تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803979699




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سراج نوايي از نينوا تا وداع/ با كارت‌هاي هديه ميلياردي نمي‌توان هنرمند تربيت كرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سراج نوايي از نينوا تا وداع/ با كارت‌هاي هديه ميلياردي نمي‌توان هنرمند تربيت كرد
نوزدهمين ويژه برنامه پرده عشاق با تجليل از حسام الدين سراج خالق آلبوم عاشورايي "وداع" دوشنبه 25 آذر در فرهنگسراي ابن سينا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سهيل محمودي شاعر و ترانه سرا در ابتداي اين مراسم كه اجراي آن بر عهده رسالت بوذري بود با ابراز خرسندي از برگزاري چنين مراسمي خاطرنشان كرد: خيلي خوشحالم كه مجلسي با محوريت و مبناي تلاش هاي ارزنده سيد حسام الدين سراج برگزار مي شود. كليپي كه در ابتداي مراسم نمايش داده شد من را به سال 62 بازگرداند. روزگاري كه من در كنار بزرگاني چون سيد حسن حسيني، قيصر امين پور، سلمان هراتي و فاطمه راكعي عمان ساماني مي خوانديم. البته خواندن شعرهاي ارزشمند عمان ساماني به قدري براي ما جذاب بود كه بخشي از انرژي ما را براي دامن زدن به خلاقيت تشكيل مي داد.

روايت محمودي از خريد نوار كاست آلبوم "وداع "

وي با اشاره به انتشار آلبوم "وداع" به خوانندگي و آهنگسازي سيد حسام الدين سراج گفت: طي دوره اي كه آلبوم "وداع" منتشر شد هنوز ماجراي سي دي در بين مردم نهادينه نشده بود و ما همچنان از نوار كاست براي شنيدن آثار موسيقايي استفاده مي كرديم. آلبوم وداع هم يكي از اين نوار كاست هايي بود كه من و هم نسلان من تهيه كرديم و من يادم مي آيد اين اثر موسيقايي تبديل به يكي از كاربردي ترين لوازم هنري زندگي من شده بود و هرجا مي رفتم آن را گوش مي دادم.

اين شاعر و ترانه‌سرا افزود: انتشار آلبوم "وداع" قدم بسيار مهمي براي مخاطبان آثار موسيقايي مذهبي بود كه بتوانند با يك اثر جدي و خلاقانه در عرصه موسيقي مذهبي روبه رو شوند و قاطعانه مي گويم حسام الدين سراج و محمد ميرزماني با انتشار اين آلبوم توانستند توشه بسيار ارزشمند معنوي را براي خود داشته باشند و توشه اي كه با شعرهاي عمان ساماني يكي از نهادهاي نوآوري در حوزه مسائل اعتقادي بود.

محمودي در بخش ديگري از صحبتهاي خود خاطر نشان كرد: هنري كه تكراري باشد و از عنصر نوآوري و تفاوت تهي باشد همواره هنري بي تاثير و فرمايشي خواهد بود. از سويي ديگر واقعه بزرگي چون محرم كه بايد مستمرا زنده بماند بايد عنصر خلاقيت و نوآوري نيز به آن توجه شود موضوعي كه متاسفانه در روزگار ما قدري از دست رفته است. يكي از همين نمادهاي خلاقيت و نوآوري عمان ساماني بود كه در زمان عمر ارزشمند خود مسائل معرفتي را به شكلي نوآورانه وارد واقعه عاشورا كرد و گنجينه اي را در اختيار مخاطبان قرار داد كه طراوت از آن تراوش مي كند.

وي تصريح كرد: آقاي سراج بدانيد كاري كه شما انجام داديد اجري مشكور است كه هيچگاه از ذهن مردم پاك نمي شود. نسلي كه همراه شما با انقلاب اسلامي رشد كرد نسلي بود كه با اعتقادش كار كرد و با همين اعتقاد ارزشمند هم زندگي كرد. اعتقادي كه با پول و تطميع هنرمندان به دست نيامد و تبديل به يك هنر فرمايشي نشد.

با كارت هاي هديه ميلياردي هنرمندان را تطميع نكنيد

محمودي تاكيد كرد: ما نسلي بوديم كه با اعتقاد بزرگ شديم پس بعضي از دوستان بدانند با پول نفت و پروار كردن آدم هاي بي استعداد نمي توانيد به جايي برسيد. بدانيد با پول هاي بي حساب و كتاب و كارت هاي هديه ميلياردي هم نمي توانيد هنر و ادبيات تاثيرگذاري را خلق كنيد. بياييد بستري را فراهم كنيد كه جان هاي روشن و چشمه هاي جوشان انديشه سرشار از اخلاق و معرفت از آن جاري باشد.

اين كارشناس مسائل فرهنگي در بخش پاياني صحبت‌هاي خود گفت: جاهايي هستند كه براي هنر نمايشي و سفارشي پول مي دهند اما بدانيد كه هنر نمايشي يك نوزاد مرده است و اگر مي‌بينيم كه صداي نسل حسام‌الدين سراج براي مردم ارزشمند بود به اين خاطر بود كه هنر نمايشي را نپذيرفت. نسل هنرمند سيد حسام الدين سراج نسلي بود كه با دوپينگ مالي سازمان صدا و سيما و نهادهاي ديگر جلو نرفت. اگر مردم صداي سراج را گوش كردند به خاطر صداقتي بود كه از دوپينگ مالي برخوردار نبود.

سراج قبل از موسيقي و معماري مديون معرفت‌هاي سلوكي است

ايرج نعيمايي مدرس و آهنگساز موسيقي هم در اين برنامه با تجليل از مقام هنري سيد حسام الدين سراج گفت: به جرات مي توان گفت كه صحبت كردن در جمع خاصي از اهالي فرهنگ كار بسيار سختي است اما تمايل دارم امروز پيرامون موسيقي آييني صحبتهايي را انجام دهم.

اين پژوهشگر حوزه موسيقي با دسته بندي علوم قديم افزود: آن زمان علوم اعلا به علومي گفته مي‌شد كه موضوعاتشان كلي،‌ شامل و فراگير است. علوم متوسط در معادلات كلي اما در مصداق جزئي بوده است اما علوم ادنا كاملا جزئي هستند. اين در حالي است كه جايگاه موسيقي در دسته‌بندي اين علوم مورد اختلاف است. البته بعضي‌ها معتقدند كه موسيقي عضو علوم متوسط است و بعضي‌ها معتقدند اعلا است. اما هيچ كس نمي‌گويد كه موسيقي از علوم پايين است. كساني هم كه مي‌گويند متوسط است دليلش اين است كه آن را جزو رياضي مي‌دانند. اين در حالي است كه عرفا بر اين باورند كه موسيقي جزو علوم اعلا است.

وي با بيان اينكه هرچه دايره وجودي هنرمند گسترده باشد به طور حتم به‌روز ماندن آن هم گسترده‌تر خواهد شد، خاطر نشان كرد: در اين بين شخصيتي مانند حسام الدين سراج بيش از آنكه مديون زحماتش در حوزه موسيقي و معماري باشد مديون حالت‌هاي دروني و معرفت‌هاي سلوكي است.

بزرگداشتي براي هنرمند معتدل زيباشناس

پيروز ارجمند مدير مركز موسيقي حوزه هنري هم كه در اين مراسم حضور پيدا كرده بود با ذكر خاطره اي از نحوه آشنايي خود با حسام الدين سراج گفت: سال 61 كه تصميم گرفتم براي ادامه تحصيل به دانشگاه موسيقي بروم چندين هزار نفر براي مصاحبه وروديه دانشگاه شركت كرده بودند من هم در آن زمان كه از كرمان به تهران سفر كرده بودم آنچنان با شرايط آشنايي نداشتم و بعد از اينكه متوجه شدم حسام الدين سراج از ما مصاحبه مي گيرند واقعا به خود افتخار مي كردم. البته زماني كه به دانشگاه ورود پيدا كردم از وي پرسيدم چرا من را در روز مصاحبه پذيرفت؟ او در جواب گفت: تو از شهرهاي كوچك آمدي و مسيرت را با محدوديت طي كردي بنابراين اين جا جاي توست.

وي ادامه داد: اگر امروز اينجا جمع شديم دليلش هنر ما نيست بلكه توانايي‌هاي سراج است كه ما را دور هم جمع كرده است. سراجي كه از نينوا تا وداع را خلق كرده است. سراج همواره مشي اعتدال را رعايت كرده و از افراط و تفريط دوري مي كند موضوعي كه حلقه گمشده ميان هنرمندان است. اين خواننده و آهنگساز متواضع اولين هنرمندي است كه پس از انقلاب به زيبايي شناسي در هنر هم اهميت داد. سراج انساني جست‌وجو گر و پويا است كه با آزادگي و آزادمنشي دارد هنرش را نفروخت.

خاطره سراج از گريه اعضاي اركستر كنسرت وداع

به گزارش خبرنگار مهر، سيد حسام الدين سراج هم بعد از صحبتهاي ارجمند با تقدير از سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در برگزاري اين مراسم بزرگداشت گفت: امروز در جمع چهره هاي ارزشمندي از من تجليل مي شود كه من در كنار آنها احساس شرمندگي مي كنم. اينها عزيزاني اند كه در شهر تهران همواره مشغول خدمت هستند.

وي در ادامه صحبتهاي خود با اشاره به توليد آلبوم وداع و تور كنسرت اخير اين آلبوم موسيقايي تصريح كرد: خدا را شكر مي‌كنم كه شمعي روشن شد تا عده‌اي از هنرمندن در پرتوي حضرت سيدالشهدا پر بزنند. وقتي روي صحنه اعضاي اركستر را مي‌ديدم كه گريه مي‌كردند برايم عجيب بود موضوعي كه تا به حال در كنسرت هايم اين چنين نبود. ما بايد به اين موضوع توجه داشته باشيم كه موسيقي هم مي تواند در فضاهاي ديني وجود داشته باشد و اين را هم بايد بگويم كه در كشور ما به موسيقي ظلم زيادي شده است.

اين خواننده موسيقي ايراني در بخش پاياني صحبتهاي خود با تجليل از اصغر فردي گوينده اشعار آلبوم وداع با اشاره به نحوه آشنايي خود با اشعار عمان ساماني خاطر نشان كرد: مرحوم پدرم به عمان ساماني ارادت داشت و در سنين كودكي و نوجواني براي ما عمان مي‌خواند و اشك مي‌ريخت. البته در سنين نوجواني كه سنتور مي نواختم با خودم عهد كردم كه اگر توانستم روزي در موسيقي به جايي برسم روي اشعار عمان كار كنم و اين توفيق حدود 15 سال بعد به من داده شد از سويي ديگر وقتي تاثير وداع را روي مخاطبان مي‌شنوم مي‌بينم كه اصلا چنين انتظاري نداشتم.

او هيچوقت در صحنه اجرا بدون وضو شركت نمي‌كند

حجت الاسلام دعايي مدير مسوول روزنامه اطلاعات هم در مراسم تجليل از سيد حسام الدين سراج گفت: يكي از دوستانم كه مدير مسئول سابق مجله ادبستان بود خيلي به سراج علاقه داشت و به من مي‌گفت شهادت مي‌دهم كه اين انسان هنر و موسيقي را يك عبادت مي‌داند و هيچوقت هم در صحنه اجرا بدون وضو شركت نمي‌كند. البته من هم به عنوان يك طلبه همواره در برابر عظمت معنوي سراج احساس شرمساري مي‌كنم.

احمد مسجد جامعي رييس شوراي اسلامي شهر تهران هم در سخناني كوتاه با بيان اينكه منزل پدري آقاي سراج هميشه محل رفت و آمد بزرگان بوده است، تصريح كرد: او در فضا و مكتبي رشد كرده است كه با صفاي باطني پدرش همراه بوده است. خانواده ارجمند اين خواننده هميشه در قالب‌هاي جديد عزاي سيدالشهدا را عرضه كردند. البته حسام الدين سراج هم خواننده اي است كه هميشه در كارش متانت و استواري دارد و نقطه اوج آثارش به نام حضرت سيد الشهدا (ع) عجين شده است.

حجت الاسلام شهاب مرادي رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هم در اين مراسم گفت: سراج الگوي مناسبي براي كساني است كه هنر را براي هنر نمي‌خواهند چرا كه هنر او جهت‌دار و مفهوم‌گرا است كه تا كنون آثار فاخر و ارزشمندي خلق كرده است.

براساس اين گزارش اهداي لوح يادبود تجليل از مفاخر حسيني شهر تهران، نوحه خواني حاج علي انساني، اجراي چند قطعه موسيقايي و پخش چند كليپ از جمله برنامه هاي اجرا شده اين مراسم بود.

هوشنگ كامكار، سيد محمد سادات اخوي، سيد عباس سجادي‌، رامين كاكاوند‌، فاطمه راكعي، علي ترابي از جمله مهمانان ويژه مراسم تجليل از سيد حسام الدين سراج بودند.

كد خبر: 2197319

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۱۱:۳۱

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن