تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818842959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشنايي با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آشنايي با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران
خبرگزاري مهر-گروه دين و انديشه: كتاب "آشنايي با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران" نوشته فاطمه سررشته ايزد موسي از سوي انتشارات ميزبان منتشر شده است.

در كليه نظامهاي سياسي و حكومتي جهان، قانون اساسي بالاترين سند و منبع سياسي رسمي نظام حكومتي است. قانون اساسي هر كشور مجموعه قواعدي است كه ساختار حكومت، قواي سه گانه،و ساختار يك كشور، حدود و ثغور سياست خارجي، ارتش و نهادهاي متفاوت را مشخص مي كند. قانون اساسي معتبرترين سند و غني ترين منبع قوانين هر كشور محسوب مي گردد.

اين كتاب با توجه به سرفصل هاي درس "آشنايي با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران" تأليف گرديده و تمامي اصول قانون اساسي ايران با زباني ساده و روان توضيح داده شده است و در طول كتاب سعي شده مطالب به گونه اي باشد كه خواننده تشويق و ترغيب به مطالعه گردد.

چارچوب مباحث اين كتاب در هفت فصل طراحي شده است. فصل اول در خصوص مفاهيم، تعاريف و انواع و ويژگي هاي قانون اساسي بحث شده است. در فصل دوم ويژگي هاي شكلي و محتوايي نظام اسلامي ايران و حقوق اجتماعي و سياسي مردم و انواع آزادي هاي اساسي بيان شده است. فصل سوم در خصوص رهبري و وظايف و اختيارات رهبر و ولايت فقيه از ديدگاه فقه شيعه بررسي شده است.

فصل چهارم در خصوص مشورت و شورا در حكومت اسلامي و شوراي عالي امنيت ملي بحث شده است. در فصل پنجم قواي حاكم در قانون اساسي تشريح گرديده است. در فصل ششم در خصوص قوه مجريه، رئيس جمهور، هيات وزيران و وظايف و صلاحيت هاي هر يك بررسي شده است. در فصل هفتم در خصوص قوه قضاييه، انواع دادگاه ها، ديوان عالي كشور و ديوان عدالت اداري بررسي شده است. در پايان اصول قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران از اصل يك تا يكصدو هفتاد و هفت براي پويندگان آورده شده است.

مفهوم حقوق، تقسيمات حقوق، ويژگي ها و شرايط قانون اساسي، سابقه قانون اساسي در ايران، تفسير قانون اساسي، ويژگي هاي شكلي نظام اسلامي ايران، ويژگي هاي محتوايي نظام اسلامي ايران، اصول اخلاقي، اجتماعي و فرهنگي، مشخصات و ويژگي هاي جمهوري اسلامي ايران، انواع حقوق مردم در قانون اساسي، حقوق زن، حقوق سياسي افراد، حقوق اجتماعي مردم ايران، اساس و پايه هاي حكومت جمهوري اسلامي ايران، شرايط تعيين ولي فقيه، بركناري رهبري و يا فقدان رهبري، كناره گيري يا استعفاي رهبر، وظايف و اختيارات رهبري، شوراي موقت رهبري از جمله موضوعات و مباحثي است كه در اين كتاب مورد بررسي قرار گرفته اند.

شوراي عالي امنيت ملي، تركيب اعضاي شوراي عالي امنيت ملي، نظارت همگاني و مسئوليت متقابل همگاني، قوه مقننه، مجلس شوراي اسلامي، وظايف و اختيارات و صلاحيت هاي مجلس شوراي اسلامي، رابطه مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان، تشكيلات مجلس شوراي اسلامي، تركيب و كيفيت انتخاب اعضاي شوراي نگهبان، وظايف و صلاحيت هاي شوراي نگهبان، مجمع تشخيص مصلحت نظام، وظايف و صلاحيت هاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، همه پرسي در قانون اساسي، نهاد رياست جمهوري و رئيس جمهور، وظايف و اختيارات رئيس جمهور، وظايف و اختيارات هيئت وزيران، نصب و عزل وزرا، نيروهاي نظامي و انتظامي در قانون اساسي، استقلال قضات، وظايف و اختيارات قوه قضائيه در امور قضايي، وظايف و اختيارات رئيس قوه قضائيه در امور قضايي، دادگستري در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، ديوان عالي كشور، ديوان عدالت اداري، سازمان بازرسي كل كشور؛ از جمله ديگر مباحث و موضوعاتي است كه در اين كتاب به آنها پرداخته شده است.

كتاب "آشنايي با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران" نوشته فاطمه سررشته ايزد موسي در 170 صفحه در سال جاري از سوي انتشارات ميزبان منتشر شده است.

كد خبر: 2196393

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۰۹:۲۳

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن