تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819020345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصرف گاز ايران بيش از مصرف اروپاست


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مصرف گاز ايران بيش از مصرف اروپاست


به گزارش مهر، دكتر حميدرضا كاتوزيان در سمينار بررسي به كارگيري تكنولوژي‌هاي نوين در تجهيزات فرآيندهاي عملياتي پالايشگاه‌ها و تاسيسات تقويت فشار با اشاره به وضعيت كشور به لحاظ مصرف افزود: ايران به لحاظ مصرف انرژي جزو كشورهاي پرمصرف است و شدت انرژي در كشور ما موجب شده است تا ايران در رده‌هاي بالاي مصرف انرژي و همچنين در رده هاي پايين به لحاظ كيفيت مصرف انرژي نيز قرار گيرد.

رئيس پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اينكه مصرف گاز در كشور به اندازه كل مصرف صنعت نفت در اروپا است، اظهار داشت: با مطالعاتي كه با همكاري مركز پژوهش‌هاي مجلس و انجمن نفت انجام داديم مشخص شد كه اگر ايران با اين نرخ به جلو برود تا سال 1404 ما روزانه 2.5 ميليارد متر مكعب گاز مصرف مي كنيم.

وي با اشاره به اعمال تحريم‌ها عليه كشور يادآور شد: اين امر موجب ركود بخش صنعت و در نتيجه كاهش مصرف انرژي شده است ولي اگر اين تحريم‌ها نبود ميزان مصرف انرژي در كشور بسيار زياد بود.

كاتوزيان با اشاره به تصويب قانوني در مجلس شوراي اسلامي توضيح داد: قانون بهينه سازي مصرف انرژي در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد كه مشتمل بر بند "واو" موادي بود كه در صورت اجرايي شدن آن تحولات زيادي در كاهش مصرف انرژي و همچنين صرفه جويي در انرژي مي‌شد.

وي با اشاره به برخي مواد اين قانون يادآور شد: بر اساس اين قانون مكلف كرديم كه واحدهاي مديريت انرژي در كليه صنايع كشور ايجاد شود. همچنين استانداردهايي براي ساخت تجهيزات صنعتي و خانگي تعيين كردم و همچنين به فرهنگسازي و آموزش نيز توجه شد.

كاتوزيان ادامه داد: عليرغم ابلاغ آن از سوي مجلس شوراي اسلامي ولي آيين نامه‌هاي مربوط به آن از سوي دولت تدوين نشد و اميدواريم كه دولت يازدهم آيين نامه‌هاي مربوط به اين قانون را تدوين و ابلاغ كند.

رئيس پژوهشگاه صنعت نفت واقعي نبودن قيمت حامل‌هاي انرژي را از ديگر عوامل عدم مصرف بهينه انرژي در كشور ذكر كرد و ادامه داد: از سوي ديگر به دليل تغييرات ايجاد شده در نرخ ارز ما به شرايط گذشته برگشتيم و موفق به بهينه سازي مصرف انرژي نشديم.

وي عدم بهره برداري از فناوري‌هاي جديد در مصرف انرژي را از ديگر عوامل عدم مصرف بهينه انرژي در كشور نام برد و خاطرنشان كرد: استفاده از ماكرو سي اچ پي، بازيافت انرژي حرارتي در بخش‌هاي صنعت نفت و گاز و همچنين توربين ها از جمله فناوري‌هايي هستند كه ما را به مصرف بهينه انرژي رهنمون مي‌كند كه در اين حوزه نياز به مطالعات بيشتري داريم.

كاتوزيان فناوري‌هاي مربوط به بازيافت حرارت را يكي از فناوري‌هاي در دسترس دانست و يادآور شد: استفاده از اين فناوري مي‌تواند ما را در بهبود مصرف انرژي ياري كند كه در حال حاضر در اين زمينه وضعيت خوبي داريم و همچنين در زمينه استفاده از سيكل تركيبي نيز فعاليت‌هاي خوبي صورت گرفته است.

رئيس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به فعاليت‌هاي اين پژوهشگاه يادآور شد: اگر فعاليت هاي مشتركي از سوي پژوهشگاه صنعت نفت با پژوهشگاه نيرو صورت گيرد مي‌توانيم اقدامات مهمي در اين زمينه اجرايي كنيم.

وي ابراز اميدواري كرد كه با برگزاري اين سمينار زمينه‌هايي براي صدور و فروش انرژي به كشورهاي همسايه ايجاد شود.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن