تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803034958




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«برگزار نشدن جشنواره تجسمي فجر به دوسالانه‌ها لطمه مي‌زند»


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «برگزار نشدن جشنواره تجسمي فجر به دوسالانه‌ها لطمه مي‌زند»
دبيركل ششمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر گفت: برداشت من از صحبت‌هاي علي مرادخاني اين نبود كه جشنواره فجر حذف شود بلكه براي بهتر برگزار شدن آن و رفع نواقص‌اش نياز به برنامه‌ريزي و نگاه جدي است.

به گزارش خبرنگار بخش تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نشست خبري ششمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر با حضور سيدعباس ميرهاشمي (دبير كل جشنواره)، مسعود زنده‌روح كرماني (دبير هنري) و عبدالرحيم سياهكارزاده (دبير اجرايي) امروز 25 آذرماه در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد.

در ابتداي اين نشست سيدعباس ميرهاشمي دبيركل ششمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر با تأكيد بر اينكه هنر تجسمي با رشد خود باعث بوجود آمدن جامعه پويا و بالا بردن سطح سليقه جامعه مي‌شود، گفت: جشنواره اين دوره بلافاصله بعد از اختتاميه جشنواره پنجم كار خود را آغاز كرد. يعني از چند روز قبل از پايان سال 91 هماهنگي‌ها آغاز شد و جلسات متعددي را با معاونت و اداره كل امور هنري و هنرهاي تجسمي دنبال كرديم. تفاوت جشنواره اين دوره با دوره قبل زمان كافي براي دعوت از اساتيد و برگزاري جلسات براي مطرح كردن مباحث كلان در هنرهاي تجسمي بود. در همين جلسات بود كه برنامه‌ها قالب‌بندي و چارچوب‌گذاري شدند و برنامه كلي ششمين جشنواره استخراج شد.

نشست خبري جشنواره تجسمي فجر

او افزود: اين جلسات بسيار سنگين و زمان‌بر بود، چون 11 رشته از هنرهاي تجسمي به صورت تك‌به تك مورد بحث و جمع‌بندي قرار گرفتند. در جشنواره امسال سه بخش ملي، بين‌المللي و مكمل دنبال مي‌شود. بخش ملي شامل نقاشي، خوشنويسي، مجسمه‌سازي، نگارگري و سراميك هنري است. بخش بين‌الملل نيز چهار رشته عكاسي، پوستر، تصويرسازي و كاريكاتور را دنبال مي‌كند و بخش مكمل مربوط به فيلم مستند هنرهاي تجسمي است. از تفاوت اين تقسيم‌بندي‌ها مي‌توان به گرايش تصويرسازي در بخش بين‌الملل براي اولين‌بار اشاره كرد. بخش سراميك هم با تغيير عنوان به سراميك هنري سعي داشته علمي‌تر با اين هنر برخورد كند.

ميرهاشمي درباره تعداد شركت‌كنندگان و آمار كلي جشنواره گفت: تاكنون 2690 نفر در سايت ثبت‌نام كردند. تعداد آثار رسيده 4883 اثر است و تعداد ثبت‌نام كنندگان خارجي نيز 82 نفر از 46 كشور است. بيشترين كشورهايي كه در جشنواره امسال شركت كرده‌اند به ترتيب شامل تركيه، چين، فرانسه، جمهوري چك، برزيل، اوكراين، اسلووني، ايالات متحده آمريكا، روسيه، آرژانتين و اسپانيا مي‌شوند. تعداد افرادي كه براي اولين‌بار در جشنواره فجر ثبت‌نام كرده‌اند 1597 نفر يعني حدود 60 درصد از كل شركت‌كنندگان هستند. 1250 نفر از ثبت‌نام كنندگان خانم و 1440 نفر آقا هستند. داوران داخلي مشخص شده‌اند و بزودي اعلام مي‌شوند. در بخش خارجي هم در حال هماهنگي هستيم و بزودي اسامي را اعلام مي‌كنيم.

نشست خبري جشنواره تجسمي فجر

دبيركل جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در ادامه گفت: چند وقت پيش به دليل برخي مشكلات و تغييراتي كه در برنامه‌هاي جشنواره ايجاد شده بود من اعلام كناره‌گيري كردم كه اين مورد وقفه‌اي را در جشنواره بوجود آورد و باعث گله‌مندي كساني شد كه به فعاليت تخصصي در برنامه‌هاي جشنواره مشغول بودند. اين از دست رفتن زمان نگراني‌هاي زيادي را بوجود آورده بود ولي بعدها با حل شدن قضايا و برگرداندن آن چيزي كه در هنرهاي تجسمي بايد هزينه شود و در جاي خود قرار بگيرد، قرار شد به فعاليت‌مان ادامه بدهيم و مباحث كلان را در حوزه تخصصي دنبال كنيم.

او ادامه داد: به دليل همين وقفه مجبور شديم براي جبران روزهاي از دست رفته يك تمديد يك هفته‌اي را براي ثبت‌نام هنرمندان در نظر بگيريم. در برنامه‌ريزي اصلي 29 آذرماه آخرين زمان دريافت آثار هنرمندان بود. اما با حساب اين چند روز، هنرمندان فرصت دارند تا ساعت 24 روز هفتم دي‌ماه آثارشان را به جشنواره ارسال كنند.

ميرهاشمي همچنين درباره صحبت‌هاي بوجود آمده مبني بر مشخص نبودن جايگاه جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در بين ساير جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها اظهار كرد: جايگاه جشنواره‌ها مشخص و منحصر به خود آن‌ها است. به اعتقاد من جشنواره فجر به دليل پرداختن به شاخه‌هاي مختلفي از هنرهاي تجسمي مي‌تواند زبان خاص و جديد بين رشته‌اي ايجاد كند. در چند سال اخير برگزاري جشنواره‌ها در كشورهاي مختلف به صورت ادغام شده انجام مي‌شد اما جشنواره فجر مي‌تواند با تعامل بين هنرمندان و تفكر و نگاه آن‌ها اهميت بالايي در بين ساير جشنواره‌ها داشته باشد به شرط اينكه از ابزار خاص خود به درستي استفاده كند.

نشست خبري جشنواره تجسمي فجر

او افزود: يكي از ضعف‌هايي كه در سال‌هاي گذشته به آن رسيديم اين بود كه جشنواره به سمت موضوعي شدن پيش مي‌رود. با توجه به اينكه در دانشگاه‌ها خلأ بررسي آثار و نمايش آن‌ها وجود دارد، جشنواره فجر مي‌تواند با ايجاد تعامل بين بانك ها اطلاعاتي بين تمام رشته‌ها و هنرمندان تعامل ايجاد كند. برداشتي كه من از صحبت‌هاي علي مرادخاني معاون هنري وزير ارشاد داشتم اين نبود كه ايشان بخواهند جشنواره فجر تعطيل شود. بلكه صحبت ايشان بررسي جدي در زمينه برگزاري جشنواره و درست هزينه كردن براي آن است.

دبيركل جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در ادامه درباره اهميت بالاي رشته كاريكاتور بين گرايش‌هاي ديگر گفت: مسلما به دليل اينكه كاريكاتور سال‌هاست با فعاليت‌هاي بين‌المللي خود تعامل مناسبي را با هنرمندان كشورهاي ديگر برقرار كرده‌، داراي جايگاه مناسب‌تر و بهتري از ساير رشته هاي ديگر است. بايد به اين مسئله توجه كنيم كه گرايش‌هاي موجود در جشنواره فجر هنوز به جايگاه اصلي خود نرسيده‌اند. يكي از دلايل اينكه ما بلافاصله بعد از اختتاميه جشنواره پنجم، برنامه‌ريزي براي اين جشنواره را آغاز كرديم، تقويت بانك اطلاعاتي بوده است. به هر حال بررسي كارشناسانه بهتر از تصميم‌هاي آني است كه هميشه به ما آسيب زده است.

او درباره نحوه انتخاب دبيران جشنواره نيز گفت: دبيران جشنواره از اساتيد مطرح انتخاب شده‌اند و اگر ضعفي در اين زمينه باشد به ما برمي‌گردد كه نتوانسته‌ايم از ظرفيت اين عزيزان درست استفاده كنيم. معتقدم براي برگزاري يك جشنواره مثل جشنواره فجر به بيش از يكسال زمان نياز است. به همين دليل براي حفظ تفاهمات بوجود آمده در سال‌هاي گذشته و زمان كمي كه در اختيار داشتيم، شوراي دبيران را حفظ كرديم. اميدوارم ضعف‌هاي حوزه تجسمي بزودي حل شود و شاهد شكوفايي و رشد اين حوزه در بين هنرهاي ديگر باشيم.

در ادامه اين نشست مسعود زنده‌روح كرماني دبير هنري ششمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر درباره برگزاري اين رويداد گفت: يكي از تفاوت‌هاي اين دوره از جشنواره با دوره‌هاي قبل اضافه كردن گرايش‌هاي مختلف بوده است. ما 9 رشته با 15 گرايش در جشنواره داريم. با توجه به زمان مناسبي كه در اختيار داشتيم، امسال بخش بين‌الملل به دليل هماهنگي و ارتباط با هنرمندان خارجي با 30 درصد افزايش شركت‌كننده همراه بوده است. با بسياري از كشورها رايزني فرهنگي انجام داده‌ايم و نزديك به 2500 ايميل براي اطلاع‌رساني پيدا كرده‌ايم و مطمئن هستم كه تا پايان مهلت ثبت‌نام، سطح شركت‌كنندگان بين‌المللي‌مان از اين تعداد هم بالاتر مي رود.

او افزود: از روز 15 دي‌ماه مرحله اول انتخاب رشته‌هاي ملي انجام مي‌شود. از 21 تا 24 دي‌ماه مرحله نهايي انتخاب آثار مربوط به بخش بين‌الملل را داريم. از 28 دي تا دوم بهمن‌ مرحله دوم انتخاب رشته‌هاي ملي صورت مي‌گيرد. دليل اين دو مرحله‌اي بودن اين است كه در مرحله اول از روي تصوير اثر و در مرحله دوم از روي اصل آن انتخاب‌ها صورت مي‌گيرد. طبق فراخوان از اول بهمن‌ماه اسامي نهايي پذيرفته‌شدگان اعلام مي‌شود و آثار آن‌ها از 14 بهمن‌ تا پنجم اسفند به نمايش درمي‌آيند. در بخش بين‌الملل هم چهار رشته از 29 بهمن تا پنجم اسفند با كارگاه‌هاي آموزشي و نشست‌هاي تخصصي با حضور داوران انجام مي‌شود.

زنده‌روح كرماني همچنين درباره طراحي پوستر اين دوره از جشنواره گفت: ما هر سال كار طراحي پوستر جشنواره را به اساتيد برجسته گرافيك و تصويرسازي سفارش مي‌دهيم. امسال هم اين كار بر عهده آقاي مصطفي اسداللهي بود.

او همچنين عنوان كرد: جشنواره فجر بزرگترين همايش براي رشته‌هاي تجسمي است وبايد آن را جدي بگيريم. اين درست نيست كه بگوييم دوسالانه‌ها را بكوبيم تا جشنواره فجر بالا بيايد يا برعكس بلكه هر جشنواره يا دوسالانه‌اي در جايگاه خود ارزش دارد. اگر در هر بخشي داراي نقصان و كمبودي بوده‌ايم بايد آسيب‌شناسي شود. به اعتقاد من جشنواره فجر روي يك لبه تيغ راه مي‌دهد، هم به دوسالانه‌ها سرويس مي‌دهد و هم تغذيه مي‌شود. اين تنها همايشي است كه همه هنرمندان تجسمي كنار هم جمع مي‌شوند ونبودنش مسلما به دوسالانه‌ها لطمه مي‌زند.

نشست خبري جشنواره تجسمي فجر

دبيرهنري جشنواره فجر همچنين گفت: دبيران هم از بين كساني انتخاب شده‌اند كه علاوه بر داشتن شهرت، بتوانند مديريت يك پروژه را به خوبي بر عهده بگيرند و قدرت برنامه‌ريزي داشته باشند. همچنين مكان‌هايي براي نمايش مستندها پيش‌بيني شده است. پيش از اين مباحثي مطرح شده بود مبني بر اينكه فيلم‌هاي برگزيده جشنواره را صداوسيما خريداري كند و در شبكه مستند پخش شود. اميدواريم كه بخش حمايت از اين هنرمندان فعال شود چون خيلي از آن‌ها براساس علايق و سرمايه‌گذاري شخصي خودشان اين كارها را مي‌كنند.

در پايان نشست نيز عبدالرحيم سياهكارزاده دبير اجرايي اين جشنواره براي برگزاري جشنواره ششم يك ميليارد و 300 ميليون تومان بودجه در نظر گرفته شده بود كه البته نسبت به بودجه جشنواره‌هاي ديگر بسيار كم است. با هماهنگي‌ها و تلاش آقاي ميرهاشمي از ابتداي برنامه‌ريزي و پيگيري‌ها، بودجه جشنواره امسال نسبت به سال قبل 60 درصد افزايش پيدا كرده است كه با افزايش گرايش‌ها مسلما تعداد جايزه‌ها هم زياد شده است.

او افزود: براي برپايي نمايشگاه‌ها با موسسه صبا، فرهنگسراي نياوران، موزه هنرهاي معاصر و برخي استان‌ها مكاتبات و قراردادهايي داشته‌ايم و تا الان 24 استان براي برپايي نمايشگاه‌ها اعلام آمادگي كرده‌اند. با كشورهاي برگزاركننده هم رايزني‌هاي فرهنگي داشته‌ايم و پنج كشوري كه برگزاري نمايشگاه‌ها در آن قطعي شده شامل صربستان، روسيه، هند، تونس و تركيه مي‌شود.

انتهاي پيام

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن