واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: برگزاري آئين تجليل از حسام الدين سراج؛ هنرمندي كه صدايش را نفروخت
سيدحسامالدين سراج در آئين تجليلش اظهار كرد: شرمندهام كه در اين مراسم از من تجليل ميشود. زيرا افرادي در جامعه هستند كه هميشه در حال خدمت هستند.
به گزارش ايسنا، سهيل محمودي در آئين تجليل از اين هنرمند موسيقي اظهار كرد: خوشحالم كه مجلسي با محوريت و تلاشهاي سراج برگزار ميشود.
او ادامه داد: با برگزاري اين مجلس به سال 61 برگشتم كه كنار يكديگر مينشستيم و اشعار عمان ساماني را ميخوانديم. در آن جمع قيصر امينپور، حسن حسيني، فاطمه راكعي، محمدي نيكو، سلمان هراتي، بنده و سراج كنار يكديگر مينشستيم و اشعار عمان ساماني را ميخوانديم و اين كار را دامن زدن به خلاقيت ميدانستيم.
اين شاعر همچنين گفت: آن زمان نوگرايي و گفتن سخن متفاوت كار مهمي بود، يادم است اواخر دهه 70 بود كه كاست «وداع» با صداي سراج به بازار آمد و ما هم در همه جا اين اثر را ميشنيديم اين كار با حساسيتهاي سراج ميرزماني و نينوازي فروهري همراه بود و اين هنرمندان همفكري زيادي براي اين آلبوم داشتند.او تاكيد كرد: كاري كه در حوزه باورمندي انجام ميشود بايد در سطح محافل سنتي باشد اما ما مخاطب ديگري هم داريم كه در حوزه اعتقادي كالاي ديگري را ميطلبد و كاست وداع قدم مهمي براي اين كار بود. براي مخاطباني كه گوششان نسبت به نغمهنوا به شعر جدي بود.محمودي درباره اشعار عمان ساماني گفت: عمان براي نسل ما يكي از نمادهاي نوآوري در حوزه اعتقادي بود و شعرهايي كه آن زمان بيشتر ميشنيديم شعرهايي بودند كه عنصر خلاقيت و ابداع در آنها ديده نميشدند و در نتيجه اثربخش هم نبودند.اين پژوهشگر موسيقي علوم قديم را به سه دسته تقسيم كرد و گفت: آن زمان علوم اعلا به علومي گفته ميشد كه موضوعاتشان كلي، شامل و فراگير است. علوم متوسط در معادلات كلي اما در مصداق جزئي بوده است اما علوم ادنا كاملا جزئي هستند. اين در حالي است كه جايگاه موسيقي در دستهبندي اين علوم مورد اختلاف است.وي افزود: بعضيها معتقدند كه موسيقي عضو علوم متوسط است و بعضيها معتقدند اعلا است. اما هيچ كس نميگويد كه موسيقي از علوم پايين است. كساني هم كه ميگويند متوسط است دليلش اين است كه آن را جزو رياضي ميدانند.او ادامه داد: اما عرفا ميگويند موسيقي جزو علوم اعلا است.اين پژوهشگر موسيقي در بخشي از سخنانش تاكيد كرد: هنرمند به ميزاني كه دايره وجودياش گسترده باشد بروزش هم گستردهتر خواهد بود. نبايد انتظار داشته باشيم كه كسي به واسطه استعداد هنري، قابليت بروز جهاني داشته باشد. شخصيتي مثل حسامالدين سراج بيش از آنكه مديون زحماتش در حوزه موسيقي معرفت و معماري باشد. مديون حالتهاي دروني و معرفتهاي سلوكي است.
پيروز ارجمند يكي ديگر از سخنرانان مراسم تجليل سراج بود كه سخنان خود را با بيان خاطرهاي آغاز كرد و گفت: سال 61 بود كه قصد داشتم براي ادامه تحصيل به دانشگاه موسيقي بروم. چند هزار نفر براي مصاحبه شركت كرده بودند و من هم از كرمان آمده بودم و خيلي با شرايط آشنا نبودم. آن روز آقاي سراج از من مصاحبه گرفتند و پس از مدتي وارد دانشگاه شدم.مدير مركز موسيقي حوزه هنري ادامه داد: پس از وارد شدن به دانشگاه از سراج پرسيدم كه به چه دليل مرا در روز مصاحبه پذيرفت و او گفت: تو از شهرهاي كوچك آمدي و مسيرت را با محدوديت طي كردي بنابراين اين جا جاي توست.اين موسيقيدان تاكيد كرد: اگر امروز اينجا جمع شديم دليلش هنر ما نيست بلكه تواناييهاي سراج است كه ما را دور هم جمع كرده است. سراجي كه از نينوا تا وداع را خلق كرده است.او در بخشي از سخنانش از پايمردي سراج نسبت به اعتقاداتش گفت و افزود: او مشي اعتدال را رعايت كرده و از افراط و تفريط به دور است در حالي كه اين موضوع حلقه گمشده ميان هنرمندان است. سراج تواضع دارد و اولين كسي است كه پس از انقلاب به زيباييشناسي در هنر هم اهميت داد.ارجمند در پايان سخنانش گفت: او انساني جستوجو گر و پويا است. آزادگي و آزادمنشي دارد. او هيچ گاه هنرش را نفروخت.
در ادامه اين مراسم سيد حسام الدين سراج پشت تريبون قرار گرفت و در سخناني گفت: در اين جمع چهرههايي را ميبينم كه احساس شرمندگي ميكنم كه از من تجليل ميشود. در شهر كساني هستند كه هميشه مشغول خدمت هستند.او درباره اجراي كنسرت «وداع» در چند شب گذشته گفت: برداشتم از اين اجراها خوب است خدا را شكر ميكنم كه شمعي روشن شد تا عدهاي در پرتو سيدالشهدا پر بزنند. وقتي روي صحنه بچههاي اركستر را ميديدم كه گريه ميكردند برايم عجيب بود تا به حال چنين كنسرتي نداشتم. 60 درصد مخاطبين كنسرت حين اجرا گريه ميكردند و اين يك ارزش است.اين خواننده ادامه داد: بايد به اين موضوع توجه داشته باشيم كه موسيقي ميتواند در فضاهاي ديني وجود داشته باشد. در كشور ما به موسيقي ظلم شده است.سراج درباره ارادتش به اشعار عمان ساماني بيان كرد: من از عمان خاطره داشتم مرحوم پدرم به عمان ساماني ارادت داشت و در سنين كودكي و نوجواني براي ما عمان ميخواند و اشك ميريخت. در سنين نوجواني كه سنتور مينواختم با خودم عهد كردم كه اگر توانستم روزي در موسيقي به جايي برسم روي اشعار عمان كار كنم و اين توفيق حدود 15 سال بعد به من داده شد. گاهي اوقات وقتي تاثير وداع را روي مخاطبان ميشنوم ميبينم كه اصلا چنين انتظاري نداشتم.او در سخنانش از اصغر فردي نيز ياد كرد كه با صداي زيبا و تسلطش بر ادبيات دكلمههاي آلبوم وداع را انجام داده است بدون اينكه چشم داشت مالي در قبال اين اثر داشته باشد.او در بيان خاطرهاي گفت: وقتي پس از ضبط دكلمه از استديو به بيرون آمديم به آقاي فردي گفتم فكر نميكنم اين كارها قسمت هر كسي باشد، او هم سرش را روي شانه من گذاشت و گريست وقتي هم راجع به مسائل مالي با او صحبت كردم او گفت: اين دكلمه نمكي بود كه به ديگ امام حسين (ع) ريختيم.
ارسال نظر
چهارشنبه 27 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابتکار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]