تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804285754




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سخنان صريح سينماگران در جلسه‌ با وزير كشور


واضح آرشیو وب فارسی:الف: سخنان صريح سينماگران در جلسه‌ با وزير كشور
سينماگران در ديدار صميمانه‌شان با وزير ارشاد و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر نقطه‌نظراتشان را مطرح كردند.

به گزارش ايسنا، در بخشي از نشست صميمانه سينماگران با وزير كشور كه عصر ۲۶ آذر ماه در خانه‌ي سينما برگزار شد، سينماگراني چون امين تارخ، كمال تبريزي، فرشته طائرپور و... سخن گفتند.

امين تارخ: سانسور مانع پرداخت مناسب، موضوعاتي چون مواد مخدر است
امين تارخ در ابتداي سخنانش ضمن خوشامدگويي به رحماني‌فضلي و تشكر از آمدن او به خانه سينما،گفت: به نظر مي‌رسد اين فقط اهالي خانه سينما نبودند كه انتظار بازگشايي خانه‌شان را مي‌كشيدند بلكه بسياري از وزرا هم منتظر اين اتفاق بودند كه ما امروز اثرات آن را مي‌بينيم.

اين بازيگر سينما و تئاتر ادامه داد: خرسندم كه به نظر مي‌رسد ما شاهد حضور يك دولت فرهنگي در راس امور هستيم كه فرهنگ را در كنار اقتصاد و سياست مدنظر قرار مي‌دهد. او با اشاره به بخشي از سخنان وزير كشور گفت: فكر مي‌كنم اگر نتيجه چنين نشست‌هايي تبديل به عمل شود، به نتايج خوبي خواهيم رسيد، چراكه معتقدم لازم نيست ما اين تعداد زياد شهيد را براي چنين مشكلي تقديم كنيم يا هزينه‌هاي هنگفت اجتماعي و اقتصادي در اين حوزه داشته باشيم. بلكه مي‌توان با ساخت بعضي از فيلم‌ها، اثرات خيلي خوبي در پيشگيري از استفاده موادمخدر گذاشت.

رييس انجمن بازيگران سينماي ايران با اشاره به فيلم «مرهم» كه به موضوع مواد مخدر مي‌پردازد، گفت: چند سال قبل در سينماي ما فيلم «مرهم» ساخته شد كه فيلمي خوش‌ساخت و در عين حال مبتني بر احساس و منطق بود. عليرضا داوودنژاد در اين فيلم خشونت اعتياد و موادمخدر را در كنار لطافت خانواده قرار داده بود و توانسته بود احساس پشيماني براي معتاد و همچنين هشدار به خانواده‌ها را به صورت توامان به بيننده منتقل كند.

امين تارخ در پايان سخنانش با گله از سانسور نمايش صريح معضلات و مشكلات اجتماعي گفت: متاسفانه به دليل سانسور در سينما و تلويزيون كمتر توانسته‌ايم به موضوعات مهمي مانند موادمخدر و مشكلات پيراموني‌اش بپردازيم به همين دليل اميدوارم در عرصه سينما كمتر شاهد سانسور باشيم تا بتوان به شكل ريشه‌اي به مسائل و مشكلات مهم اجتماعي پرداخت.

كمال تبريزي: اگر آرامش به كشور تزريق شود، اعتياد هم كنترل خواهد شد
در ادامه اين جلسه كمال تبريزي نيز ابتدا به شوخي گفت: فكر مي‌كنم آقاي عسگرپور از اين جهت تاكيد داشتند كه من براي صحبت به روي سن بيايم كه در طول عمرم حتي يك نخ سيگار هم نكشيده‌ام. وي ادامه داد: امروز فكر مي‌كنم موادمخدر به معضلي تبديل شده است كه به اين راحتي‌ها قابل حل نيست و تنها مي‌توانيم از آن پيشگيري كنيم.

تبريزي سپس با خنده و شوخي بيان كرد: من براي هر جلسه‌اي كه به خانه سينما مي‌آيم بوي سيگار مي‌گيرم چون در جلسات هنرمندان، اكثرشان سيگار مي‌كشند و گويا يك كمي از دُز هنرمندي‌شان به آن سيگار مربوط است اما وقتي دقت مي‌كنم مي‌بينم كه وقتي دوستانم دچار استرس و تشنج مي‌شوند و خشونت‌هاي بي‌دليل را در رفتار ديگران با خودشان مشاهده مي‌كنند (اتفاقي كه در سال‌هاي اخير افتاد) ميزان مصرف سيگارشان بالا مي‌رود.

كارگردان «ليلي با من است» اذعان داشت: بنابراين فكر مي‌كنم يكي از عوامل مهم گسترش اعتياد شرايطي است كه مردم در آن به سر مي‌برند. اگر بتوانيم حجم دوستي را در جامعه افزايش و ميزان خشونت‌ها را كاهش دهيم، شايد بتوان اعتياد را هم از طريق آن به نوعي كنترل كرد.

رييس كانون كارگردانان سينماي ايران در ادامه سخنانش با تاكيد بر اثرگذار بودن فضاي جامعه بر گسترش بعضي از معضلات اجتماعي مانند استفاده از موادمخدر، بيان كرد: من معتقدم اگر بتوانيم تلخي را از جامعه برداريم، علاوه بر آنكه بسياري از مشكلات مردم حل خواهد شد، سينما نيز از اميد سرشار مي‌شود، به نظرم اگر دولت يازدهم بتواند آرامش را به جامعه تزريق كند، در سوي مقابل خواهد توانست بسياري از معضلات اجتماعي را كنترل كند.

كمال تبريزي در پايان سخنانش در ارائه راهكاري به وزير كشور و خطاب به او سخنانش را اينگونه ادامه داد: فكر مي‌كنم وزارت كشور با همكاري خانه سينما مي‌تواند كانال تلويزيوني مختص آموزش‌هاي مربوط به موادمخدر داشته باشد. از اين طريق هنرمندان مي‌توانند در ارتباط مستقيم با مردم، كمك زيادي به پيشگيري از گسترش موادمخدر و صيانت خانواده‌ها از اين مشكل بزرگ بكنند.

طائرپور: يك بار براي هميشه تكليف ما را با واژه سياه‌نمايي روشن كنيد!
فرشته طائرپور نيز در سخنانش ضمن خوشامدگويي به وزير كشور، خطاب به او گفت: شما جاي درستي آمده‌ايد. اينجا، جايي است كه درباره تمام موضوعات عالم (چه آنهايي محقق شده و چه آنهايي كه نشده) مي‌توان كارهاي ماندگار و تاثيرگذار ساخت كه سال‌ها در ذهن بماند.

اين تهيه‌كننده سينما سپس مشخص كردن نسبت سينماگران با واژه سياه‌نمايي را از مطالبات آنها دانست و خاطرنشان كرد: يكي از مصاديق جرم هنرمندان و سينماگران در سال‌هاي اخير، «سياه‌نمايي» بوده است. اگر وزارت كشور تكليف ما را با اين واژه مشخص كند، ما نيمي از راه را طي كرده‌ايم.

وي در ادامه سخنانش به فيلم مستند بسيار تلخي درباره پيامدهاي اعتياد در يك خانواده كه از سوي وزارت كشور به خانه سينما آورده شده بود و براي هنرمندان نمايش داده شد، اشاره و عنوان كرد: همين فيلم مستندي كه دوستان خودتان به خانه سينما آوردند و در اينجا نمايش دادند، اگر بخواهد به فستيوال‌هاي خارجي برود متهم به سياه‌نمايي مي‌شود؛ ضمن آنكه چنين فيلمي در رسانه‌ها نيز امكان نمايش ندارد اما چرا بايد اينطور باشد.

فرشته طائرپور در پايان سخنانش خاطرنشان كرد: اگر تكليف نظام در يك اعتماد متقابل با جامعه سينمايي در واژه سياه‌نمايي مشخص شود، ما مي‌توانيم به آن نتيجه مطلوب كه شما (وزير كشور) از ما انتظار داريد، برسيم. اميدوارم در دوره شما شاهد يك كار عملي در اين حوزه باشيم.

ميلاني: يكي از مهم‌ترين مشكلات امروز ما مساله‌ي آبرو است
تهمينه ميلاني هم در ادامه‌ي سخنان سينماگران درباره‌ي گسترش اعتياد و لزوم پيشگيري از آن گفت: به نظرم يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه در حوزه‌ي اعتياد يا مسائل اجتماعي با آن روبه‌رو هستيم مساله‌ي آبروست كه تاكنون كمتر درباره‌ي آن كارشناسي شده است.

وي ادامه داد: مفهوم آبرو دارد يك صدمه‌ي ويرانگر به خانواده‌ها مي‌زند و باعث مي‌شود كه عده‌اي بتوانند صورت مساله را قبل از حل كردن آن به راحتي پاك كنند. مساله‌ي آبرو باعث مي‌شود كه فيلمساز براي حرف زدن راجع به معضلات اجتماعي، به بي‌آبرويي و سياه‌نمايي متهم شود. يا دختري كه در جامعه مورد تجاوز قرار گرفته و زني كه از شوهرش كتك مي‌خورد به خاطر معضل آبرو ساكت باشد و چيزي نگويد.

اين كارگردان خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم يكي از مشكلات ما اين است كه به جاي آفتابه گردن اراذل و اوباش انداختن و درس عبرت دادن به فكر فرهنگ‌سازي نيستيم. كارگردان فيلم «آتش‌بس» در ادامه‌ي سخنانش به مشكل ديگري در حوزه‌هاي اجتماعي اشاره كرد و گفت: معتقدم اصلا مهم نيست كه مسوولان رده بالاي يك كشور درست فكر مي‌كنند يا غلط؛ چون حلقه اتصال سيستم با مردم، كارمند پايين‌دستي است كه متاسفانه مورد آموزش قرار نمي‌گيرد و به همين دليل قادر نيست كه با مردم جامعه‌اش ارتباط صحيحي برقرار كند.

تهمينه ميلاني در پايان سخنانش با تاكيد بر اين‌كه كارمندان و عوامل اتصال دولت به مردم بايد آموزش ببينند، عنوان كرد: به نظرم يكي از مهم‌ترين كارهاي دولت اين است كه حلقه‌ي اتصال آخر خود با مردم را مورد آموزش دقيق قرار دهد؛ چرا كه بسياري از مشكلات از همين آموزش نديدن چنين افرادي آغاز مي‌شود.

رزاق كريمي: در نمايش و حل معضلات اجتماعي، به فيلم‌هاي مستند توجه كنيم
مرتضي رزاق كريمي هم در سخناني ضمن يادآوري نقشي كه سينماي مستند مي‌تواند در نمايش معضلات اجتماعي داشته باشد، اظهار كرد: جامعه موجود زنده‌اي است كه اگر تصوير خودش را در آينه ببيند مي‌تواند ناهنجاري‌ها را مشاهده كرده و در جهت رفع آن تلاش كند. به نظرم يكي از بهترين شيوه‌ها براي انعكاس تصوير جامعه، سينماي مستند است كه متاسفانه از آن غافل شده‌ايم.

وي توضيح داد: رسانه ملي به عنوان يكي از حاميان اصلي سينماي مستند در مواجهه با فيلم‌هاي واقع‌نما، آنها را به شير بي‌يال و دم و اشكم تبديل مي‌كند و اين كارش را هم به اين بهانه انجام مي‌دهد كه چنين فيلم‌هايي مخاطب ندارند. اين مستندساز در عين حال خاطرنشان كرد: چنين استدلالي در حالي از سوي مسوولان رسانه ملي بيان مي‌شود كه شبكه‌هاي خارجي با نمايش مستندهايي كه تصويري واقعي اما ساختاري ضعيف دارند توانسته‌اند مخاطبان گسترده‌اي را به خود جذب كنند.

رزاق كريمي در پايان سخنانش خطاب به وزير كشور گفت: به نظرم بايد در شوراهاي بالادستي و شوراهاي سياست‌گذار به سينماي مستند و لزوم توجه رسانه ملي به آن توجه ويژه‌اي شود تا اين سينما بتواند به عنوان آيينه جامعه عمل كند.

محمدي: نبايد از مطرح كردن مشكلات بترسيم
منوچهر محمدي نيز در سخنان خود ابتدا از جسارت وزير كشور براي شنيدن انتقادات تشكر و اظهار كرد: يكي دو هفته قبل در تلويزيون از آقاي رحماني فضلي خطاب به رسانه‌ها شنيدم كه گفته بودند شما شلاق تيغ انتقاداتتان را به پيكر مسوولان درباره‌ي مواد مخدر وارد كنيد و از چيزي هم نترسيد، به نظرم چنين ديدگاهي بسيار مهم است.

وي ادامه داد: فكر مي‌كنم به عنوان يك ايراني خيلي بايد احساس شرمندگي كنيم كه در كشورهاي كوچك حاشيه خليج فارس و در كوچه و خيابان‌هاي آنها هيچ نشان روشني از اعتياد نمي‌بينيم؛ در حالي كه در كشور خودمان با نشانه‌هاي زيادي روبه‌رو هستيم بايد بپرسيم كه آنها چه كرده‌اند؟! قاعدتا راهكارهايي را به دست خواهيم آورد.

اين تهيه‌كننده سينما سپس با اشاره به نگاه توسعه‌محور كه وزير كشور در سخنان خود به آن اشاره كرده بود، بيان كرد: فكر مي‌كنم در اين حوزه ما نبايد از اين‌كه اين پديده‌ي شوم از پس الفاظ ديپلماتيك خارج شود، بترسيم. واقعا به‌شخصه ترجيح مي‌دادم در اين جلسه به جاي اين‌كه سينماگران صحبت كنند، چند پدر و مادر و چند خانواده كه درگير معضل اعتياد هستند درباره‌ي ابعاد اين قضيه صحبت مي‌كردند تا مشكل آنها وجدان ما و شما را بيدار مي‌كرد.

تهيه‌كننده فيلم‌هاي «طلا و مس» و «بوسيدن روي ماه» با تاكيد مجدد بر اين‌كه نبايد از طرح مشكلات ترسيد، گفت: كار ما و شما (وزير كشور) مانند يك جراح است كه مي‌خواهد يك غده سرطاني را عمل كند. در صورتي كه او نتواند به درستي موضوع را متوجه شود قطعا نتيجه‌ي درستي نخواهد گرفت.

منوچهر محمدي در پايان سخنانش خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم اتفاقا بايد سياه‌ترين و تلخ‌ترين وجه استفاده از مواد مخدر را نشان داد تا حداقل يك جوان ۱۶-۱۷ ساله از اينكه به سمت آن برود، بترسد. ضمن آن‌كه در اين واقع‌نمايي اگر فسادي هم در قوه قضاييه يا پليس وجود دارد كه باعث گسترش مصرف مواد مي‌شود را بايد نشان دهديم، نه اين‌كه فقط يقه يك معتاد را بچسبيم.

حقيقي: بياييم اعتراف كنيم كه اشتباه كرده‌ايم و بايد سياست‌هايمان را تغيير دهيم
محمدحسين حقيقي (تهيه‌كننده)، در ابتداي سخنانش با طرح اين پرسش كه چرا فيلم‌هاي تلخ و تكان‌دهنده درباره‌ي معضل گسترش اعتياد اجازه‌ي نمايش از رسانه ملي را ندارند؟ گفت: ما ۳۰ سال است كه در اين كشور ادعاي انقلاب فرهنگي داريم، چرا نمي‌خواهيم قبول كنيم كه در اتخاذ سياست‌هاي گذشته حداقل در بخش‌هايي از معضلات اجتماعي اشتباه عمل كرده‌ايم؟ چرا قبول نمي‌كنيم جامعه‌اي كه به خودش دروغ بگويد هيچ وقت به صلاح نمي‌رسد.

اين تهيه‌كننده خاطرنشان كرد: معتقدم بعضي از مشكلات اجتماعي كه امروز با آنها دست و پنجه نرم مي‌كنيم حاصل فاجعه عملكرد من و شماست. بياييم در برخي از حوزه‌ها بگوييم كه اشتباه كرده‌ايم و از اين به بعد كارها را بر اساس واقعيات جامعه جلو ببريم.

وي با تاكيد بر اين‌كه نمي‌خواهد پيشرفت‌هاي سال‌هاي اخير را ناديده بگيرد، اظهار كرد: نمي‌خواهم منكر پيشرفت‌هاي سال‌هاي اخير، گسترش فرهنگ و ... شوم كه طبيعتا اين پيشرفت‌ها مرهون زحمات همه‌ي دوستان در دوره‌هاي مختلف مسووليتشان بوده است اما امروز بچه‌هاي اين كشور با مشكلاتي نظير اعتياد روبه‌رو هستند كه كار براي بعضي از آنها به جاهاي باريكي مانند تن‌فروشي رسيده است، با اين معضل بايد چه كنيم؟

كيانيان: كارگروه مشتركي بين سينماگران و وزارت كشور تشكيل شود
رضا كيانيان از بازيگران سينما و تئاتر نيز در سخنان خود ضمن انتقاد شديد از وضعيت سانسور نمايش معضلات اجتماعي گفت: چه اتفاقي افتاد كه در هشت سال گذشته مردم ما كم‌كم ياد كره شمالي افتادند؟! مردم عادي كره شمالي را نمي‌شناختند اما در سال‌هاي اخير ديديم كه حتي بچه دبيرستاني‌ها هم كره شمالي را به خوبي مي‌شناسند. بگذاريد خودم به اين سوال پاسخ دهم، اين اتفاق بر اثر سانسور در حد المپيك اتفاق افتاده است.

وي توضيح داد: وقتي اين حد از سانسور را شاهديم همه‌ي حرف‌ها سركوب مي‌شود و ديگر انگار هيچ‌كس قرار نيست حرفي بزند و همه قرار است حرف‌هاي ديگران را تاييد كنند. اين بازيگر سپس خطاب به وزير كشور كه در جلسه حضور داشت گفت: ما اين‌جا قرار است چه كنيم؟ قرار است حرف‌هايي بزنيم و پس از آن همه‌مان جلسه را ترك كنيم و به قول معروف حاجي حاجي مكه؟! فكر مي‌كنم بايد يك كميته مشترك و كاملا رسمي ميان ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت كشور و سينماگران تشكيل شود تا به نتيجه‌ي درست برسد و كاري انجام دهد.

كيانيان در ادامه‌ي سخنانش با طرح اين پرسش كه چرا استفاده از مواد مخدر حرام نيست؟ بيان كرد: گاهي مردم در كوچه و خيابان با ما مطالبي را مطرح مي‌كنند و مي‌خواهند جايي كه مسوولين را ديديم يا در رسانه‌ها آن را مطرح كنيم. به عنوان مثال مردم مي‌گويند چرا هيچ‌كس استفاده از مواد مخدر را حرام نكرده است؟ از اين پرسش‌ها بسيار است.

اين بازيگر سينما در پايان سخنانش از وزير كشور مجددا درخواست كرد كه كميته مشترك ميان سينماگران و وزارت كشور را براي كمك به حل مشكل استفاده از مواد مخدر پايه‌ گذاري كند.

اميرصادقي: لطفا فكري به حال قاچاق فيلم كنيد
آخرين سينماگري كه در نشست صميمانه وزير كشور با سينماگران در خانه سينما سخن گفت، خسرو اميرصادقي بود كه ترجيح داد به معضل اصلي اين روزهاي سينماي ايران يعني قاچاق فيلم در شبكه‌هاي ماهواره‌اي بپردازد. وي در اين زمينه اظهار كرد: يكي از مشكلات اصلي ما در حوزه‌ي قاچاق، قاچاق فيلم و سريال‌هاست كه شبكه‌هاي ماهواره‌اي به راحتي مرتكب آن مي‌شوند. اين در حالي است كه اين شبكه‌ها به راحتي از سطح شهرهاي مختلف تبليغ مي‌گيرند و طبيعتا دفاتر و كارگزاراني در داخل كشور دارند.

اين تهيه‌كننده خاطرنشان كرد: پيدا كردن عوامل اين شبكه‌ها و دستيابي به منبع اصلي آنها در داخل خيلي كار سختي نيست و اگر شما دستتان را در دست دكتر ايوبي بگذاريد در طول يك ماه مي‌توانيد مشكل ما را در اين حوزه كاملا حل كنيد. در اين صورت مطمئن باشيد ۵۰ درصد از سينماي ايران را نجات خواهيد داد.

هم‌چنين رحمان رضايي از كارگردانان كم‌كار سينما سخناني را در حضور وزير كشور مطرح كرد كه سخنان وي با واكنش رحماني فضلي روبه‌رو بود. رحمان رضايي انتقاداتي را به عملكرد مسوولان در سالهاي اخير وارد دانست.

اجراي اين برنامه را كامران ملكي برعهده داشت.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن