه اقدامات بايد كاملا متوازن باشد .
وي افزود:‌ در توافقي هم كه دوستان ما در وين داشتند و در چند روز آينده مجدد گفتگوها ادامه خواهد يافت كاملا مشخص است كه ما در يك روز اقدامات را انجام خواهيم داد.
ظريف ادامه داد: ‌اقداماتي كه ايران انجام مي دهد ساز وكار نظارتي آژانس را دارد و بقيه اقدامات نيز ساز وكاري دارد و ما توافق كرديم و در داخل برنامه اقدام نيز وجود دارد كه يك كميسيون مشترك از ايران و 1+5 تشكيل مي شود و بر اجرا نظارت مي كند .
وي گفت ‌:هر دو رشته اقدامات هم از سوي ايران و هم 1+5 مورد ارزيابي و راستي آزمايي قرار مي گيرد، از اين رو حتما آنها موظفند كه اقدامات خود را انجام دهند.
ظريف افزود: البته نگراني آنها اين است كه يك تحريمي را كه انجام داده اند با يك دستور لغو مي شود در صورتي كه ايران بايد اقدامات خود را در يك بازه زماني انجام دهد چون اين اقدامات مانند تبديل اورانيوم 20 درصد به سوخت يا اكسيد يا رقيق كردن سوخت نيازمند بازه زماني است.
وي گفت: البته بحث هايي هم در اين زمينه بوده است اما اكنون توافق وجود دارد و در متن نيز كاملا روشن است كه اقدامات همزمان و در يك روز صورت مي گيرد ، البته ما آن روز را هنوز تعيين نكرده ايم چون بستگي دارد به اينكه اروپايي ها بيشتر اين امكان را داشته باشند.
وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: البته در جلسه دو روزپيش به صورت كلي تصويب كردند؛ آنها فكر مي كردند نمي توانند اين كار را در ماه دسامبر انجام دهند و نياز دارند تا ماه ژانويه صبر كنند اما توانستند در اين جلسه به صورت كلي تصويب كنند و اختيار را به خانم اشتون بدهند كه براي شان تصميم گيري كند .
وي گفت: البته اين موضوع نيازمند اين است كه در توافقي كه بين كارشناسان صورت مي گيرد در مورد جزئيات تفاهم كنيم.
وزيرامورخارجه تصريح كرد: زماني كه اين تفاهم صورت گرفت روزي را تعيين مي كنيم كه در همان روز اقدامات ما و اقدامات 1+5 آغاز خواهد شد و مكانيزم و سازوكار نظارتي نيز مشخص است .
وي افزود‌: ساز وكار نظارتي براي اقدامات ما آژانس و براي آنها كميسيون مشترك است و يقين دارم كه كم كم به نتيجه مي رسيم .
ظريف گفت: خيلي سخت است ديدگاهي را كه سالها غربي ها به آن خو گرفته اند تغيير دهند اما ما مردم مقاوم و صبوري هستيم و اين ديدگاه را تغيير خواهيم داد و آنها مي فهمند كه بايد با ايران از در احترام و تكريم وارد شوند و هر زمان احساس كنيم عهدشكني وجود دارد برنامه به شكلي تنظيم شده است كه ما مي توانيم برگرديم و زمان زيادي نياز ندارد.
وي اضافه كرد: وضع كنوني به شكلي است كه تقريبا با يك فاصله 24 ساعته مي توانيم برگرديم و توليد 20 درصدي ايران مي تواند در يك فاصله كمتر از 24 ساعت از سر گرفته شود آنها هم مي توانند برنامه هاي خودشان را برگردانند.
ظريف گفت ‌:البته آنها ادعا مي كنند كه براي آنها زمان بيشتري طول مي كشد به اين علت كه فقط تحريم ها نيست كه بر ايران فشار ايجاد كرده بلكه فضاسازي رواني غير عادي جلوه دادن ايران اين فضا را ايجاد كرده است.
وي افزود‌: آن چه كه تندروهاي آمريكا از آن اظهار نگراني مي كنند و تندروهاي داخل دولت نيز تلاش مي كنند با امكانات خود مانع از آن شوند اين است كه اگر اين فضا بشكند همانطور كه آقاي رئيس جمهور گفت نظام تحريم ها ترك بر مي دارد و اين ترك را نمي توان به راحتي بازسازي كرد.
ظريف ادامه داد :‌ نمي خواهم اصلا راجع به نقض صحبت كنم؛ اطمينان مي دهم اگر نقضي صورت گيرد ما هم مقابله به مثل مي كنيم اما ما با اين ديدگاه وارد اين روند شديم كه كار را به پيش ببريم و با توكل به خدا و اعتماد مردم كار را با چشم باز به نتيجه برسانيم.
وي گفت ‌:ما معتقديم كه اين مسير را مي توانيم تا آخر به جلو ببريم؛ آنچه كه براي ما اهميت حياتي دارد اين است كه نپذيريم كسي برايمان تعيين تكليف كند و به ما دستور دهد كه چه كاري را مي توانيم و چه كاري را نمي توانيم انجام دهيم.
ظريف افزود‌: مبناي برنامه ما اين است و مردم توانسته اند آن را به كرسي بنشانند و من فكر مي كنم با همين ديدگاه و با عنايت به همين پايداري و مقاومت مي توانيم جلو ببريم.
وي تاكيد كرد:‌ به نظر من خيلي هم نبايد نگران بعضي حرفهاي لابي صهيونست باشيم ؛ اظهارنظرهاي همسايگان نيز بيشتر از روي نگراني است و واقعيت ندارد ؛ ما واقعا برايمان امنيت همسايگان مانند امنيت خودمان است و به همين دليل نيز به كشورهاي منطقه سفر كرده ام.
وزيرامورخارجه ادامه داد: به همه دوستان پيشنهاد مي كنيم كه عظمت اين كوه را كه در اين توافقات ايجاد شده است ببينند نه اينكه در داخل كوه به دنبال يك خس و خاشاكي كه به زمين افتاده بگرديم و بگوييم اين هم چيز مهمي است؛ ما بايد با اعتماد به مردم و اتكاء به خدا از همه خس و خاشاك ها بگذريم.
ظريف گفت‌: هدف، يك برنامه گام به گام است كه هم در مقدمه برنامه اقدام و هم در مرحله نهايي مشخص شده است كه دو نكته حتما وجود خواهد داشت كه يكي برنامه غني سازي در ايران و ديگري رفع همه تحريم ها از جمله تحريم هاي شوراي امنيت و تحريم هاي دوجانبه و چند جانبه را شامل مي شود.
وي افزود‌: اين مسئله كاملا صريح است اما اينكه چگونه قرار است مذاكره كنيم برداشت من اين است كه بعد از مرحله اول و پس از اجراي اين مرحله كه نبايد فاصله زيادي داشته باشد چرا كه قبل از اجلاس وزراي خارجه اتحاديه اروپا آنها نيز نگراني داشتند كه تا 20 ژانويه شايد نتوانند آماده شوند ولي ظاهر اين امر اين است كه در جلسه اي كه دو روز پيش داشتند اين اجازه داده شد كه حتي زودتر از اول بهمن كار شكل بگيرد .
ظريف گفت‌: البته تعطيلات ميلاد حضرت مسيح را نيز پيش رو داريم اما به هر حال ممكن است تا يكي دو هفته امكان اجرا به دليل تعطيلات سال نو ميلادي نباشد اما پس از آن و با اجراي مرحله اول، با فاصله كمي مذاكرات را شروع مي كنيم و الان توافق كرده ايم كه مذاكرات ديگري براي مراحل مياني نباشد.
وي گفت: توافق كرديم كه مذاكرات راجع به گام نهايي باشد و اين گام نهايي را با دقت تعريف كنيم.
ظريف افزود:‌ برنامه اقدام مشترك شامل يك گام اوليه بود كه بايد بسيار ريز تعريف مي شد چرا كه بايد اجرايي شود ؛‌ بايد يك چارچوب و تصويري را روشن مي كرديم كه همه بدانند به كجا مي رويم اما الان مي خواهيم كه گام نهايي را به دقت تعريف كنيم.
وي گفت ‌:ممكن است نتوانيم كل اين گام نهايي را در يك مرحله اجرا كنيم اما مي توانيم درباره كل آن توافق كنيم و بعد با فواصلي بر اساس برنامه زمان بندي شده آن را اجرا كنيم .
ظريف افزود‌:به هر حال همه اين مسائل بحث هايي است كه بايد در مذاكره كه بسيار هم دشوار خواهد بود بررسي شود؛ مذاكره اول كه براي شش ماه بود اين قدر دشوار بود مذاكرات بعدي براي يك دوره طولاني تري خواهد بود ولي بايد بگويم كه آن دوره نيز مدت دار است و بعد از آن دوره ما وارد مرحله اي خواهيم شد كه برنامه هسته اي ايران مانند برنامه هسته اي ژاپن مي شود .
وي گفت ‌:در جمله پاياني برنامه اقدام مشترك ژنو نيز آمده است كه بعد از گذشتن دوره مرحله نهايي، با ايران مثل هر كشور غيرهسته اي ديگر برخورد خواهد شد.
ظريف گفت: بعضي دوستان ما تصور مي كنند كشور غير هسته اي به معناي كشوري است كه هيچ دسترسي به فناوري هسته اي ندارد بلكه مبناي كشور غير هسته اي ان پي تي و معاهده عدم اشاعه است.
وي افزود:‌معاهده عدم اشاعه دو گروه كشور را تعريف مي كند يك گروه كشورهاي هسته اي كه شامل 5 كشور آمريكا، شوروي سابق، چين، فرانسه و انگليس هستند و ساير كشورهاي عضو ان پي تي همگي غيرهسته اي هستند و لذا ژاپن، آلمان، برزيل ، آرژانتين و همه كشورهايي كه دسترسي به فناوري پيشرفته غني سازي دارند غير هسته اي هستند.
ظريف گفت ‌:بعضي دوستان دائما اصطلاح quotation mark ‌ ايران هسته اي quotation mark ‌ را مطرح مي كنند و اين ها بايد بدانند كه اين لفظ در محيط هاي سياسي و آكادميك خارج ايران به معناي ايران داراي سلاح يا دست كم خواهان رسيدن به سلاح هسته اي است لذا بايد روي عبارات دقت كنيم .
وزير امور خارجه افزود:‌ در برنامه اقدام مشترك گفته مي شود بعد از اينكه توافق نهايي (كه يك دوران مدت دار است و زمان آن هنوز معلوم نيست و بايد روي آن توافق كنيم) به پايان برسد ايران مانند كشورهاي ژاپن و آلمان مي شود، يعني هيچ محدوديتي وجود ندارد جز محدوديت هايي كه ان پي تي مي گذارد و آن نرفتن به دنبال سلاح هسته اي است .
ظريف گفت:در هر حال اگر ما توافقي كنيم و برخي محدوديت ها را بپذيريم اما قطع مسلم اين است كه برنامه غني سازي در خاك ايران ادامه پيدا خواهد كرد.
وزير امور خارجه در ادامه سخنانش در اين باره كه چرا امريكايي ها اخيرا به گونه اي اعلام مي كنند كه بر اساس اين مذاكرات توانسته اند ايران را در بحث هسته اي مهار كنند گفت :‌ اين موضوعات بحث هاي داخلي است چرا كه ايران به دنبال سلاح نبوده است .
محمد جواد ظريف افزود:‌ ‌آنهايي كه از ايران تهديد انگاري مي كردند دروغ مي گفتند؛ امنيت ، دين ، اخلاق و تاريخ مان اقتضا مي كند كه به دنبال سلاح نباشيم ، ما كشوري هستيم كه با وجود سكوت جامعه بين المللي، قرباني سلاح شيميايي بوديم در حالي كه فناوري آن را داشتيم حتي يك بار در عمل متقابل از سلاح شيميايي استفاده نكرديم.
وي گفت ‌: هيات حقيقت ياب در جريان جنگ ايران و عراق 7 بار گزارش صادر و اعلام كرد عراق از سلاح شيميايي عليه ايران استفاده كرده و ايران هيچ گاه عمل متقابل انجام نداده است .
ظريف افزود:‌ دنيا خيالش راحت باشد كه ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست و ايران حتي قبل از اين برنامه و در 10 سال گذشته نيز به دنبال سلاح هسته اي نبوده است.
وي گفت :برخي در جهان مي خواهند به گونه اي القا كنند كه مانع دستيابي ايران به سلاح شده اند و اين صحبت ها را به اين حساب بگذاريم كه طرف آمريكايي بايد به طرفهاي فشار در كشور خود پاسخگو باشد.
ظريف افزود: ‌مطالعات زيادي در آمريكا انجام شده كه گروههاي فشار منافع رژيم صهيونيستي را مقدم بر منافع آمريكا مي دانند و اين نگراني براي مردم آمريكا وجود دارد.
ظريف گفت: نمي خواهم در امور داخلي آمريكا دخالت كنم و خود مردم آمريكا مي دانند كه چطور با اين وضع برخورد كنند و نشانه هايي را در آمريكا ديده ايم كه چطور مردم از اين وضع خسته شده اند و در بحران اخير سوريه مردم آمريكا مانع جنگ شدند.
وي افزود:‌ لابي صهيونيست تلاش بسياري كرد كه آمريكا را به جنگ بكشاند و متاسفانه بعضي از كشورهاي عربي و اسلامي نيز فشارهاي شديدي به آمريكا آوردند اما مردم پاسخ quotation mark نه quotation mark دادند و كنگره به خاطر پاسخ نه مردم بود كه در مقابل جنگ ايستاد و آقاي اوباما روش ديگري را در پيش گرفت ( اگر چه كه اعتقاد دارم اوباما هم از ابتدا تمايل نداشت وارد جنگ شود ) .
ظريف گفت :‌ مردم آمريكا ديگر از لابي صهيونيستي خسته شده اند و اين لابي به همين دليل بر طبل جنگ مي كوبد.
وزيرامورخارجه بيان كرد: اين توفيق جمهوري اسلامي بوده كه اين فضا را شكسته است و من فكر مي كنم به دليل همين توفيق بود كه سياستي را كه ايران و تنها يكي دو كشور ديگر به دنبال آن بودند و از يك جنگ خانمانسوز جلوگيري كردند ايجاد شود.
وي گفت‌: دولتمردان آمريكايي و غربي هنوز احساس مي كنند بايد به اين گروه اندك و فريبكاري كه با مردم آمريكا صادق نيستند پاسخ دهند اما مردم آمريكا با ديدگاه ديگري به دنيا نگاه مي كنند و مهم براي ما اين تحول است.
ظريف گفت: در ابتداي كاريم ؛ مراحل بسيار دشواري وجود دارد ؛ بهت و ناباوري به بدخواهان ما حاكم شده است ؛ آنها دست از كار نكشيده اند در حال تلاش هستند كه از مسير ديگري وارد شوند.
وي افزود‌: نتانياهو مي گويد اولين خطر بمب هسته اي ايران متوجه اروپا است كه همين مسئله يك هراس افكني است و تلاش مي كنند اين نگراني ها را ايجاد كنند .
ظريف با اشاره به اين كه بايد اين نگراني ها را بشناسيم گفت ‌: بيش از هر چيز نياز داريم كه در داخل كشور همه گروهها همراه باشند و اختلافات جناحي را كنار بگذارند .
وي افزود:‌ متعلق به هيچ جناحي نيستم و نبوده ام و بايد با ديد كلان همه دست به دست هم بدهيم و از فرصتي كه ايجاد شده است استفاده كنيم و اين فرصت را فراهم نكنيم كه آنها تجديد قوا كنند و از بهت و حيرت در بيايند.
ظريف گفت ‌:ما بايد بهت بعد از بهت براي آنها ايجاد كنيم.
وزير امور خارجه كشورمان در ادامه گفت: ‌نمي خواهم كار طرف هاي مذاكره كننده را در داخل كشورشان سخت كنم اما ساختار تحريم ها شامل يك برنامه واقعي تحريم و يك فضاي رواني است؛ آنچه امروز بيش از برنامه واقعي تحريم فشار اقتصادي بر مردم وارد مي كند آن فضاست كه حتي قبل از اجراي توافق شكسته است؛ همين امروز شركت هاي مختلف صف كشيده اند كه به ايران بيايند.
وزيرامورخارجه تاكيد كرد: در برنامه هسته اي ايران غني سازي 20 درصد هنوز متوقف نشده است اما اگر براساس توافقات متوقف شود قابليت آن را دارد كه در مدت يك روز بازگردد.
وي گفت ‌:آنچه در مورد راكتور اراك پذيرفتيم نيزهيچ تحولي در راكتور ايجاد نمي كند؛ ساخت و ساز ادامه دارد و نصب دستگاهها هر وقت لازم باشد و ببينيم به توافق متعهد نيستند شكل مي گيرد.
ظريف افزود:‌ نمي خواهم حرفي بزنم كه تحريك كننده باشد چون قصد اين كار را ندارم و فكر مي كنم كه توافق به نفع همه دنياست.
وي گفت‌: من هميشه گفته ام بازي حاصل جمع صفر را نمي پذيرم و معتقدم بر اين اساس نمي توان به نتيجه رسيد اما واقع امر اين است كه ساختار برنامه هسته اي ايران دست نخورده است غني سازي، فردو، نطنز و اراك ادامه دارد در صورتي كه به نظر بنده فضا شكسته و تصويري كه از ايران ايجاد كرده بودند تمام شد.
وي گفت: آنچه به عنوان زلزله در روابط بين الملل مطرح است اين نيست كه يك جمله توافق چه باشد اصل توافق مهم است و همين موضوع رژيم صهيونيستي و تندروهاي آمريكا را نگران مي كند ؛ اجازه دهيد هر چه دوست دارند بگويند واقعيات مشخص است ساختار برنامه صلح آميز هسته اي ايران كه همواره صلح آميز بوده و صلح آميز خواهند ماند دست نمي خورد.
ظريف افزود:‌ اگر آنها مي خواهند تبليغ كنند كه نگراني نظامي هسته اي ايران رفع شد تبليغ كنند؛ ما معتقديم از 10 سال پيش بايد اين كار را مي كردند الان به نتيجه رسيده اند .
وي گفت‌: آنها خوشحال باشند ما هم خوشحاليم كه آنها خوشحالند و اين نگراني رفع شده است ما واقعا نمي خواستم كسي نگران برنامه هسته اي ايران باشد برنامه ما بايد در دنيا به عنوان يك برنامه صلح آميز شناخته شود چون مبتني بر ديدگاهها، دكترين دفاعي، عقايدو باورهاي مذهبي مان است.
ظريف در پاسخ به سوال ديگري درباره نگاه دولت تدبير و اميد در باره رابطه با كشورهاي ديگر از جمله كشورهاي آفريقايي افزود:‌سياست نگاه به شرق و غرب معني ندارد دنيا يك مجموعه يكپارچه است و بايد يك سياست منسجم را دنبال كنيم .
وي گفت ‌:البته اولويت ما كشورهاي همسايه است و به همين دليل بنده سفرم را با عراق شروع كردم و بعد از مذاكرات نيز فورا به كشورهاي منطقه سفر كردم ؛ چند بار به تركيه رفتم و در چند روز آينده نيز به پاكستان سفر مي كنم.
ظريف افزود:‌روابط ما با روسيه و چين روابط راهبردي است بعضي ها به اشتباه فكر مي كنند كه روابط ما با روسيه و چين عكس العمل روابط با غرب است .
وزيرامورخارجه با اشاره به اينكه ما به همه كشورها معتقد به روابط دوسويه هستيم خاطرنشان كرد: در مورد منطقه ديدگاه ما ديدگاه اولويت همسايگان است و به همين دليل نگرش ما به منطقه حياتي است و امنيت منطقه و كشورهاي منطقه امنيت ما است.
وي تاكيد كرد: آفريقا نيز بخش مهمي از روابط ماست ؛ شش سال بود كميسيون مشترك ايران و آفريقاي جنوبي تعطيل بود و در فاصله 60 روز بعد از دولت تدبير و اميد كميسيون مشترك را با آفريقاي جنوبي به درخواست آفريقاي جنوبي برگزار كرديم .
ظريف ادامه داد :‌ شش سال بود كميسيون ايران و كويت برگزار نشده بود كه در سفر من به منطقه برگزار شد.
وي گفت ‌:اينكه تصور شود ما حوزه پيراموني كشورهاي منطقه و كشورهاي عدم تعهد را فراموش كرده ايم نادرست است روابط ما بسيار معتدل، همه جانبه و فراگير است افراط و تفريط ندارد؛ ما يك نگاه كلي نگر به دنيا بر اساس منافع ملي خود داريم.
ظريف در پاسخ به اين سوال كه آيا در دولت تدبير و اميد به سياست محور مقاومت بودن عراق، سوريه و لبنان قائل هستيد ؟ گفت: حتما همين طور است روابط ما با عراق، لبنان و سوريه و ساير كشورهاي اسلامي بسيار گسترده و مستحكم است چرا كه منافع ملي و آرماني ما هم راستا است.
وزيرامورخارجه گفت: ما ايران را به عنوان يك آرمان و دولت مي بينيم آرماني كه همراه دولت و دولتي كه همراه آرمان است البته براي پيگيري آرمانها معتقد به دخالت در امور داخلي ديگران نيستيم و همچنين اينكه معتقد نيستيم بايد نقض حقوق بين الملل را انجام دهيم زيرا رعايت حقوق بين المللي جزءآرمانها و منافع ما است.
وي افزود:‌با اين ديدگاه يك نگرش داريم كه مبناي تعريف جديد روابط بين الملل و شناخت محيط پيرامون و شناخت جديد روابط بين الملل است.
ظريف گفت ‌:ما نمي توانيم بر اساس موازيني كه جهان دو قطبي را تعريف مي كردند جهان امروز را تعريف كنيم. قواعد بازي و ساختارها تغيير كرده و مولفه هاي قدرت عوض شده است.
وي افزود‌:رعايت حقوق بين الملل جزئي از منافع ماست بنابراين شناخت جديد از محيط پيراموني لازم است چرا كه با ديدگاه دو قطبي كه در سابق وجود داشت نمي توانيم تصميم بگيريم چرا كه اهرم ها تغيير كرده و هم اكنون راجع به قدرت گفتماني و قدرت نرم صحبت مي شود يعني اين كه در ساختار قدرت زلزله ايجاد شده و پس از فروپاشي شوروي اين تحول باعث شد كه اين اتحاديه از هم فروبپاشد و باعث اتمام توهم نظم نوين جهاني شد.
ظريف ادامه داد :‌آمريكا فكر مي كرد نظم نوين را ساخته است و مي تواند اجرايي كند اما شرايط سيال است و قدرت هاي مياني مثل ايران كه جزو بازيگران مستقل است مي تواند در صحنه بين المللي حضور يابد.
وي گفت:‌ يكي از مولفه هاي قدرت اين است كه بايد با نگاه جامع نگر از قدرت اقتصادي، نظامي، سياسي، فرهنگي و پيام انقلاب استفاده كنيم و به عنوان كشوري ذي نفوذ فكر مي كنم كه اين امر شدني است و نبايد مباني قدرتمان را فراموش كنيم.
ظريف در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين كه امروز بدون حضور ايران نمي توان در منطقه تصميم گيري كرد افزود:‌دبير كل سازمان ملل ساعاتي پيش به من زنگ زد و گفت: ما همه معتقديم براي اينده سوريه ‌‌،حضور ايران در ژنو 2 مهم است.
وي افزود : دنيا به اين جا رسيده است كه بدون حضور ايران موضوع افغانستان قابل حل نبود و موضوع سوريه هم بدون حضور ايران قابل حل نيست.
ظريف در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه براي مقابله با اقداماتي چون ربودن اتباعمان چه پيگيري هايي مي كنيد ؟ گفت :‌ما با جديت اين موضوعات را دنبال مي كنيم .
وي افزود: براي نمونه در خصوص ديپلماتمان كه در يمن ربوده شد چندين بار هيات اعزام كرديم و به جد پيگيريم .
ظريف گفت :‌مشكل اصلي ما شكل گيري جريان هاي افراطي است كه با سوء استفاده از نام دين كارهايي مي كنند كه هيچ ارتباطي با دين رحماني اسلام ندارد .
وي افزود : ‌در هر حال به عنوان وزارت خارجه دو وظيفه داريم نخست اين كه با همه توان از اتباع ايراني حمايت و دوم با پديده شوم جريان هاي افراطي مبارزه كنيم چون بهتر از ديگران كه در بيرون منطقه هستند مي دانيم چگونه بايد با اين مسائل مبارزه كنيم.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن