تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803958713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت هاي جذب سرمايه هاي خارجي در صنعت نفت


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ضرورت هاي جذب سرمايه هاي خارجي در صنعت نفت


نفت و گاز به عنوان حامل‌هاي هم انرژي ضمن اين كه از عوامل توليد به شمار مي روند، به عنوان سرمايه، نقدينگي، ثروت، فرصت و فراهم آورنده زمينه هاي انتقال و شناخت فناوري برتر هم تلقي مي شوند.

در همين خصوص جمهوري اسلامي ايران با قرار داشتن بر بستر عظيمي از منابع انرژي به ويژه نفت و گاز و با بهره مندي از جغرافياي سياسي و اقتصادي خود، از موقعيت ارزشمند و كم‌نظيري در جهان برخوردار است و در جهاني كه امنيت ملي كشورها با تامين انرژي گره خورده است، حفظ و پاسداري از اين موقعيت ويژه براي ايران اهميتي استراتژيك دارد.

داشتن نقش اساسي در تامين انرژي جهان كه ضامن درآمدهاي كافي براي توسعه كشور باشد، امنيت ملي كشور را هم تضمين خواهد كرد، لذا هدف استراتژيك بخش نفت و گاز كشور مي‌تواند كسب سهم بيشتر در تامين تقاضاي جهاني انرژي طي دو دهه آينده باشد.

اين امر از يك سو به معناي حداكثر سازي برخورداري از منافع بازار بين المللي انرژي و از سويي ديگر، بيانگر افزايش وابستگي كشورهاي جهان به نفت و يافتن جايگاهي استراتژيك براي ايران در انرژي جهان است.

ناگفته نماندبراي نيل به چنين جايگاهي افزايش ظرفيت توليد، استفاده حداكثري از ميادين مشترك، اولويت دادن به تامين گاز مورد نياز برنامه هاي تزريق به ميادين نفتي، بهينه سازي مصرف انرژي، حمايت از بخش خصوصي داخلي، تغيير رويكرد از صادرات نفت خام به صادرات فرآورده هاي با ارزش افزوده بالا، مشاركت و توسعه همكاري هاي منطقه اي و بين المللي، حمايت از سرمايه گذاري هاي مشترك، ايجاد مركزيت جذب، توليد، انتقال و ارتقاي فناوري هاي نوين و تقويت رويكرد برونگرايي صنعت نفت از جمله راهبردهاي وزارت نفت به شمار مي رود كه به گفته كارشناسان نيازمند سالانه 50 ميليارد دلار سرمايه گذاري است.

البته بايد اشاره داشت: جذب اين ميزان سرمايه گذاري نيازمند تعامل سازنده با جهان خارج و مشاركت شركت هاي توانمند بين‌المللي است كه تحت فشار تحريم ها نباشند وگرنه برنامه ريزي هاي توسعه اي يا بايد از اساس مورد بازنگري قرار گرفته و بر اساس محدوديت ها تعديل شود يا بايد در حسرت تحقق آن ماند.

نزديك به دو دهه از فعاليتهاي توسعه اي قطري ها در پارس جنوبي مي گذرد و امروزه اين كشور با استفاده از ذخاير ميدان مشترك پارس جنوبي و قراردادها و سرمايه گذاريهاي عظيم انجام شده از سوي شركتهاي ژاپني ، كره جنوبي و آمريكايي به بزرگترين صادر كننده ( گاز طبيعي مايع) تبديل شده است.

ايران هم در سال ٢٠٠٢ بهره برداري از مخزن بزرگ گازي پارس جنوبي را آغاز و براي بهره برداري از بزرگترين مخزن گازي دنيا كه حدود ٩ درصد گاز جهان را در خود ذخيره كرده است، ٢٨ فاز طراحي كرد. اما ايران بر خلاف قطري ها و به دليل تحريم‌هاي اقتصادي، همچنان در گير و دار جذب پيمانكاران بزرگ نفتي و تلاش براي جلب سرمايه گذاران خارجي است تا بتواند عقب ماندگي هاي خود را جبران كند.

عراق به عنوان ديگر همسايه ايران علي رغم پشت سر گذاشتن سه جنگ بزرگ و برخي اختلافات داخلي بين دولت مركزي اين كشور و اقليم كردستان، با استفاده از سرمايه هاي عظيم جذب شده از سوي شركتهاي نفتي آمريكايي، انگليسي، چيني، كره اي و روسي به سرعت در حال فعال كردن پتانسيل هاي موجود در صنايع نفت و گاز خود است.

جمهوري آذربايجان، ارمنستان، تركمنستان و افغانستان، ديگر كشور همسايه ايران هستند كه از تحريم هاي بين المللي و دور شدن ايران از تعاملات بازرگاني در عرصه بين الملل منتفع مي شوند. در اين رابطه اين كشورها با استفاده از سرمايه گذاري هاي عظيم غولهاي نفتي و گازي اروپايي، آمريكايي ، چيني، كره جنوبي و ژاپني، علاوه بر توسعه روز افزون ميادين نفت و گاز حوزه درياي خزر، به دنبال راه هايي براي انتقال نفت و گاز اين منطقه به وسيله خطوط لوله غير عبوري از سرزمين ايران هستند.

عربستان، كويت، امارات، چين و روسيه و ديگر كشورهاي نفت خيز همسايه و غير همسايه ايران هم همگي از موقعيت فوق‌العاده اي كه در يك دهه اخير به جهت ناتواني صنعت نفت ايران در جذب سرمايه‌گذار و پيمانكاران بزرگ نفتي پيش آمده است، نهايت استفاده را برده‌اند. البته برخي با جايگزين كردن نفت خود با نفت ايران و تصاحب بازارهاي نفتي ايران و برخي ديگر با عقد قراردادهايي با صنعت نفت ايران كه عمدتا با تاخير به تعهدات خود عمل كرده‌اند، از شرايط موجود بهره لازم را برده‌اند.

به هر حال صنعت نفت ايران، به خصوص در پارس جنوبي و ميادين مشترك ضربه‌هاي زيادي را از تحريم ها خورده است و بسته بودن دست پيمانكارها و سرمايه گذاران نفتي و گازي اروپايي و آمريكايي براي ورود به بازارهاي ايران و همچنين محدوديت در فروش نفت را بايد از جمله مواردي دانست كه همين امروز هم خسارتهاي بزرگي را به كشور وارد كرده است.

صنعت نفت كشور به دليل طرح هاي گسترده توسعه اي و نگهداشت توليد نيازمند تامين هر چه سريعتر منابع مالي، سرمايه، تكنولوژي روز، دانش فني، ابزار و تجهيزات و بازارهايي براي فروش است. موضوعي كه با بسته بودن بازارهاي مالي و كالايي و صنعتي جهان به روي اقتصاد ايران محقق نخواهد شد و هزينه هاي بسياري را به كشور تحميل كرده است.

برابر برخي مطالعات انجام شده، نياز صنعت نفت كشور به سرمايه گذاري رقمي بالغ بر ٥٠ ميليارد دلار در سال برآورد مي شود و اين سرمايه چيزي نيست كه بتوان از داخل تامين كرد، بنابراين بايد هر چه سريعتر سرمايه هاي خارجي به صنعت نفت وارد شود.

تجربه نشان داده كه نه تنها اقتصاد ايران، بلكه اقتصاد داخلي هيچ يك از كشورهاي نفت خيز منطقه امكان فراهم آوردن اين حجم از سرمايه را نداشته و نمي‌تواند در رسيدن به اهداف چشم انداز توسعه صنعت نفت كفايت لازم را داشته باشد.

اين نياز در حالي است كه صنعت نفت و گاز ايران علاوه بر آنكه بايد وظايف خود را به عنوان پيشران توسعه اقتصادي كشور انجام دهد، بلكه بايد همچنان بخش قابل توجهي از بودجه جاري دولت و هزينه هاي عمراني آن را تامين كند و بسياري از صنايع كشور با توجه به انرژي بر بودن، به اين بخش وابسته اند.

بر اين اساس و در تاكيد بر لزوم افزايش سرمايه گذاري ها در صنعت نفت، محسن خجسته مهر معاون وقت امور برنامه ريزي وزارت نفت در خرداد ١٣٩٠ در گفتاري تحت عنوان نقش سرمايه گذاري در بالادستي نفت و گاز در ارتقاء بهره وري آورده است: ۱۵۰ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش بالادستي نفت و گاز در طول برنامه پنجم توسعه اقتصادي، باعث افزايش درآمد بخش بالادستي نفت و گاز بميزان ۱۷۹ميليارد دلار در سال ۱۳۹۴خواهد شد واين ميزان سرمايه گذاري، بهره وري سرمايه بالادستي را به ميزان ۱۴درصد در پايان برنامه پنجم توسعه ارتقاء خواهد داد.

اما سوال اينجا است كه اين سرمايه قرار است از چه طريق جذب شود، دوم بعد از جذب سرمايه چه شركتي قرار است پروژه هاي مربوطه را به بهره‌برداري برساند، سوم بعد از اجرايي شدن پروژه ها قرار است محصولات و منابع توليدي به كجا صادر شود، چهارم پول حاصل از صادرات قرار است چگونه به كشور باز گردد.

همه اينها نيازمند تعامل سازنده با جهان خارج و ورود و مشاركت سرمايه گذاران و شركت‌هاي توانمند و متعهد خارجي و داخلي و عقد قراردادهاي هوشمندي است كه تحت فشار تحريم ها نباشد وگرنه برنامه ريزي هاي توسعه اي يا بايد از اساس مورد بازنگري قرار گرفته و بر اساس محدوديت ها تعديل شود يا بايد در حسرت تحقق آن ماند.

كل سرمايه گذاري شركت ملي نفت ايران در طول برنامه پنجم توسعه اقتصادي حدود ۱۵۰ميليارد دلار خواهد بود كه از اين مقدار حدود ۱۰۰ميليارد دلار از منابع مورد نياز از محل تسهيلات مالي خارجي و بانكهاي داخلي و حدود ۵۰ميليارد دلار هم از محل منابع داخلي شركت ملي نفت ايران تأمين خواهد شد.

محل مصرف منابع جذب شده براي سرمايه گذاري در طول برنامه پنجم توسعه اقتصادي به شكلي است كه از مجموع ١٥٠ ميليارد دلار مورد نظر حدود ۳۲ميليارد دلار براي نگهداشت توان توليد و پشتيباني، حدود ۴ميليارد دلار براي اكتشاف نفت و گاز، حدود ۳۴ميليارد دلار براي توسعه ميادين نفتي، حدود ۷۵ميليارد دلار براي توسعه ميادين گازي و حدود ۵ميليارد دلار براي توسعه ميان دستي در نظر گرفته شده است.

به هر حال، در صورت تحقق سرمايه گذاري مورد نياز، ظرفيت توليد نفت خام كشور در طي برنامه پنجم توسعه (١٣٨٩ تا ١٣٩٤) از حدود ٤ ميليون بشكه در روز به حدود ٤,٧ ميليون بشكه در روز افزايش يافته و ظرفيت توليد گاز طبيعي هم در طي اين دوره از حدود ٦٠٠ ميليون متر مكعب در روز به حدود ١٤٧٠ ميليون متر مكعب در روز افزايش پيدا خواهد كرد.

همچنين ظرفيت توليد ميعانات گازي در طي اين دوره از حدود ٤٠٠ هزار بشكه در روز به حدود يك ميليون و 200 هزار بشكه در روز افزايش خواهد يافت و در اين صورت جمع ارزش توليدات با احتساب نفت خام ١٠٠ دلار در هربشكه و گاز حدود ٠,٢٥ دلار بر متر مكعب و ميعانات گازي ١٠٠ دلار براي هر بشكه از حدود ٢١٧ ميليارد دلار به ٣٥٠ ميليارد دلار افزايش پيدا مي كند.

بر اين اساس، افزايش كل درآمد سالانه در صورت تحقق سرمايه گذاري ها، در طي سالهاي برنامه پنجم توسعه بالغ بر ١٧٩ ميليارد دلار خواهد بود.

اما، در صورت تحقق نيافتن سرمايه گذاري مورد نياز در برنامه پنجم، ظرفيت توليد نفت خام كشور در سال هاي١٣٨٩ تا ١٣٩٤ از حدود ٤ ميليون بشكه در روز به حدود ٢,٧ ميليون بشكه در روز كاهش خواهد يافت و ظرفيت توليد گاز طبيعي و ميعانات گازي هم در طي اين دوره به ترتيب در همان حدود ٦٠٠ ميليون متر مكعب در روز و ٤٠٠ هزار بشكه در روز باقي خواهند ماند و تغييري نخواهد كرد.

در اين شرايط جمع ارزش توليدات با نفت خام ١٠٠ دلار درهر بشكه و گاز حدود ٠,٢٥ دلار بر متر مكعب و ميعانات گازي ١٠٠ دلار براي هر بشكه از حدود ٢١٧ ميليارد دلار به ١٧٢ ميليارد دلار كاهش خواهد يافت كه كاهش ٤٥ ميليارد دلاري در كل درآمد سالانه را در پي دارد. همچنين در صورت تحقق نيافتن سرمايه گذاري، سالانه ۲۵۰هزار بشكه در روز افت توليد خواهيم داشت.علاوه بر اين، در صورت تحقق نيافتن سرمايه گذاري، ارزش روز دارايي شركت ملي نفت ايران حدود ٢٠٠ ميليارد دلار باقي خواهد ماند. اين در حالي است كه در صورت سرمايه‌گذاري ١٥٠ ميليارد دلاري در طول برنامه پنجم، نه تنها كل دارايي شركت ملي نفت ايران به ٣٥٠ ميليارد دلار بالغ شده، بلكه بهره وري سرمايه در بخش بالادستي نفت هم از ٠,٨٦ به يك افزايش خواهد يافت.

با توجه به آنچه در اين گزارش به آن اشاره شد، به نظر مي رسد مذاكراتي كه با شركتهاي بين المللي نفتي در حال انجام است، مي بايست هر چه زودتر به مرحله عملياتي و عقد قرارداد منجر شود و اين موضوع تنها در صورتي اتفاق خواهد افتاد كه تيم مذاكره كننده هسته اي ايران شرايط را براي بازگشت مقتدرانه ايران به بازارهاي جهاني فراهم سازد.

پيمان جنوبي

شانا



يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن