تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830002401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جايگاه مخاطب در هنر اسلامي و هنر ليبرال


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: جايگاه مخاطب در هنر اسلامي و هنر ليبرال
ابراهيم ميرعزيزي
ارزش مخاطب براي هنرمند برخاسته از چه معيارهايي است؟ مخاطب براي هنرمند مسلمان و ليبرال چه جايگاهي دارد؟ چرا هنرمند مسلمان هميشه نگران تصورمخاطب از اثرش است ولي هنرمند ليبرال سعي مي‌كند بدون رعايت مخاطب به خلق اثري هنري اقدام كند؟ آيا اين نگران كننده نيست كه به هنر قيد و بند بزنيم؟ چرا بايد هنرمند مسلمان دچار خودسانسوري باشد و هميشه برداشتهاي مختلف از اثرش را بررسي كند؟ دلهره‌اي كه هنرمند مسلمان دارد محدود كننده اوست و يا اعتلا بخش اثر هنري وي؟
همواره در مباحث هنري گفته ‌مي‌شود كه هنرمند بايد خود را آزاد و رها بگذارد تا اثر هنري او ناب شود. در نگاه ابتدايي اصلي بديهي و غيرقابل انكار و
جهان ‌شمول به نظر مي آيد، كه گويي در صورت انكار في الواقع نيز امكان خلق اثر هنري وجود ندارد. اما در بررسي آثار هنرمند مسلمان فارغ از هنر او به وضوح مي‌توان دل نگراني اي را كه اسلام براي او ايجاد كرده مشاهده كرد. اين دل نگراني در روايات و آيات به وفور مشاهده مي‌شود. براي مخاطب و انسان اگر در نهاد مسلمان نباشد آيا او را مي‌توان مسلمان ناميد؟ در چنين نگاهي است كه نماز مالك اشتر براي هدايت جواني كه به او گستاخي كرده بود قابل دفاع است. چگونه مي‌توان تصور نمود هنرمند مسلمان كه بافت ذهني او مملو از اشارات دين به نگراني براي مخاطب است، خود را رها كرده و مخاطب را در خلق اثري هنري اش لحاظ نكند؟ به نظر مي‌رسد يكي از مهمترين وجوه افتراق هنرمند مسلمان و هنرمند ليبرال و حتي هنر اسلامي و هنر ليبرال اين باشد كه جايگاه مخاطب در هر كدام از آن دو به شدت متفاوت است. هنر و هنرمند ليبرال اگرچه داعيه‌دار واقع نمايي براي مخاطبان خود است و به وضوح خود را مخالف هر محدوديتي مي‌داند و براي توجيه اين ادعاي خود اين گونه مدعي مي‌گويد كه من نمي‌توانم حقايق را به مخاطب نگويم؟ اما اگر بخواهيم اين مكتب را فارغ از ادعاهاي صريحش بررسي كنيم چيزي جز اين خواهيم يافت. حقيقت اين است؛ كسي كه ادعايي را مطرح نمي‌كند و به لوازم آن ادعا عمل مي‌كند به صداقت نزديكتر است تا كسي كه
علي رغم ادعاها يا به لوازم آن ادعا متعهد نيست و يا حتي بر خلاف آن ادعا عمل مي‌كند. به عبارت صريح تر نمي‌توان ادعاي هنر ليبرال را در مورد
راستگويي اش باور كرد در حالي كه يا در مقابل مفاهيمي چون ظلم‌ستيزي، استكبار و ايادي ظلم سكوت مي‌كند و يا مصاديق اين مفاهيم را انكار مي‌كند و در بهترين حالت ناديده مي‌گيرد. چطور مي‌توان داعيه‌دار صداقت در مقابل مخاطب بود ولي اتفاقاتي را كه در فلسطين، عراق، افغانستان، و... مي‌افتد ناديده گرفت؟ هنرمندان ليبرال چگونه در قبال اين سكوت پاسخگو خواهند بود؟
روي ديگر اين ادعا شايد بدتر نيز باشد. همواره در مقابل فساد اخلاقي و امنيتي كه هنر ليبرال به آن بسط داده اين ادعا مطرح است كه مخاطب خود مي‌تواند خوب و بد را تشخيص دهد و اين احترم به مخاطب است. اما هنرمند مسلمان از دايره ادعاي احترام به مخاطب به مرحله عمل رسيده است. او مي‌داند كه احترام به مخاطب و نشر فساد اخلاقي و امنيتي در رسانه مي‌تواند دايره احترام به مخاطبان ديگري را نقض كند و آنان را به فساد اخلاقي هدايت كند. او خود را در مقابل تمام انسانها مسئول مي‌داند و نمي‌تواند براي رسيدن به اهداف دنيوي مادي حريم معنوي مخاطب را نقض كند و آشكارا رذايل اخلاقي را به عموم انسانهاي مورد احترام نمايش دهد.هنرمند مسلمان خود را موظف مي‌داند ضمن انتقاد از ناهنجاري‌ها، از رسيدن‌ آفات غيراخلاقي به مخاطب جلوگيري كند. آنچه امروزه تحت عناويني چون احترام به مخاطب، تشخيص مخاطب و از اين قبيل كه براي بسط آرام فضاي اباحه ‌گري استفاده مي‌شود از مجراي شرع و دين به‌دست نيامده است. محال است هنر ديني را بدون جايگاهي كه دين براي انسان و مخاطب قرار داده تصور كرد. چرا گمان مي‌كنيم محدوديت هنر را محدود مي‌كند؟ پاسخ واضح است. بستر جهان انسان محور و ليبرال كه هنر را بدون خداوند تصور مي‌كند چاره‌اي ندارد جز اينكه هر آنچه را محدود مي كند، از سر راه بردارد. اما هنرمند مسلمان كه هنر خود را نشأت گرفته از جريان بي‌نهايت اراده خداوند متعال مي‌بيند، اين اراده را بر تمام محدوديت‌ها حاكم مي‌داند و لذا مي‌داند كه قيدي كه خداوند و شرع او براي هنر قرار داده قيدي است براي رهايي از بندگي شيطان و استفاده از هنر الهي نه محدوديت.تصور اين است كه هنرمند مسلمان دغدغه محدوديت دارد و اگر اين محدوديت رفع شود هنر او اعتلا بخشيده خواهد شد.

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن