تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820225174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

‌دردي كه همچنان پابرجاست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ‌دردي كه همچنان پابرجاست
پديده اعتياد يكي از بزرگترين آسيب‌هاي اجتماعي‌ و جزو يكي از چهار بحران و مسائل حاد جهاني محسوب مي‌شود و متأسفانه با تلاش‌هاي بي‌وقفه دلسوزان و مبارزان با اين مسئله اجتماعي، تاكنون نه تنها از آمار استفاده‌كنندگان از اين مواد مخرب كاسته نشده، بلكه هر روز به آمار معتادين نيز افزوده مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران‌(ايسنا)- منطقه چهارمحال و بختياري، مسئله اعتياد مانند ديگر بيماري‌ها نيست كه فقط خود فرد را درگير كند، بلكه هم توان فرد را مي‌گيرد، هم نيروي فعال جامعه را از چرخه خارج كرده و هم خانواده او را درگير مي‌كند.

مصرف مواد مخدر از عوامل گوناگوني همچون عوامل خانوادگي، عوامل گروهي، اجتماعي و فردي تاثير مي‌پذيرد، اعتياد معلول استرس و فشارهاي رواني است، به طوري كه از مواد مخدر به اشتباه به عنوان ضد اضطراب براي پوشاندن احساس پايين بودن، احترام به نفس، درماندگي و ناتواني و به منظور كنترل بر موقعيت زندگي استفاده مي‌شود.

درك كليه علل و عوامل زمينه‌اي موجب مي‌شود تا روند پيشگيري، درمان و پيگيري به طور هدفمند طرح ريزي شود، در همين راستا كمپ‌هاي ترك اعتياد يكي از راه‌هايي است كه براي مقابله و مبارزه با اعتياد پيش روي مبتلايان به اين ناهنجاري اجتماعي قرار گرفته است.

البته كمپ‌ها و NGO‌ها درمان اصلي نيستند، اما به عنوان مراكز درماني با هدف شناسايي علت گرايش به اعتياد به حمايت از بيماران مي‌پردازند.

در همين راستا خبرگزاري ايسنا در گزارشي به فعاليت‌هاي اين كمپ‌هاي ترك اعتياد در استان پرداخته است.

كلينيك‌هاي ترك براي همه مشكلات معتادان چاره‌انديشي كنند

كارشناس مشاوره و روانشناس در اين زمينه در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)-منطقه چهارمحال و بختياري، به مشكلات فردي و اجتماعي ناشي از اعتياد اشاره كرد و افزود: اعتياد نه تنها نشات گرفته از مشكلات خانوادگي و تربيتي، مشكلات روحي، رواني، شخصيتي و اجتماعي است، بلكه موجب مشكلات و بيماري‌هاي روحي، رواني، شخصيتي و خانوادگي نيز مي‌شود.

صادق نظري به فعاليت مراكز درمان اعتياد اشاره و تصريح كرد: در كلينيك‌هاي ترك سعي مي‌شود براي اين افراد راه درمان و چاره‌اي انديشيده شود تا بيمار هم از لحاظ جسمي و هم از لحاظ روحي، رواني وشخصيتي درمان شود.

وي با اشاره به وظايف پزشك اين مراكز خاطر نشان كرد: پزشك مركز موظف است كه بيمار را از اعتياد به مواد جدا، وضعيت جسمي فرد را تثبيت و از طريق كانال‌هاي پزشكي مشكلات جسمي فرد را درمان كند.

نظري با بيان اينكه معتادان علاوه بر مشكلات جسمي دچار مشكلات روحي، رواني، شخصيتي و خانوادگي نيز هستند، تصريح كرد: اين مشكلات قبل از اعتياد نيز وجود داشته كه بعد از اعتياد شديدتر، بارزتر و جدي تر شده است.

وي افزود: اين افراد به علت وجود مشكلات در زندگي براي فرار از آن به سراغ مواد رفته‌اند، اما با وجود اعتياد نه تنها اين مشكلات حل نشده، بلكه مشكلات فرد دو چندان شده است كه علاوه برآن مشكلات ديگري نيز براي فرد و خانواده آن ايجاد كرده است.

به گفته وي، كلينيك‌هاي ترك بايد براي همه مسائل و مشكلات معتادان چاره‌انديشي كنند تا ترك اعتياد اتفاق افتد يعني توجه به مسائل جنبي در رهايي از وابستگي به مواد مخدر بسيار تاثير دارد.

نظري اظهار كرد: پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه اكثر افرادي كه به سراغ مواد مخدر مي‌روند، قبل از اعتياد يكسري مشكلات شخصيتي، روحي، رواني و خانوادگي داشته‌اند كه زمينه ساز اعتياد شده‌ است.

وي خاطرنشان كرد: مشاور مي‌داند كه اگر تنها ترك مواد صورت گيرد و فرد از وابستگي مواد رها شود و مسايل و مشكلات همچنان پا برجا باشد، احتمال لغزش و رجوع افراد مخدر خيلي بالا مي‌رود.

نظري افزود: در همين راستا روانشناس مركز به سراغ اين مشكلات مي‌رود و سعي در برطرف كردن مشكلات مي‌كند و در صورت لزوم فرد بيمار را به سيستم‌هاي درماني و روانپزشكي ارجاع مي‌دهد.

به گفته وي، روانشناسان مراكز ترك اعتياد بايد بكوشند علاوه بر توجه به قابليت‌هاي شخصيتي فرد و ايجاد خودپنداره مثبت و عزت نفس و قوي كردن(من) شخصيتي در افراد معتاد، سعي كنند در فرد نه فقط ترك مواد مخدر بلكه ترك اعتياد اتفاق بيفتد و شخص توان نه گفتن به مواد را در خود تقويت كند.

سن ابتلا به اعتياد در كشور كاهش يافته است

مسئول فني كلينيك درمان ترك اعتياد سازمان بهزيستي استان نيز در گفت و گو با ايسنا، با اشاره به فعاليت مراكز ترك اعتياد، افزود: به افراد معتاد بايد به چشم يك بيمار نگاه كرد و به عنوان يك مريض بايد ارزيابي شوند.

حسين گل پرور با بيان اينكه برخي معتادان با هدف ترك اعتياد به اين مراكز مراجعه نمي‌كنند، تصريح كرد: برخي افراد به علت نداشتن توان مالي، برخي به دليل شك كردن خانواده آنان دارو را جايگزين مواد مي‌كنند، اما افرادي نيز واقعا از اعتياد خسته شده‌ و خواستار ترك مواد هستند و وارد روند درمان مي‌شوند.

گل پرور به نحوه درمان اين بيماران اشاره كرد و گفت: هر فرد بيمار توسط پزشك كلينيك معاينه مي‌شود و با توجه به ميزان ونوع مصرف، مدت مصرف موادمخدر، جنسيت و ساير مشكلات تحت درمان قرار مي‌گيرد.

وي به نوع دارو‌هايي كه جايگزين مواد مي‌شوند، اشاره و خاطرنشان كرد: در اكثر كلينيك‌هاي ترك اعتياد داروهايي نظير متادن‌ يا اپيوم ‌به بيماران تجويز مي‌كنند و آن را جايگزين موادمخدر مي‌كنند.

گل پرور دوره درمان را براي معتادان متفاوت ارزيابي كرد و افزود: افراد به نسبت نوع مواد و ميزان مصرف، سابقه اعتياد و ساير مشكلات در سه دوره كوتاه مدت، ميان مدت ‌يا مادام العمر درمان مي‌شوند.

به گفته وي، عده‌اي از معتادان مبتلا به برخي اختلالات رواني ضميمه‌اي هستند كه اين افراد بايد هميشه دارو مصرف كنند.

‌وي هدف اصلي مراكز ترك اعتياد را كاهش آسيب‌هاي اجتماعي دانست و تصريح كرد: با توجه به اينكه يكي از عوامل شيوع بيماري ايدز در كشور از طريق تزريق مواد و استفاده از سرنگ‌هاي مشترك آلوده است، جايگزيني دارو به جاي مواد مي‌تواند نقش موثري در پيشگيري از ايدز داشته باشد.

گل پرور با اشاره به مزاياي مصرف دارو حتي مادام العمر به جاي مواد مخدر، خاطرنشان كرد: اين امر سبب مي‌شود، بهداشت فردي شخص رعايت شود، همچنين باعث كاهش خطاهاي اجتماعي چون شيوع بيماري ايدز مي‌شود، به طوري كه افزايش بهداشت جسمي، رواني و اجتماعي در جامعه و در نتيجه كاهش ضريب خطر در جامعه را به دنبال دارد.

به گفته وي، هرچند مصرف مواد قديمي مانند ترياك و هروئين در استان بيش از مواد مخدر صنعتي است، اما به دليل دسترسي آسان، مصرف راحتر و قيمت ارزانتر مواد صنعتي، جوانان در سطح كشور اخيرا به مصرف اين مواد روي آورده اند كه اين الگوي غالب اجتماع بر روي استان نيز اثر مي‌گذارد.

گل پرورخاطر نشان كرد: متاسفانه در سال‌هاي اخير سن ابتلا به اعتياد در جامعه پايين آمده است و بيشتر به قشر دانشجو و سنين پايين‌تر كشيده شده است.

به گفته وي، كمرنگ شدن ارزش هاي مذهبي در اجتماع به خصوص در نسل جديد باعث شده به سمت وسويي پيش برويم كه آسيب‌ها در جامعه بيشتر شود.

درمان اعتياد، پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي است

معاون امور فرهنگي و پيشگيري بهزيستي چهارمحال و بختياري نيز در اين زمينه در گفت و گو با ايسنا، به عواقب اعتياد در جامعه اشاره كرد و افزود: در راستاي حل معضل اعتياد در چند سال اخير مراكزي براي حل اين مشكل و درمان معتادان در سرتاسر كشور فعاليت مي‌كنند كه از سال 1390 نظارت براين مراكز تحت نظر سازمان بهزيستي است.

اشرف عسگري اعتياد را يك بيماري دانست و تصريح كرد: درحال حاضر 13كمپ و 5 مركز درمان سوء مصرف مواد تحت نظر بهزيستي براي درمان بيماري اعتياد در استان فعاليت مي‌كنند.

عسگري با بيان اينكه كمپ‌هاي ترك اعتياد به شيوه غير‌دارويي به درمان اعتياد مي‌پردازند، خاطرنشان كرد: افراد بهبود يافته از اعتياد كه بيش از پنج سال از پاكي آن‌ها مي‌گذرد، مسئوليت اين كمپ‌ها را برعهده دارند و با استفاده از تجربيات خود بيماران را درمان مي‌كنند.

وي افزود: دوره درمان در كمپ‌ها يك دوره 21 روزه است كه بيماران مبلغي براي درمان به اين مراكز پرداخت مي‌كنند، اما چنانچه معتادي توان مالي پرداخت اين هزينه را نداشته باشد، كمپ‌ها هزينه درمان آن فرد را به صورت يارانه از بهزيستي دريافت مي‌كنند.

به گفته وي، در سال گذشته علاوه بر يارانه به هريك از كمپ‌هاي ترك اعتياد بين 500 هزار تا دو ميليون تومان بودجه تحت عنوان تجهيز پرداخت شد.

عسگري با بيان اينكه بيش از 34مركز ترك اعتياد در سطح استان فعاليت مي‌كنند، افزود: از اين تعداد 29مركز تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكي و 5 مركز نيز زير نظر بهزيستي در حال فعاليت هستند.

وي به طريقه درمان در اين مراكز اشاره و تصريح كرد: اين مراكز از طريق دارو درماني يا جايگزيني دارو به جاي مواد اعتياد افراد را درمان مي‌كنند.

به گفته وي، در اين مراكز يك پزشك، روانشناس، پرستار و همچنين يك مدد كار اجتماعي فعاليت مي‌ كنند كه معاينه بيمار، ارائه خدمات روانشناسي و همچنين نظارت بر ميزان مصرف دارو را برعهده دارند.

وي به حمايت سازمان بهزيستي از اين مراكز در راستاي ارائه خدمات به بيماران اشاره و تصريح كرد: از ابتداي امسال تاكنون بهزيستي 25ميليون تومان براي افراد بي بضاعت معتاد به اين مراكز و كمپ‌هاي ترك اعتياد تحت نظارت خود پرداخت كرده است.

عسگري درمان اعتياد را يك نوع پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي دانست و افزود: از آنجا كه اعتياد اثرات مخربي در جامعه از خود برجاي مي‌گذارد، بايد كوشيد تا حد امكان ميزان اعتياد را در جامعه به كمترين ميزان رساند درحالي كه اين مراكز و كمپ‌ها به تنهايي نمي‌توانند باعث درمان قطعي اين معتادان شوند، بلكه برخورد خانواده با اين افراد تاثير زيادي در ترك موفق آنان دارد.

گزارش از: زهرا شاهيني، خبرنگار ايسنا، منطقه چهارمحال و بختياري

انتهاي پيام

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن