تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819432478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سالروز لغو معاهدات روسيه در بدو پيروزي انقلاب اكتبر ۱۹۱۷


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سالروز لغو معاهدات روسيه در بدو پيروزي انقلاب اكتبر ۱۹۱۷
۲۶ آذر سال ۱۲۹۶ در پي سقوط حكومت تزارهاي روسيه و پيروزي انقلاب بلشويكي، دولت تازۀ اين كشور معاهدات تحميلي ميان دولت روسيه تزاري با ايران را فاقد اعتبار اعلام كرد.


به گزارش خبرنگار تاريخ خبرگزاري فارس، در 19 دسامبر 1917 دولت بلشويك به «اسدخان بهادر» كاردار ايران در پتروگراد(پايتخت روسيه) پيشنها كرد درباره تخليه ايران از سربازان روسي مذاكره كند.

ماه بعد تمام امتياز ها و حقوقي را كه روسيه تزاري به زور از ايران گرفته بود ملغي اعلام شد.

در 19 دسامبر 1917 لنين رهبر دولت بلشويك تمام امتياز ها و حقوقي را كه روسيه تزاري به زور از ايران گرفته بود ملغي اعلام كرد.

اين الغاء شامل قرارداد 1907 و كاپيتولاسيون هم مي‌شد. و با اين سياست دولت شوروي تمام قراردادهاي مشترك با انگليس هم باطل شد، يعني انگليس هم نمي‌توانست پليس جنوب تشكيل دهد و قادر نبود قرارداد 1907 و كاپيتولاسيون را دستاويز قرار دهد.

«لنين نيكلاي برواين»، كنسول روسيه تزاري در خوي را كه به رژيم نو روي آورده بود، به عنوان نماينده خودمختار خويش به تهران فرستاد، اما تخليه ايران با اشكال روبرو شد.

زيرا ژنرال «بارانف» فرماننده جبهه قفقاز اجراي دستورهاي دولت شوروي را نپذيرفت و همكاري با حكومت ضد انقلابي ماوراي قفقاز را آشكار ساخت.

«براوين»در ژوئيه 1918 وارد تهران شد، ولي «فون ماتر» وزير مختار تزاري حاضر نشد سفارت روس را به او تحويل دهد.

«براوين» ناچار اتاقي در هتلي گرفت و پرچم سرخ را بر فراز آن بر افراشت، با انتشار آگهي در روزنامه ها ورود خود را به تهران براي مذاكره با دولت اعلام داشت.

اما دولت ايران براي مذاكره با او محتاط بود، زيرا كه جنگ هاي سخت بين ژنرال هاي تزار و نيروهاي بلشويك درگير بود و دولت ايران نمي دانست كداميك پيروز خواهد شد. و تبليغات انگليس در اين باره تاثير عميق داشت، زيرا دولت ايران خود اطلاعاتي نداشت. «براوين» پس از مدتي اقامت در تهران عازم افغانستان شد و در غزنين عمال انگليس او را كشتند.

در اواخر ژوئيه 1918 صمصام السلطنه نخست وزير ايران تصويب نامه اي صادر كرد كه الغاء كليه قرار دادها و امتيازهايي كه به روسيه تزاري داده شده بود از جمله قرار داد تركمانچاي و كاپيتولاسيون باطل است و دولت تزاري كه به زور قرار داد ها را تحميل كرده بود منقضي شده و دولت جانشين آن بطور رسمي الغاي تمام قرار دادها با ايران را اعلام داشت.

انتهاي پيام/

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن