تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802748981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد مسجدجامعي از سهم كم پژوهش‌هاي محله‌محور در مديريت شهري


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: انتقاد مسجدجامعي از سهم كم پژوهش‌هاي محله‌محور در مديريت شهري
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: ذات پژوهش، از پرسشگري آغاز مي‌شود و ريشه پرسشگري در آزادي است؛ بنابراين در نظامات مختلف مديريتي و اجرايي، بسته به نگرش‌ها و باورها، رويكرد به پژوهش متفاوت مي‌باشد.

به گزارش سرويس«شهري» ايسنا، احمد مسجدجامعي اظهار كرد: در نظام‌هاي متمركز، آمرانه و بالا به پايين، ضرورت به وجود پژوهش نمي‌بينيم؛ زيرا تمامي سياست‌ها موردي و مقطعي است، اما در نظام‌هاي مردم سالار و مردمي، پژوهش ريشه در پرسشگري دارد؛ زيرا پاسخگويي يك اصل است و آزادي و كرامت انساني يكي از مباني افق‌هاي سياسي اين نظام‌هاست. در اينجا پژوهش رشد و گسترش مي‌يابد و فرهيختگان و دانشمندان در جامعه ارجمند مي‌گردند.

به گفته وي، در نگاه قانون اساسي، به هم پيوستگي بين آزادي، انديشه و پژوهش را به خوبي شاهد هستيم. در اصل سوم قانون اساسي يكي از وظايف نظام را افزايش روحيه تحقيق و تتبع برشمرده و صراحتا مي‌گويد: مسئولان و مجريان، موظف به تقويت روحيه بررسي و تتبع و ابتكار در همه زمينه‌هاي علمي، فني، فرهنگي و اسلامي از طريق تاسيس مراكز تحقيق و تشويق محققان هستند.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، افزود: پژوهش منشاء هرگونه قانون ماندگار و نظارت تاثيرگذار است. اكنون در سطح جهان نيز مراكزي كه فعاليت نظارتي يا قانونگذاري انجام مي‌دهند، يك بخش ويژه پژوهشي و تحقيقاتي و همچنين كتابخانه و مركز اسناد دارند. در طبقه بندي‌هاي جهاني، دو شيوه براي مجموعه‌هاي آزاد و اسناد مي‌شناسيم كه يكي «رده بندي ديويي» و ديگري «كنگره» است. رده‌بندي كنگره، برخاسته از ضرورت‌هاي نظارت دستگاه‌هاي پارلماني و قانون گذاري بر مجموعه اسناد و كتاب‌هاي جمع‌آوري شده است. اين نشان مي‌دهد كه در ذات مديريت شهري، چه به لحاظ نظري، چه از ديد قانون اساسي و چه بنا به تجربه جهاني، پژوهش يكي از اركان پذيرفته شده و مورد قبول به حساب مي‌ايد.

مسجدجامعي با بيان اينكه در كشور ما از زمان شكل گيري شوراهاي محلي، دغدغه توليدات پژوهش‌هاي محلي، گسترش شتابان يافت و شاهد دوره‌اي هستيم كه كتاب‌ها، تحقيقات و مقالاتي با رويكرد محلي شكل گرفته‌اند، اظهار كرد: به عنوان نمونه، حجم آثار منتشر شده درباره تهران از اوايل دهه 80 با رشدي شتابان و چشمگير همراه بوده و اين روند به حوزه توليدات هنري و سينمايي نيز راه يافته به نحوي كه مجموعه آثار عرضه شده در سالهاي مذكور، بيش از توليد همه دهه‌هاي پيشين است. منظور، همان چند سال بعد از تحقق قانون شوراها مي‌باشد.

وي در ادامه افزود: طبقه بندي از پايين به بالا داراي 5 محور در حوزه مسائل شهري مي‌باشد كه شامل؛ مسائل محلي، منطقه‌اي (كه 22 منطقه داريم و در تقسيم‌بندي‌ها و مطالعات جديد مي‌توان آن‌ها را قالب‌بندي جديدي نمود تا به كارايي بيشتر و جمع و جور شدن حوزه‌ي اداري منجر گردد)، مسائل پهنه‌اي (تهران به لحاظ جغرافيايي به پنج پهنه تقسيم مي‌شود و علاوه بر آن با پهنه‌هاي ديگري مواجهيم، مثلا موضوعات مشابهي كه از لحاظ مكاني پراكنده‌اند نظير بافت فرسوده، پهنه‌هاي تاريخي،‌ محدوده اسكان غيررسمي و ...)، و بالاخره «مشكلات شهري» داريم كه كم و بيش در تمام شهر به چشم مي‌خورد؛ مثلا عدم استقرار مكاني، پديده خانه به دوشي كه مسئله‌اي بسيار مهم در شهر تهران است، فقر شهري، اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي و آلودگي‌هاي صوتي نهايتا مسائل فراشهري مانند آلودگي هوا، ريزگردها، تامين آب و حمل و نقل عمومي را مي‌بينيم كه ريشه‌هايي فراتر از يك شهر دارند.

وي تاكيد كرد: لازم است سازمان تحقيق مديريت شهري، به مشكلات مذكور، در يك نظام قاعده مند بپردازد تا مجموعه پژوهش‌ها، راهكارهاي بهتر اداره امور را پيش روي مجريان قرار دهد.

مسجد جامعي با بيان اينكه محله، همان چرخ كوچكي است كه موتور محرك عمده فعاليت‌ها و زمينه محوري بسياري از پژوهش‌ها و ارائه راهكارها مي‌باشد، گفت: از اين رو مديران شهري ما عموما معتقدند بيش از 60 درصد مسائل شهر را مي‌توان در محله و با كمك نمايندگان منتخب محل، يعني شوراياري‌ها حل كرد و با همين رويكرد، زمينه شناسايي مشكلات سطوح مختلف فراهم شود. در قانون اساسي نيز، در همين زمينه تاكيد بر نظام برنامه ريزي مبتني بر مقتضيات محلي است. دربند ديگري از قانون توضيح داده كه مقتضيات، از محل آغاز مي‌شود و اسم «شوراي محله» در قانون اساسي به صراحت آمده است.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران افزود: اگر بخواهيم به سمت پژوهش‌هايي براي پاسخ به سوال‌هاي روشن برويم، در اين نگاه، محله اولويت دارد و براي برنامه ريزي، نياز به اولويت بندي مسائل و پرسش‌ها در سطوح محله احساس مي‌شود. امروز تهران بسيار گسترده شده و محلات بي شماري دارد، اما محله‌ها حلقه‌هاي شكل گيري دارند و از جماعت‌هاي خويشاوند، هم آيين، هم صنف، هم زبان و هم ولايتي شكل گرفته‌اند و بر اين مبنا، هويت فرهنگي و اجتماعي محله استقرار يافته و با فراز و فرودهايي ادامه دارد.

مسجدجامعي اظهار كرد: رويكرد مشخص مديريت كلان شهر تهران، محله محوري است. برآيند كل مديريت شهري، اعم از شوراي شهر و شهرداري، اصرار به ادامه فعاليت شوراياري‌ها به عنوان نهاد مردمي پايداري دارند كه مي‌تواند به مديريت شهري در جهت اداره بهتر شهر كمك كند. اين را شوراياران و برنامه ريزان به صورت قطعي مي‌دانند.

وي خاطرنشان ساخت: متاسفانه در عين حال كه نگاهمان بر اساس محله محوري بوده، كم‌ترين پژوهش‌ها در اين حوزه انجام شده است كه نيازمند همت بيشتري در اين مورد مي‌باشد.

انتهاي پيام

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن