تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801769084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يك فعال مستقل صنفي در اين كارخانه: كارگران پيماني هفت تپه با مزد كمتر، بيش از سايرين خطر مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: يك فعال مستقل صنفي در اين كارخانه: كارگران پيماني هفت تپه با مزد كمتر، بيش از سايرين خطر مي‌كنند
چكبده: در مزارع نيشكر، پيمانكاران اهميت چنداني براي آموزش كارگران پيماني ني‌بر قائل نيستند و به همين‌دليل نيروي كار جديد نسبت همكاران قديمي‌خود بيشتنر در معرض حواث كار قرار دارند./ در اين كارخانه كارگران ني‌بر هنوز از ابزار سنتي قمه و ساطور براي بريدن ساقه ني شكر استفاده مي‌كنند. يك فعال مستقل صنفي در اين كارخانه: كارگران پيماني هفت تپه با مزد كمتر، بيش از سايرين خطر مي‌كنند


يك فعال مستقل صنفي در كارخانه نيشكر هفت‌تپه گفت: به دليل واگذاري مسئوليت بريدن نيشكر مورد نيار اين كارخانه به شركت‌هاي پيمانكاري شاهد كاهش بهره‌وري كارخانه، كاهش درآمد و افزايش حوادث حين كار در ميان كارگران ني‌بر هستيم.

«رضا رخشان» در اين باره به ايلنا گفت: شركت‌هاي پيمانكاري براي كاهش هزينه‌هاي نيروي كار متخصص، با استخدام كارگران غير ماهر و بدون ارائه آموزش‌هاي لازم، آنان را در حرفه خطرناك و تخصصي بريدن ساقه ني شكر به كار مي‌گيرند.

وي با يادآوري اينكه در كارخانه نيشكر هفت‌تپه، حرفه‌ ني‌بري يكي از مشاغل سخت و زيان آور و در عين‌حال حساس و كليدي محسوب مي‌شود، گفت: در اين كارخانه كارگران ني‌بر هنوز از ابزار سنتي قمه و ساطور براي بريدن ساقه ني شكر استفاده مي‌كنند.

اين فعال كارگري با اشاره به حادثه خيز بودن كار با ابزار‌هاي برنده‌اي همچون قمه و ساطور گفت: در مزارع نيشكر، پيمانكاران اهميت چنداني براي آموزش كارگران پيماني ني‌بر قائل نيستند و به همين‌دليل نيروي كار جديد نسبت همكاران قديمي‌خود بيشتنر در معرض حواث كار قرار دارند.

رخشان درباره دلايل كاهش بهره‌وري گفت: از نظر علمي بيشترين مقدار شكر در قسمت‌هاي پاييني و نزديك به ريشه ساقه نيشكر قرار دارد و بهتر است كه ساقه‌ نيشكر از قسمت‌هاي پاييني بريده شوند، اما كارگران پيماني چون آموزش‌هاي لازم را نديده‌اند از اين مسئله مطلع نيستند و به همين دليل بيشتر مواقع ساقه‌هاي نيشكر را از فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتي‌متري سطح زمين برداشت مي‌كنند.

اين كارگر هفت‌تپه افزود: در نتيجه اين شيوه غير اصولي بريدن نيشكر، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد شكر موجود در ساقه بر روي زمين جاي ‌مي‌ماند و در نتيجه ميزان بهره‌وري در كاخانه دچار افت جدي مي‌شود.

وي همچنين در خصوص كاهش درآمد كارگراني كه به واسطه شركت‌هاي پيمانكاري در مزارع نيشكر هفت‌تپه به حرفه ني‌بري مشغول‌اند، گفت: پيمانكاران اين كارگران را بصورت روزمزد و در ازاي پرداخت روزانه ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان استخدام مي‌كنند و در مقابل ني‌شكر‌هاي بريده شده را بصورت تني به كارخانه نيشكر هفت‌تپه مي‌فروشند.

اين فعال مستقل كارگري بابيان اينكه در نتيجه اين شيوه محاسبه، دستمزد ماهاينه كارگران ني‌بر پيماني مبلغي در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برآورد مي‌شود، گفت: اين درحالي است كه هم اكنون درآمد ماهيانه كارگران قديمي ني‌بر كه بصورت فصلي در استخدام كارخانه هستند، مبلغي در حدود ۹۰۰ تا يك ميليون تومان برآورد مي‌شود.

وي با يادآوري اينكه هرسال در مزارع نيشكر كارخانه هفت‌تپه فصل برداشت و بريدن ني‌شكر از اواسط مهرماه تا اواسطه ارديبهشت‌ماه آغاز مي‌شود، گفت: در اين موقع از سال حداقل سه هزار كارگر بصورت فصلي براي نيشكر هفت‌تپه ني‌بري مي‌كنند.

رخشان با يادآوري اينكه حرفه ني‌بري به دليل شرايط آب و هوايي مزارع و نيز حادثه خيز بودن ابزار‌هاي كار، سخت و طاقت‌فرسا تلقي مي‌شود گفت: در شش سال گذشته به دليل بازنشستگي و از كارافتادگي تدريجي، كارگران فصلي ني‌بر جاي خود را به كارگراني داده‌اند كه از طريق شركت‌هاي پيماني به فعاليت ني‌بري مشغول‌اند.

وي بابيان اينكه درحال حاضر نسبت كارگران پيماني ني‌بر به همكاران قديمي‌شان ۷۰ به ۳۰ است، افزود: شواهد موجود نشان مي‌دهد كه شركت‌هاي پيمانكاري مورد نظر نه تنها از پرداخت دستمزد واقعي به اين كارگران خوداري مي‌كنند بلكه با آموزش ندادن اين كارگران باعث افزايش حوادث ناشي‌از كار و كاهش بهره‌وري در كارخانه شده‌اند.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن